Gjest Elextra Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 På den annen side kan det også ha vært en barnehageansatt som ville anerkjenne småjentas beundring av sin mor og bekrefte at hun synes moren har god smak? Eller at hun kjenner familien så godt etterhvert at hun ser forskjell på om det er moren eller faren som har tatt frem klærne ungen har på? Det er riktig at det er sånne småting som sår de første spirene til holdninger senere. Men jeg greier ikke å få det store engasjementet - saken er litt for liten. Akkurat som jeg ikke greier å få det helt store engasjementet når noen erklærer fotball som pappas domene heller. Det er gjennom løsningene vi velger over tid og i det daglige de fleste holdningene vokser seg frem tror jeg. Altså i dette tilfellet så tror jeg at det at mor faktisk hadde funnet frem klær og lagt klart så far ikke skulle gjøre det betyr mye mer for jentas utvikling av mammaers og pappaers ansvar enn setningen fra barnehagedamen. ''Det er riktig at det er sånne småting som sår de første spirene til holdninger senere. Men jeg greier ikke å få det store engasjementet - saken er litt for liten.'' Helt enig i det, da, ikke verdens undergang, akkurat :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Sånn apropo pappaer og klær, da jeg sto opp i dag hadde pappan tatt på mini kortermet body, og det var 18 grader inne. Jeg pleier ikke kommentere om han tar på klær som ikke matcher eller pysj på dagen, men jeg sa jeg synes han burde ta på ull når det er så kaldt. Mannen min ser ikke forskjell på ull og bomull da så han synes jeg skal legge fram tøyet. Men han vet jo ikke hva han selv har engang da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 ubetenksomt, men det kommer vel av at veldig mange menn er litt bevisstløse når det gjelder klær til barna - og du er garantert ikke den eneste som legger frem klær til barna om kvelden. Mannen min blir helt satt ut dersom han må finne frem dette selv... Jeg diskuterte en gang klær med de som jobber på avdelingen i bhg, og de forteller at dersom noen får med seg feil klær/parkdress, votter, støvler etc hjem er det uten unntak far som gjør dette. Mor vet alltid hvilke klær sitt eget barn har, mens far kan rote med selv store ting som parkdress. (OK - mor kan ta støvlene til andre dersom det feks er samme type støvler men annen strls). Da barna var små hendte det at de kom hjem i ukjent jakke når min mann hentet (nå sier de fra selv!). Jeg fatter ikke hvordan det er mulig men... Men så er det jo stort sett jeg som kjøper klær også da. Er det noen som kjenner seg igjen? Unntak finnes selvfølgelig! Mannen min er ikke helt håpløs når det gjelder klær. Egentlig er han langt mer praktisk enn meg. Han tar på bukser, mens jeg diller mye med kjoler, tunikaer, tights og skjørt slik at barna må ha fleecebukse i hylla i barnehagen. Jeg synes det er greit å legge fram klær kvelden før, for da slipper vi å leite fram noe passende når fire unger skal avsted. Jeg gjør det de dagene jeg leverer i barnehagen også, så det er ikke service spesielt for han. Likevel vet jeg at han setter pris på at klærne ligger klare om morgenen. Det med klær tror jeg er en interessesak 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Minner meg om noe som ikke har med barn å gjøre, for det skjedde mens vi ennå var unge og barnløse - i de dager da man fortsatt mente at grønnsåpe var det beste husvaskemiddelet;-) Vi skulle ha et vennepar på besøk en lørdag, og hadde selvsagt ryddet og vasket. Idet gjestene ankommer, sier den kvinnelige delen av paret: "Å, her lukter det godt av morsans lørdagsvask!" He he. Du har jo også de som skryter noe enormt av mannen om han har bidratt til vasken eller om han har "passet" egne barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ''Det er riktig at det er sånne småting som sår de første spirene til holdninger senere. Men jeg greier ikke å få det store engasjementet - saken er litt for liten.'' Helt enig i det, da, ikke verdens undergang, akkurat :-) Hehe - også er det lett å ikke bli fornærmet når det går andre veien. Jeg hadde sikkert tiltet fullstendig hvis jeg kom med ny bil og noen sa "så fin bil pappa har kjøpt til dere". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Sånn apropo pappaer og klær, da jeg sto opp i dag hadde pappan tatt på mini kortermet body, og det var 18 grader inne. Jeg pleier ikke kommentere om han tar på klær som ikke matcher eller pysj på dagen, men jeg sa jeg synes han burde ta på ull når det er så kaldt. Mannen min ser ikke forskjell på ull og bomull da så han synes jeg skal legge fram tøyet. Men han vet jo ikke hva han selv har engang da ;-) Det er ikke alltid enkelt å være pappa Vi damer innbiller jo oss at vi har stålkontroll på alt av utstyr og tøy, og det har vi jo Jeg husker bare hvor mye min mann sleit med å pynte håret til jentene til å begynne med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 ''Det er riktig at det er sånne småting som sår de første spirene til holdninger senere. Men jeg greier ikke å få det store engasjementet - saken er litt for liten.'' Helt enig i det, da, ikke verdens undergang, akkurat :-) '' Helt enig i det, da, ikke verdens undergang, akkurat :-)'' Åh, ikke?-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hehe - også er det lett å ikke bli fornærmet når det går andre veien. Jeg hadde sikkert tiltet fullstendig hvis jeg kom med ny bil og noen sa "så fin bil pappa har kjøpt til dere". ;-) For noen helger sidne var moren min på besøk. Samtidig som jeg handlet inn mat til helga, hadde jeg kjøpt en stor bukett roser og satt i en vase i stua for å pynte opp. Hennes første kommentar var: "Å! Så flotte roser du har fått, da!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men der tror jeg det har skjedd noe med årene - de fleste ser ikke på husarbeide som kvinnearbeid lenger nå? Hmm, kan du prøve å fortelle min mann det? :-))))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men der tror jeg det har skjedd noe med årene - de fleste ser ikke på husarbeide som kvinnearbeid lenger nå? Nåh, jeg vet ikke det... Synes det er forbausende mye gammeldags, tradisjonell tenkemåte hva hus og heim angår i min generasjon også, jeg. Og i de yngres. Men jeg ser også veldig lite husarbeidsoppgaver hos guttene i de familier som har begge kjønn/bare gutter, så det ligger kanskje noe der også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Mannen min er ikke helt håpløs når det gjelder klær. Egentlig er han langt mer praktisk enn meg. Han tar på bukser, mens jeg diller mye med kjoler, tunikaer, tights og skjørt slik at barna må ha fleecebukse i hylla i barnehagen. Jeg synes det er greit å legge fram klær kvelden før, for da slipper vi å leite fram noe passende når fire unger skal avsted. Jeg gjør det de dagene jeg leverer i barnehagen også, så det er ikke service spesielt for han. Likevel vet jeg at han setter pris på at klærne ligger klare om morgenen. Det med klær tror jeg er en interessesak ''Jeg synes det er greit å legge fram klær kvelden før, for da slipper vi å leite fram noe passende når fire unger skal avsted.'' Eller - la ungene gjøre det sjøl. Det gav i alle fall oss mye hyggeligere morgner! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det er ikke alltid enkelt å være pappa Vi damer innbiller jo oss at vi har stålkontroll på alt av utstyr og tøy, og det har vi jo Jeg husker bare hvor mye min mann sleit med å pynte håret til jentene til å begynne med. Men det gjør jo ikke noe? Han har sikkert mye bedre greie på hva dere har av verktøy isteden? Eller kanskje dere til og med omtaler det som hans verktøy? Man har litt forskjellige domener - betyr ikke at den ene er mer verdt enn den andre det da - bare at man har hver sine ting. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 ''Jeg synes det er greit å legge fram klær kvelden før, for da slipper vi å leite fram noe passende når fire unger skal avsted.'' Eller - la ungene gjøre det sjøl. Det gav i alle fall oss mye hyggeligere morgner! ''Eller - la ungene gjøre det sjøl. Det gav i alle fall oss mye hyggeligere morgner!'' Den eldste finner fram klær selv. 10-åringen gjør det stort sett selv, men jeg må passe på at han ikke går avsted med skittent tøy. 5-åringen finner ofte fram tøy selv, mens 3-åringen trenger hjelp. Jeg ser fram til vi er der dere er! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 ''Eller - la ungene gjøre det sjøl. Det gav i alle fall oss mye hyggeligere morgner!'' Den eldste finner fram klær selv. 10-åringen gjør det stort sett selv, men jeg må passe på at han ikke går avsted med skittent tøy. 5-åringen finner ofte fram tøy selv, mens 3-åringen trenger hjelp. Jeg ser fram til vi er der dere er! Sukk, skittent tøy er det ingen fare for at mine går med, gitt. ALT de har hatt på seg en dag går direkte i skittentøysdunken. ALT! I dag fant jeg også et hårbånd der... Mine begynte veldig tidlig å bli svært bestemte på hva de skulle ha på, og det ble bare ugreie diskusjoner på tidlige morgner. De var vel 3,5 og 4,5 da vi begynte, litt hjelp måtte de ha i begynnelsen, men jammen skjønte de tegninga fort. Vi bestemmer hva slags type klær, og de finner fram. Hadde ikke vi bestemt, så hadde det blitt ballkjole til hverdags en periode... He-he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Men det gjør jo ikke noe? Han har sikkert mye bedre greie på hva dere har av verktøy isteden? Eller kanskje dere til og med omtaler det som hans verktøy? Man har litt forskjellige domener - betyr ikke at den ene er mer verdt enn den andre det da - bare at man har hver sine ting. :-) Jeg er helt enig med deg Og verktøyet er jo hans Mye av dette går på interesse. Der interessen er har en som regel endel kunnskap også. For å håndtere verktøy kreves langt større evner enn å håndtere hår og klær, så 1-0 til mannen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Sukk, skittent tøy er det ingen fare for at mine går med, gitt. ALT de har hatt på seg en dag går direkte i skittentøysdunken. ALT! I dag fant jeg også et hårbånd der... Mine begynte veldig tidlig å bli svært bestemte på hva de skulle ha på, og det ble bare ugreie diskusjoner på tidlige morgner. De var vel 3,5 og 4,5 da vi begynte, litt hjelp måtte de ha i begynnelsen, men jammen skjønte de tegninga fort. Vi bestemmer hva slags type klær, og de finner fram. Hadde ikke vi bestemt, så hadde det blitt ballkjole til hverdags en periode... He-he. Jeg har faktisk funnet en av mine med hodet i skittentøyskurven på jakt etter klær, så du skjønner at her må jeg passe på Nå har jeg bare en sønn, så jeg har ikke så mange andre gutter å sammenligne med, men jeg ser tydelig her at klær er en jentegreie. De bryr seg virkelig om hva de får på seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg er helt enig med deg Og verktøyet er jo hans Mye av dette går på interesse. Der interessen er har en som regel endel kunnskap også. For å håndtere verktøy kreves langt større evner enn å håndtere hår og klær, så 1-0 til mannen Håndtering av verktøy krever å vite hva som er riktig verktøy til jobben, samt hvordan verktøyet skal brukes og vedlikeholdes. Det er ingen heksekunst. Håndtering av klær krever akkurat like "komplisert" kunnskap - man trenger å vite hva slags klær som egner seg til hva slags aktivitet og vær, og hvordan ulike klestyper skal vaskes og vedlikeholdes. Jeg kan ikke se at det å håndtere verktøy skal kreve mer kunnskap - bare annen kunnskap. Men alt virker jo vanskelig når man ikke kan det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har faktisk funnet en av mine med hodet i skittentøyskurven på jakt etter klær, så du skjønner at her må jeg passe på Nå har jeg bare en sønn, så jeg har ikke så mange andre gutter å sammenligne med, men jeg ser tydelig her at klær er en jentegreie. De bryr seg virkelig om hva de får på seg. He-he, synes jeg ser'n der han febrilsk leter gjennom skittentøyet sånn litt i smug! :-) Ja, jenter er kanskje "enklere" slik, men samtidig - jeg håper virkelig ikke at de blir helt sånn dill-dall jenter i tenårene. Ser for meg det som et forferdelig mareritt. Og et økonomisk tap. Enn så lenge går det greit, da, de er jo ikke mer enn 1. og 2. klassinger enda! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Håndtering av verktøy krever å vite hva som er riktig verktøy til jobben, samt hvordan verktøyet skal brukes og vedlikeholdes. Det er ingen heksekunst. Håndtering av klær krever akkurat like "komplisert" kunnskap - man trenger å vite hva slags klær som egner seg til hva slags aktivitet og vær, og hvordan ulike klestyper skal vaskes og vedlikeholdes. Jeg kan ikke se at det å håndtere verktøy skal kreve mer kunnskap - bare annen kunnskap. Men alt virker jo vanskelig når man ikke kan det. Amen! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg er helt enig med deg Og verktøyet er jo hans Mye av dette går på interesse. Der interessen er har en som regel endel kunnskap også. For å håndtere verktøy kreves langt større evner enn å håndtere hår og klær, så 1-0 til mannen ''For å håndtere verktøy kreves langt større evner enn å håndtere hår og klær, så 1-0 til mannen ;)'' Ikke helt enig i denne, verktøy krever bare helt annen type kompetanse enn klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.