Gå til innhold

Umoralsk eller kriminelt?/begge deler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=527260

Jeg blir litt betenkt når jeg leser denne saken. Jeg synes også at det er feil og umoralsk at en godt voksen mann legger an på/hentyder til seksuell omgang med unge jenter. MEN jentene var jo over 16 år,som er den seksuelle lavalder. De er da voksne nok til å avvise mannen selv. Han ble jo dømt for seksuell trakassering.

Er det virkelig slik at politifolk må være "overmennesker". Jeg er enig i at det han gjorde var feil, men så feil at han fortjener å bli fradømt å arbeide som politi for resten av livet?

En klekkelig erstatning, advarsel og 3 år hadde da vært nok?

Kan virkelig to smser komme i kategorien seksuell trakassering? Og ble han dømt så strengt fordi han er politi, eller hadde hvermannsen blitt dømt så strengt?

Jeg er egentlig litt usikker på hva jeg mener. Hva mener dere?

Skrevet

Hallo, mannen er politimann og har sendt slibrige meldinger med hentydninger om sex. Det spiller ikke noen rolle om jentene var over den sexuelle lavalder. Det hadde ikke vært så mye bedre om jentene var 30 heller.

Han viser svært dårlig dømmekraft må jeg si og en bør kunne forvente bedre av en politimann.

Skrevet

Tja, man trenger ikke være overmenneske for å la være å sjikanere tenåringer med slibrige tekstmeldinger.

Det er viktig at politifolk (og andre med stillinger som innebærer en viss autoritet og/eller makt) tar ansvar og oppfører seg på en måte som ikke kommer i konflikt med nettopp den rollen. Det har skjedd før at f.eks lærere i videregående har mistet jobben for tilsvarende oppførsel. Helt på sin plass.

Skrevet

Idiotisk gjort, men enda mer idiotisk straff. Hvis det hadde vært noe logikk i dette skulle mange politmenn fått armene kappet av for mye annet de gjør.

Skrevet

Hallo, mannen er politimann og har sendt slibrige meldinger med hentydninger om sex. Det spiller ikke noen rolle om jentene var over den sexuelle lavalder. Det hadde ikke vært så mye bedre om jentene var 30 heller.

Han viser svært dårlig dømmekraft må jeg si og en bør kunne forvente bedre av en politimann.

Jeg er enig i at det burde straffes, men synes straffen er veldig hard. Den offentlige ydmykelsen er også en straff. Og hvis dette var første gangen, synes jeg fyren burde sluppet med erstatning,prøvetid og en kraftig advarsel.

Fradømt retten til å jobbe som politi for all framtid. Synes det var uvanlig strengt.

Skrevet

Jeg er enig i at det burde straffes, men synes straffen er veldig hard. Den offentlige ydmykelsen er også en straff. Og hvis dette var første gangen, synes jeg fyren burde sluppet med erstatning,prøvetid og en kraftig advarsel.

Fradømt retten til å jobbe som politi for all framtid. Synes det var uvanlig strengt.

Poenget her er vel at han bl.a. hadde utnyttet en posisjon han hadde kommet i i forhold til jentene pga. sin jobb / posisjon.

Gjest kriminelt
Skrevet

Jeg antar at vi ikke helt får vite hva slibrighetene går ut på, men tenker at det nok er litt alvorlig når det betegnes som sexsjikane. Jeg tror det er gode grunner for en så streng straff. Norge dømmer vanligvis ikke strengt uten grunn på disse områdene og har de gjort det antar jeg vi får en ankesak.

Det er mange ting som spiller en rolle for meg her. Alder og fartstid i poliet, jentenes alder i betrakning. Hvor grove slibrighetene er må ses i sammenheng med relasjonen som var mellom han og jentene også. Vi får ikke vite stort via avisen.

Jeg ser for meg tilfeller hvor det absolutt er greit at han får denne straffen. Det kan være veldig grovt det som er skjedd og i dette tilfellet og med denne straffen vil jeg tro det er nettopp det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...