Gå til innhold

hvor mange hviledager i uka?

Anbefalte innlegg

Gjest en eller to greit?
Skrevet

Jeg holder på å gå ned i vekt, jeg trener 3-4 ganger i uken og går rakse turer på en time 1-3 ganger i uken (avhengig av hvor mange dager jeg trener). Jeg har allerede hatt en hvile dag denne uken, men føler ikke for å gå tur i dag. Er det greit å ta to hviledager i uken? Eller bør jeg kun ha en?

Skrevet

To hviledager er helt greit, men ikke la det skli helt ut. ;o)

Gjest en eller to greit?
Skrevet

To hviledager er helt greit, men ikke la det skli helt ut. ;o)

Jeg tenkte at to hviledager er maks, men bør jeg trene seks dager i uka?

Skrevet

Jeg startet nærmest fra null, og fikk anbefalt to hviledager i uka, men klarte å "forhandle"meg frem til en.

Hvor mange hviledager som er "riktig" kommer an på hvor godt trent du er (er du dårlig trent kan du ha flere hviledager og fortsatt ha godt utbytte av treningen) og av hvor hardt du trener (trener du hardt trenger du mer hvile mellom hver økt). Jeg er også blitt anbefalt å ikke ha styrketrening to dager etter hverandre.

Men, uansett, det er ikke verdens undergang om du en uke eller to tillater deg selv en "ekstra" hviledag.

Gjest en eller to greit?
Skrevet

Jeg startet nærmest fra null, og fikk anbefalt to hviledager i uka, men klarte å "forhandle"meg frem til en.

Hvor mange hviledager som er "riktig" kommer an på hvor godt trent du er (er du dårlig trent kan du ha flere hviledager og fortsatt ha godt utbytte av treningen) og av hvor hardt du trener (trener du hardt trenger du mer hvile mellom hver økt). Jeg er også blitt anbefalt å ikke ha styrketrening to dager etter hverandre.

Men, uansett, det er ikke verdens undergang om du en uke eller to tillater deg selv en "ekstra" hviledag.

Takk, hadde en samvittighet som nærmest spiste meg opp.

Hovedregelen er en, men kan vel ha to av og til uten at det blir krise.

Gjest plingpling
Skrevet

Jeg tenkte at to hviledager er maks, men bør jeg trene seks dager i uka?

Det er ikke noe mal for hvor mye du kan trene og mye avhenger av hva slags trening du bedriver. Gåturer kan man feks gjøre hver dag, hvis man har gjort det en stund uten at dette fører til skader. Trener du styrke, trenger muskulaturen hvile for å restituere seg. Og det gir også den beste effekten av trening.

Gjør det du og din kropp trives best med. Trening skal være lystbetont :) Folk flest trener ikke 6 dager i uken.

Skrevet

Det er bedre med to hviledager enn at du blir lei og ender med syv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...