Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Full jobb, to barn, hus.. hvor sliten er det "normalt" å være? Har vært helt og delvis sykmeldt over en lengre periode, men er nå tilbake for fullt på andre uka, og kanskje er det bare snakk om tilvenning, men.. Går litt på høygir på jobb, fordi jeg tross alt elsker det jeg gjør, jeg har flotte kolleger, og bedriften er *min* (jeg er medeier/daglig leder). Men merker en gang etter lunsj at kroppen begynner å murre, som om det durer inni meg. Kvalmen kommer snikende, og hjemme orker jeg stort sett bare ligge på sofaen mens ungene klatrer på meg - og pappa lager middag. Nå er ungene i seng og jeg har klart å rydde kjøkken, vasket og hengt opp masse klær, pluss noen småting.. er helt utslått. Legger meg nok kl 22, også er det opp igjen kl 6... Burde jeg se an situasjonen en stund til eller bør jeg si til legen at det var litt drøyt å hoppe opp i 100% stilling igjen? Jeg klarer overhodet ikke annet enn jobb og unger, ikke noe sosialt liv eller annet utenom. Ikke sexliv, ikke overskudd. Må man kanskje bare regne med slikt i småbarnsårene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det høres litt vel mye ut at du overhodet ikke har overskudd til noe annet enn jobb og litt hus. Spiser du skikkelig? Får du i deg nok væske? Om du gjør det, og du likevel ikke orker noen ting, så synes jeg du burde snakke med legen din igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg føler meg omtrent som deg. Men, er det ikke ganske vanlig da å være sliten etter jobb? Må spørre for jeg har også vært syk og lurer på om jeg kanskje tar i litt for mye. Jeg kjenner at foreldremøter, dugnader og andre ting knekker meg helt ut. Jeg må slappe av på kvelden og helgen. Men, ellers så syns jeg at jeg har det flott i helgene og da har energi til å gjøre det jeg ikke orker i uken - og da er det vel helt greit. Det har jo nettopp vært mye opp i media at det er mange utbrente sjeler i Norge - 1/3 orker ikke å gjøre noe og er slitne etter jobben sier overskriftene. Da lurer jeg faktisk på om det kanskje er normalt at man er sliten etter å ha holdt det gående i over 8 timer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes det høres litt vel mye ut at du overhodet ikke har overskudd til noe annet enn jobb og litt hus. Spiser du skikkelig? Får du i deg nok væske? Om du gjør det, og du likevel ikke orker noen ting, så synes jeg du burde snakke med legen din igjen. Enig med jubalong 70. Jeg har 100% jobb, og to barn jeg og. Vi bytter på å lage middag. Henting og levering deler vi også på. Jeg trener tre ganger i uken og er sjelden i seng før 24. Opp ca 06 - men jeg trenger lite søvn. Synes det går greit.Går mye tid på ettermiddagen til den eldstes lekser., og forsøker å få til en lesestund for barna sammen før de legger seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvor sliten man er er kanksje litt jobb-avhengig også? En jobb som spiser en opp- og hvor man gir _alt_ hele tiden er veldig krevende. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. I perioder blir det lite overskudd til andre ting. Dette særlig i perioder hvor presset er stort på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg føler meg omtrent som deg. Men, er det ikke ganske vanlig da å være sliten etter jobb? Må spørre for jeg har også vært syk og lurer på om jeg kanskje tar i litt for mye. Jeg kjenner at foreldremøter, dugnader og andre ting knekker meg helt ut. Jeg må slappe av på kvelden og helgen. Men, ellers så syns jeg at jeg har det flott i helgene og da har energi til å gjøre det jeg ikke orker i uken - og da er det vel helt greit. Det har jo nettopp vært mye opp i media at det er mange utbrente sjeler i Norge - 1/3 orker ikke å gjøre noe og er slitne etter jobben sier overskriftene. Da lurer jeg faktisk på om det kanskje er normalt at man er sliten etter å ha holdt det gående i over 8 timer? Ja, det er vanskelig å vite hva som er "normalen", når det er sagt ville jeg ikke klart dugnader og slikt noe nå om dagen. I helgene får jeg lov å sove litt ekstra, og det hjelper jo. Men jeg orker aldri gå ut fredag eller lørdag, fordi det ville virket veldig negativt inn på neste dag, og det har jeg ikke tid til. Men så skal man ikke gå sykmeldt for å orke å gå ut med venninner på lørdag heller, da.. Jeg orker det aller nødvendigste, så da må det kanskje være slik for nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Enig med jubalong 70. Jeg har 100% jobb, og to barn jeg og. Vi bytter på å lage middag. Henting og levering deler vi også på. Jeg trener tre ganger i uken og er sjelden i seng før 24. Opp ca 06 - men jeg trenger lite søvn. Synes det går greit.Går mye tid på ettermiddagen til den eldstes lekser., og forsøker å få til en lesestund for barna sammen før de legger seg. Har hatt et mål om å begynne å trene, men hehe.. det får jeg ikke skviset inn. Trenger en del søvn, alltid gjort det. Sliter med å holde meg våken nå, men det er liksom litt ille å legge seg før halv 10.... :-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg jobber bare 60%, men en mann som jobber borte på anlegg hele uka og vi har 3 barn. Dagen starter kl 6, da går det i ett til kl 16 med jobb de dagene jeg jobber. Lager middag mens unga gjør lekser. To av jobbedagene har alle 3 unga fritidsaktiviteter som begynner ca kl 18, så vi rekker akkurat middag før de skal kjøres. Jeg går en tur eller trener hund mens unga har aktiviteter. Vi er hjemme igjen mellom 19.30-20. Spiser kvelds, minsten legges, jentene er oppe en time til, til ca 21.30. Da orker rett og slett ikke jeg mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så da sitter jeg her foran pc`n en stund. Mater dyr og legger meg ca 23.30 Jeg er for tiden helt knekt, og vet ikke hvordan jeg skal holde ut uke for uke. Gleder meg til hver eneste skoleferie som om det skulle vært min egen ferie, og jeg er glad jeg ikke jobber 100% 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvor sliten man er er kanksje litt jobb-avhengig også? En jobb som spiser en opp- og hvor man gir _alt_ hele tiden er veldig krevende. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. I perioder blir det lite overskudd til andre ting. Dette særlig i perioder hvor presset er stort på jobb. Egentlig spiser ikke jobben meg opp, men den *løser ut* mye energi, hvis en kan beskrive det slik. Jeg gir svært mye i jobben, men det er på en positiv måte og fordi jeg¨selv vil - uansett forbrukes jo energi. Skal ikke klage på det, er bare at jeg orker absolutt ikke annet enn det helt nødvendigste her hjemme (er mest opplagt på dagtid) og skal det virkelig være slik. Har jo dårlig samvittighet for ungene også, noe som også forbruker en del energi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 I går sovnet jeg 20.00..... Det gjør jeg garantert ikke i dag. noen dager er man mer slitne enn andre dager. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg jobber bare 60%, men en mann som jobber borte på anlegg hele uka og vi har 3 barn. Dagen starter kl 6, da går det i ett til kl 16 med jobb de dagene jeg jobber. Lager middag mens unga gjør lekser. To av jobbedagene har alle 3 unga fritidsaktiviteter som begynner ca kl 18, så vi rekker akkurat middag før de skal kjøres. Jeg går en tur eller trener hund mens unga har aktiviteter. Vi er hjemme igjen mellom 19.30-20. Spiser kvelds, minsten legges, jentene er oppe en time til, til ca 21.30. Da orker rett og slett ikke jeg mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så da sitter jeg her foran pc`n en stund. Mater dyr og legger meg ca 23.30 Jeg er for tiden helt knekt, og vet ikke hvordan jeg skal holde ut uke for uke. Gleder meg til hver eneste skoleferie som om det skulle vært min egen ferie, og jeg er glad jeg ikke jobber 100% Du har 3 barn, dyr, og tar deg av det meste helt alene - fullt forståelig at du er sliten..! Jeg har derimot en mann som gjør sin andel og vel så det, og "bare" to barn.. Vet ikke om man kan sammenligne, men mine unger blir ikke fulgt så godt opp om dagen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ja, det er vanskelig å vite hva som er "normalen", når det er sagt ville jeg ikke klart dugnader og slikt noe nå om dagen. I helgene får jeg lov å sove litt ekstra, og det hjelper jo. Men jeg orker aldri gå ut fredag eller lørdag, fordi det ville virket veldig negativt inn på neste dag, og det har jeg ikke tid til. Men så skal man ikke gå sykmeldt for å orke å gå ut med venninner på lørdag heller, da.. Jeg orker det aller nødvendigste, så da må det kanskje være slik for nå? Jeg har ikke vært ute på mange år, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å bruke energien min på det.Jeg har lyst til å være hjemme og kose meg :-) Jeg har heller ikke energi til å besøke venninner. Orker ikke tanken en gang. Men jeg tror jeg kan skylde litt på den årstiden vi er inni nå også. Masse som skjer hele tiden med foreldremøter og andre møter. Det er liksom nok synes jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 I går sovnet jeg 20.00..... Det gjør jeg garantert ikke i dag. noen dager er man mer slitne enn andre dager. :0) Det er man - du har slått min rekord som var ti over halv 9 ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du sier at du er så sliten at du blir kvalm osv... Jeg synes kanskje dette høres litt vel mye ut. Jovisst er det slitsomt å være ute i full jobb, ha barn, hus og hjem, men _så_ slitsomt som du beskriver det, tror jeg ikke det er for de fleste. Var du sykemeldt pga "utbrenthet"? I så fall er det dumt å bare hoppe i det og ta full jobb med det samme. Det tar tid å bli kvitt dette. Mannen min ble sykemeldt pga utbrenthet for 3-4 år siden. Han orka bare så vidt jobben og hjemme orka han så og si ingenting. Han fikk migrene og hadde ellers mye magesmerter osv. Det endte med full sykemelding i noen måneder og når han begynte å komme seg igjen, var han igang på jobb for fullt. I ettertid ser vi at han burde tatt det roligere (men så var det samvittigheten da ;-)). Du bør huske på å tvinge deg selv til å delta på ting som gir deg overskudd. Det er sjelden slik at det å ligge på sofaen gir overskudd. Noen ganger kan du heller ta deg en spasertur ute i frisk luft, ta en fest med venner i helga etc... På forhånd kan det kjennes ut som du ikke orker det, men etterpå vil du kanskje føle at du faktisk ble mer oppegående? Har du sjekka jernlagrene dine f.eks.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du har 3 barn, dyr, og tar deg av det meste helt alene - fullt forståelig at du er sliten..! Jeg har derimot en mann som gjør sin andel og vel så det, og "bare" to barn.. Vet ikke om man kan sammenligne, men mine unger blir ikke fulgt så godt opp om dagen... Ja jeg har litt mer alene, men så har jeg også hver torsdag og fredag helt alene de timene unga er på skolen hvor jeg kan hente meg inn. Gå en tur i skogen eller hva jeg ønsker. Trenger jeg si jeg digger de dagene ? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det kan ikke gagne bedriften din at du går sykmeldt og det gagner ikke bedriften at du er utslitt. Slik jeg ser det bør du gå ned i stillingsprosent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du sier at du er så sliten at du blir kvalm osv... Jeg synes kanskje dette høres litt vel mye ut. Jovisst er det slitsomt å være ute i full jobb, ha barn, hus og hjem, men _så_ slitsomt som du beskriver det, tror jeg ikke det er for de fleste. Var du sykemeldt pga "utbrenthet"? I så fall er det dumt å bare hoppe i det og ta full jobb med det samme. Det tar tid å bli kvitt dette. Mannen min ble sykemeldt pga utbrenthet for 3-4 år siden. Han orka bare så vidt jobben og hjemme orka han så og si ingenting. Han fikk migrene og hadde ellers mye magesmerter osv. Det endte med full sykemelding i noen måneder og når han begynte å komme seg igjen, var han igang på jobb for fullt. I ettertid ser vi at han burde tatt det roligere (men så var det samvittigheten da ;-)). Du bør huske på å tvinge deg selv til å delta på ting som gir deg overskudd. Det er sjelden slik at det å ligge på sofaen gir overskudd. Noen ganger kan du heller ta deg en spasertur ute i frisk luft, ta en fest med venner i helga etc... På forhånd kan det kjennes ut som du ikke orker det, men etterpå vil du kanskje føle at du faktisk ble mer oppegående? Har du sjekka jernlagrene dine f.eks.? "Var du sykemeldt pga "utbrenthet"? I så fall er det dumt å bare hoppe i det og ta full jobb med det samme." Jepp, helt og deretter delvis sykmeldt i 8 mnd. Byttet lege, som hadde et helt annet syn på saken, og ikke syntes jeg trengte noe særlig mer sykmelding. (Han så ikke meg da jeg først gikk til lege for 8 mnd siden, det var ikke et pent syn). Har lite jern, og lagrene synker, men min nye lege synes ikke de er lave nok til å skulle gi meg problemer. Har liksom ikke fått snakket skikkelig med ham, jeg har en tendens til å nikke og smile når jeg er hos legen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det er man - du har slått min rekord som var ti over halv 9 ;-) He,he! :0) Jeg våknet 23.30 igjen..Lysvåken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det kan ikke gagne bedriften din at du går sykmeldt og det gagner ikke bedriften at du er utslitt. Slik jeg ser det bør du gå ned i stillingsprosent. I do so agree :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 sånn som det har jeg det ca en dag i uka, da er jeg så sliten at jeg er kvalm om ettermiddagen. Hadde jeg hatt det sånn hver dag hadde jeg vurdert å trappe ned. Hva med aktiv sykemelding, kan du foreslå det for legen din? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.