Gå til innhold

Hvilken adventskalender har dere?

Gjest snart adventstid!

Anbefalte innlegg

Pakkekalender til alle tre.

Mye fornuftig som undertøy, ny tannkost, julepynt, hårstrikk, såpe osv. Mye er slikt som de hadde fått uansett, i tillegg til såpebobler, skolesaker osv. Kino eller teaterbillett kan også forekomme

Dei er strålende fornøyde. De er mellom 12 og 6 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Dorthe

2

• grot

2

• kløverdame

2

Mest aktive i denne tråden

Det er bare å pakke gavene inn i aluminiumsfolie. Gjort på null komma nix :)

Men blir ikke det fryktelig glorete?

Tenker med gru på at min fine håndbroderte kalender skal dekkes av foliepakker....;-)

Selv fant jeg det meget tidsbesparende i fjor å kjøpe sånne pakkeposer på Nille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To barn på 8 og 10 år. Deler kalendereoppgaven med stemora som fikser kalenderpakker når de er der og så får de pakker hos meg når de er her. Enkelt og greit. :o)

Hvordan de gir ut pakkene vet jeg ikke, men jeg henger dem på en hjemmelaget kalender jeg selv hadde som barn og så åpnes den når vi kommer hjem fra skolen.

''Deler kalendereoppgaven med stemora ''

Typisk fedre å slippe unna, enten det er mor eller ny kjæreste som ordner opp! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hjemmelaget nissebildekalender med tøyposer hengende under. Oppi posene havner det gotteri, av og til noe småtteri av leker eller tegneutstyr. Ungene _må dele_ det som er oppi, så da kreves samarbeid:-). De er alltid like glade, og får alltid like mye og like ens. Eneste tid på døgnet de er enige :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke det fryktelig glorete?

Tenker med gru på at min fine håndbroderte kalender skal dekkes av foliepakker....;-)

Selv fant jeg det meget tidsbesparende i fjor å kjøpe sånne pakkeposer på Nille.

Det blir det sikkert, men de tre pakkekalenderne vi har (fra SparKjøp) er så glorete i seg selv at det gjør ingenting at pakkene topper det hele. Kalenderne henger bak kjøkkendøra *hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det sikkert, men de tre pakkekalenderne vi har (fra SparKjøp) er så glorete i seg selv at det gjør ingenting at pakkene topper det hele. Kalenderne henger bak kjøkkendøra *hihi*

:-)

Her er det en stor pakkekalender som jeg har brodert selv - første gangen jeg tok i en brodernål siden sømtimene på skolen;-) Det er nedlagt mange timers arbeid, g den er ganske så fin, om jeg må si det selv:-)

Den henges i entreen - godt synlig for alle og enhver som kommer på besøk, og er derfor en del av juledekorasjonene i heimen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-)

Her er det en stor pakkekalender som jeg har brodert selv - første gangen jeg tok i en brodernål siden sømtimene på skolen;-) Det er nedlagt mange timers arbeid, g den er ganske så fin, om jeg må si det selv:-)

Den henges i entreen - godt synlig for alle og enhver som kommer på besøk, og er derfor en del av juledekorasjonene i heimen;-)

Da skjønner jeg at det krever litt mer flid med pakkene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk fedre å slippe unna, enten det er mor eller ny kjæreste som ordner opp! ;-)

Noen ting er og blir mors jobb. Jeg trodde vi hadde full likestilling i heimen helt til vi ble foreldre. Nå merker jeg at det er visse ting far ikke skjønner seg på, eller gidder skjønne seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting er og blir mors jobb. Jeg trodde vi hadde full likestilling i heimen helt til vi ble foreldre. Nå merker jeg at det er visse ting far ikke skjønner seg på, eller gidder skjønne seg på.

''Jeg trodde vi hadde full likestilling i heimen helt til vi ble foreldre. ''

Det er nok ganske mange som har den erfaringen, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har ett barn og han har pakkekalender. Nå henger pakkene bare i trappa, for jeg finner ikke min flotte broderte adventskalender *snufs*

Han får pokemonkort som jeg deler opp, sånn figurer som vokser i vann, nøkkelhanker, klistremerker, sokker, lue, blyanter og viskelær, en brent cd med musikk han liker. Det var det jeg kom på. Vi har ikke godteri i det hele tatt i pakkekalenderen.

Jeg skulle gjerne gitt han aktiviteter, men siden jeg er kroniker klarer jeg ikke alltid følge de opp, enda så mye jeg vil, dermed blir det som ekstra bonus utenom kalenderen når jeg er i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223852932' post='3984490]

Jeg har ett barn og han har pakkekalender. Nå henger pakkene bare i trappa, for jeg finner ikke min flotte broderte adventskalender *snufs*

Han får pokemonkort som jeg deler opp, sånn figurer som vokser i vann, nøkkelhanker, klistremerker, sokker, lue, blyanter og viskelær, en brent cd med musikk han liker. Det var det jeg kom på. Vi har ikke godteri i det hele tatt i pakkekalenderen.

Jeg skulle gjerne gitt han aktiviteter, men siden jeg er kroniker klarer jeg ikke alltid følge de opp, enda så mye jeg vil, dermed blir det som ekstra bonus utenom kalenderen når jeg er i form.

Men det er jo bare begynnelsen av oktober. Jeg skal fri til dattera mi, hun liker sånt pirk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Men det er jo bare begynnelsen av oktober. Jeg skal fri til dattera mi, hun liker sånt pirk.

Jeg har da ikke tenkt på å kjøpe selv enda, ramset opp hva han fikk i fjor jeg *s* Jeg kjøper sånn rett før 1.desember jeg ;o)

Tror ikke han får i år, vi er jo ikke hjemme halve desember uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223854814' post='3984497]

Jeg har da ikke tenkt på å kjøpe selv enda, ramset opp hva han fikk i fjor jeg *s* Jeg kjøper sånn rett før 1.desember jeg ;o)

Tror ikke han får i år, vi er jo ikke hjemme halve desember uansett.

I fjor fikk min sjokoladekalender til 10 kroner ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to jenter på hhv. (snart) 7 og (snart) 5 år.

I flere år har vi hatt to hjemmelagde adventskalendere, hvor den ene er aktivitetskalender og den andre er julekrybbekalender.

Årsaken til at vi har valgt dette, er at jeg omtrent ble kvalm av tanken på at hvert av barna skulle få 24 pakker før det ble jul. Hvis de skal få ordentlige ting, blir det skrekkelig dyrt - og hvis det skal være billig blir det mest ræl som kommer til på ligge på golvet etter kort tid.

Et annet aspekt er at vi ønsker å bremse litt av det julehysteriet vi ser rundt oss - og heller bruke tida til å gjøre hyggelige ting sammen i adventa. Bygge opp en felles forventing fram mot jul.

I julekrybbekalenderen er det én figur til julekrybba, hver dag. Figurene kommer i tilfeldig rekkefølge, med unntak av Jesusbarnet som alltid kommer på julaften.

I aktivitetskalenderen er det ulike aktiviteter, men også innlagt noen hvileskjær, da det ikke er mulig å gjennomføre aktiviteter hver eneste dag.

Vanlige aktiviteter hos oss er: lage gavemerkelapper, lage julekort, bakeverksted, pepperkakeverksted, pynte pepperkakehus, juletrehenting, lage julevindu på barnerommet, juleverksted hvor vi lager 1-2 julegaver, pakke inn julegaver, adventskos i skogen med bål og gløgg på termos og teater.

I tillegg har de fått filmer/bøker med aktuelt julestoff (de pakker jeg bort når jula er over, og så får de de samme filmene/bøkene/lydbøkene/CD-plate om igjen i adventskalenderen året etter - f.eks. CD-plate med kjente julesanger, Reisen til julestjernen (DVD), Snekker Anderssen og julenissen (lydbøk)og Nisse Noppes Juleeventyr, som vi leser ett kapittel av hver dag).

Vanlige hvileskjær hos oss er f.eks. penger til sparebøssa og lørdagsgodterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du det til å høres ut som en triviell jobb og glemmer at det er en kreativ form for omsorgsutøvelse som bekrefter deg selv som kvinne og mor.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2132266.ece

Selv er jeg antakelig verken ordentlig kvinne eller skikkelig mor, siden jeg ikke lager pakkekalendre. En fattig trøst er det dog å vite at jeg heller ikke er noe offer for markedsføring og kjøpepress.

I år regner jeg med det er opplest og vedtatt at alle har dårlig råd, spesielt etter forrige ukes dommedagsprofetier, så jeg gleder meg til alle artiklene om hvordan mor kan få alle til å finne tilbake til den ekte, hjemmestrikkede julestemningen på sparebluss. Sikkert er det i hvert fall at det blir mors ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hjemmelaget pakkekalender. I den henger det fire-fem småting i løpet av adventstiden og resten av dagene er det en pepperkake der. De har hver sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...