Gå til innhold

Utslitt og frustrert

Gjest aniba

Anbefalte innlegg

Det føles som om jeg har gått på en smell nå - jeg som vanligvis er supertålmodig og snill og tåler alt og stiller opp hele tiden har plutselig fått kort lunte, er irritabel og sliten og lei..... Jeg er hjemme på heltid med en sønn på 2 år, kjenner ikke så mange der jeg bor og har hverken noen gode venner eller hobbyer, eller jobb for den saks skyld. Jeg elsker jo sønnen min og synes det er fint å være hjemme med han, men har nok forsømt behovet for å gjøre noe annet utenom hjemmet. Så nå har jeg blitt en forferdelig utgave av meg selv og vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg har selvfølgelig mannen min, men han jobber stort sett eller er ute på noe. Kan noen vær så snill gi meg et råd om hva jeg skal ta meg til.....? Klarer ikke helt tenke klart, vil bare vekk herfra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To helt konkrete ting som du begynner med i morgen:

1) Orienter deg om hva som finnes av tilbud til de som er hjemme med barn der du bor. Det kan være småbarnssang, åpen barnehage, pedagogisk senter, svømming, osv - og bestem deg for å gå på minst en av de aktivitetene hver uke! Da kan du bli kjent med andre, og det er godt å ha noe å se frem til og glede seg til i hverdagen

2) Bli enig med mannen din at f.eks. TORSDAG er DIN egen-kveld. Når dere er ferdig med middagen, rydder dere bordet, og du overlater gutten din til pappaen. Om du velger å gå en tur, legge deg å sove, gå på kino, gå og shoppe alene eller besøke noen - det er ikke så viktig hva du gjør, men at du finner på noe uten gutten din. Da får pappaen og gutten god tid til å kose seg alene, og ha leggingen sammen på sin måte, ogdu får gjøre noe du har lyst til.

Tror alle foreldre kan bli slitne av å være hjemme med barn - det betyr slett ikke at en er dårlig som foreldre, men bare at en faktisk er en voksen-person også, som har behov for litt alene-tid.

Og til slutt - prøv å få til barnevakt for gutten deres en natt eller to, og reis bort med mannen din, slik at dere får litt kjæreste-tid sammen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Livet trenger ikke à bli bedre bare ved à flytte pà seg. Og det er sikkert ikke bare bare à flytte pga. mannen din sin jobb...

Du bòr kanskje pròve à gà inn i deg selv, lete etter ting som gjòr deg glad, som gir deg overskudd og livsgnist.

Vil du jobbe? Hva interesserer deg? Finnes det noe kurs du kunne meldt deg pà? Vil du bli kjent med nye mennesker? Fà deg venner?

Livet blir tomt og nesten meningslòst og kjedelig for mange, nàr de gàr bare hjemme uten à ha noe de brenner for. Du har et barn pà 2 àr, men har du barnehage til han? Eller annet barnepass? Kanskje det kunne vaert lurt à ordnet med det, slik at du kommer deg litt ut?

Jeg forstàr godt at du blir oppspist av à vaere mamma 24/7. Du trenger à vaere bare deg selv ogsà!

Men den som kan forandre livet sitt til det bedre, er kun deg selv. Sà da mà du bare begynne med noe, én ting om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

To helt konkrete ting som du begynner med i morgen:

1) Orienter deg om hva som finnes av tilbud til de som er hjemme med barn der du bor. Det kan være småbarnssang, åpen barnehage, pedagogisk senter, svømming, osv - og bestem deg for å gå på minst en av de aktivitetene hver uke! Da kan du bli kjent med andre, og det er godt å ha noe å se frem til og glede seg til i hverdagen

2) Bli enig med mannen din at f.eks. TORSDAG er DIN egen-kveld. Når dere er ferdig med middagen, rydder dere bordet, og du overlater gutten din til pappaen. Om du velger å gå en tur, legge deg å sove, gå på kino, gå og shoppe alene eller besøke noen - det er ikke så viktig hva du gjør, men at du finner på noe uten gutten din. Da får pappaen og gutten god tid til å kose seg alene, og ha leggingen sammen på sin måte, ogdu får gjøre noe du har lyst til.

Tror alle foreldre kan bli slitne av å være hjemme med barn - det betyr slett ikke at en er dårlig som foreldre, men bare at en faktisk er en voksen-person også, som har behov for litt alene-tid.

Og til slutt - prøv å få til barnevakt for gutten deres en natt eller to, og reis bort med mannen din, slik at dere får litt kjæreste-tid sammen også :-)

Godt svart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svart :-)

Har god erfaring i å være dødssliten i perioder, skjønner du!!!!

Nå, når jeg har barn som sover om natta, og overskudd til både jobb, mann, barn, venner og trening, virker den tida som en diffus tåkedrøm - jeg gikk i lang lang tid uten overskudd....

Jeg var aldri hjemme på heltdi med toåringer, men hadde dem halvt i barnehagen når jeg hadde baby hjemme - og de tre barna kom med litt over to år mellom hvert nytt barn.

Går det greit? Skal du føde i Spania eller i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Har god erfaring i å være dødssliten i perioder, skjønner du!!!!

Nå, når jeg har barn som sover om natta, og overskudd til både jobb, mann, barn, venner og trening, virker den tida som en diffus tåkedrøm - jeg gikk i lang lang tid uten overskudd....

Jeg var aldri hjemme på heltdi med toåringer, men hadde dem halvt i barnehagen når jeg hadde baby hjemme - og de tre barna kom med litt over to år mellom hvert nytt barn.

Går det greit? Skal du føde i Spania eller i Norge?

Jeg skjònner godt at det er tòft med smàbarn hjemme, og i hvertfall nàr sòskene er sà tette. Husker bare da jenta mi var lita og hun krevde sitt... Det var ikke bare bare det, nàr man har sòvnmangel og mangel pà egentid. Og jeg hadde bare én :-)

Jeg skal fòde i Spania. Har en super lege som har fulgt meg gjennom hele svangerskapet, og som skal vaere med pà fòdselen. Jeg blir jo tatt sà godt vare pà fòler jeg :-) I morgen skal jeg pà kontroll + ultralyd...Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjònner godt at det er tòft med smàbarn hjemme, og i hvertfall nàr sòskene er sà tette. Husker bare da jenta mi var lita og hun krevde sitt... Det var ikke bare bare det, nàr man har sòvnmangel og mangel pà egentid. Og jeg hadde bare én :-)

Jeg skal fòde i Spania. Har en super lege som har fulgt meg gjennom hele svangerskapet, og som skal vaere med pà fòdselen. Jeg blir jo tatt sà godt vare pà fòler jeg :-) I morgen skal jeg pà kontroll + ultralyd...Gleder meg!

Høres trygt og godt ut!

Du må gjerne gi oss et lite pip her på DOL når fødselen begynner! Det har jo vært noen nesten live-fødseler her de siste årene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Høres trygt og godt ut!

Du må gjerne gi oss et lite pip her på DOL når fødselen begynner! Det har jo vært noen nesten live-fødseler her de siste årene :-)

Hehe, ja jeg fàr fòlge den trenden jeg ogsà da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at du får tid for deg selv. Kanskje du kan melde deg på et kurs eller begynne å trene? Jeg følte at jeg fikk litt pusterom og alenetind når jeg trente. Gjorde underverker.

Bare å gå en tur alene på kvelden er nok positivt.

Og så er det vel kanskje på tide å begynne å jobbe nå? Da får du voksentid på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips, i tilfelle du har glemt mye siden forrige gang, eller blir i tvil når søvnmangelen og ammetåka tar deg:

http://www.yellowpulp.com/blog/?p=201

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg.

Jeg kjenner meg så godt igjen i de følelsene du beskriver. Prøv å gjøre ting du liker når pappa´n er hjemme. Eller få en barnevakt noen timer en dag.

Det er viktig å ikke glemme seg selv helt når en er mamma.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du blir sliten.

Ta deg en alvorlig ikke-bebreidende prat med mannen din.

Han må fire på noen av sine ting for at det skal bli plass til noen av dine. Ikke be ham tynt. Fortell ham at tirsdager og torsdager må du .... så da må han ta ansvaret hjemme. Om han ikke alt gjør det, bør han ta ansvaret for småtten minst en dag i uka.

Så kan du kanskje se deg om etter lekepark, åpen barnehage,

(korttids-)barnehage og andre arenaer der du kan få avlastning og/eller mulighet til å treffe andre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg rådene du har fått i tråden. Om de ikke virker, eller du ikke klarer det, så gå til fastlegen din og forklar hvordan du har det. Du er på vei inn i en depresjon. Det er viktig for 2-åringen, mannen din og _deg_ at du tar tak for å komme deg ut av den. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...