Gå til innhold

Bruker du samme stemme til barna som til voksne?

Gjest Pipete

Anbefalte innlegg

Nå som ungene har blitt så store at de snakker selv, bruker jeg vanlig stemme. Snakker jeg med et spebarn så blir jeg nok litt "finere" i stemmen, og snakker på en helt annen måte enn med voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er det så flaut det da? Gjorde det selv...for ikke å snakke, så mye babypjatt det kom ut av meg! Men heldigvis så klarte jeg å stoppe i tide.

ett eksempel: når tulla skulle ha på seg skoene ,sa jeg kokoene (usj).Hun var vel ca 2 år...så det var på tide med rent snakk ,og mye kunne hun!

En dag sa jeg: du må ikke si kokoene...det heter SKO nå! Hun var flink noen dager også sa hun koko igjen.Da sa jeg: det heter ikke koko..det heter??? Da så hun lenge på meg...og plutselig sa

hun GJØKEN og smilte stolt!

morsomt å huske akkurat nå :0)))

*LOL* Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg har bare en stemme jeg... :-)

Det kommer an på hvor gammelt barnet er da. Snakker jeg til en baby eller veldig små barn legger jeg stemmen litt opp, og bruker enklere og kortere setninger. Men når de begynner å bli større bruker jeg bare den vanlige stemmen min. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å snakke til unger (egne og andres) som jeg snakker med andre folk selvom jeg nok forenkler språket så det passer til alderen.

Har noen kolleger som blir skikkelig klisne i stemmen på telefon til sine halvvoksne unger, og det slutter aldri å forbause meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det samme. Ikke pipestemme akkurat, men jeg snakker nok litt søtere til barn. Jeg ser så streng og skummel ut, så da må jeg jo prøve å ufarliggjøre meg selv...*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollymor

Du er nok ikke den eneste som har snakket sånn til ungene. Jeg har hele tiden vært bevisst på å lære ungene det riktige ordet med en gang.

Av en eller annen grunn er det mange som lærer barna at søsken heter "Dadda" og at hade er "nanna". Jeg har hørt veldig mange snakke slik til småbarn.

rart egentlig, men vi tror vel, at vi gjør oss bedre

forståelig ovenfor den lille,men det er jo bare tull.he-he

Er blitt bestemor i år..så jeg må passe meg vel..for å ikke gå i samme felle igjen,når det gjelder språket, men stemmeleiet mitt er mild og fin...noe annet går ikke! Han er jooo sååå søøøt:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessverre er jeg så livende redd for å gjøre det slik at jeg ender opp med å gjøre det motsatte.

Je snakker hardt og med streng stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til babyer snakker jeg av og til "babyspråk", nyere forskning viser jo at det er bra. Til større barn snakker jeg nok med vanlig stemme. Men jeg har forkjellig hjemme og jobbstemme da. Og ei anna telefonstemme. Jeg legger egentlig ikke merke til det selv, og vet ikke om jeg gidder bruke energi på å ikke gjøre det mer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...