Gå til innhold

Smalahove!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å smake smalahove, det hørest så godt ut, men hvor får man tak i det?

Har aldri hørt om noen som har spist det her i rundt, og aldri sett det i salg i butikkene her. Og hva er prisen sånn omtrent?

Og i hvilken tilstand får du kjøpt dem i? Saltet og røkt?

Skrevet

Smalahove kan jeg mye om, men ikke så mye om hvor du får kjøpt det...

Her kan du lese om og se servering av smalahove:

http://www.smalahovetunet.com/

http://www.smalahove.no/

Vi kjøper det ferdig svidd, saltet og røykt, og legger det på frysen til smalahovefest like før jul med gode venner. Hodene tas opp dagen før, og legges i vann over natta.

Legges i stor gryte med vann og kokes i ca tre timer.

Tilbehør: Kålrabistappe, poteter, rødkål, øl og akevitt (hvis du liker det)

Det er knallgodt, og kjempestemning rundt bordet :-)

Det går muligens an å kontakte smalahovetunet (se link) og spørre om de har leveranser til ditt hjemsted.

Tror vi betaler 60-70 kr pr halve hode - en beregner et halvt hode pr person + gjerne et par halve ekstra til storspisere!

Skrevet

Smalahove kan jeg mye om, men ikke så mye om hvor du får kjøpt det...

Her kan du lese om og se servering av smalahove:

http://www.smalahovetunet.com/

http://www.smalahove.no/

Vi kjøper det ferdig svidd, saltet og røykt, og legger det på frysen til smalahovefest like før jul med gode venner. Hodene tas opp dagen før, og legges i vann over natta.

Legges i stor gryte med vann og kokes i ca tre timer.

Tilbehør: Kålrabistappe, poteter, rødkål, øl og akevitt (hvis du liker det)

Det er knallgodt, og kjempestemning rundt bordet :-)

Det går muligens an å kontakte smalahovetunet (se link) og spørre om de har leveranser til ditt hjemsted.

Tror vi betaler 60-70 kr pr halve hode - en beregner et halvt hode pr person + gjerne et par halve ekstra til storspisere!

Det her høres megasært ut *prippen*

Skrevet

Jeg hører til dem som synes de svidde svinehodene fra bl.a. Voss ser fæle ut. Vi var vant med å flå saue- og geitehodene. De smaker kjempedeilig.

Persille1365381127
Skrevet

Det er kjempegodt!

Jeg har en kompis fra Stord, og han tar deg med seg derfra. De får det hos slakteren tror jeg.

Vi spiser det røkt, smaker litt som pinnekjøtt - bare at kjøttet er mye mørere.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223796282' post='3983985]

Det her høres megasært ut *prippen*

Pingle!

Skrevet

Jeg spiste det på lørdag - naboen fra Vestlandet holder smalahuelag hver høst.

Det smaker ganske likt som røkt pinnekjøtt, men selve serveringa er jo unektelig ganske udelikat. Kjøttet er nydelig, og kålrotstappe er det beste jeg veit. Men det er liksom litt mye styr for middagen.

Men eksotisk og litt stas er det jo! :)

Skrevet

Jeg hører til dem som synes de svidde svinehodene fra bl.a. Voss ser fæle ut. Vi var vant med å flå saue- og geitehodene. De smaker kjempedeilig.

Jeg har aldri smakt geitekjøtt. Er det veldig forskjellig fra lammekjøtt?

Skrevet

Jeg har aldri smakt geitekjøtt. Er det veldig forskjellig fra lammekjøtt?

Jeg synes geitekjøtt har litt sterkere smak enn lammekjøtt.

Geitehoder har jeg ikke spist siden jeg var barn, men jeg synes å huske at det var kjempegodt. Vet ikke om du får kjøt geitehoder i dag; antar at de fleste blir kastet. Vi fikk noen hos naboen, som drev slakteri og laget spekepølser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...