Gjest kultur og religion Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg underviser i akt-tegning på høyskole-nivå, og fikk nettopp en forespørsel der en student ønsket å slippe å delta pga kristen tro. (akt-tegning er med bruk av en naken modell) Jeg er stort sett villig til å tilrettelegge tegneundervisningen, men ble litt usikker på hvordan takle dette. Noen her med inspill? Forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg mister faktisk muligheten til å faktisk lære denne studenten å tegne, slik jeg gør med de andre under selve undervisningen. Vil også nevne jeg er bare timeansatt, og vil vel helst ikke undervise, og bruke mer tid utenom hva jeg allerede gjør. Dette blir tross alt ubetalt ekstaarbeid for meg. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg kan ikke helt se for meg at det skulle være noe i veien i kristen sammenheng, annet enn at det kan oppfattes som umoralsk. Kan jo selvsagt være ganske mye jeg ikke vet noe om. Muslimer ville vel derimot ha mer konkrete ting å argumentere i mot nakenhet med i fhd til troslæren, såvidt jeg har forstått. Men hvis vedkommende har noe trosmessig i mot å gjøre det, så må det da være mulig å få fritak/annet alternativ jfr det barn i grunnskolen kan. Et helt malapropos spørsmål: Hvor i all verden finner dere modellene deres? Jeg har tatt blant annet akttegningskurs på høgskolenivå, og har til gode å se en modell som det er det jeg oppfatter som "normale" proporsjoner på. Men det er kanskje det som er normalt. At vi alle er forskjellige. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Å la studenten slippe er vel ikke automatisk det samme som at du må gi ham/henne ekstratimer til en annen tid? Det hender vel at studenter må være borte fra ordinær undervisning, hvis de er syke f.eks, og da forventes det vel ikke at lærerne skal stille opp i ettertid og gi dem det de mistet? Hvis saken er vanskelig og du er i tvil om hva du skal svare, så ta det opp med høyskolens ledelse og overlat saken til dem. 0 Siter
calendula Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Du kan si til studenten av h*n må søke høyskolen om fritak for akttegning på religiøst grunnlag. Da kan skolen ta stilling til om h*n får fravær eller må ha et alternativt opplegg hvis h*n ikke vil delta i timene. Faglæreren skal ikke måtte bestemme om det er greit at studenten hopper over en del av pensumet, det har høyskolen systemer for. 0 Siter
Gjest kultur og religion Skrevet 14. oktober 2008 Skrevet 14. oktober 2008 Du kan si til studenten av h*n må søke høyskolen om fritak for akttegning på religiøst grunnlag. Da kan skolen ta stilling til om h*n får fravær eller må ha et alternativt opplegg hvis h*n ikke vil delta i timene. Faglæreren skal ikke måtte bestemme om det er greit at studenten hopper over en del av pensumet, det har høyskolen systemer for. takk for svar.. Dette tenkte jeg ikke på. Jeg vet hva ledelsen vil svare, derfor tenkte jeg ikke på dette med skrive offisiell søknad. Skal uansett ta dette opp med sjefen min, slik at det går rett for seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.