Gå til innhold

Mat til 1- åring..

Gjest Synes det er litt vanskelig

Anbefalte innlegg

Gjest Synes det er litt vanskelig

Hva spiser deres små? Småen her blir 1 om en uke. Jeg gir fortsatt NAN , skal jeg slutte med det?

Gir dere middags glass eller spiser dere samme middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å huske at nr. 1 fikk delvis glass og delvis vanlig mat på den alderen. Nr. 2 fikk knapt nok middagsglass tror jeg. :o)

Ingen av dem fikk mme lengre enn de fikk tåteflaske og det sluttet de med i 8-10 mnds alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger er så store at jeg ikke helt har rutinen lenger på når man kutter nan. Men middag kan du ihvertfall fint lage selv og venne lillegull til å spise den samme maten som dere spiser. Glassene er dyra, lite miljøvennlig og ikke smaker de noe godt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Da de var 1 år fikk de samme middag som vi spiste, delt opp i små terninger. De storkoste seg når de fikk lange innpå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter!

Da de var 1 år fikk de samme middag som vi spiste, delt opp i små terninger. De storkoste seg når de fikk lange innpå selv.

Så nå er det på tide og fjerne flaska og gi de glass/kopp og spise selv?Tulla har lenge spist skive i biter selv. Synes det er litt skummelt å gi annen mat, siden hun ikke har tenner enda. Har to nede som er kommer halveis opp.

Kan jeg gi vanlig lettmelk nå? Kan hun spise fisk og slik? Har hørt de må være ett år før de får fisk.

Vanskelig og venne seg til at småen er blitt så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er det på tide og fjerne flaska og gi de glass/kopp og spise selv?Tulla har lenge spist skive i biter selv. Synes det er litt skummelt å gi annen mat, siden hun ikke har tenner enda. Har to nede som er kommer halveis opp.

Kan jeg gi vanlig lettmelk nå? Kan hun spise fisk og slik? Har hørt de må være ett år før de får fisk.

''Så nå er det på tide og fjerne flaska og gi de glass/kopp og spise selv?''

Jepp. Tåteflasker er for babyer synes jeg, men tutekopp er greit fremdeles da så det ikke blir så mye søl. :o)

''Tulla har lenge spist skive i biter selv. Synes det er litt skummelt å gi annen mat, siden hun ikke har tenner enda. Har to nede som er kommer halveis opp.''

Hun tygger uansett ikke med tennene foran, men med gummene bak der jekslene etterhvert kommer så det går helt fint.

''Kan jeg gi vanlig lettmelk nå? Kan hun spise fisk og slik? Har hørt de må være ett år før de får fisk.''

Er hun ikke året da? Jeg hadde gitt både melk og fisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jeg har aldri gitt flaske til mine, så jeg vet ikke når det er vanlig å kutte den ut. Jeg tror likevel de fleste innfører drikke i vanlig kopp eller glass før barnet er året.

Vi gikk inn for å lære barnet å drikke av vanlig glass så snart de var store nok til å sitte i høystolen. Jeg tipper fra de var rundt 8 mnd. Vi ga melk til brødmåltider da de var 1 år, lettmelk. Sånn utenom hadde de alltid vann i en tutekopp. Den styrte de selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter!

''Så nå er det på tide og fjerne flaska og gi de glass/kopp og spise selv?''

Jepp. Tåteflasker er for babyer synes jeg, men tutekopp er greit fremdeles da så det ikke blir så mye søl. :o)

''Tulla har lenge spist skive i biter selv. Synes det er litt skummelt å gi annen mat, siden hun ikke har tenner enda. Har to nede som er kommer halveis opp.''

Hun tygger uansett ikke med tennene foran, men med gummene bak der jekslene etterhvert kommer så det går helt fint.

''Kan jeg gi vanlig lettmelk nå? Kan hun spise fisk og slik? Har hørt de må være ett år før de får fisk.''

Er hun ikke året da? Jeg hadde gitt både melk og fisk nå.

Oki, da fjerner jeg flaska, Kutter ndt på middagsglassene og fjerner Nanèn...

Noe annet jeg må forandre på?

Alt har gått greit hittil, men nå merker jeg at jeg har møtt på ett stopp, eller hvordan jeg skal si det.. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre....

Tar imot all hjelp og info jeg kan få, føler meg helt grønn nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter!

Jeg har aldri gitt flaske til mine, så jeg vet ikke når det er vanlig å kutte den ut. Jeg tror likevel de fleste innfører drikke i vanlig kopp eller glass før barnet er året.

Vi gikk inn for å lære barnet å drikke av vanlig glass så snart de var store nok til å sitte i høystolen. Jeg tipper fra de var rundt 8 mnd. Vi ga melk til brødmåltider da de var 1 år, lettmelk. Sånn utenom hadde de alltid vann i en tutekopp. Den styrte de selv etterhvert.

Hun har aldri fått noe annet enn vann og nan, da tenker jeg saft og slik. Er så mange rundt meg som gir ungene sine saft på flasken (!) Har aldri forstått hva de tenker på.Småen har får en flaske med vann om morgenen, den har hun hele dagen og drikker når hun vil. Synes det er veldig greit. Får nan til frokost og kvelds, og av og til når hun skal sove. ang soving. Har dere en eller to lurer for dagen? Her har vi to, men merker at hun ikke er noe intresert i den på morningen lenger. Nå har hun brukt over en time på å legge seg til, hun gråter ikke, bare ligger å snakker med seg selv til hun sovner.. Skal jeg heller skyve luren til kl 12 feks og ha bare en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hun har aldri fått noe annet enn vann og nan, da tenker jeg saft og slik. Er så mange rundt meg som gir ungene sine saft på flasken (!) Har aldri forstått hva de tenker på.Småen har får en flaske med vann om morgenen, den har hun hele dagen og drikker når hun vil. Synes det er veldig greit. Får nan til frokost og kvelds, og av og til når hun skal sove. ang soving. Har dere en eller to lurer for dagen? Her har vi to, men merker at hun ikke er noe intresert i den på morningen lenger. Nå har hun brukt over en time på å legge seg til, hun gråter ikke, bare ligger å snakker med seg selv til hun sovner.. Skal jeg heller skyve luren til kl 12 feks og ha bare en?

Flaske med saft er ikke heldig, nei. En venninne ga flaske om natta til ungen i åresvis. Han har hatt så mange problemer med tennene. For et par år siden fikk hun et barn til, og hun har tydeligvis ikke lært noe etter den eldste. Flaska er alltid med datteren.

Jeg tror mine kuttet ut den andre luren da de var ca 14 mnd. Da forskjøv jeg den første luren til litt utpå formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min sov to ganger om dagen til han begynte i barnehage da han var 13 mnd gammel. Snuppa kuttet ned til en dupp da hun var 9-10 mnd. Jeg hadde droppet den første luren om hun er helt uinteressert i den ja. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri fått middagsglass i det daglige. Greit på tur det :0)

Jeg har gitt samme maten som vi spiser.

Men jeg har latt være å salte maten når jeg laget den

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter!

Poden min sov to ganger om dagen til han begynte i barnehage da han var 13 mnd gammel. Snuppa kuttet ned til en dupp da hun var 9-10 mnd. Jeg hadde droppet den første luren om hun er helt uinteressert i den ja. :o)

Hun går og gjesper og viser tydlig at hun er trøtt. Men tror hun er så gira at hun ikke har "tid" til å sove. Når hun til slutt sovner sover hun godt og opp til 2 timer.

Hun har også begynt å holde leven på kveldstid. Kan holde på ti kl 22 om hun får viljen sin. Er litt pga det at jeg vil kutte ned til en lur. så hun er skikkelig sliten til kvelden kommer.

Skal jeg fortsette å gi grøt? Eller kan jeg begynne å gi havregrøt blandet med vann? Spiser det selv til frokost så hadde vært så greit om begge kunne spise det :) Eller blir det for mye for magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun går og gjesper og viser tydlig at hun er trøtt. Men tror hun er så gira at hun ikke har "tid" til å sove. Når hun til slutt sovner sover hun godt og opp til 2 timer.

Hun har også begynt å holde leven på kveldstid. Kan holde på ti kl 22 om hun får viljen sin. Er litt pga det at jeg vil kutte ned til en lur. så hun er skikkelig sliten til kvelden kommer.

Skal jeg fortsette å gi grøt? Eller kan jeg begynne å gi havregrøt blandet med vann? Spiser det selv til frokost så hadde vært så greit om begge kunne spise det :) Eller blir det for mye for magen?

Jeg ville kanskje ikke lagt om all mat og drikker over natten, men tatt det litt forsiktig.

Jeg ville prøvd å drøye luren om morgenen så lenge som mulig og ikke latt henne sove mer enn en gang om dagen. Gi det en ukes tid og kveldene blir sannsynligvis roligere igjen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla her blir 1 år om noen uker. Hun spiser brødskive med variert pålegg, fram til nå mest smørbart pålegg, men har såvidt begynt med annet pålegg. Babygrøt har hun aldri likt, men hun spiser det til nød en gang i blant (når hun er brød-lei...). Til middag spiser hun noen ganger det samme som resten av familien, noen ganger fra glass (er jo ikke alltid hun kan spise det vi spiser). Som mellommåltider får hun frukt, fruktpure, yoghurt (det bruker hun også som pålegg faktisk!).... noen ganger får hun en neve maiskorn mens vi spiser middag hvis hun allerede har spist, men vil sitte sammen med oss.

Nan har hun aldri fått (likte det ikke fra starten av), men hun får fremdeles pupp morra og kveld og litt om dagen. Av drikke ellers holder vi oss til vann (saft tror jeg ikke hun har smakt), men det hender hun får juice til brødmåltider for å ta opp jernet bedre.

Og så prøver vi å få i henne tran - med vekslende hell......hun er blitt en racer på å spytte ut....

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine begynte å spise vanlig middag når de var rundt 10 mnd gamle.

NAN brukte vi så og si aldri, men de fikk litt melk (H-melk) fra de var 1 år gamle. Gjerne som kveldskos på flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter!

Mine begynte å spise vanlig middag når de var rundt 10 mnd gamle.

NAN brukte vi så og si aldri, men de fikk litt melk (H-melk) fra de var 1 år gamle. Gjerne som kveldskos på flaske.

Prøvde å gi nan som kveldskos i dag, men hun spyttet det ut :) Så vi får prøve oss på litt voksen melk :o) Litt kjipt for jeg har nettopp kjøpt inn to brett med nan :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å gi nan som kveldskos i dag, men hun spyttet det ut :) Så vi får prøve oss på litt voksen melk :o) Litt kjipt for jeg har nettopp kjøpt inn to brett med nan :/

Kanskje du kan få levert tilbake NAN'en - det som ikke er åpnet i alle fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vi ikke ha kvittering da?

Kommer vel litt an på butikken. NAN er jo noe aller butikker har, og så lenge boksen er uåpnet og ikke utgått på dato ville jeg tro et skulle gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...