Gjest vil at han skal ha venner Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Sønnen min har begynt på skolen. Da han gikk i bhg hadde han en god venn. Denne gode vennen vil ikke leke med ham på skolen. Sier at min sønn er for gira. Visstnok er han ganske aktiv, men guttene leker godt sammen slik både moren hans og jeg ser det. De liker å finne insekter sammen, leke rollelek og bygge lego. I disse lekene er min sønn ganske rolig. Faktisk er han ofte rolig, men har litt mer aktivitet enn denne andre gutten. Denne gutten har fått en ny venn. Den nye vennen liker min sønn, og sier at han vil leke med dem begge. Men da nekter min sønns "gode" venn å være med, han vil ikke leke med min sønn, sier han. Har snakket med moren hans om det, og hun sier at de har snakket om det hjemme og at det er greit at hennes sønn ikke "alltid" leker med vår sønn. Så langt er jeg jo veldig enig, for det er viktig å få nye venner også. Men saken er at de aldri leker sammen, og at denne gamle vennen også nekter å la min sønn være med på leken selv om andre gutter vil ha ham med. Jeg har oppfordet sønnen min til å snakke med læreren om dette, samtidig som jeg selv har sendt mail til lærer. Hun har jo taushetsplikt, så det er lite hun kan si om selve samspillet, men hun sier min sønn er flink til å ta kontakt med barn. Sønnen min selv sier at læreren sier at den gamle vennen må få bestemme hvem han skal leke med. Min tanke er at det er viktig å hjelpe barn å omgås hverandre. Finne ut hva som gnager og gjør at samspillet ikke fungerer. Særlig når det er konsekvent avvisning. Vi merker at det smitter litt, for en av naboene har blitt venn med den gamle vennen, og nå vil ikke han leke med sønnen vår lenger heller. Han roper over gjerdet "gå vekk, vi vil ikke leke med deg!" Det er vanskelig å angripe dette. Noen vil sikkert henge seg opp i at han er aktiv. Men skal ikke aktive barn også få ha venner? Skal ikke læreren hjelpe til så alle finner sin plass i klassen? Må legge til at sønnen vår er snill, empatisk og finner på svært lite tull. Han er sjelden i konflikter, og er veldig flink til å prate om det som skjer. Det han må jobbe mest med er å styre gleden og entusiasmen sin, for den ser jeg skremmer andre barn. Jeg klarer ikke helt å forklare det, men når det f.eks er fotballtrening, kan han være så glad for å komme på trening at han gir gutta rundt seg en klem og prater i ett sett. Vi har snakket om dette, men han har vansker med å roe dette. Det er så spontant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei! en vanskelig situasjon. Men jeg mener at du bør dra læreren enda mer inn i dette en kun å sende epost. Du bør ta det opp med læreren på en samtale, og forklare situasjonen muntlig. Læreren MÅ hjelpe sønnen din. så må du snakke med sønnen din og oppfordre han til å leke med andre. Inviter andre barn med hjem, finn på noe hyggelig for dem, lag noe god mat til dem. La guttene leke med hverandre uten at den "gamle" bestekompisen er til stede. Jeg synes ikke gutten din trenger å slutte å være begeistret når han møter de andre. Men du kan jo forsiktig forklare at ikke alle liker å få klemmer hele tiden. Det er jo flott at han har evne til å vise glede! still krav til læreren. Det er mitt råd. du har allerede snakket med guttens mor, det er et godt utgangspunkt. Barn må få lov til å velge venner, men å lære seg å inkludere alle er jo også viktig læring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil at han skal ha venner Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei! en vanskelig situasjon. Men jeg mener at du bør dra læreren enda mer inn i dette en kun å sende epost. Du bør ta det opp med læreren på en samtale, og forklare situasjonen muntlig. Læreren MÅ hjelpe sønnen din. så må du snakke med sønnen din og oppfordre han til å leke med andre. Inviter andre barn med hjem, finn på noe hyggelig for dem, lag noe god mat til dem. La guttene leke med hverandre uten at den "gamle" bestekompisen er til stede. Jeg synes ikke gutten din trenger å slutte å være begeistret når han møter de andre. Men du kan jo forsiktig forklare at ikke alle liker å få klemmer hele tiden. Det er jo flott at han har evne til å vise glede! still krav til læreren. Det er mitt råd. du har allerede snakket med guttens mor, det er et godt utgangspunkt. Barn må få lov til å velge venner, men å lære seg å inkludere alle er jo også viktig læring. Tusen takk for et fint svar. Det virker som vi er på riktig vei, da, for vi har alt invitert hjem flere nye venner, og han har blitt invitert to ganger til andre. Håper det kan ordne seg med den gamle vennen også: De var så gode mot hverandre i sin tid, og hadde det mye gøy sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Tusen takk for et fint svar. Det virker som vi er på riktig vei, da, for vi har alt invitert hjem flere nye venner, og han har blitt invitert to ganger til andre. Håper det kan ordne seg med den gamle vennen også: De var så gode mot hverandre i sin tid, og hadde det mye gøy sammen. Jeg begynte å tenke på om den gamle vennen ser på din sønn som en trussel mot hans nye vennskap(er)??? Uansett så bør skolen sjekke ståa grundig. De kan ikke tvinge noen til å være venner men kan og skal ikke godta utestengning. Jeg tror jeg ville bedt skolen finne ut om sønnen din har andre venner på skolen. tror ikke det er bra om fokuset på dette blir for stort ovenfor barna. Kan være lurt å sjekke det ut litt i stillhet først, og deretter gripe an saken derfra. Men altså... uansett om sønnen din har andre venner eller ikke så skal de ikke godta at enkeltelever driver med utestengning over tid... Da må de gripe tak i det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Forstår at du bekymrer deg for dette. Jeg synes også du bør ta dette opp med læreren i en samtale. Selvfølgelig kan de ikke tvinge barn til å leke med hverandre, men det er langt derfra og til aktiv utestengning slik den andre gutten driver med, utfra din beskrivelse. Jeg stusser også på den andre guttens reaksjoner - utfra det du skriver virker det som han føler seg "truet" på en eller annen måte; at han ikke klarer å ha mer enn én venn om gangen eller at han sliter med noe annet som handler mer om ham enn om din sønn, selv om det går ut over sønnen din. Håper det ordner seg for ham. Sønnen din høres ut som en flott og spennende gutt - håper det ordner seg for ham også og at dere finner gode venner til ham som forstår at entusiasme er gull! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er forskjell på at alle ikke trenger å inkludere alle hele tiden og på utestengning. Jeg tror skolen må på banen sterkere her. Sønnen din må få hjelp og det er faktisk ikke riktig at de har taushetsplikt og dermed ikke kan fortelle deg så mye som hvem han leker med eller ikke går sammen med. Ihht forvaltningsloven så har du krav på å vite dette om ditt barn til tross for taushetsplikten. Jeg tror det er denne som gjelder for skolen - men obs obs - jeg er ikke bombesikker her så sjekk selv. Uansett - skolen må på banen og læreren kan _ikke_ si at det er greit at din unge utestenges. Det utsagnet samt det at læreren ikke vil informere deg får meg til å tenke to tanker. Den ene er om denne læreren er helt blant de dyktige i sin gruppe når hun ikke synes det er nødvendig at alle har noen å leke med og ikke føler at hun har noen rolle i å få dette til å skje. Det er tross alt førsteklassinger det er snakk om her. Den andre er at jeg får en liten smak av en lærer som tillater seg p ikke like en elev - det kan ikke være sånn håper jeg? Siden hun gjemmer seg bak begrep som taushetsplikt og dermed nekter deg å kunne gå inn konkret å hjelpe ungen din parallelt med skolen. Slik jeg synes du har skrevet innlegget ditt så vitner det om en mamma som legger stor vekt på å være nøktern og å holde alle de vonde mamma-følelsene under kontroll og kun lete etter gode løsninger uten å peke skyld så det skulle være unødvendig av læreren å dra dyna over hodet hvis det er slik du fremstår overfor henne også. Men - en ting du ihvertfall kan gjøre - du kan hjelpe gutten din med å komme i selvstendig kontakt med andre barn slik du gjør nå. Den gamle kompisen har brutt vennskapet for en stund - sånt skjer. Men alle andre trenger ikke velge side i et slikt brudd. Så det er flott at du hjelper han med å finne egne venner. Det andre er å hjelpe ham litt med de sosiale kodene. Du har et stikkord - noen syntes han var for aktiv. Kanskje du kan hjelpe han å gi utrykk for dette på andre måter? Kanskje du kan studere han litt sammen med de andre og hjelpe ham å få til et fint samspill? Jeg håper det ordner seg for dere - det høres ikke noe godt ut. Og jeg håper mora til gamlekompisen går an å få til å ta ansvar for at ikke hennes barn skal lage noe mobbeoffer av ditt barn selvom de ikke er bestevenner for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil at han skal ha venner Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er forskjell på at alle ikke trenger å inkludere alle hele tiden og på utestengning. Jeg tror skolen må på banen sterkere her. Sønnen din må få hjelp og det er faktisk ikke riktig at de har taushetsplikt og dermed ikke kan fortelle deg så mye som hvem han leker med eller ikke går sammen med. Ihht forvaltningsloven så har du krav på å vite dette om ditt barn til tross for taushetsplikten. Jeg tror det er denne som gjelder for skolen - men obs obs - jeg er ikke bombesikker her så sjekk selv. Uansett - skolen må på banen og læreren kan _ikke_ si at det er greit at din unge utestenges. Det utsagnet samt det at læreren ikke vil informere deg får meg til å tenke to tanker. Den ene er om denne læreren er helt blant de dyktige i sin gruppe når hun ikke synes det er nødvendig at alle har noen å leke med og ikke føler at hun har noen rolle i å få dette til å skje. Det er tross alt førsteklassinger det er snakk om her. Den andre er at jeg får en liten smak av en lærer som tillater seg p ikke like en elev - det kan ikke være sånn håper jeg? Siden hun gjemmer seg bak begrep som taushetsplikt og dermed nekter deg å kunne gå inn konkret å hjelpe ungen din parallelt med skolen. Slik jeg synes du har skrevet innlegget ditt så vitner det om en mamma som legger stor vekt på å være nøktern og å holde alle de vonde mamma-følelsene under kontroll og kun lete etter gode løsninger uten å peke skyld så det skulle være unødvendig av læreren å dra dyna over hodet hvis det er slik du fremstår overfor henne også. Men - en ting du ihvertfall kan gjøre - du kan hjelpe gutten din med å komme i selvstendig kontakt med andre barn slik du gjør nå. Den gamle kompisen har brutt vennskapet for en stund - sånt skjer. Men alle andre trenger ikke velge side i et slikt brudd. Så det er flott at du hjelper han med å finne egne venner. Det andre er å hjelpe ham litt med de sosiale kodene. Du har et stikkord - noen syntes han var for aktiv. Kanskje du kan hjelpe han å gi utrykk for dette på andre måter? Kanskje du kan studere han litt sammen med de andre og hjelpe ham å få til et fint samspill? Jeg håper det ordner seg for dere - det høres ikke noe godt ut. Og jeg håper mora til gamlekompisen går an å få til å ta ansvar for at ikke hennes barn skal lage noe mobbeoffer av ditt barn selvom de ikke er bestevenner for tiden. Tusen takk for fint svar. Nå har vi vært til samtale med lærer, og han fikk så mye skryt for sitt fine vesen. Godt at hun ser hele ham. Hun hadde også som regel i klasserommet at man ikke sa nei til hverandre, og det var nytt for meg. Hun sa sønnen min aldri kom og sa ifra om han ble ekskludert, så det blir noe å jobbe med. Vi snakket også om at det er forskjell på å ikke ønske å leke med noen alltid, til å bevisst ekskludere, fryse ut og direkte overse, ved å ikke si hei om morgenen og lignende. For det er slik det har blitt. Det er ille....off.... Hun trodde han ville slite mer enn andre med det sosiale, men at det nok ville gå seg til. Hun skrøt av at vi jobbet bevisst hjemme med å gjøre ham klar over hvordan han virker på andre, og sa at han var flink til å uttrykke følelser når de pratet sammen. Han kunne sette ord både på det som har skjedd og hvordan det føles. Vi ser også at han er i en annen fase enn andre i forhold til lek. Mange av gutta har blitt opptatt av regellek, mens vår sønn er opptatt av bordaktiviteter og lego, men da som ved-siden-av -lek, og ikke så mye rollelek. Dette er jo en fase som er før regelleken, så han henger nok litt igjen etter de andre. De vil ikke leke så mye med det han vil og vica verca....og da blir det litt vanskelig å få til godt samspill. Så gutten vår sitter ved bordet på SFO og leker med de eldre jentene som også liker bordaktiviteter.... Jeg håper han vil finne sin plass etterhvert, og få flere venner og bli god og trygg. Men det kommer nok med tiden. SPteamet på skolen hadde vært inne og observert, og mente også at han var en del kroppsurolig og virket noe ukonsentrert. Men han får med seg veldig mye selv om blikket vandrer og han ser borte ut. Derfor ønsket de ikke å henvise til PPT med det første. Faglig er han faktisk veldig oppegående, og det er godt at han har noen styrker med seg over i skolen. Ja ja, det ordner seg nok til slutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil at han skal ha venner Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Forstår at du bekymrer deg for dette. Jeg synes også du bør ta dette opp med læreren i en samtale. Selvfølgelig kan de ikke tvinge barn til å leke med hverandre, men det er langt derfra og til aktiv utestengning slik den andre gutten driver med, utfra din beskrivelse. Jeg stusser også på den andre guttens reaksjoner - utfra det du skriver virker det som han føler seg "truet" på en eller annen måte; at han ikke klarer å ha mer enn én venn om gangen eller at han sliter med noe annet som handler mer om ham enn om din sønn, selv om det går ut over sønnen din. Håper det ordner seg for ham. Sønnen din høres ut som en flott og spennende gutt - håper det ordner seg for ham også og at dere finner gode venner til ham som forstår at entusiasme er gull! Tusen takk for fint svar. Ja, han er helt herlig, den gutten vår. Se forøvrig mitt svar til Gulla W. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.