Gå til innhold

ADHD, men også Dysleksi?? Rettigheter?


Nb!

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som nå går i 5 klasse, han har fått diagnosen ADHD, selv om meg selv og flere andre familiemedlemmer heller mener at han skulle hatt Dysleksi.

Har også hørt at disse ofte kommer i kombinasjon. Min sønn går som sagt i 5 kl, å har nå tatt LOGOS testen, men han klarte ikke å gjennomføre den, han kan ikke lese og skrive selv, kan ikke boksatvene, og bokstavlydene, han kan selfølgelig noen, men ikke alle. han kan skrive av, men ikke skrive selv, og kan heller ikke lese enkle ord som hei, hallo, melk, osv..

jeg mener han har dysleksi, da hans far også hadde hard dfyslkesi, men ingen vil sette denne diagnosen på han, ikke en gang spesialisten som hadde han inne nå, istedet så skriver de store/omfattende lese og skrive vansker, og at de ikke aner hvordan de skal motivere han.

Spesialisten sa selv under testen at han avbryter ikke, svarer kun når han skal, er ikke motorisk urolig, og rekker opp handen dersom han vil si noe (han er også rolig i samlingstunder, kommer ikke i slåsskamper, el trøbbel på skole osv), så han kunne ikke helt skjønne at han har adhd diagnosen, men etter at testen er tatt, er det eneste de kommer med, etter å ha tenkt seg om at han bør medisineres igjen!!

Jeg kjenner at jeg blir fryktelig provosert, da vi har prøvd både ritalin og concerta uten hell, barnet ble såå dårlig at han måtte ats av medisinen, og hadde ingen virkning av den, nå skal jeg inn på nytt møte med de imorgen, å vil gjerne være så forberedt som mulig, derfor spør jeg her om noen vet om han hadde hatt andre rettigheter dersom han hadde fått diagnosendysleksi? som feks data fra hjelpemiddel sentralen, hvordan de kan motiveres, el generelt andre tips som jeg kan ha nytte av i forhold til dette?

Hva skal de feks være med på på skolen? han ble fritatt fra nasjonale prøver, men ikke vanlige prøver, fra 1-4 var han ikke med i engelsken, men nå skal han plutselig være med igjen, hvordan skal han klare det, når han ikke har fått vært med på det grunnleggende???

vet ikke helt hva jeg skal spør om..men er utrolig takknemlig for alle tips, som jeg kan sette meg inn i og ha spm om imorgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klara nett

Hvem er det som har utredet ham? Hvis det er PPT, så ville jeg forlangt utredning av en barnehabilitering. Hvordan fungerer han i det daglige? Kan han de tingene en annen på hans alder kan når det gjelder hverdagsferdigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår din bekymring. Dette høres ikke ut som ADHD, og sentralstimulerende er allerede forsøkt en gang og med dårlig resultat. Hva med ADD?

Dysleksi gir rett til hjelp fra logoped.

MIne umiddelbare tanker er at dette også dreier seg om evnesvakhet. Er han testet for dette?

Når en er usikker og saken meget komplisert, skal det utredes på høyeste kompetansenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noen betydning for rettigheter om hans lærevansker betegnes som "omfattende lese- og skrivevansker" eller "dysleksi".

Du beskriver såpass omfattende problemer at det sannsynligvis er fornuftig å tenke bredere enn å kun fokusere på dysleksi som mulig forklaring på hans vansker.

Hvis dere ikke er fornøyd med utredningen, så kan dere kanskje be om å få bli henvist til et kompetansesenter for videre utredning.

Du kan finne mye nyttig informasjon på www.statped.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår din bekymring. Dette høres ikke ut som ADHD, og sentralstimulerende er allerede forsøkt en gang og med dårlig resultat. Hva med ADD?

Dysleksi gir rett til hjelp fra logoped.

MIne umiddelbare tanker er at dette også dreier seg om evnesvakhet. Er han testet for dette?

Når en er usikker og saken meget komplisert, skal det utredes på høyeste kompetansenivå.

Det er stort sett en ting du alltid kan stole på at ppt gjør, og det er å evneteste. Som regel startpunktet for enhver utredning. En helt annen ting er at det av og til trekkes svært usikre konklusjoner som følge av evneprofilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har utredet ham? Hvis det er PPT, så ville jeg forlangt utredning av en barnehabilitering. Hvordan fungerer han i det daglige? Kan han de tingene en annen på hans alder kan når det gjelder hverdagsferdigheter?

Han fungerer flott på alle områder utenom, bokstaver og tall i teori .. han er fullt oppegående, og faktisk tenker han visst lenger enn jevnaldrede til tider ifølge lærere og PPT.

Han er ikke noe problem å ha med å gjøre for oss hjemme heller, kler på seg selv, går på aktiviteter selv, holder det alltid ryddig på rommet sitt, er høflig og imøtekommende, men liker ikke å sprette inn på arenaer med en masse ukjente folk, vil helst tine opp litt først..

Han er testet mange ganger siden han var 6 år, å evnene er det ikke noe i veien med, det han sliter med er å konsentrere seg med tall og bokstaver, å nå motivasjonen, noe PPT tror kan komme av at han i lengre tid ikke har fått det til.. Til tider satt vi i over 3 timer med lekser med han, fordi skolen mente han kunne, han giddet nok bare ikke, men nå har de funnet ut at han faktisk ikke skjønte noe av det som lå foran han, å vi skal anbsolutt ikke sitte såå lenge med leksene mer, noe jeg sa hele tiden..

Men pga at han har sittet så lenge med bokstaver og tall, så har han absolutt ingen motivasjon til i det hele tatt å forsøke pga at han, som han sier selv, ikke kan det, ikke klarer det, ikke er verdt noe, fordi han ikke kan lese osv, dermed tror PPT at det vil bli en nesten helt umulig oppgave å forsøke å motivere han til dette, da det ikke skal være for lett og heller ikke for vanskeligt...

Folk utad ser han som en høflig og snill person, å de fleste foreldre sa til meg at han umulig kunne ha ADHD når jeg fikk diagnosen på han..

Han har få venner nå pga at han har blitt mobbet mye etter at diagnosen ble kjent, barna sa at de ikke ville leke med han pga at det kunne smitte osv, å skulle banke han dersom han var med noen på lekeområdet, så han har slitt mye med det de siste årene og har trekkt seg nedover i alder på lekekamerater, men har noen få på sin egen alder..

(dette er et ikke tema for skolen, så dette er noe de ikke ønsker å gjøre noe med, fordi de mener at det ikke skjer, så mitt barn gråter for ingenting..)

Så evnemessigt så tror jeg han er på lik linje med andre barn og til tider lengre også, men med tall og bostaver har han ingen sjanse, men forteller du han noe, el leser for han, husker han det og reiser seg stolt opp i klassen og svarer!

han er kanskje også litt mer umoden enn 10 åringer, siden han helst liker å leke med lego, el andre leker, men det er kanskje guttene, de er vel ofte mer umodne*vetikke*

Men han liker også aktivitetene han går på, svømming, og en masse andre ting som jevnaldrede gjør..

vet ikke om jeg besvarte alle spm nå, men bare spør mer om jeg glemte noe i farten..

takk for alle innspill til nå alle sammen, setter stor pris på det, da vi er temmelig fortvilet over situasjonen nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det har noen betydning for rettigheter om hans lærevansker betegnes som "omfattende lese- og skrivevansker" eller "dysleksi".

Du beskriver såpass omfattende problemer at det sannsynligvis er fornuftig å tenke bredere enn å kun fokusere på dysleksi som mulig forklaring på hans vansker.

Hvis dere ikke er fornøyd med utredningen, så kan dere kanskje be om å få bli henvist til et kompetansesenter for videre utredning.

Du kan finne mye nyttig informasjon på www.statped.no

Var noen folk som sa til meg at for å komme noe sted idag så måtte en ha en diagnose på de.. men jeg har aldri vært borti noe av dette selv, å det er eldstemann hos oss, å de neste barna har ikke samme problemene.

Skal se på statped nå med det samm, takk for tipset.

Vet ikke hvor vi skulle blitt henvist til nå, det eneste vi har fått fra PPT til nå er medisnering igjen, å det ønsker vi ikke..

Å så sa de at det var sååå sjelden at de fikk så alvorlige tilfeller som dette.... Men det hjelper oss lite, men de sa også at de står på vårs side, mot skolen, da skolen har hevdet andre ting, å at de nå ser at det er jeg som har hatt rett angående mitt barn hele tiden..Men det hjelper så lite nå, når han allerede har "nistet" 5 skoleår, i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår din bekymring. Dette høres ikke ut som ADHD, og sentralstimulerende er allerede forsøkt en gang og med dårlig resultat. Hva med ADD?

Dysleksi gir rett til hjelp fra logoped.

MIne umiddelbare tanker er at dette også dreier seg om evnesvakhet. Er han testet for dette?

Når en er usikker og saken meget komplisert, skal det utredes på høyeste kompetansenivå.

ADD?? Er ikke det det samme? Bare uten hyperaktivitetkanskje?

Hadde en logoped kunne vært til hjelp i et sånt tilfelle som dette, når hans språk er helt på høyde med andre når han snakker , tenker, og formulerer hva vi skal skrive for han?+ Eller er de kun til hjelp dersom de har språklig uttale problemer, aner virkelig ingenting om dette, så blir sikkert mange dumme spm..

Å hva er høyeste kompetanse nivå, etter BUP, og PPT? Er det noen over disse? han som tok LOGOS testen på han nå, er den beste spesialisten på dysleksi, her i vår del av fylket etter som jeg forstod på PPT, hvem er det som evt står over de igjen??

Jeg har også snakket med rådmannen i kommunen for å be om at mitt barn ble flyttet til nabokommunens skole, men vet ikke om det vil hjelpe så mye, men håpet at det kanskje var en mulighet at andre lærere prøvde, alle har jo hver sin måte å lære fra seg på, å alle har ulik kjemi med ulike personer, så kanskje det var en mulighet, men er redd at det kan igjen ødelegge for han sosialt, aner virkelig ikke i det hele tatt hva vi skal gjøre her...

Takk for innpillet ditt, satte pris på det.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fungerer flott på alle områder utenom, bokstaver og tall i teori .. han er fullt oppegående, og faktisk tenker han visst lenger enn jevnaldrede til tider ifølge lærere og PPT.

Han er ikke noe problem å ha med å gjøre for oss hjemme heller, kler på seg selv, går på aktiviteter selv, holder det alltid ryddig på rommet sitt, er høflig og imøtekommende, men liker ikke å sprette inn på arenaer med en masse ukjente folk, vil helst tine opp litt først..

Han er testet mange ganger siden han var 6 år, å evnene er det ikke noe i veien med, det han sliter med er å konsentrere seg med tall og bokstaver, å nå motivasjonen, noe PPT tror kan komme av at han i lengre tid ikke har fått det til.. Til tider satt vi i over 3 timer med lekser med han, fordi skolen mente han kunne, han giddet nok bare ikke, men nå har de funnet ut at han faktisk ikke skjønte noe av det som lå foran han, å vi skal anbsolutt ikke sitte såå lenge med leksene mer, noe jeg sa hele tiden..

Men pga at han har sittet så lenge med bokstaver og tall, så har han absolutt ingen motivasjon til i det hele tatt å forsøke pga at han, som han sier selv, ikke kan det, ikke klarer det, ikke er verdt noe, fordi han ikke kan lese osv, dermed tror PPT at det vil bli en nesten helt umulig oppgave å forsøke å motivere han til dette, da det ikke skal være for lett og heller ikke for vanskeligt...

Folk utad ser han som en høflig og snill person, å de fleste foreldre sa til meg at han umulig kunne ha ADHD når jeg fikk diagnosen på han..

Han har få venner nå pga at han har blitt mobbet mye etter at diagnosen ble kjent, barna sa at de ikke ville leke med han pga at det kunne smitte osv, å skulle banke han dersom han var med noen på lekeområdet, så han har slitt mye med det de siste årene og har trekkt seg nedover i alder på lekekamerater, men har noen få på sin egen alder..

(dette er et ikke tema for skolen, så dette er noe de ikke ønsker å gjøre noe med, fordi de mener at det ikke skjer, så mitt barn gråter for ingenting..)

Så evnemessigt så tror jeg han er på lik linje med andre barn og til tider lengre også, men med tall og bostaver har han ingen sjanse, men forteller du han noe, el leser for han, husker han det og reiser seg stolt opp i klassen og svarer!

han er kanskje også litt mer umoden enn 10 åringer, siden han helst liker å leke med lego, el andre leker, men det er kanskje guttene, de er vel ofte mer umodne*vetikke*

Men han liker også aktivitetene han går på, svømming, og en masse andre ting som jevnaldrede gjør..

vet ikke om jeg besvarte alle spm nå, men bare spør mer om jeg glemte noe i farten..

takk for alle innspill til nå alle sammen, setter stor pris på det, da vi er temmelig fortvilet over situasjonen nå..

Det høres ut som gutten din har dysleksi, ja. Det er fullt mulig å ha både dysleksi og dyskalkuli (manglende tallforståelse). PPt - kontoret kan teste for begge deler. Hvis han klarer å konsentrere seg om andre ting, spill, leker, film osv. er det lite trolig det er ADHD. Ved dysleksi og dyskalkuli kan han få spesiell opplæring, han har krav på lydbøker og bruk av datamaskin. Du bør kreve at han får egen opplæring i lesing og skriving, slik at han kan lære seg systemer for å forstå og memorere ordbilder. Stå på! og lykke til, det er dessverre altfor vanlig at slikt blir oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som gutten din har dysleksi, ja. Det er fullt mulig å ha både dysleksi og dyskalkuli (manglende tallforståelse). PPt - kontoret kan teste for begge deler. Hvis han klarer å konsentrere seg om andre ting, spill, leker, film osv. er det lite trolig det er ADHD. Ved dysleksi og dyskalkuli kan han få spesiell opplæring, han har krav på lydbøker og bruk av datamaskin. Du bør kreve at han får egen opplæring i lesing og skriving, slik at han kan lære seg systemer for å forstå og memorere ordbilder. Stå på! og lykke til, det er dessverre altfor vanlig at slikt blir oversett.

Dyskalkuli har jeg aldri hørt om, det må jeg se mer på, han klarer å regne frem til 20, men etter det sliter han, men han sliter seg gjennom det på et mirakuløst vis, som hans bestemor pleier å si, hun ante ikke hvordan han fikk det til, men han klarte å regne seg gjennom flere tusener, på sin egen spesielle måte, og fikk det omsider til...

Jeg har stanget hodet i veggen siden siste året i bhg, da jeg gjorde skolen oppmerksom på at han sannsynligvis hadde dette, siden hans far hadde det, å vill at de skulle legge det inn i budsjettet, til han begynte i 1 klasse, så han kunne få hjelp, men ingen tok meg alvorlig før i 2 klasse, da beklagte skole og hovedlærer seg ovenfor meg, å sa at de hadde tatt meg for å være en hysterisk mor, men at de nå så at jeg hadde rett..

Nå har de igjen beklaget seg, å sier at sett iettertid kunne mye vært gjort anderledes, å jeg har sååå mange eksempler at jeg kunne skrevet her en hel dag, men det har ingenting for seg..

men det hjelper så lite å se alt i ettertid, å bare tenke medisin hele tiden, det er det som provoserer meg nå, for det er nesten som om de gir opp, på de siste 4 foreldremøtene har jeg sittet å hørt på en hovedlærer som sier at hun ikke lenger aner hvordan hun skal legge opplegget til rette for mitt barn, men det aner jo virkelig ikke jeg iallefall!!!

Det er jo de som er trente på dette, både læreren og spesialpedagogen, men ingenitng skjer, de aner ikke, det er svaret deres, viss noen kan si hva de skal gjøre ville de satt pris på det, er derfor jeg sufer rundt litt ikveld, for å vite litt mer om dysleksi, tilpasset opplæring osv osv....

skal lese mer om det du nevnte, takk skal du ha!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyskalkuli har jeg aldri hørt om, det må jeg se mer på, han klarer å regne frem til 20, men etter det sliter han, men han sliter seg gjennom det på et mirakuløst vis, som hans bestemor pleier å si, hun ante ikke hvordan han fikk det til, men han klarte å regne seg gjennom flere tusener, på sin egen spesielle måte, og fikk det omsider til...

Jeg har stanget hodet i veggen siden siste året i bhg, da jeg gjorde skolen oppmerksom på at han sannsynligvis hadde dette, siden hans far hadde det, å vill at de skulle legge det inn i budsjettet, til han begynte i 1 klasse, så han kunne få hjelp, men ingen tok meg alvorlig før i 2 klasse, da beklagte skole og hovedlærer seg ovenfor meg, å sa at de hadde tatt meg for å være en hysterisk mor, men at de nå så at jeg hadde rett..

Nå har de igjen beklaget seg, å sier at sett iettertid kunne mye vært gjort anderledes, å jeg har sååå mange eksempler at jeg kunne skrevet her en hel dag, men det har ingenting for seg..

men det hjelper så lite å se alt i ettertid, å bare tenke medisin hele tiden, det er det som provoserer meg nå, for det er nesten som om de gir opp, på de siste 4 foreldremøtene har jeg sittet å hørt på en hovedlærer som sier at hun ikke lenger aner hvordan hun skal legge opplegget til rette for mitt barn, men det aner jo virkelig ikke jeg iallefall!!!

Det er jo de som er trente på dette, både læreren og spesialpedagogen, men ingenitng skjer, de aner ikke, det er svaret deres, viss noen kan si hva de skal gjøre ville de satt pris på det, er derfor jeg sufer rundt litt ikveld, for å vite litt mer om dysleksi, tilpasset opplæring osv osv....

skal lese mer om det du nevnte, takk skal du ha!!!

Hvis ikke læreren og spes.pedlæreren klarer å tilrettelegge, må -de_ og du søke hjelp hos rådgiver og PPT. Det skal finnes folk i kommunene med kompetanse på dette, ellers må du \ dere ta kontakt med fylkeskommunen. Gutten har _krav_ på hjelp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysleksi er bare et ord for spesifikke lese- og skrivevansker. Slik du beskriver din sønn synes jeg alvorlige lese- og skrivevansker høres ut som en normal diagnose. Det er ikke noe mer diagnostisk ved å skrive dysleksi.

Hvis han har tatt LOGOS så har han nok tatt WISC før, og da kommer det frem om det er mistanker om oppmerksomhetsvansker bl.a. Hvis han skårer dårlig på WISC testen generelt får han diagnosen generelle lærevansker og skal da henvises videre til nærmere undersøkelser ved for eksempel barnehabiliteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke læreren og spes.pedlæreren klarer å tilrettelegge, må -de_ og du søke hjelp hos rådgiver og PPT. Det skal finnes folk i kommunene med kompetanse på dette, ellers må du \ dere ta kontakt med fylkeskommunen. Gutten har _krav_ på hjelp uansett.

Nei det er det de sier, de vet ikke hvordan de skal lage opplegget hans, å de vet heller ikke hvordan de skal motivere han lenger.

Å PPT sier at de ikke kan si noe om hva han skal og ikke skal være med på i undervisningen, det er opp til skolen, å de gjør ikkeno`.

Men skal notere meg det du sier, å ta det opp imorgen, takk skal du ha!!

Har foresten snakket med rådgiver også, om å få han over på en annen skole, men han mente det var vanskelig så sant vi ikke flyttet selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dysleksi er bare et ord for spesifikke lese- og skrivevansker. Slik du beskriver din sønn synes jeg alvorlige lese- og skrivevansker høres ut som en normal diagnose. Det er ikke noe mer diagnostisk ved å skrive dysleksi.

Hvis han har tatt LOGOS så har han nok tatt WISC før, og da kommer det frem om det er mistanker om oppmerksomhetsvansker bl.a. Hvis han skårer dårlig på WISC testen generelt får han diagnosen generelle lærevansker og skal da henvises videre til nærmere undersøkelser ved for eksempel barnehabiliteringen.

WISC tok han da han var 6 år, han ble henvist til BUP og utredet akuratt like før, under og etter at hans far døde, og barnet var FORTVILET.....(det er vel et for mildt ord, men det eneste jeg kom på i farten)

Jeg syns ikke det bør legges til grunn en utredning som ble gjort i en peiode av livet hans der han var helt anderledes enn hva han er til vanlig..

Men jeg orker ikke stresse med den diagnosen nå, det viktigste er hva han evt har nå, å hvordan vi kan hjelpe han mest mulig nå, å siden ingen av de, som jeg mener burde visst det, vet det, så prøver jeg fortvilet å finne ut noe om det her, så jeg har noe å legge frem imorgen....

TUSEN TAKK for innspill, skriver mye ned i boken min her !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil bare ønske deg lykke til. Kan ikke svare deg på spørsmålene dine, men flott at du står på og ikke gir opp.

Takk for det!!! ;D Satte pris på å høre det, ganske frustrerende å føle at en stanger hodet i veggen år etter år, men nå er jeg skikkelig forberedt til imorgen, å det gav jeg rektoren beskjed om for 2 uker siden, så har skrevet 1 1/2 tettpakket A4 side nå, med alt mulig jeg har funnet på nette, som er satt sammen, brukte timesvis, å så har jeg i tillegg spm ,og andre ting som jeg vil ha skikkelige svar på, for jeg syns ikke vi har "råd" til at han skal "miste" flere skoleår på et opplegg som ikke fungerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke la deg knekke!

Høres toft ut. Kjenner jeg får skikkelig vondt av ham og deg men veldig bra at han har en god mor som kjemper for ham. Ønsker deg lykke til på møtet i dag! Måtte du få den rette hjelp for din sønn på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke et eneste ord som kan hjelpe deg.

Jeg ville bare si at han ihvertfall har en mamma som står på for seg og det er bra.

Og at historien din viser at det ikke alltid er rett å følge de rådene man får utenfra. Når du selv ser at noe blir helt feil for ungen så sett en grense og stopp det - som lekser i timesvis feks.

Stakkars liten, jeg håper dere får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres toft ut. Kjenner jeg får skikkelig vondt av ham og deg men veldig bra at han har en god mor som kjemper for ham. Ønsker deg lykke til på møtet i dag! Måtte du få den rette hjelp for din sønn på skolen.

Tusen takk skal du ha!!! Blir helt rørt her ;-) Er klar for møte nå ja, så skal bli interessant å høre hva de skal svare idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke et eneste ord som kan hjelpe deg.

Jeg ville bare si at han ihvertfall har en mamma som står på for seg og det er bra.

Og at historien din viser at det ikke alltid er rett å følge de rådene man får utenfra. Når du selv ser at noe blir helt feil for ungen så sett en grense og stopp det - som lekser i timesvis feks.

Stakkars liten, jeg håper dere får hjelp.

Leksene har jeg fått stoppet, frem til idag iallefall, men ikke prøvene, som ikke er tilrettelagt for han, de mener han kan svare på de enkleste dersom han klarer det, men jeg vil ha tilrettelagte. For hadde det vært meg selv som satt der på prøvene, og slet, og ikke forstod noe, så hadde ikke jeg følt meg særlig vel, å derfor vil jeg at de skal tilrettelegges på hans nivå, så han iallefall har en mulighet til å få til mer en 2 av 10 spm...

Tusen takk !!! Setter pris på å høre at folk støtter opp om det, føler oss ganske alene mot instansene til tider, og ikke trodd... men tror de har begynt å tro meg mer nå, men det vil vise seg idag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...