Gå til innhold

Hjemmelagde julegaver

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

''...ellers vil de helst slippe å forholde seg til klær''

Akkurat. Klær er et nødvendig onde.

Dessuten er klesplagg usynlige når de er av - de kan etterlates hvor som helst uten at man trenger å tenke mer på dem. På skolen, SFO, i mors seng, på gulvet eller i møblene.

Sønnen min er fullstendig klesblind så lenge tøyet ikke likner jenteklær eller (gudene forby) supporterantrekk for feil fotballag.

''Sønnen min er fullstendig klesblind så lenge tøyet ikke likner jenteklær eller (gudene forby) supporterantrekk for feil fotballag.''

Slik er det her og, men komfort og funksjonalitet spiller en del inn, særlig for eldstemann.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

14

• morsan

11

• Lillemus

5

• laban

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Sønnen min er fullstendig klesblind så lenge tøyet ikke likner jenteklær eller (gudene forby) supporterantrekk for feil fotballag.''

Slik er det her og, men komfort og funksjonalitet spiller en del inn, særlig for eldstemann.

Ja, det er viktig at det er lett å få av og på. Jeg kjøper f.eks. omtrent alt jeg finner av bukser som er "enkle" i gylfen og fleksible i vidden.

Dessuten har junior relativt stort hode, så gensere må enten være elastiske eller ha glidelås. De fleste hettegensere er f.eks. for trange - de går på, men er et slit å få av.

Men i forhold til søsteren da hun var på samme alder, stiller han omtrent null krav, så det er egentlig veldig enkelt og greit.

Skrevet

''Minstemann har fått endel hjemmestrikkede gensere. De blir aldri brukt fordi ingen bruker slike plagg lenger.''

????? Her brukes ullgensere hele vinteren! Av både store og små.

Eh, du bor i Trondheim da. Er ingen i Oslo som går rundt med noe sånt.

Skrevet

Har fått endel hjemmelaget fra folk i forbindelse med jobben. Enten er det gamle kjerringer som har strikket sokker og skjerf, og det er jo veldig hyggelig. Dorullnisser og små julestjerner limt sammen i tre og malt med rødt og glitter, blir jeg mindre fornøyd med så det kaster jeg bare. Aller gladest blir jeg når folk kommer med hjemmelaget sprit. Da koser vi oss på jobb og får ting unna i en fei!

Skrevet

''Minstemann har fått endel hjemmestrikkede gensere. De blir aldri brukt fordi ingen bruker slike plagg lenger.''

''????? Her brukes ullgensere hele vinteren! Av både store og små.''

Men hva med dem midt imellom? Bruker de kule trønder-tenåringene også fornuftige vinterplagg?

Her omkring bruker unger varme vinterklær til de 12-13-14. Deretter kommer noen år med joggesko til alle årstider, og altfor tynne jakker.

Skrevet

Ullgenser kan ofte bli i varmeste laget på litt større barn på Østlandet, synes jeg. Ihvertfall med boblejakke utenpå.

Skrevet

Myke pakker er ikke veldig populært her i huset, og hjemmelagde ville antakelig vært enda mindre populært enn kjøpte. Barna er også litt bortskjemt når det gjelder bøker, så svigermors standard gave med én bok og et sett klær er ikke veldig populær...

Ja, det var jo veldig overraskende at barna dine er jævlig bortskjemte. Skammelig.

Gjest Elextra
Skrevet

Minstemann har aldri ville hatt det på og hvis jeg har prøvd så renner svetten av ham og han blir rød i ansiktet. Her går det i t-skjorte og jakke og hvis det er kaldt så tar han på seg en collagegenser.

Han brukte det aldri i barnehagen heller. Det ble for varmt.

Og jeg har ikke sett noen i hjemmestrikket på mange år. Til og med på min tid var det umoderne, jeg har aldri brukt genserne jeg fikk heller ;o) Dattera mi brukte en mora mi strikket i bomull, eldstemann nektet å bruke den hvite mariusganseren mora mi strikket, det er minst 23 år siden da.

''Minstemann har aldri ville hatt det på og hvis jeg har prøvd så renner svetten av ham og han blir rød i ansiktet. Her går det i t-skjorte og jakke og hvis det er kaldt så tar han på seg en collagegenser.

Han brukte det aldri i barnehagen heller. ''

Minestemann her bruker (arvede) hjemmestrikkede ullbukser og -gensere under dressen hele vinteren. Han elsker dem :-). Eldstemann har bestandig hatet ull (stikker).

Skrevet

Har fått endel hjemmelaget fra folk i forbindelse med jobben. Enten er det gamle kjerringer som har strikket sokker og skjerf, og det er jo veldig hyggelig. Dorullnisser og små julestjerner limt sammen i tre og malt med rødt og glitter, blir jeg mindre fornøyd med så det kaster jeg bare. Aller gladest blir jeg når folk kommer med hjemmelaget sprit. Da koser vi oss på jobb og får ting unna i en fei!

''Dorullnisser og små julestjerner limt sammen i tre og malt med rødt og glitter, blir jeg mindre fornøyd med ''

Slikt bør helst bare gis til barnets egne foreldre, og til nød besteforeldre. Tanter, onkler og andre bør forskånes for slikt.

Skrevet

Mariusgenser er knallfint synes jeg!

Jeg tror kanskje at vi voksne synes disse er finere enn hva barna synes:-)

Skrevet

Eh, du bor i Trondheim da. Er ingen i Oslo som går rundt med noe sånt.

Hvor går ullgenser-grensa da? På Røros, Dovre eller Lillehammer?

Skrevet

Minstemann har aldri ville hatt det på og hvis jeg har prøvd så renner svetten av ham og han blir rød i ansiktet. Her går det i t-skjorte og jakke og hvis det er kaldt så tar han på seg en collagegenser.

Han brukte det aldri i barnehagen heller. Det ble for varmt.

Og jeg har ikke sett noen i hjemmestrikket på mange år. Til og med på min tid var det umoderne, jeg har aldri brukt genserne jeg fikk heller ;o) Dattera mi brukte en mora mi strikket i bomull, eldstemann nektet å bruke den hvite mariusganseren mora mi strikket, det er minst 23 år siden da.

BTW - collagegenser - det må vel være en med mange lapper på? ;-)

Skrevet

''Dorullnisser og små julestjerner limt sammen i tre og malt med rødt og glitter, blir jeg mindre fornøyd med ''

Slikt bør helst bare gis til barnets egne foreldre, og til nød besteforeldre. Tanter, onkler og andre bør forskånes for slikt.

Tro meg, det er ingen god gave til foreldrene heller. Jeg lagde dorullnisser til alle i familien min i fjor, og det var ingen av det. Til familiens barn tegna jeg litt ulike figurer og hadde på litt glitter, men ingen av dem ble fornøyde med det heller.

Skrevet

''...ellers vil de helst slippe å forholde seg til klær''

Akkurat. Klær er et nødvendig onde.

Dessuten er klesplagg usynlige når de er av - de kan etterlates hvor som helst uten at man trenger å tenke mer på dem. På skolen, SFO, i mors seng, på gulvet eller i møblene.

Sønnen min er fullstendig klesblind så lenge tøyet ikke likner jenteklær eller (gudene forby) supporterantrekk for feil fotballag.

''Sønnen min er fullstendig klesblind så lenge tøyet ikke likner jenteklær eller (gudene forby) supporterantrekk for feil fotballag''

Sønnen min vil ikke ha noe som overhodet kan minne om fotballklær, ei heller t.skjorte fra H&M med fotballmønster på;-)

Forøvrig kjennes igjen dette med å slenge fra seg klærne overalt. Han er også opptatt av funksjonalitet, men begynner å bli mer og mer interessert i hvordan klærne ser ut også.

Skrevet

Tro meg, det er ingen god gave til foreldrene heller. Jeg lagde dorullnisser til alle i familien min i fjor, og det var ingen av det. Til familiens barn tegna jeg litt ulike figurer og hadde på litt glitter, men ingen av dem ble fornøyde med det heller.

*knegg*

Spesifiserer forrige svar til å gjelde foreldre til _små_ barn (og ytterligere presisering: Med "små" menes ikke voksne som er så lave at de har fotsopp i håret)

Skrevet

Jeg har sønner, ja.

Og de elsker H&M-gensere med stygge trykk, ellers vil de helst slippe å forholde sge til klær.

Skjønner problemet. Sånn går det når de er vant til at foreldrene er totalsnobber som bare handler det dyreste de finner, og generelt går med nesa i været.

Skrevet

Jeg er vel enig, men det er litt vanskelig å forklare barna dette da når de vil gi bort ting...

Derfor prøver jeg å styre snuppa inn på å lage litt mer ordentlige ting som faktisk kan brukes litt. Glaskål som ho har malt på og fylt med godteri, hjemmelaget marsipan, såper, lys osv..... Synes også det er greit at gavene blir "brukt opp".

Skrevet

*knegg*

Spesifiserer forrige svar til å gjelde foreldre til _små_ barn (og ytterligere presisering: Med "små" menes ikke voksne som er så lave at de har fotsopp i håret)

Hæ? Nå er jeg ikke med her? Fotsopp i håret? På dverger da eller?

Skrevet

Jeg er vel enig, men det er litt vanskelig å forklare barna dette da når de vil gi bort ting...

Derfor prøver jeg å styre snuppa inn på å lage litt mer ordentlige ting som faktisk kan brukes litt. Glaskål som ho har malt på og fylt med godteri, hjemmelaget marsipan, såper, lys osv..... Synes også det er greit at gavene blir "brukt opp".

:-) Ja til forbruksgaver!! :-)

Nå er det vel lett for meg å si at man bør skåne tanter for dorullnisser, for vi har aldri hatt noe som har vært i nærheten av overproduksjon av hjemmelaget julepynt.

Men man kan jo som du sier ofte styre (tipse/hinte) barna litt om hva de kan lage.

Uansett synes jeg dorullkjerner er ganske stygt. Da jeg gikk på skolen, laget vi nisser av vattkuler som vi limte sammen og "kledte" på med filt. Nå skal det spares, og så bruker man dorullkjerner istedet.

Skrevet

Skjønner problemet. Sånn går det når de er vant til at foreldrene er totalsnobber som bare handler det dyreste de finner, og generelt går med nesa i været.

''foreldrene er totalsnobber som bare handler det dyreste de finner''

Som f eks gensere fra H&M med stygge trykk........

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...