Gå til innhold

Hvilken adventskalender har dere?

Gjest snart adventstid!

Anbefalte innlegg

Gjest snart adventstid!

Hvor mange barn har dere og hvor gamle er disse? Hvordan gjør dere med adventskalendere hos dere? Dersom du alt har kjøpt noen pakker, kalendere eller har "faste" aktiviteter e.l. er det hyggelig om du vil dele med oss.

Jeg har to barn på 4 og 6 år. Vi har hatt pakkekalender der de har åpnet begge to hver dag. Noen dager har det vært aktiviteter som: være med mamma på kjøpesenter (vi er aldri der utenom!), kino, bake pepperkaker, pynte pepperkakehus, gå på tur med lommelykt osv.

Men jeg syns det blir mye pakker (pga travel hverdag der det ikke alltid passer å gjøre noen aktiviteter) og minsten liker ikke godteri, så jeg trenger litt nye tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Dorthe

2

• grot

2

• kløverdame

2

Mest aktive i denne tråden

Du, vi er ikke i midten av oktober ennå og du snakker om adventskalendere...

Har du mer enn et barn?

Er barna så store at det er hundrevis av ulike tilstelninger som skjer de siste par mnd før jul?

Har du eget hus?

Har du mange du skal kjøpe julegaver til?

Jobber du fullt?

Hvis du kan svare ja på alle disse, så er spørsmålet ditt/kommentaren din relevant ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg gidder ikke å pakke inn 96 pakker, men det sa mannen min i fjor at han skal gjøre i år ;) Gleder meg til å se om han klarer å følge opp den biten.

Jeg har kjøpt ferdige kalendere de siste årene.

Hvis jeg hadde to barn ville jeg kanskje hatt litt rebuser, aktiviteter og gaver i kalenderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkekalender og tv-kalenderen. De åpner annenhver dag pakke, tv. Dvs med to barn åpner de alltid en av de hver dag, da... I pakke kan det være sokker, truse, trøye, teaterbillett, godteri, aktivitet (skogstur, grille ute, cafe, bakedag). Barna er 2,5 og 5,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke å pakke inn 96 pakker, men det sa mannen min i fjor at han skal gjøre i år ;) Gleder meg til å se om han klarer å følge opp den biten.

Jeg har kjøpt ferdige kalendere de siste årene.

Hvis jeg hadde to barn ville jeg kanskje hatt litt rebuser, aktiviteter og gaver i kalenderne.

Det er bare å pakke gavene inn i aluminiumsfolie. Gjort på null komma nix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To barn på 8 og 10 år. Deler kalendereoppgaven med stemora som fikser kalenderpakker når de er der og så får de pakker hos meg når de er her. Enkelt og greit. :o)

Hvordan de gir ut pakkene vet jeg ikke, men jeg henger dem på en hjemmelaget kalender jeg selv hadde som barn og så åpnes den når vi kommer hjem fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn, en på 1,5 år og en på 3,5 år.. De skal få pakkekalender.. Det blir første gang for minsten i år.. Da får de snop noen dager og småting andre dager, som sokker, truser, smokker og små leker... Et barn som ikke liker snop ??? Har jeg aldri hørt om.. hehe =) vi har en brodert kalender gavene henger på og de åpnes som regel om morningne eller når vi kommer hjem fra bhg og jobb,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene er 3, 6 og 8 år. Morfar stiller med kalendere! Enten Lego eller Smarties, tenker jeg. Pokemonkalender finnes vel ikke..?! ;o)

Adventskalender er noe av det siste jeg gidder å bruke energi på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn som er 3, 7,5 og snart 9 år gamle.

Vi har pakkekalender, og de får 1 pakke hver, hver dag.

Hva de får varierer. Av og til gjør jeg det enkelt, og de får bittelitt godteri (2 seigmenn eller 1 FOX el. noe i den duren).

Ellers får de blyanter, viskelær, sokker, strømepbukser, klistremerker, hårpynt og annet småtteri.

I år skal jentene (de to eldste) få billetter til Celine og Malins julekonsert. Sinnsykt dyr kalendergave!!!, men de hadde fått billettene likevel - og da sparer jeg å tenke ut 1 gave til dem ;)

Men hysj, dette er hemmelig altså ;)

Vanskeligst synes jeg det er med minstemann på 3, men tror jeg kommer til å kjøpe en legoboks og gi noen klosser fra den noen av dagene :)

Juleaften pleier de å få en litt større gave i kalenderen, ei bok, en DVD eller en CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-kjøpepressmamma

For å unngå pakke-overdose FØR jul har vi kun sjokoladekalendere til ungene - og de er fornøyd med det. Bhg har pakkekalender og skola har også noe kalenderopplegg, så jeg syns det blir nok pakkestyr. Vi hadde pakkekalender et år, og ungene var LEI AV å åpne pakker halvveis uti desember.....Dessuten har vi tre barn, så det blir mange små pakker som skal ordnes.

Sjokoladekalender er vel uaktuelt til en som ikke liker godter (da jeg var liten fantes det tilsvarende enkel kalender med små figurer, men har ikke sett det nå...?) - så da får man vel finne på noe annet lurt. Et eller annet LEGO-produkt der han kan få litt og litt klosser helt til figuren blir ferdig på julaften?

Lykke til uansett hva du velger - selv har jeg bare kommet så langt som å begynne å grue meg til Halloween..........

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå pakke-overdose FØR jul har vi kun sjokoladekalendere til ungene - og de er fornøyd med det. Bhg har pakkekalender og skola har også noe kalenderopplegg, så jeg syns det blir nok pakkestyr. Vi hadde pakkekalender et år, og ungene var LEI AV å åpne pakker halvveis uti desember.....Dessuten har vi tre barn, så det blir mange små pakker som skal ordnes.

Sjokoladekalender er vel uaktuelt til en som ikke liker godter (da jeg var liten fantes det tilsvarende enkel kalender med små figurer, men har ikke sett det nå...?) - så da får man vel finne på noe annet lurt. Et eller annet LEGO-produkt der han kan få litt og litt klosser helt til figuren blir ferdig på julaften?

Lykke til uansett hva du velger - selv har jeg bare kommet så langt som å begynne å grue meg til Halloween..........

Hilsen

Høres veldig lurt ut, men guttene har broderte adventskalendere som deres avdøde bestemor har laget, og bestefar lager 48 pakker for å henge på hvert år - ingen mulighet til å kutte ut den tradisjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tre barn på 7,5, 5,5 og 2,5. De får gaver hver dag men i helgene får de en dvd sammen eller en lydbok sammen eller en vanlig bok sammen. Ellers får de to største jentene hårgreier, strømpebukser, blyant, viskelær mm mens gutten på 2,5 får strømbpebukser, truser, småbiler, lego mm. Vi har også noen dager med opplevelser for alle tre hvor de får bade i mørket med stearinlys(stor stas), spise kveldsmat ute i mørket med lommelykt og kakao(utrolig spennende!), gå kveldstur på leting etter noe spennende med hodelykter og osv osv....opplevelsesdagen er de mest populære og de mest krevende for oss også men utrolig koselig!

En annen populær ting er å bygge hytte og sitte inni der og bli lest for og ha boller el....

Jeg bruker ikke veldig mye penger på kalender, gidder ikke kjøpre bare tull, heller noe nyttig som jeg likevel ville kjøpt til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som er omtrent på samme alder som dine. Her er det hjemmelaget julekalender, som mamma laget til oss da vi var små, som gjelder.

Det første jeg tenker da jeg leser innlegget ditt er at du kan kutte kostnader mye med bare å henge opp en pakke hver dag og at barna åpner hver sin dag. Hos oss har alltid dette vært en selvfølge, det samme var det i mitt barndomshjem der vi var fire søsken. Gutta mine på 4 og 7 er ikke særlig storforlangende av seg, så vi har aldri hatt problemer med pakker som ikke er flotte nok. Og jeg tror nok også at den dagen det skjer så forsvinner adventskalenderen stille og rolig ned i en skuff.

På vår kalender henger alt fra godteri (i helgene), blyanter, viskelær, fingervanter, lego/duplo (der pakkene selvsagt deles opp litt), små notisbøker,en ny pepperkakeform, klistremerker o.a.

I tillegg henges figurene til julekrybba vår opp slik at de også pakkes ut en og en, og den som åpner får da sette den på plass i krybba. Dette er fortsatt veldig populært for ungene gleder seg alltid til å få opp julekrybba som pappa har laget til dem:-)

Jeg storkoser meg hvert år med å lage kalenderen og gutta koser seg like mye med å åpne. Det er klart at en slik kalender blir mye dyrere enn en kjøpekalender selv om man holder gavene på et fornuftig nivå, men for meg hører denne kalenderen med til juleforberedelsene, og det blir ganske enkelt ikke jul uten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å pakke gavene inn i aluminiumsfolie. Gjort på null komma nix :)

Det gjør jeg også:-) Selv om det altså av prinsipp aldri blir mer enn en pakke pr dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn (3 og 8) som får pakkekalender med en blanding av småpakker og aktiviteter.

Pakkene er ting som hårstrikker, viskelær, sokker, tyggis osv. Har også kjøpt f.eks en pakke fotballkort og en pose klinkekuler og delt opp innholdet på flere dager, det monner godt. :o)

Aktivitetene er feks: dra i svømmehallen, bake pepperkaker, stå på skøyter, se film, hente juletre, kjøpe julegaver, lage julekort og pakkelapper, koke sylte osv. En blanding av kos og nyttige ting som vi uansett skal gjøre, og som vi lager litt tradisjon ut av.

Vi prøver uansett å legge lista lavt og holde oss på et nøktern nivå. Gavene skal ikke være for store, og aktivitetene skal være gjennomførbare uten at de øker stressnivået. Det er en god tommelfingerregel. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alle pakkekaldender, både voksne & barn! :0)

Snuppa skal få for første gang i år. Hun er snart 2år.

Til nå har jeg har kjøpt hunde/katte figurer, hårstrikk- og spenner, såpe, lke til å ha i badekaret, badekule, truser, og sikkert mer jeg ikke husker...

Hver lørdag får hun godteri.

Snuppen, på 5 år, må gi bort en av sine ting for å få pakken.

Dermed lærer han at man må gi for å få, og at ikke alle barn har like mye som han. Tingene pakker vi inn og gir til de som trenger det.

Til hans kalender har jeg til nå kjøpt dinosaur figurer, såpe, leke til å ha i badekaret, badekule, og sikkert mer jeg ikke husker..Og hver lørdag får han godteri.

Tenkte legge inn aktiviteter også, som baking av julekaker, lage pepperkakehus, og tur på heia med pølsergrilling.

Åååhr, så koslig med jul :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn (3 og 8) som får pakkekalender med en blanding av småpakker og aktiviteter.

Pakkene er ting som hårstrikker, viskelær, sokker, tyggis osv. Har også kjøpt f.eks en pakke fotballkort og en pose klinkekuler og delt opp innholdet på flere dager, det monner godt. :o)

Aktivitetene er feks: dra i svømmehallen, bake pepperkaker, stå på skøyter, se film, hente juletre, kjøpe julegaver, lage julekort og pakkelapper, koke sylte osv. En blanding av kos og nyttige ting som vi uansett skal gjøre, og som vi lager litt tradisjon ut av.

Vi prøver uansett å legge lista lavt og holde oss på et nøktern nivå. Gavene skal ikke være for store, og aktivitetene skal være gjennomførbare uten at de øker stressnivået. Det er en god tommelfingerregel. :o)

Dra i svømmehallen og lage julekort og lapper, det skal jeg jaggu jeg også legge til som aktiviteter!

Takk for tips ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn: 4, 6 og 9. Jeg kjøper en enkel kalender til hver, ferdig laget. Orker ikke bruke masse tid (og penger!) på dette.

Jeg gjorde det for 1.mann, men etterhvert har det sklidd ut, og alle 3 virker fornøyde slik vi gjorde det i fjor. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...