Gå til innhold

Hvis du kjørte på en katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo som du sier helt vanlig i Spania, der ligger de jo gjerne i alle farger og fasonger med bare noen meter i mellom seg lange vegstrekker om gangen.

Husker det tok sin tid å venne seg til det synet ja.

uff... Men en blir vel vant til det meste egentlig...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

17

• morsan

3

• candyqueen_83

3

• trampetroll

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest alt for mange stikker av
Skrevet

''.. ville du stoppet for å se hvordan det gikk?'' Ja. Både etter veitrafikkloven og moralsk har man et ansvar for å stoppe og sjekke. Ubetinget.

''Ville du evt. prøvd å finne ut hvem sin katt det var?'' Ja, men det er ikke så enkelt nå som de fleste har mikrochip, da må man til veterinær eller politi el l for å få lest av nummeret.

''-Hvis katten var litt skadet (ubetydelig)?'' hadde den antagelig stukket av i en fart, så du ikke hadde fått sjekket i det hele tatt :-)

''-Hvis katten var mye skadet (måtte til dyrlege)?'' Da finner man en dyrlege og leverer den inn der. Dyrlegen finner eieren hvis mulig, og vurderer om noe kan/må gjøres.

''-Hvis katten var død?'' Da leveres den også til dyrlege eller politi, så eieren kan om mulig bli funnet.

Skrevet

''.. ville du stoppet for å se hvordan det gikk?'' Ja. Både etter veitrafikkloven og moralsk har man et ansvar for å stoppe og sjekke. Ubetinget.

''Ville du evt. prøvd å finne ut hvem sin katt det var?'' Ja, men det er ikke så enkelt nå som de fleste har mikrochip, da må man til veterinær eller politi el l for å få lest av nummeret.

''-Hvis katten var litt skadet (ubetydelig)?'' hadde den antagelig stukket av i en fart, så du ikke hadde fått sjekket i det hele tatt :-)

''-Hvis katten var mye skadet (måtte til dyrlege)?'' Da finner man en dyrlege og leverer den inn der. Dyrlegen finner eieren hvis mulig, og vurderer om noe kan/må gjøres.

''-Hvis katten var død?'' Da leveres den også til dyrlege eller politi, så eieren kan om mulig bli funnet.

"Ja. Både etter veitrafikkloven og moralsk har man et ansvar for å stoppe og sjekke. Ubetinget."

ikke alltid man har fysisk muligheten til det. Vi kjørte forbi en påkjørt katt engang, den lå i veikanten, men dette var på motorvei med mye trafikk - hadde ikke sjangs til å stoppe. Og jeg hadde vondt i magen resten av bilturen..

candyqueen_83
Skrevet

"Ja. Både etter veitrafikkloven og moralsk har man et ansvar for å stoppe og sjekke. Ubetinget."

ikke alltid man har fysisk muligheten til det. Vi kjørte forbi en påkjørt katt engang, den lå i veikanten, men dette var på motorvei med mye trafikk - hadde ikke sjangs til å stoppe. Og jeg hadde vondt i magen resten av bilturen..

Samme med meg engang. Lå en midt i motsatt veibane, men er en fryktelig trafikert strekning, så var håpløst å stoppe. Tenkte på den lenge etterpå stakkars.

Skrevet

ville du stoppet for å se hvordan det gikk? Ville du evt. prøvd å finne ut hvem sin katt det var?

-Hvis katten var litt skadet (ubetydelig)? -Hvis katten var mye skadet (måtte til dyrlege)? -Hvis katten var død?

Jeg ville helt klart stoppet. Stoppet senest i går da vi så en katt veg vegkanten guttungen og jeg. Den hadde vært død en god stund for den var stiv. Siden det var helt ved skolen så tok jeg den med og kastet den hjemme. Setter inn en liten notis i avisa her.

Hadde det ikke vært ved skolen så hadde jeg latt den ligge i tilfelle eierne var ute og lette etter den. Og så ville jeg satt en notis i avisa.

Jeg sjekker hvis jeg skulle kjøre på noe. Har heldigvis aldri kjørt på noe større enn en due.

Er katten litt skadet så er det mulig jeg kjører den og leverer den hos en dyrlege og setter inn en notis i avisa.

Er den garantert så skadet at den ant. ikke overlever så tar vi livet av den selv. Setter inn en notis i avisen.

''Siden det var helt ved skolen så tok jeg den med og kastet den hjemme. Setter inn en liten notis i avisa her.''

Veldig fint at du tok den med, men bare et lite tips: hvis katten er merket enten med øretatovering eller mikrochip (da står det oftest en ID eller M i øret) kan eieren enkelt finnes ved å søke på nett, på www.dyreidentitet.no (mikrochip) eller feks www.dooa.no (øretatoveringsnummer). Dermed slipper eier å gå og engste seg og lure men kan få beskjed om at katten er død. Dyrlegen kan ta i mot døde katter og lese av mikrochipen.

''Er den garantert så skadet at den ant. ikke overlever så tar vi livet av den selv. Setter inn en notis i avisen.''

Det er lov det, etter dyrevernloven, men husk på at noen skader kan se verre ut en de er, og mye kan gjøres hvis eieren vil betale, så hvis det ikke er helt åpenbart at det er helt umulig at katten kan leve bør dyrlegen også få ta denne avgjørelsen i samråd med en evt eier....

Veldig fint at dere tar ansvar og gjør noe istedet for bare å kjøre videre :-)

Skrevet

Nei, det er klart at man skal ikke utsette seg selv eller andre for livsfare ved å stoppe! Det tenkte jeg på etter at jeg trykket på sendeknappen... Men da må man ringe politiet og melde fra så de får fjernet dyret.

Huff, ikke noe hyggelig uansett nei!

Gjest Angela26
Skrevet

"Ser du ihjelkjòrte hunder pà motorveiene, sà er det mest sannsynlig fordi at eierne har sluppet dem lòs med vilje, og forlatt dem. Det er mange som gjòr det, slik at de skal fà dra pà ferie uten ansvar for hunden sin."

Er det i Spania du mener nå?

For det er ikke den forklaringen vi har fra der nede. Det er "helt enkelt" formering uten kontroll. Det er svært få som gir dyr p.piller, kastrerer, steriliserer etc. så der flyr mange herreløse dyr og parer seg, og får unger som vokser opp "i det fri".

Slikt blir det mye løsdyr av, og mange av disse er ganske sky av seg også nødvendigvis.

De som eier dyr i Spania (ikke alle selvsakt men en god del) har også et annet syn på dyrehold enn oss. Dvs at dyrene går mer løse hele tiden der, får ikke nødvendigvis komme inn om kvelden, blir kanskje maset mye med ungene i gata osv. slik at det blir et "halvhjertet" dyrehold og da har dyrene lett for å strene, også hundene.

Og da går de innom her og der og prøver å sjarmere, få en godbit osv. og så valser de rundt og blir mer og mer herreløse om ingen tar dem til seg.

Du kan f.eks. uten problemer plukke opp en hund f.eks. og ta den med hjem og satse på å beholde den. Det er svært store sjangser for at den aldri vil bli spurt etter.

Det er sånn det er der. Det har dog blitt bedre de senere år, men det tar jo sin tid å få ryddet opp i slikt som har vart og gått i såpass mange år.

Jeg ser ikke bort i fra at det er slik du beskriver det, men det finnes altsà eiere som bare forlater hunden sin, de slipper den bare lòs, og det ender opp med at den blir pàkjòrt, eller de blir plukket opp av folk som jobber gjennom " perrera", en plass der frivillige tar seg av hunder.

Pà disse plassene, hender det ofte, nesten hver dag, at de hiver hundene over gjerdet, ( eirerne kommer om natta nàr ingen er der... ) eller setter kasser med valper utenfor porten. Ofte er det valper som er nyfòdte og for smà til à klare seg uten mora.

Fint at det finnes slike plasser, som oftest jobber det mennesker der som har et hjerte for dyr. Men, de er for fà i forhold til alle hundene som er der,og kommer dit, og mange hunder blir derfor forsòmt. Noen skulle bare blitt avlivet spòr du meg... De er nervòse og baerer preg av en hard fortid... Helt forferdelig... En plass jeg vet om, hadde 200 hunder fordelt pà 5 arbeidere... Og da var ikke alle pà jobb samtidig engang...

Skrevet

Nei det er klart. Men uansett, så lenge man stopper og ser hvordan tilstanden er, så kan man handle deretter og gå videre med forhåpentligvis bedre samvittighet. Da har man prøvd å gjøre det man kan...

Ja,synes det er mange som bare stikker av også,har sett endel katter ligge døde i veikanten.

Skrevet

Ville selvfølgelig stoppet for å se hvordan det gikk med katten. Dersom katten var skadet, ville jeg levert den til dyrlegen og skrevet en lapp i nærområdet med bilde av katten og at jeg hadde levert den til dyrlegen og skrevet nummeret mitt på lappen. Kanskje noen kjente eieren av katten også, så kunne de sagt fra til dem. Dersom katten var død ville jeg ringt dyrlegen og fått noen til å hente den, mens jeg satt hos katten og ventet på at de skulle komme.

Skrevet

Ville selvfølgelig stoppet for å se hvordan det gikk med katten. Dersom katten var skadet, ville jeg levert den til dyrlegen og skrevet en lapp i nærområdet med bilde av katten og at jeg hadde levert den til dyrlegen og skrevet nummeret mitt på lappen. Kanskje noen kjente eieren av katten også, så kunne de sagt fra til dem. Dersom katten var død ville jeg ringt dyrlegen og fått noen til å hente den, mens jeg satt hos katten og ventet på at de skulle komme.

''Dersom katten var død ville jeg ringt dyrlegen og fått noen til å hente den''

Da spørs det "hva slags" dyrlege du ringte. De fleste smådyr-dyrleger med klinikk har ikke mulighet til å kjøre ut og hente døde dyr. Du kunne evt ringt politiet og hørt om de kunne kjørt bortom og tatt den med.

Det skulle vært mye enklere å få tak i noen som kan hjelpe når kjæledyr blir påkjørt. Er det rådyr eller elg og sånt kommer viltnemda, men når det er kjæledyr er det alltid spørsmål om hvem som skal gidde å komme.... Det blir ofte opp til den som tilfeldigvis kommer forbi om man gidder å kjøre den til dyrlegen.

Skrevet

Jeg kjørte dessverre på en katt i våres, jeg visste ikke hva jeg hadde kjørt på før jeg stoppet og gikk tilbake for å se hva det var.

Den bare smatt ut i veien!

Jeg stopper først og fremst for å se om det jeg måtte ha kjørt på er i live, hvis det er det og det er såpass skadet at det ikke er noe håp å redde livet til dyret så må jeg ta saken i egne hender. Det gjør jeg om jeg kjører på fugler også.

I dette tilfelle med katten så var den død, og jeg gikk til nærmeste hus, og det var katten dems.

Det var ikke særlig hyggelig å se at eieren måtte spa opp igjen sin døde katt fra asfalten, men jeg gjorde det jeg syns alle bilister skal gjøre i slike situasjoner.

Se om dyret er i livet, og prøve å finne eieren!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...