Gå til innhold

Ta influensavaksina eller ei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var et fint innlegg :-)

Se svar til Tinkebøtta:-)

Skrevet

Applauderer.

Helt enig i argumentene dine.

Se svar til Tinkebøtte:-)

Skrevet

Dette er ikke en slutning, men en kortslutning! ;-)

Jeg tror du har latt deg påvirke av alle skriveriene under den verste fugleinfluensafrykten, da folk hamstret tamiflu, og dette ble kritisert for å være usolidarisk.

Når det gjelder vanlig influensavaksine, er det selvsagt ikke snakk om _hamstring_ hos privatfolk i tilfelle fremtidig utbrudd slik at lagrene blir tomme. Tamiflu brukes _ved utbrudd_, mens de vanlige influensavaksinene gis _på forhånd_.

Folkehelseinstituttet distribuerer vaksiner til bruk for risikogruppene i kommuner og helseforetak først, men kjøper _i tillegg_ inn influensavaksine til salg til andre utenom risikogruppene.

Jeg har for sikkerthets skyld også spurt Folkehelseinstituttet om dette før jeg svarte deg, og de har forsikret at vi i Norge ikke har hatt problemer med å skaffe nok vaksiner til å dekke det behovet vi har.

Argumenter gjerne mot influensavaksinering av yngre, friske mennesker, men ikke gjør det ut fra en solidaritetsbetraktning. :-)

He, he, du trenger ikke bekymre deg for at jeg ikke vet forskjellen på fugleinfluensa og vanlig influensa nei. Jeg jobber nettopp med vaksinasjon, både av privatpersoner og på store bedriftsbesøk.

De siste årene har jeg ikke en eneste gang opplevd at vi ikke har gått tom for influensavaksine før sesongen er i gang. Samme for meg hva folkehelsa svarer, men sånn er i hvert fall situasjonen for oss som vaksinerer. Folkehelsa importerer et visst antall vaksiner, men lokale helsemyndigheter distribuerer. Vi får aldri bestille så mye vaksine som vi ønsker, og jeg jobber på et stort kontor i tjukkeste Oslo hvor befolkningstettheten er høy.

Det er ca. 900.000 mennesker i Norge som faller innunder særskilte risikogrupper, men så mange vaksiner tas ikke inn. Vaksinedekningen i risikogruppene er nå estimert rundt 30-40%, resten går til "friske". Målet til Verdens helseorganisasjon er at 75% i risikogruppe bør få vaksine. Vi har altså et langt stykke vei å gå for å redusere dødeligheten av influensa.

I år er forresten første gang hvor vi er blitt bedt av Folkehelsa om å loggføre i detalj hvor mange doser som går til risikogruppe kontra "friske".

Massevaksinering i bedrifter er oftest basert på et ønske om profitt, både fra bedriftsledelsen som vil redusere sykefraværet og fra helseforetak som vaksinerer og tjener penger på dette.

Jeg mener prinsipielt at dette er feil prioritering av vaksiner og ressurser , og at helsepersonell heller bør jobbe for å øke vaksinedekningen blant personer med særlig risiko.

Når det er sagt er ikke min mening å gi friske folk som velger å vaksinere seg dårlig samvittighet, hver får velge for seg, men jeg er motstander av bedriftsordningene som sluker et stort antall vaksiner.

Hos oss kan hvem som helst vaksinere seg uten å oppgi årsak, men prisen er høyere til de som i utgangspunktet ikke trenger den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...