Gå til innhold

Angst for å bæsje, småbarn

Gjest anettemamman

Anbefalte innlegg

Gjest anettemamman

Gutten min, født mars -06, har hatt gjentatte forstoppelser siden januar i år. Problemet kom umiddelbart etter at vi oppdaget en spolorm. Han ble behandlet for dette i to runder. Han går daglig på laktulose og har hatt 2 runder med tømming( parafin og movicol) Avføringen er en mellomting mellom tørr, hard og bløt, ofte i samme avføring. Han har nylig fått undersøkt endetarmsåpningen som forøvrig virket fin. Jeg har inntrykk av at dette er mer psykisk enn fysisk.Han har stort sett dårlig matlyst, og vi får i han lite med væske. Han gråter, tripper rastløst rundt og plages daglig av dette. Når han kjenner at han skal bæsje (han bruker bleie enda) henger han på meg eller mannen min som en klegg mens han veksler på å være veldig rastløs og "hysterisk". Dagene hans preges av dette. Han biter seg selv, og leker lite når han plages. (ofte over flere timer før avføringen kommer. De verste dagene får han ikke ut det han skal før langt ut på neste dag) Har fått poliklinisktime på sykehuset 17. november pga. problemet. For oss er det lenge å vente. Vi har fått råd ang. kosthold og dovaner tidligere som vi gjøre vårt beste i forhold til. I tillegg prøver vi å fjerne fokus fra bæsjeproblemet... Kan spolormen (januar) ha laget fysisk skade? Kan han ha utviklet en fobi i forhold til å bæsje? Hva kan vi gjøre for at han skal få "gode" opplevelser i forhold til avføring? Kan vi gi noe annet enn parafin for at avføringen blir tvunget ut? Gir laktulose mye magesmerter i seg selv? Fins det et forum for samme problematikk? Rett og slett: Hva kan vi gjøre for at gutten vår skal få det bedre? Håper på et svar som kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jeg er også mamma

Jeg tør ikke svare på det du spør om for det er såpass viktig at det bør erfarne svare deg på.

Det jeg fikk lyst til å si er at kanskje det jeg drev med kan være et ekstra pluss på vegen til normale dobesøk for barnet ditt.

Når jeg trenet mine på potte så hadde jeg noe som het "pottekoffert"

Det var en liten koffert hvor jeg hadde fylt opp med alt av juggelsmykker og stæsj som jeg hadde handlet inn som ung jente. Den var fyldt av mye spennende, mye farger, stener, glitter.

Ungene synes det var uhorvelig spennende med den kofferten, og de lekte og klådde og pyntet mamma.

Denne kofferten ble ALLTID lagt vekk etter bruk. Den var kun tillatt brukt under pottetreningen.

Slikt sett var det alltid en ekstrabonus ved å besøke potta.

Kanskje noe slikt ville gjøre selve dobesøket til barnet ditt litt lettere og alle monner drar med slike store problemer.

Det er også viktig at barnet sitter godt og har god støtte til ben ol slik at de ikke sovner mens han sitter på toalettet.

Så bekvem sittsstilling og noe ekstra spennende å henge tankene sine på vil være mine råd på vegen for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anettemamman

Jeg tør ikke svare på det du spør om for det er såpass viktig at det bør erfarne svare deg på.

Det jeg fikk lyst til å si er at kanskje det jeg drev med kan være et ekstra pluss på vegen til normale dobesøk for barnet ditt.

Når jeg trenet mine på potte så hadde jeg noe som het "pottekoffert"

Det var en liten koffert hvor jeg hadde fylt opp med alt av juggelsmykker og stæsj som jeg hadde handlet inn som ung jente. Den var fyldt av mye spennende, mye farger, stener, glitter.

Ungene synes det var uhorvelig spennende med den kofferten, og de lekte og klådde og pyntet mamma.

Denne kofferten ble ALLTID lagt vekk etter bruk. Den var kun tillatt brukt under pottetreningen.

Slikt sett var det alltid en ekstrabonus ved å besøke potta.

Kanskje noe slikt ville gjøre selve dobesøket til barnet ditt litt lettere og alle monner drar med slike store problemer.

Det er også viktig at barnet sitter godt og har god støtte til ben ol slik at de ikke sovner mens han sitter på toalettet.

Så bekvem sittsstilling og noe ekstra spennende å henge tankene sine på vil være mine råd på vegen for dere.

Hei, og takk for svar! Alle monner drar. En slik koffert var en kjempeide. Jeg har prøvd med bok, uten suksess. Noe stoppet opp sist jeg var innlogget her, så jeg ble så overrasket over at det jeg hadde skrevet ble lagret og ikke minst besvart. Skal sende det til legen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...