Gå til innhold

Ang. ansiktsblindhet

Gjest Flere med dette problemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ikke igjen folk - har funnet ut at det ikke er selve ansiktet jeg legger merke til - men væremåte, gåmåte, smil, latter, stemme osv...

F.eks. har jeg en filipinsk venninne - noen sier vel at alle asiatere ligner hverandre, men det er jo ikke sant. Men vi sees sjeldent og når jeg ser henne - kjenner jeg henne ikke igjen før hun smiler. Hun har et spesielt og fint smil, og da vet jeg det er henne. Ofte ser jeg folk og er i tvil om det er den jeg tror - eller jeg ikke har peil.

Møtte ei dame i stad, hun vinket til meg først, men jeg ante ikke hvem det var, så sa hun hei kjenner du meg igjen? Jeg kjente igjen stemma med en gang og visste hvem det var. Prøver lukke øya nå og huske hvordan hun så ut, men jeg ser ingenting. Eneste jeg la merke til var hårfrisyra og at hun hadde noen stilige striper...

Prøver huske dattera mi som jeg ser hver dag - men vet du, jeg husker kun sånne bilder jeg har av henne - er mest smilet og øynene jeg husker...

Har hatt dette problemet en stund tror jeg, sikkert mange som tror jeg er overlegen pga jeg ikke har hilst på dem før de har hilst på meg - men jeg klarer altså ikke alltid å kjenne igjen folk. Noen kjenne jeg igjen med en gang - men det er sikkert pga det er noe spesielt med dem, f.eks. spesiell kropp, gange osv...

Skrevet

Jeg har det ikke som deg. Jeg ser folk og vet at jeg burde visst hvem de var. De stopper og snakker til meg som om jeg har kjent dem for alltid. Vanligvis kommer det opp et tema så jeg kan plassere dem. Kjempekjedelig:-(

Og i tillegg husker jeg ikke navn.

Skrevet

Jeg har det ikke som deg. Jeg ser folk og vet at jeg burde visst hvem de var. De stopper og snakker til meg som om jeg har kjent dem for alltid. Vanligvis kommer det opp et tema så jeg kan plassere dem. Kjempekjedelig:-(

Og i tillegg husker jeg ikke navn.

Uff ja, det er enten eller med meg...

Husker jeg navn husker jeg ikke ansikt og omvendt...

Og møter jeg folk for første gang klarer jeg ikke huske navnet, må spørre flere ganger før jeg får det inn.

Skrevet

Jeg er ikke flink til å kjenne igjen ansikter, det kan til og med være mennesker i nær familie som jeg ikke kjenner igjen hvis jeg bare har ansiktet å forholde meg til. Det kan bli litt pinlig noen ganger, og litt morsomt noen år etterpå. :- )

Gjest Det er skikkelig ille
Skrevet

Jeg har det også ganske sånn. Det er folk på jobben jeg har hatt med å gjøre et par år nå, og alikavel er jeg usikker på hvem som er x liksom :(

Det er veldig kjedelig og ganske stressende til tider.

Jeg kan også mikse bekjente. Dvs at jeg kan komme hjem og si at jeg så x der og der og så skjønner jeg i ettertid at det kan ikke ha vært x men y.

Jeg føler meg så lav i iq noen ganger altså

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes det går bedre når ansiktet får en personlighet. Jeg sliter fremdeles med noen naboer. Jeg kjenner dem igjen utenfor huset sitt, men ikke hvis jeg treffer dem andre steder.

Det er ikke så greit å ha det sånn, for jeg vet at mange har reagert på at jeg ikke ser dem når de ser meg. Det er så lett for å bli tatt for overlegen.

Skrevet

Det var det jeg visste, jeg er ikke flink til å kjenne igjen ansikter, har aldri vært det.

Nei, det er vanskelig for mange.

Gjest Er en til her med det samme
Skrevet

Ja, jeg har det også sånn. Jeg greier å kjenne igjen noen ansikter, men de fleste ikke. Jeg har etterhvert lært meg å kjenne igjen folk på andre parametre - de fleste går gjerne forskjellig for eksempel.

fei1365380229
Skrevet

Er det kjendistesten dere tar?

isåfall fikk jeg 90%

Ingen kjendiser...da hadde jeg også fått 90 % :-). Husker ikke hva den heter, men det er den første som dukker opp.

candyqueen_83
Skrevet

Utrolig nok klarte jeg 89 %.

Hvilken av testene er det dere tar?

AneM1365380603
Skrevet

Hvilken av testene er det dere tar?

Jeg tok den som heter Face memory test.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg tok den som heter Face memory test.

Jeg fikk også 89 % :o) 64 av 72 rette

Skrevet

Er det kjendistesten dere tar?

isåfall fikk jeg 90%

97% på kjendisene, 100% på de fremmede. Og jeg trodde jeg var dårlig på fremmede! I RL synes jeg det er vanskelig når folk ikke er der de "skal" være. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...