Gå til innhold

Farge kåpe?

Anbefalte innlegg

Gjest bomkjøp gitt
Skrevet

Jeg har handlet på nettet i flere år, men nå ble det altså bom. På fargen. Jeg bestile meg en flott kåpe på Ebay, først og fremst på grunn av farge og fasong. Den sitter som et skudd, men fargen viste seg å være grusom! Det er snakk om en grønn juletrefarge (!), det jeg trodde var en petrolblå! Det jeg lurer på nå, er om jeg kan farge den selv. Til en mørkere farge. Til nød svart, men jeg vil helst søke mot denne petrolblå fargen jeg liker så godt...er det mulig? Jeg bryr meg ikke noe om at sømmene ikke farges, det blir jo bare fint! Men kåpen er foret med silkefor, vil det bli et problem?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis foret er i ekte silke går det helt fint å farge det. Hsuk å veie kåpen slik at du får kjøpt rett mengde farge.

Er kåpen i ull?

Du kan risikere at fargen ikke er skikelig fargeekte hvis du farger på en lav temperatur (ullvask). Det finnes håndfarge til ull/silke med du har neppe en gryte som er stor nok til en kåpe ;-)

Skrevet
  calendula skrev (På 13.10.2008 den 11.39):

Hvis foret er i ekte silke går det helt fint å farge det. Hsuk å veie kåpen slik at du får kjøpt rett mengde farge.

Er kåpen i ull?

Du kan risikere at fargen ikke er skikelig fargeekte hvis du farger på en lav temperatur (ullvask). Det finnes håndfarge til ull/silke med du har neppe en gryte som er stor nok til en kåpe ;-)

Leser nå på kåpen at den består av 30% viskose og 70% ull, dry clean only. Da kan jeg vel bare glemme å kunne fargevaske den da?:/

Skrevet
  ilaria skrev (På 13.10.2008 den 12.30):

Leser nå på kåpen at den består av 30% viskose og 70% ull, dry clean only. Da kan jeg vel bare glemme å kunne fargevaske den da?:/

Da må du i tilfelle kaldfarge den om det finnes, vasker du en ullkåpe på såpass varmt som tøyfarging krever blir det neppe noen gang brukbar igjen...

Skrevet
  Lillemus skrev (På 13.10.2008 den 12.36):

Da må du i tilfelle kaldfarge den om det finnes, vasker du en ullkåpe på såpass varmt som tøyfarging krever blir det neppe noen gang brukbar igjen...

Ull kan kokes under farging. Det som er viktig er bare at den ligger helt stille under oppvarming og avkjøling.

Jeg har farget garn, og dampkokt det i 30-45 minutter for å fiksere fargen. Det krymper overhodet ikke hvis det ligger i ro.

Problemet jeg ser her er blandingsstoffet. Ull er et proteinfiber, og trenger fargestoff for proteinfibre. Viskose er plantefiber. Dermed vil de to fibrene ikke ta farge likt, og man får et melert plagg.

Ja, og så problemet med vann, da. Muligens tåler ikke kåpen vann i det hele tatt.

Skrevet
  Atene skrev (På 13.10.2008 den 12.45):

Ull kan kokes under farging. Det som er viktig er bare at den ligger helt stille under oppvarming og avkjøling.

Jeg har farget garn, og dampkokt det i 30-45 minutter for å fiksere fargen. Det krymper overhodet ikke hvis det ligger i ro.

Problemet jeg ser her er blandingsstoffet. Ull er et proteinfiber, og trenger fargestoff for proteinfibre. Viskose er plantefiber. Dermed vil de to fibrene ikke ta farge likt, og man får et melert plagg.

Ja, og så problemet med vann, da. Muligens tåler ikke kåpen vann i det hele tatt.

Ull har jeg ikke farget, men jeg kan understreke det du sier med å farge blandingsstoffer, ja. Det blir melert, og ihvertfall når jeg har farget hvitt/lyst tøy, har dette ikke blitt særlig pent.

Kan hende melert med grønt/blått blir bedre, men der er uansett en sjanse å ta.

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tviler på at det vil gå helt bra, men om den er ubrukelig som den er, er det jo bare å prøve.

For øvrig synes jeg "juletregrønn" kan høres pent ut, jeg.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Var den rimelig? Sprett den opp og bruk den som mønster?

Øh?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...