AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 For noen dager siden var det en tråd som endte opp med å dreie seg om pappaer og klær. I går leverte far i huset barna i bhg. Han sa hade til dem og gikk. Idet han skulle lukke døra hørte han den den voksne si til barna "Så fint mamma steller dere om morgenen". Den voksne kunne liksom ikke tro at det var han som hadde stelt dem, selv om det var han som leverte. Vel.. Det var jeg som hadde funnet fram klærne Likevel synes han det var en merkelig ting å si av den voksne. Jeg er enig med han der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det er ikke rart barn tidlig blir påvirket mht kjønnenes roller i samfunnet. Skikkelig teit sagt av den voksne, synes jeg :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg er helt enig i at det er dumt sagt, samtidig kan jeg forstå hvorfor slike kommentarer kan falle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Uhyre ubetenksomt å komme med en slik kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det er flere merkelige ting med den replikken. Både det med hvem som har stelt ungene, og at det er "fint". Er det en kvalitetssjekk av hjemmeforholdene liksom, hvor pene de er i tøyet om morgenen og at noen har tørket bort alle spor etter frokosten? Hvis man egentlig mener noe sånt som "hyggelig å se dere", går det an å si det. De trenger ikke kommentere verken mammas eller pappas kvaliteter overfor ungene. (Nå mener ikke jeg at dette var noen dødssynd, altså. Personalet må absolutt få småprate litt tankeløst med ungene uten å bli arrestert.) Det har vært tråder her tidligere om at det ofte er jentenes antrekk som kommenteres - nå husker ikke jeg kjønnet på dine barn, men det er kanskje jenter du har? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det var ubetenksomt, men det var nok noe som bare ble slengt ut i farta uten mer mening i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det var ubetenksomt, men det var nok noe som bare ble slengt ut i farta uten mer mening i. ''men det var nok noe som bare ble slengt ut i farta uten mer mening i.'' Ja, men det er jo slik de bidrar til å skape holdninger hos barna om hvordan ting skal være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det er flere merkelige ting med den replikken. Både det med hvem som har stelt ungene, og at det er "fint". Er det en kvalitetssjekk av hjemmeforholdene liksom, hvor pene de er i tøyet om morgenen og at noen har tørket bort alle spor etter frokosten? Hvis man egentlig mener noe sånt som "hyggelig å se dere", går det an å si det. De trenger ikke kommentere verken mammas eller pappas kvaliteter overfor ungene. (Nå mener ikke jeg at dette var noen dødssynd, altså. Personalet må absolutt få småprate litt tankeløst med ungene uten å bli arrestert.) Det har vært tråder her tidligere om at det ofte er jentenes antrekk som kommenteres - nå husker ikke jeg kjønnet på dine barn, men det er kanskje jenter du har? Barnehagebarna er begge jenter, og de får veldig ofte kommentarer fra de voksne om at de er pent kledt. Heldigvis kommenterer de andre ting også, ikke bare det ytre Jeg vet at en av de voksne unngår å kommentere klærne til barna pga at det var litt utestenging av de som ikke brukte skjørt/kjole for et par år siden. De ansatte er tydeligvis ikke samkjørte der. Mannen min reagerte litt på den kommentaren der i og med at det var han som leverte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Det er ikke rart barn tidlig blir påvirket mht kjønnenes roller i samfunnet. Skikkelig teit sagt av den voksne, synes jeg :-/ Han synes det var dumt at han ikke fikk med seg hva barna svarte, for de visste ikke at jeg hadde lagt klærne fram kvelden før. Han er jo så fornøyd med at han endelig får til å lage hestehale og musefletter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ubetenksomt, men det kommer vel av at veldig mange menn er litt bevisstløse når det gjelder klær til barna - og du er garantert ikke den eneste som legger frem klær til barna om kvelden. Mannen min blir helt satt ut dersom han må finne frem dette selv... Jeg diskuterte en gang klær med de som jobber på avdelingen i bhg, og de forteller at dersom noen får med seg feil klær/parkdress, votter, støvler etc hjem er det uten unntak far som gjør dette. Mor vet alltid hvilke klær sitt eget barn har, mens far kan rote med selv store ting som parkdress. (OK - mor kan ta støvlene til andre dersom det feks er samme type støvler men annen strls). Da barna var små hendte det at de kom hjem i ukjent jakke når min mann hentet (nå sier de fra selv!). Jeg fatter ikke hvordan det er mulig men... Men så er det jo stort sett jeg som kjøper klær også da. Er det noen som kjenner seg igjen? Unntak finnes selvfølgelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ''men det var nok noe som bare ble slengt ut i farta uten mer mening i.'' Ja, men det er jo slik de bidrar til å skape holdninger hos barna om hvordan ting skal være. På den annen side kan det også ha vært en barnehageansatt som ville anerkjenne småjentas beundring av sin mor og bekrefte at hun synes moren har god smak? Eller at hun kjenner familien så godt etterhvert at hun ser forskjell på om det er moren eller faren som har tatt frem klærne ungen har på? Det er riktig at det er sånne småting som sår de første spirene til holdninger senere. Men jeg greier ikke å få det store engasjementet - saken er litt for liten. Akkurat som jeg ikke greier å få det helt store engasjementet når noen erklærer fotball som pappas domene heller. Det er gjennom løsningene vi velger over tid og i det daglige de fleste holdningene vokser seg frem tror jeg. Altså i dette tilfellet så tror jeg at det at mor faktisk hadde funnet frem klær og lagt klart så far ikke skulle gjøre det betyr mye mer for jentas utvikling av mammaers og pappaers ansvar enn setningen fra barnehagedamen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det er flere merkelige ting med den replikken. Både det med hvem som har stelt ungene, og at det er "fint". Er det en kvalitetssjekk av hjemmeforholdene liksom, hvor pene de er i tøyet om morgenen og at noen har tørket bort alle spor etter frokosten? Hvis man egentlig mener noe sånt som "hyggelig å se dere", går det an å si det. De trenger ikke kommentere verken mammas eller pappas kvaliteter overfor ungene. (Nå mener ikke jeg at dette var noen dødssynd, altså. Personalet må absolutt få småprate litt tankeløst med ungene uten å bli arrestert.) Det har vært tråder her tidligere om at det ofte er jentenes antrekk som kommenteres - nå husker ikke jeg kjønnet på dine barn, men det er kanskje jenter du har? Enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ''men det var nok noe som bare ble slengt ut i farta uten mer mening i.'' Ja, men det er jo slik de bidrar til å skape holdninger hos barna om hvordan ting skal være. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Minner meg om noe som ikke har med barn å gjøre, for det skjedde mens vi ennå var unge og barnløse - i de dager da man fortsatt mente at grønnsåpe var det beste husvaskemiddelet;-) Vi skulle ha et vennepar på besøk en lørdag, og hadde selvsagt ryddet og vasket. Idet gjestene ankommer, sier den kvinnelige delen av paret: "Å, her lukter det godt av morsans lørdagsvask!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Minner meg om noe som ikke har med barn å gjøre, for det skjedde mens vi ennå var unge og barnløse - i de dager da man fortsatt mente at grønnsåpe var det beste husvaskemiddelet;-) Vi skulle ha et vennepar på besøk en lørdag, og hadde selvsagt ryddet og vasket. Idet gjestene ankommer, sier den kvinnelige delen av paret: "Å, her lukter det godt av morsans lørdagsvask!" Hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Minner meg om noe som ikke har med barn å gjøre, for det skjedde mens vi ennå var unge og barnløse - i de dager da man fortsatt mente at grønnsåpe var det beste husvaskemiddelet;-) Vi skulle ha et vennepar på besøk en lørdag, og hadde selvsagt ryddet og vasket. Idet gjestene ankommer, sier den kvinnelige delen av paret: "Å, her lukter det godt av morsans lørdagsvask!" Men der tror jeg det har skjedd noe med årene - de fleste ser ikke på husarbeide som kvinnearbeid lenger nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men der tror jeg det har skjedd noe med årene - de fleste ser ikke på husarbeide som kvinnearbeid lenger nå? Ja, riktignok må dette ha vært på tidlig nittitall, men det ble jo sagt av en av mine jevnaldrende, dvs under 30 år på den tiden. Rart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ja, riktignok må dette ha vært på tidlig nittitall, men det ble jo sagt av en av mine jevnaldrende, dvs under 30 år på den tiden. Rart. Du var antakelig viden kjent allerede for din innsats med grønnsåpen, slik at ingen var i tvil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du var antakelig viden kjent allerede for din innsats med grønnsåpen, slik at ingen var i tvil... *ha ha* Eventuelt det motsatte: Hun der er så dårlig kjerringemne at her må vi berømme det når hun endelig har vist gode takter;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ja, det synes jeg også var en merkelig ting å si. det hender jo man sier ting uten å tenke seg om, men ellers synes jeg man bør unngå å kommentere slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.