Gå til innhold

Idrettsmed.spørsmål (Endsjø/Mæhlum)


Gjest wonderer

Anbefalte innlegg

Gjest wonderer

Hvilken nytte har det å spraye på is i 10 sekunder for så å løpe ut på fotballbanen?

Hvilken nytte har tigerbalsam før en fotballkamp?

Hva kan man gjøre for å unngå kramper i langdistanse. f.eks birkebeinerrittet ut over å tilføre sportsdrikk og energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære wonder.

"godt spørsmål". Svaret er temmelig enkelt. Slik spraying i kampens hete bedøver litt,spilleren løper ut på banen og risikere bare å gjøre skaden mer omfattende og værre.

Jeg er like forbauset som det du er at noen fortsatt holder på med dette. Er det en skikkelig skade er ispakning i en eller annen form tingen samtidig som det blir ro.

Neste spørsmål er krampe t. eks. lengevarende sykkelritt, løp, langrenn osv.

Det er noen stikkord. Regelmessig og tilstrekkelig væske med elektrolytter og karbohydrater. Når en aktivitet skal vare så lenge være varsom med å komme opp i anaerobt arbeide i moter, trekkes med i oppjaget tempo osv. Det hele må gå på det jevne. Men basis er selvsagt at man er trent gjennom lengre tid til å greie slike utfordringer. Vennlig hilsen Thor-Øistein Endsjø. Idrettslege NIMF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære wonder.

"godt spørsmål". Svaret er temmelig enkelt. Slik spraying i kampens hete bedøver litt,spilleren løper ut på banen og risikere bare å gjøre skaden mer omfattende og værre.

Jeg er like forbauset som det du er at noen fortsatt holder på med dette. Er det en skikkelig skade er ispakning i en eller annen form tingen samtidig som det blir ro.

Neste spørsmål er krampe t. eks. lengevarende sykkelritt, løp, langrenn osv.

Det er noen stikkord. Regelmessig og tilstrekkelig væske med elektrolytter og karbohydrater. Når en aktivitet skal vare så lenge være varsom med å komme opp i anaerobt arbeide i moter, trekkes med i oppjaget tempo osv. Det hele må gå på det jevne. Men basis er selvsagt at man er trent gjennom lengre tid til å greie slike utfordringer. Vennlig hilsen Thor-Øistein Endsjø. Idrettslege NIMF

Er du også seint oppe, Endsjø? ;-) Du glemte spørsmålet om tigerbalsam, så jeg er så frekk at jeg svarer for deg, jeg! Du får heller henge meg seinere.

Tigerbalsam er jo en varmesalve, med to påfallende svakheter: a) den osende stanken *ler*, B) den har ikke evne til å nå særlig dypt i vevene; f.eks. i lårmuskulatur, som jo er temmelig massiv.

I kombinasjon med dyptgående massasje og ellers grundig oppvarming (inkl. forsiktig stretching) kan tigerbalsam kanskje ha sin misjon i tilfeller der man har problemer med å komme skikkelig igang pga muskelverk. Jeg kjenner dessverre altfor mange som benytter varmesalve som et substitutt for den mer langsiktige strategien med forebyggende styrketrening og stretching..

PS Et heller uvanlig bruksområde forekom blant enkelte av jentene på ungdomsskolen der jeg gikk: de smurte tigerbalsam under øynene for å fremskynde tåreproduksjonen (særs effektivt)! Under dekke av å ha de forferdeligste kvaler pga. hjertesorg oppnådde de dermed omfavnende oppmerksomhet fra de like hysteriske venninnene, og ved enkelte anledninger til og med fri fra timen pga. ustoppelig hiksting. Alt de oppnådde fra meg var hoderystende vantro.. *smiler snusfornuftig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Er du også seint oppe, Endsjø? ;-) Du glemte spørsmålet om tigerbalsam, så jeg er så frekk at jeg svarer for deg, jeg! Du får heller henge meg seinere.

Tigerbalsam er jo en varmesalve, med to påfallende svakheter: a) den osende stanken *ler*, B) den har ikke evne til å nå særlig dypt i vevene; f.eks. i lårmuskulatur, som jo er temmelig massiv.

I kombinasjon med dyptgående massasje og ellers grundig oppvarming (inkl. forsiktig stretching) kan tigerbalsam kanskje ha sin misjon i tilfeller der man har problemer med å komme skikkelig igang pga muskelverk. Jeg kjenner dessverre altfor mange som benytter varmesalve som et substitutt for den mer langsiktige strategien med forebyggende styrketrening og stretching..

PS Et heller uvanlig bruksområde forekom blant enkelte av jentene på ungdomsskolen der jeg gikk: de smurte tigerbalsam under øynene for å fremskynde tåreproduksjonen (særs effektivt)! Under dekke av å ha de forferdeligste kvaler pga. hjertesorg oppnådde de dermed omfavnende oppmerksomhet fra de like hysteriske venninnene, og ved enkelte anledninger til og med fri fra timen pga. ustoppelig hiksting. Alt de oppnådde fra meg var hoderystende vantro.. *smiler snusfornuftig*

Kjære birdie og wonderer.

Sorry. Men det Tigerbalsam gjør ved oppvarming eller ikke gjør, dekker svært godt vår felles oppfatning.

Den effekten man evt. får ved å gni den inn i værkende muskulatur er litt vanskelig å forklare. 1. Den kan skyldes de aktive stoffer i balsam som resorberes fra huden og har en positiv effekt på blodgjennomstrømning etc. Jeg selv tviler på denne teorien.

2. Den kan skyldes en reflektorisk hud/muskulatur virkning. Dvs. den uttalte irritasjonen i huden fører til at noe skjer i muskulaturen som speeder opp reperasjonsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...