Gå til innhold

Waise ( Weise?) test, hva er det???

Nb!

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste, men jeg var i kontakt med Dysleksi assistanse idag, å de sa jeg måtte forlange en slik test av mtt barn, er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter Wais-test. Det er en slags IQ-test - kartlegging av ressurser på ulike områder. Jeg tror den er ganske seriøs og anerkjent forutsatt at den utføres av fagfolk. Ikke stol på evt. forenklede "ukebladvarianter" du finner på nett.

Jeg tror den egentlig er laget for voksne, men det kan godt hende det finnes varianter som kan brukes for å utrede barn.

Hvis du søker på "Wais-test" finner du antakelig en million omtaler av "Svanhild-saken" og kanskje noe seriøst innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter Wais-test. Det er en slags IQ-test - kartlegging av ressurser på ulike områder. Jeg tror den er ganske seriøs og anerkjent forutsatt at den utføres av fagfolk. Ikke stol på evt. forenklede "ukebladvarianter" du finner på nett.

Jeg tror den egentlig er laget for voksne, men det kan godt hende det finnes varianter som kan brukes for å utrede barn.

Hvis du søker på "Wais-test" finner du antakelig en million omtaler av "Svanhild-saken" og kanskje noe seriøst innimellom.

Ok, tusen takk skal du ha ;-) Dysleksi assistanse sa at jeg måtte kreve at PPT tok denne på han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barn er det WISC som er aktuelt, og den er nok allerede tatt.

En av grunnen til at man evnetester barn med lese og skrivevansker er for å finne ut om vanskene er i samsvar med det man kan forvente ut i fra generelt evnenivå eller ikke. Hvis de evnemessige forutsetningene er gode, kalles det ofte spesifikke lærevansker når barnet sliter med lesing og skriving, mens med lave evnemessige forutsetninger kaller man det generelle lærevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnen til at man evnetester barn med lese og skrivevansker er for å finne ut om vanskene er i samsvar med det man kan forvente ut i fra generelt evnenivå eller ikke. Hvis de evnemessige forutsetningene er gode, kalles det ofte spesifikke lærevansker når barnet sliter med lesing og skriving, mens med lave evnemessige forutsetninger kaller man det generelle lærevansker.

WISC var det, ja. Jeg trodde egentlig testen het noe annet, men forfulgte det ikke videre siden jeg fant så mye på WAIS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har han allerede tatt denne, for WISC tok han da han var 6 el 7 år, å det var ingenting i veien med evnene hans der, han scoret langt over sin alder, men det er lesing og skrivingen han sliter med..

Takk for svar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da har han allerede tatt denne, for WISC tok han da han var 6 el 7 år, å det var ingenting i veien med evnene hans der, han scoret langt over sin alder, men det er lesing og skrivingen han sliter med..

Takk for svar ;-)

Jeg tror det viktigste nå er å fokusere på hva skolen kan gjøre for å hjelpe ham i forhold til faglig utvikling. Hvorvidt hans lese- og skrivevansker skyldes en type konsentrasjonssvikt eller et mer spesifikt problem, bør ikke medføre vesentlige forskjeller i pedagogisk tilnærming akkurat nå. Det bør heller ikke ha betydning for hvilke ressurser som stilles til rådighet siden lærevanskene hans uansett er så omfattende.

Noe av det som skaper vansker for disse barna, er at enkelte typer problemer tilhører BUP sitt kompetanseområde, mens det i forhold til en del av de spesikke lærevanskene så er det kompetansesentrene innen det pedagogiske støttesystemet som har kompetansen.

Foreslå for ppt at gutten henvises til et spesialpedagogisk kompetansesenter for nærmere vurdering av hvilke pedagogiske tiltak som kan være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...