Gå til innhold

Hvis du kjørte på en katt..

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Det er tragiske, men dog vanlige syn her i Spania. Her ligger det stròdd med dòde katter, kaniner og hunder i veigròftene eller pà motorveiene... Helt forferdelig... :-(

Det er jo som du sier helt vanlig i Spania, der ligger de jo gjerne i alle farger og fasonger med bare noen meter i mellom seg lange vegstrekker om gangen.

Husker det tok sin tid å venne seg til det synet ja.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

17

• morsan

3

• candyqueen_83

3

• trampetroll

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er tragiske, men dog vanlige syn her i Spania. Her ligger det stròdd med dòde katter, kaniner og hunder i veigròftene eller pà motorveiene... Helt forferdelig... :-(

Uff... ja det må være grusomt... Men samtidig, kanskje litt værre å stoppe på motorveien (iallefall i Spania), enn langs en landevei/byggefelt her i Norge?

Skrevet

Uff, så trist å lese. Men det kan jo også være større biler/busser/trailere som faktisk ikke ser eller hører at de treffer en katt. Den veier jo ikke så mye. Men om man er fullt klar over det er det hjerterått å bare kjøre videre :o(

Ja, klart det kan ha vært en større bil. Buss går ikke forbi her på det tidspunktet lenger, men hadde det vært i det tidsrommet, så hadde det fint kunne være den. Det var faktisk det første jeg tenkte på.

Naboens første reaksjon var; "kanskje han sikta på katten".... noe jeg egentlig ikke tror. Jeg tror den har hoppa ut i veien og "trodd det skulle gå bra". De aller fleste kjører ikke på dyr med viten og vilje, det er som regel en ulykke. Men likevel litt dumt å ikke stoppe og si fra/forhøre seg, om det er hus i nærheten.

Gjest Pontiac
Skrevet

Uff... ja det må være grusomt... Men samtidig, kanskje litt værre å stoppe på motorveien (iallefall i Spania), enn langs en landevei/byggefelt her i Norge?

Skulle du stoppet for hver et dødt dyr der så kunne du like så godt parkert bilen.

Det lar seg ikke gjøre.

Bor en i Spania så må en lære seg til å takle det synet.

De døde dyrene får ligge der de ligger til de blir ryddet bort av profesjonelle eller forsvinner på andre måter.

De aller fleste av dem er dessuten herreløse dyr, det er få som blir savnet av noen.

Skrevet

Vi bor på et mindre tettsted vi også og det koster jo barejobben å skrive en mail til avisa her så er jo notisen i boks.

Det må nødvendigvis gå med en del katter så lenge de flyr løse, det må man jo være klar for å takle så lenge vi slipper kattene ut. Er det ikke biler så er det rever oa.

Men jeg synes at folk bør ta ansvar hvis de er så uheldige å kjøre på en katt, sjekke at dyret helt sikkert er dødt, sette inn en notis i avisen ol

Det hender da titt og ofte her i bøgda at det er "funnet annonser" her i avisene, både på døde og levende katter.( Mest levende da vel og merke)

Kanskje folk er flinke til å bry seg her? Det er nemmelig ikke lenge siden vi fikk et eldre ektepar på døra midt i pøseregnet på kveldstid, de hadde sett en elg ligge på jordet nedefor oss. De gav oss altså beskjed om det og så kjørte de.

Ikke var det vår elg! Men tilfeldigvis var det våre jorder ;)

Så vi måtte jo dra ned vi da, sjekke dyret og ringe politi/viltnemd.

(Det viste seg foresten å være den største elgen som var påkjørt noen gang her i traktene. Den var helt død og lå helt ved vegkanten. Den som kjørte på fikk sjokk og kjørte hjem. Bilen var nesten helt vrak men både han og hunden, som heldigvis satt i bur bak i bilen, kom fra det med små skader.

hahaha, unnskyld at jeg ler. Ser det for meg "ikke akkurat vår elg".

Men veldig flott at folk bryr seg - må være et godt sted å bo :)

Og gode holdninger du har om det med notis i avisen. :)

Skrevet

Skulle du stoppet for hver et dødt dyr der så kunne du like så godt parkert bilen.

Det lar seg ikke gjøre.

Bor en i Spania så må en lære seg til å takle det synet.

De døde dyrene får ligge der de ligger til de blir ryddet bort av profesjonelle eller forsvinner på andre måter.

De aller fleste av dem er dessuten herreløse dyr, det er få som blir savnet av noen.

ja, og det er kanskje en helt annen holdning til dyr der også? Jeg mener, det virker som om det er flere hjemløse dyr, både hunder og katter enn her i Norge. Det er kanskje den samme holdningen til kjæledyr?

Gjest Pontiac
Skrevet

hahaha, unnskyld at jeg ler. Ser det for meg "ikke akkurat vår elg".

Men veldig flott at folk bryr seg - må være et godt sted å bo :)

Og gode holdninger du har om det med notis i avisen. :)

Vi måtte jo riste litt på hode og le vi også....vi bor nemmelig i kårbolig og gården synes ikke bak oss pga skog så det var liksom litt sånn "elgen tilfalt den som bodde nærmest den" *ler*

Men det var da greit å ordne opp i det altså.

Gjest Pontiac
Skrevet

ja, og det er kanskje en helt annen holdning til dyr der også? Jeg mener, det virker som om det er flere hjemløse dyr, både hunder og katter enn her i Norge. Det er kanskje den samme holdningen til kjæledyr?

Det har du rett i, det er mange der som er svært glade i dyrene sine, men generellt så har de en helt annen holdning til og oppfatning om husdyr enn det vi har.

Gjest Angela26
Skrevet

Det er jo som du sier helt vanlig i Spania, der ligger de jo gjerne i alle farger og fasonger med bare noen meter i mellom seg lange vegstrekker om gangen.

Husker det tok sin tid å venne seg til det synet ja.

Ja... Jeg takler det bedre nà enn fòr, men jeg blir lei meg hver gang jeg ser det.

Gjest Angela26
Skrevet

Det gàr ann à stoppe bilen pà enkelte motorveier, men det er nok ingen som gjòr det... I hvertfall svaert fà vil jeg tro! Men det skal sies at spanjolene ( mange av dem... ) har et annet syn/ holdning pà dyr enn hva mange nordmenn har...

Ser du ihjelkjòrte hunder pà motorveiene, sà er det mest sannsynlig fordi at eierne har sluppet dem lòs med vilje, og forlatt dem. Det er mange som gjòr det, slik at de skal fà dra pà ferie uten ansvar for hunden sin.

Gjest Angela26
Skrevet

Det har du rett i, det er mange der som er svært glade i dyrene sine, men generellt så har de en helt annen holdning til og oppfatning om husdyr enn det vi har.

Ja det er sànn!

Gjest Pontiac
Skrevet

Det gàr ann à stoppe bilen pà enkelte motorveier, men det er nok ingen som gjòr det... I hvertfall svaert fà vil jeg tro! Men det skal sies at spanjolene ( mange av dem... ) har et annet syn/ holdning pà dyr enn hva mange nordmenn har...

Ser du ihjelkjòrte hunder pà motorveiene, sà er det mest sannsynlig fordi at eierne har sluppet dem lòs med vilje, og forlatt dem. Det er mange som gjòr det, slik at de skal fà dra pà ferie uten ansvar for hunden sin.

"Ser du ihjelkjòrte hunder pà motorveiene, sà er det mest sannsynlig fordi at eierne har sluppet dem lòs med vilje, og forlatt dem. Det er mange som gjòr det, slik at de skal fà dra pà ferie uten ansvar for hunden sin."

Er det i Spania du mener nå?

For det er ikke den forklaringen vi har fra der nede. Det er "helt enkelt" formering uten kontroll. Det er svært få som gir dyr p.piller, kastrerer, steriliserer etc. så der flyr mange herreløse dyr og parer seg, og får unger som vokser opp "i det fri".

Slikt blir det mye løsdyr av, og mange av disse er ganske sky av seg også nødvendigvis.

De som eier dyr i Spania (ikke alle selvsakt men en god del) har også et annet syn på dyrehold enn oss. Dvs at dyrene går mer løse hele tiden der, får ikke nødvendigvis komme inn om kvelden, blir kanskje maset mye med ungene i gata osv. slik at det blir et "halvhjertet" dyrehold og da har dyrene lett for å strene, også hundene.

Og da går de innom her og der og prøver å sjarmere, få en godbit osv. og så valser de rundt og blir mer og mer herreløse om ingen tar dem til seg.

Du kan f.eks. uten problemer plukke opp en hund f.eks. og ta den med hjem og satse på å beholde den. Det er svært store sjangser for at den aldri vil bli spurt etter.

Det er sånn det er der. Det har dog blitt bedre de senere år, men det tar jo sin tid å få ryddet opp i slikt som har vart og gått i såpass mange år.

Skrevet

Var det i en gate med lite trafikk - slik at det var trygt å stoppe - ville jeg definitivt løpt ut for å se hvordan det gikk med den. Skulle bare mangle..

Ville sett om den hadde halsbånd el.l med telefonnr, ringt eieren og sagt fra at pus dessverre er påkjørt, og at jeg tar den til veterinær med det samme.

Skrevet

Jeg håper jeg aldri kjører på en katt (har ikke kjørt på en fugl engang), men jeg ville selvsagt stoppet opp og sett hvordan katten hadde det, eventuelt tatt den med til dyrlege, prøvd å spore opp eieren osv. Var den død og det ikke var noen hus el lign i nærheten der jeg kunne forhørt meg om evt eier, ville jeg nok tatt den med og deretter ringt lokalavisa for å få inn en liten notis.

Mine "kattehistorier" har bare vært av den positive arten - en gang oppdaget mannen min og jeg en kattunge oppe i et tre. Vi fikk lånt en stige og mannen min klatret opp og hentet pusen ned. Noen barn i nabolaget visste hvem som eide den.

En annen gang flyttet en pus inn til oss på hytta - den bodde der noen uker mens vi håpet på at eieren ville se ymse oppslag i butikken osv. Men til slutt satte vi inn annonse i avisa, og pusens eier kom til rette.

Jeg har forresten også benyttet lokalavisa etter at vi fant en kosebamse;-) Også der kom en glad liten eier og hentet vennen sin.

Skrevet

Godt å høre. Her vi bor (et lite tettsted utenfor en by) kjører folk som svin, og jeg vet at flere har blitt påkjørt og stadig vekk er det savnet-annonser i avisen... Men ikke ofte det er omvendt - "funnet-annonser", iallefall ikke om katten er skadet eller død.. Jeg hadde satt stor pris på å få vite! :)

Jeg har sett flere notiser i lokalavisa, både om skadede katter, døde katter, og helt friske katter som har funnet seg noen nye 'eiere';-)

Skrevet

Vi bor på et mindre tettsted vi også og det koster jo barejobben å skrive en mail til avisa her så er jo notisen i boks.

Det må nødvendigvis gå med en del katter så lenge de flyr løse, det må man jo være klar for å takle så lenge vi slipper kattene ut. Er det ikke biler så er det rever oa.

Men jeg synes at folk bør ta ansvar hvis de er så uheldige å kjøre på en katt, sjekke at dyret helt sikkert er dødt, sette inn en notis i avisen ol

Det hender da titt og ofte her i bøgda at det er "funnet annonser" her i avisene, både på døde og levende katter.( Mest levende da vel og merke)

Kanskje folk er flinke til å bry seg her? Det er nemmelig ikke lenge siden vi fikk et eldre ektepar på døra midt i pøseregnet på kveldstid, de hadde sett en elg ligge på jordet nedefor oss. De gav oss altså beskjed om det og så kjørte de.

Ikke var det vår elg! Men tilfeldigvis var det våre jorder ;)

Så vi måtte jo dra ned vi da, sjekke dyret og ringe politi/viltnemd.

(Det viste seg foresten å være den største elgen som var påkjørt noen gang her i traktene. Den var helt død og lå helt ved vegkanten. Den som kjørte på fikk sjokk og kjørte hjem. Bilen var nesten helt vrak men både han og hunden, som heldigvis satt i bur bak i bilen, kom fra det med små skader.

''Vi bor på et mindre tettsted vi også og det koster jo barejobben å skrive en mail til avisa her så er jo notisen i boks.''

Her jeg bor kan man få inn slike notiser gratis, men ved hytta måtte vi faktisk betale for en rubrikkannonse. Det kostet ganske mye, 150-200 kroner, så jeg skjønner jo at en del folk kan vegre seg mot å sette inn slikt.

Skrevet

Vi måtte jo riste litt på hode og le vi også....vi bor nemmelig i kårbolig og gården synes ikke bak oss pga skog så det var liksom litt sånn "elgen tilfalt den som bodde nærmest den" *ler*

Men det var da greit å ordne opp i det altså.

hehe ;))

Skrevet

Jeg har sett flere notiser i lokalavisa, både om skadede katter, døde katter, og helt friske katter som har funnet seg noen nye 'eiere';-)

det er flott :)

Skrevet

Forresten er det også flere "savnet" annonser her. Bare noen svært få "funnet" annonser. Aldri sett skadet eller død. Kanskje det er for stor by? Men fint at det er bedre andre steder da :)

Gjest Pontiac
Skrevet

''Vi bor på et mindre tettsted vi også og det koster jo barejobben å skrive en mail til avisa her så er jo notisen i boks.''

Her jeg bor kan man få inn slike notiser gratis, men ved hytta måtte vi faktisk betale for en rubrikkannonse. Det kostet ganske mye, 150-200 kroner, så jeg skjønner jo at en del folk kan vegre seg mot å sette inn slikt.

Ja, vi får dem inn gratis vi også her.

Men det er helt klart at en del folk vil kvie seg hvis de måtte betale for en annonse.

Sier ikke noe på det heller, katter er det jo egentlig svært mye av, og mange av disse er eierløse så det er jo ikke bare bare å sette i gang å betale annonsepenger oa for hver katt en finner på gata.

Da hadde ikke jeg satt inn noe heller .

Men jeg har veldig lett for å skrive så jeg hadde da kanskje vurdert å lage en notis og hengt på kjøpsenteret i steden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...