Gjest mora2 Skrevet 14. oktober 2008 Skrevet 14. oktober 2008 Rødt kan man vel bruke? Spør bruden du :=) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Ikke for å forsvare Jølsen, altså, men dette med å "reise hjem" fordi man ikke er fornøyd med tingenes tilstand i Norge - på ett eller flere områder - er jo ikke alltid et alternativ. Det finnes jo dem som har norske aner fra steinalderen som likevel er misfornøyd med ymse her på bjerget og som skuler til andre lands regler eller vaner. Det er jo ikke sikkert annengenerasjons innvandrere har noe mere "hjem" å reise til i utlandet enn dem som stammer fra Harald Hårfagre. Det kan være så. Samtidig: Er du fra et land du ikke lenger kan bo i, så burde du vel kanskje legge litt ekstra godvilje til i forhold til det landet som gidder ta i mot deg? Som gir deg trygghet, arbeid, tak over hodet osv.? Jeg synes det er direkte respektløst av slike som Jølsen å rakke ned på vårt land og vårt lands innbyggere, særlig om han ikke har noe alternativ å gå til! Dessuten: Jeg er neimen ikke sikker på om moralen er så forferdelig mye bedre i de nevnte land heller. Vel er de prektige på utsiden, men det foregår ting under burkaer og i kjellere som ikke ville tåle dagens lys. En sterkt lys av skinnhellighet. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Ang. rødt, så varierer det nok litt hvilke "regler" som gjelder, så jeg ville nok spurt bruden dersom du tenker å bruke rød kjole. Selv var jeg forlover i bryllup. Hadde turkis, lang kjole med bare skuldre. Brukte et tynt sjal over skuldrene i kirka. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Men det er vel heller uvanlig selv i Norge at det kommer tidligere sexpartnere i bryllup, vel? Ikke uvanlig blant døve iallefall ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det kan være så. Samtidig: Er du fra et land du ikke lenger kan bo i, så burde du vel kanskje legge litt ekstra godvilje til i forhold til det landet som gidder ta i mot deg? Som gir deg trygghet, arbeid, tak over hodet osv.? Jeg synes det er direkte respektløst av slike som Jølsen å rakke ned på vårt land og vårt lands innbyggere, særlig om han ikke har noe alternativ å gå til! Dessuten: Jeg er neimen ikke sikker på om moralen er så forferdelig mye bedre i de nevnte land heller. Vel er de prektige på utsiden, men det foregår ting under burkaer og i kjellere som ikke ville tåle dagens lys. En sterkt lys av skinnhellighet. Men har du noe annet land å gå til da, selv om du kritiserer Norge på visse punkter? Og hva vet vi om Jølsen - er han en innvandrer eller er han barn eller barnebarn av innvandrere? Har hann i det hele tatt _selv_ tatt valget om å bo her? 0 Siter
morsan Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Ikke uvanlig blant døve iallefall ;-) Å? Er det større grad av "partnerbytte" blant døve? ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Å? Er det større grad av "partnerbytte" blant døve? ;-) Vel, det er vel ikke slik at vi "har oss" med flere enn folk flest, men det er jo gjerne slik at man finner en partner fra sitt eget miljø. Døvemiljøet er jo noe mindre enn "hørendemiljøet", så "alle" døve kjenner/vet om hverandre her i Norge (og til en viss grad i de andre nordiske landene). Da blir det jo litt mer stuerent at man blir kjæreste med exens kompis osv. ;-) Jeg vil tro det er slik i homsemiljøet også? Eller hos samer bosatt i Karasjok, Alta etc.? 0 Siter
morsan Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Vel, det er vel ikke slik at vi "har oss" med flere enn folk flest, men det er jo gjerne slik at man finner en partner fra sitt eget miljø. Døvemiljøet er jo noe mindre enn "hørendemiljøet", så "alle" døve kjenner/vet om hverandre her i Norge (og til en viss grad i de andre nordiske landene). Da blir det jo litt mer stuerent at man blir kjæreste med exens kompis osv. ;-) Jeg vil tro det er slik i homsemiljøet også? Eller hos samer bosatt i Karasjok, Alta etc.? Skjønner:-) Det er jo forresten litt slik "på landet" der jeg kommer fra - noen vennegjenger har holdt sammen i alle de år, og da blir det jo lettere at man "resirkulerer" kjærester enn for en som meg som har flyttet derfra. En av mine gamle skolevenninner overtok forrsten sin søsters avlagte kjæreste, og er nå gift og har barn med han. Må ha vært litt rart i det bryllupet...? ;-) Jeg har i dag overhodet ikke kontakt med tidligere partnere. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Skjønner:-) Det er jo forresten litt slik "på landet" der jeg kommer fra - noen vennegjenger har holdt sammen i alle de år, og da blir det jo lettere at man "resirkulerer" kjærester enn for en som meg som har flyttet derfra. En av mine gamle skolevenninner overtok forrsten sin søsters avlagte kjæreste, og er nå gift og har barn med han. Må ha vært litt rart i det bryllupet...? ;-) Jeg har i dag overhodet ikke kontakt med tidligere partnere. Jeg tror nok slikt er mer akseptert i enkelte miljøer enn i andre. Selv synes jeg "hørende" flest reagerer voldsomt på slike forhold - og det er litt snodig for meg som er døv å se (dere er innimellom litt rare ;-)). Det er jo ikke akkurat slik at man blir sammen med exens bestekompis i døvemiljøet heller, men man kjenner stort sett hverandres exer ganske bra 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Men har du noe annet land å gå til da, selv om du kritiserer Norge på visse punkter? Og hva vet vi om Jølsen - er han en innvandrer eller er han barn eller barnebarn av innvandrere? Har hann i det hele tatt _selv_ tatt valget om å bo her? Vi har jo alle endel valg i forhold til bosted, selv om det også er begrensninger. Men det er liksom ikke helt poenget mitt her. Jølsen omtaler et annet land som der han "kommer fra", såvidt jeg har fått med meg. Selvfølgelig kan det bety at bestefar kom derfra. Allikevel. Jeg mener man skal ta seg litt sammen. Og forresten: De tingene jeg ikke synes fungerer med Norge, de prøver jeg å gjøre noe med. Gjennom å stemme ved valg, gjennom å være aktiv i mitt lokalmiljø og gjennom de verdier jeg formidler til mine barn. Hadde jeg synes det var svært mye elendighet med Norge, ville jeg gjort veldig, veldig mye for å flytte herfra og til et land som stemte bedre med mine forventninger. Veldig mye. Hadde ikke du? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Men det er vel heller uvanlig selv i Norge at det kommer tidligere sexpartnere i bryllup, vel? Det er vel ikke helt uvanlig å bevare vennskap med gamle partnere. 0 Siter
morsan Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Vi har jo alle endel valg i forhold til bosted, selv om det også er begrensninger. Men det er liksom ikke helt poenget mitt her. Jølsen omtaler et annet land som der han "kommer fra", såvidt jeg har fått med meg. Selvfølgelig kan det bety at bestefar kom derfra. Allikevel. Jeg mener man skal ta seg litt sammen. Og forresten: De tingene jeg ikke synes fungerer med Norge, de prøver jeg å gjøre noe med. Gjennom å stemme ved valg, gjennom å være aktiv i mitt lokalmiljø og gjennom de verdier jeg formidler til mine barn. Hadde jeg synes det var svært mye elendighet med Norge, ville jeg gjort veldig, veldig mye for å flytte herfra og til et land som stemte bedre med mine forventninger. Veldig mye. Hadde ikke du? ''Hadde jeg synes det var svært mye elendighet med Norge, ville jeg gjort veldig, veldig mye for å flytte herfra og til et land som stemte bedre med mine forventninger. Veldig mye. Hadde ikke du?'' Jo, sikkert, men vet vi om dem som beklager seg over enten seksualmoral eller bensinavgiftene eller innvandringspolitikken eller-hva-det-nå-måtte-være synes at det er "svært mye elednighet" med dette landet? Så mye at det ikke er til å leve med? Mitt poeng er at det blir for enkelt å si "da får du bare flytte, da, hvis du har det så fælt her", enten det er til folk med innvandrerbakgrunn som beklager seg, eller om det f eks er mannens respons til kona hvis hun beklager seg til han om noe hun ikke synes er bra i forholdet. Og NB: Det jeg sier her er ment _generelt_, og ikke som et forsvarsskriv mot enkeltpersoner som man kan irritere seg over, så jeg håper at du heller ikke lar din Jølsen-irritasjon overskygge hele argumentasjonen;-) 0 Siter
morsan Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det er vel ikke helt uvanlig å bevare vennskap med gamle partnere. - men fra å fortsatt ha et godt forhold til dem til å ha dem som bryllupsgjester? Det er jo for de fleste ville jeg tro et stykke dit. Nå kjenner ikke jeg så mange som har ekser de har barn med - for de fleste av vennene og familiemedlemmene er eksene stort sett kjærester fra tidlige 20-år, typisk under studietiden etc. Jeg prøver å legge hodet i bløt for å tenke etter om noen av dem kanskje hadde tidligere kjærester som gjest i bryllupene sine, men kan ikke komme på noen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 - men fra å fortsatt ha et godt forhold til dem til å ha dem som bryllupsgjester? Det er jo for de fleste ville jeg tro et stykke dit. Nå kjenner ikke jeg så mange som har ekser de har barn med - for de fleste av vennene og familiemedlemmene er eksene stort sett kjærester fra tidlige 20-år, typisk under studietiden etc. Jeg prøver å legge hodet i bløt for å tenke etter om noen av dem kanskje hadde tidligere kjærester som gjest i bryllupene sine, men kan ikke komme på noen. Hvis man har barn med eksen, har det vel ofte vært litt mer dramatiske brudd, hvor jeg ville tro det var mindre sannsynlig at man ville se hverandre i et senere bryllup,- men i en vennegjeng som har holdt sammen siden tidlig ungdom ville det jo være mer naturlig. Jeg er som sagt så gode venner med min ex-samboer at jeg ville ha bedt ham til bryllup om jeg hadde hatt et stort bryllup med mange venner. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 ''Hadde jeg synes det var svært mye elendighet med Norge, ville jeg gjort veldig, veldig mye for å flytte herfra og til et land som stemte bedre med mine forventninger. Veldig mye. Hadde ikke du?'' Jo, sikkert, men vet vi om dem som beklager seg over enten seksualmoral eller bensinavgiftene eller innvandringspolitikken eller-hva-det-nå-måtte-være synes at det er "svært mye elednighet" med dette landet? Så mye at det ikke er til å leve med? Mitt poeng er at det blir for enkelt å si "da får du bare flytte, da, hvis du har det så fælt her", enten det er til folk med innvandrerbakgrunn som beklager seg, eller om det f eks er mannens respons til kona hvis hun beklager seg til han om noe hun ikke synes er bra i forholdet. Og NB: Det jeg sier her er ment _generelt_, og ikke som et forsvarsskriv mot enkeltpersoner som man kan irritere seg over, så jeg håper at du heller ikke lar din Jølsen-irritasjon overskygge hele argumentasjonen;-) Bare for å presisere: Jeg _spurte_ hvorfor han fortsatt vil bo her når han utviser sånn forakt for landet. Generelt sett: Å bare klage og klage og klage er meningsløst. Alle er sin egen lykkesmed. Ting man misliker må man enten gjøre noe med, eller akseptere. Å til stadighet ralle om elendighet og utvise forakt for noe er meningsløst. Sånn i korte trekk - får unger hjem og må ile til middagsgrytene! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.