Nb! Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Overskriften sier vel det meste, men jeg var i kontakt med Dysleksi assistanse idag, å de sa jeg måtte forlange en slik test av mtt barn, er det noen som vet noe om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Det heter Wais-test. Det er en slags IQ-test - kartlegging av ressurser på ulike områder. Jeg tror den er ganske seriøs og anerkjent forutsatt at den utføres av fagfolk. Ikke stol på evt. forenklede "ukebladvarianter" du finner på nett. Jeg tror den egentlig er laget for voksne, men det kan godt hende det finnes varianter som kan brukes for å utrede barn. Hvis du søker på "Wais-test" finner du antakelig en million omtaler av "Svanhild-saken" og kanskje noe seriøst innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Det heter Wais-test. Det er en slags IQ-test - kartlegging av ressurser på ulike områder. Jeg tror den er ganske seriøs og anerkjent forutsatt at den utføres av fagfolk. Ikke stol på evt. forenklede "ukebladvarianter" du finner på nett. Jeg tror den egentlig er laget for voksne, men det kan godt hende det finnes varianter som kan brukes for å utrede barn. Hvis du søker på "Wais-test" finner du antakelig en million omtaler av "Svanhild-saken" og kanskje noe seriøst innimellom. Ok, tusen takk skal du ha ;-) Dysleksi assistanse sa at jeg måtte kreve at PPT tok denne på han.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 For barn er det WISC som er aktuelt, og den er nok allerede tatt. En av grunnen til at man evnetester barn med lese og skrivevansker er for å finne ut om vanskene er i samsvar med det man kan forvente ut i fra generelt evnenivå eller ikke. Hvis de evnemessige forutsetningene er gode, kalles det ofte spesifikke lærevansker når barnet sliter med lesing og skriving, mens med lave evnemessige forutsetninger kaller man det generelle lærevansker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 For barn er det WISC som er aktuelt, og den er nok allerede tatt. En av grunnen til at man evnetester barn med lese og skrivevansker er for å finne ut om vanskene er i samsvar med det man kan forvente ut i fra generelt evnenivå eller ikke. Hvis de evnemessige forutsetningene er gode, kalles det ofte spesifikke lærevansker når barnet sliter med lesing og skriving, mens med lave evnemessige forutsetninger kaller man det generelle lærevansker. WISC var det, ja. Jeg trodde egentlig testen het noe annet, men forfulgte det ikke videre siden jeg fant så mye på WAIS... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 For barn er det WISC som er aktuelt, og den er nok allerede tatt. En av grunnen til at man evnetester barn med lese og skrivevansker er for å finne ut om vanskene er i samsvar med det man kan forvente ut i fra generelt evnenivå eller ikke. Hvis de evnemessige forutsetningene er gode, kalles det ofte spesifikke lærevansker når barnet sliter med lesing og skriving, mens med lave evnemessige forutsetninger kaller man det generelle lærevansker. Ok, da har han allerede tatt denne, for WISC tok han da han var 6 el 7 år, å det var ingenting i veien med evnene hans der, han scoret langt over sin alder, men det er lesing og skrivingen han sliter med.. Takk for svar ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Ok, da har han allerede tatt denne, for WISC tok han da han var 6 el 7 år, å det var ingenting i veien med evnene hans der, han scoret langt over sin alder, men det er lesing og skrivingen han sliter med.. Takk for svar ;-) Jeg tror det viktigste nå er å fokusere på hva skolen kan gjøre for å hjelpe ham i forhold til faglig utvikling. Hvorvidt hans lese- og skrivevansker skyldes en type konsentrasjonssvikt eller et mer spesifikt problem, bør ikke medføre vesentlige forskjeller i pedagogisk tilnærming akkurat nå. Det bør heller ikke ha betydning for hvilke ressurser som stilles til rådighet siden lærevanskene hans uansett er så omfattende. Noe av det som skaper vansker for disse barna, er at enkelte typer problemer tilhører BUP sitt kompetanseområde, mens det i forhold til en del av de spesikke lærevanskene så er det kompetansesentrene innen det pedagogiske støttesystemet som har kompetansen. Foreslå for ppt at gutten henvises til et spesialpedagogisk kompetansesenter for nærmere vurdering av hvilke pedagogiske tiltak som kan være hensiktsmessig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.