Gå til innhold

Ta influensavaksina eller ei?

Anbefalte innlegg

Gjest skal eller skal ikke
Skrevet

Jeg er ung og frisk, men har mulighet til å få influensavaksina gratis på jobben.

Bør jeg ta den eller droppe den?

Skrevet

Begrunnelse? :)

Fordi veldig mange blir syke likevel. Fordi man veldig ofte ikke treffer rett virus. Fordi man svekker immunforsvaret når man tar en vaksine.

Skrevet

Fordi veldig mange blir syke likevel. Fordi man veldig ofte ikke treffer rett virus. Fordi man svekker immunforsvaret når man tar en vaksine.

Gode poeng, takk for dem.

Er litt sjeptisk ;)

Skrevet

Kjenner til anbefalingene.Tingen er jo at jeg kan få den gratis, men lurer på om det er noe poeng lell..

Er litt skeptisk..

Jeg får også gratis vaksine på jobb- jobber i helsesektoren. Det hat vært litt opp og ned om jeg har tatt den. Jeg føler ikke behov for egen del å ta den, men siden jeg har pasientkontakt, så er tanken på at jeg evt skal smitte de som er svakere enn meg, grunnen til at jeg tar den i år.

Skrevet

Gode poeng, takk for dem.

Er litt sjeptisk ;)

Jeg også, men det forsto du sikkert ;)

Skrevet

Enig. Jeg ville heler ikke tatt den..

Skrevet

Jeg har også fått tilbud om det på jobben. Ikke bare er det gratis, men vaksinepersonalet kommer til jobblokalene slik at vi slipper å bruke mye tid på dette.

Jeg har valgt å ta det, såfremt jeg har vært frisk på vaksinasjonstidspunktet. Det at det er lettvint å ta det har vært avgjørende, samt at det jo reduserer risikoen for sykdom betraktelig.

I fjor var jeg derimot veldig forkjølt da vaksinefolka kom, så da sto jeg over.

Gjest zyyyyyyyk
Skrevet

Jeg har også den muligheten, benyttet den av meg et år, men det var visst feil type vaksine, for jeg ble skikkelig syk senere...

Året etter vaksinerte jeg meg ikke, flere rundt meg ble syke, men jeg holdt meg frisk :)

Det er bra for immunforsvaret å trene seg av og til,

er du gammel, har kreft, dårlig immunforsvar osv kan det være lurt å vaksinere seg, men er du normalt frisk så er det ikke farlig å bli syk

Skrevet

Jeg får også gratis vaksine på jobb- jobber i helsesektoren. Det hat vært litt opp og ned om jeg har tatt den. Jeg føler ikke behov for egen del å ta den, men siden jeg har pasientkontakt, så er tanken på at jeg evt skal smitte de som er svakere enn meg, grunnen til at jeg tar den i år.

Du kan godt smitte selv om du ikke selv er syk.

Skrevet

Jeg har aldri tatt den og har vel kun en eneste gang hatt influensa og da egentlig ganske lett (selv om jeg følte meg totalt utslått de dagene det varte).

Har hørt flere si at den eneste gangen de ble skikkelig dårlige av influensaen var det året de tok vaksine...

Skrevet

Jeg har aldri tatt den og har vel kun en eneste gang hatt influensa og da egentlig ganske lett (selv om jeg følte meg totalt utslått de dagene det varte).

Har hørt flere si at den eneste gangen de ble skikkelig dårlige av influensaen var det året de tok vaksine...

''Har hørt flere si at den eneste gangen de ble skikkelig dårlige av influensaen var det året de tok vaksine...''

Oii.. da burde de heller kutte det ut, spør du meg.

Moren min tar den, men slipper likevel ikke unna nei.

Skrevet

Jeg synes at du ikke skal ta den, men min begrunnelse er litt annerledes enn de andres:

- hvis du skulle velge av helt egoistiske hensyn: ta vaksinen, du får den jo gratis, den gir sjelden bivirkninger og beskytter oftest godt mot influensa. Blir du likevel smittet, får du et lettere forløp og slipper kanskje unna med et par dager i senga. Vaksinen i seg selv kan ikke gi influensa, men noen blir lett uvel en dag eller så. For arbeidsgiver kan det være viktig å holde "folket i arbeid" og hindre spredning på jobben. Redusere sykefraværet mao.

- Men, dersom du ikke er i noen risikogruppe - vit at andre trenger vaksinen mer enn deg. Som regel går folkehelsa som alle i Norge bestiller av tom for vaksinedoser ganske fort, og antallet vaksiner som produseres er ikke alle år nok til å dekke behovet. Om du vil være solidarisk med eldre, hjerte og lungesyke avstår du fra å vaksinere deg og tar heller sjansen på et par uker på sofaen senere i vinter.

Skrevet

Jeg synes at du ikke skal ta den, men min begrunnelse er litt annerledes enn de andres:

- hvis du skulle velge av helt egoistiske hensyn: ta vaksinen, du får den jo gratis, den gir sjelden bivirkninger og beskytter oftest godt mot influensa. Blir du likevel smittet, får du et lettere forløp og slipper kanskje unna med et par dager i senga. Vaksinen i seg selv kan ikke gi influensa, men noen blir lett uvel en dag eller så. For arbeidsgiver kan det være viktig å holde "folket i arbeid" og hindre spredning på jobben. Redusere sykefraværet mao.

- Men, dersom du ikke er i noen risikogruppe - vit at andre trenger vaksinen mer enn deg. Som regel går folkehelsa som alle i Norge bestiller av tom for vaksinedoser ganske fort, og antallet vaksiner som produseres er ikke alle år nok til å dekke behovet. Om du vil være solidarisk med eldre, hjerte og lungesyke avstår du fra å vaksinere deg og tar heller sjansen på et par uker på sofaen senere i vinter.

Applauderer.

Helt enig i argumentene dine.

Skrevet

Dette var et fint innlegg :-)

Skrevet

Dette er ikke en slutning, men en kortslutning! ;-)

Jeg tror du har latt deg påvirke av alle skriveriene under den verste fugleinfluensafrykten, da folk hamstret tamiflu, og dette ble kritisert for å være usolidarisk.

Når det gjelder vanlig influensavaksine, er det selvsagt ikke snakk om _hamstring_ hos privatfolk i tilfelle fremtidig utbrudd slik at lagrene blir tomme. Tamiflu brukes _ved utbrudd_, mens de vanlige influensavaksinene gis _på forhånd_.

Folkehelseinstituttet distribuerer vaksiner til bruk for risikogruppene i kommuner og helseforetak først, men kjøper _i tillegg_ inn influensavaksine til salg til andre utenom risikogruppene.

Jeg har for sikkerthets skyld også spurt Folkehelseinstituttet om dette før jeg svarte deg, og de har forsikret at vi i Norge ikke har hatt problemer med å skaffe nok vaksiner til å dekke det behovet vi har.

Argumenter gjerne mot influensavaksinering av yngre, friske mennesker, men ikke gjør det ut fra en solidaritetsbetraktning. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...