Speak Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har ei bekjent som har fått en skade som gjøre at ho sover MYE. Men ho skulle gjerne hatt noe å gjøre noen få timer i uka. Enkelte dager klarer ho å jobbe, andre dager ikke. Finnes det noe som ho kan tjene seg litt penger på??? Evt. om det finnes noen støtteordninger hvor ho kan få noe? Pr i dag får ho dobbelt barnetrygd og barnebidrag på 660 (minstebidrag). Ho får ikke støtte til barnepass ettersom ho går hjemme. (Men må ha barnet i barnehagen da ho ikke klarer å ta hånd om det hele tiden) Jeg tror ho får sykepenger nå, men ettersom det straks har gått to år så må ho nå over på f.eks. attføring. Noen som har noen gode tips? Ho er utdannet innen helsevesenet, og jeg mener at ho har jobbet med folk med psykiske problemer. Tittelen kjenner jeg ikke. Men det er vel uansett umulig å få noen jobb innen dette så lenge ho må ha totalt fleksibilitet i jobben. Jeg tror ho ville hatt veldig godt av å komme seg litt ut å jobbe utenfor huset. Noen som har noen gode råd og tips til jobb/evt. støtteordning ho kan få noen kroner på? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Så lenge hun mottar 100% sykepenger eller rehabiliteringspenger, kan hun ikke motta lønn eller annet vederlag for utført arbeid ved siden av. Da avkortes utbetalingen av sykepengene/rehabiliteringspengene. Rehabiliteringspenger gis for en periode opp inntil ett år, men den perioden kan utvides. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Hvis hun har vært syk lenge, så er hun på rehabiliteringspenger. Da kan hun ikke tjene noe uten avkorting, men det er jo ikke så veldig vesentlig her kanskje. Hvis jeg var henne, ville jeg prøvd å få arbeid med bistand eller en jobb gjennom NAV-systemet sånn i første omgang. Da vil hun både få hjelp til å finne jobb, men også får hun en god mulighet til å finne ut hva hun kan klare og ikke. Da fortsetter hun på samme "lønn" som i dag, utbetalt fra NAV, men får en friere rolle i forhold til en arbeidsgiver. Det skal jo godt gjøres å finne en arbeidsgiver som vil ansette på så usikre vilkår, tror jeg, og da er hjelpen fra NAV uvurderlig. 0 Siter
adelie Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Hvis det er for å komme seg ut av huset, kan hun jo melde seg for frivillig innsats når hun er i form til det. Hvis det er for å tjene.... tja, man har vel lov til å tjene noen tusenlapper i året på det som går under hobbyvirksomhet, eller utprøving av noe som kan bli et yrke, selv om det er en hobby. Feks salg av hjemmelagede produkter, stikking osv.. Men som du sier, når hun ikke vet på forhånd når hun er frisk, da blir det vanskelig å finne noe ute. Det måtte være om hun meldte fra hver gang hun var tilgjengelig, for noen som trenger vikarer eller ekstra innsats. Sentralbordvikar ol. Hun har kanskje lov å tjene opp til 1G vsa stønadene sine, det kan du jo sjekke. 0 Siter
Speak Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Skrevet 15. oktober 2008 Så lenge hun mottar 100% sykepenger eller rehabiliteringspenger, kan hun ikke motta lønn eller annet vederlag for utført arbeid ved siden av. Da avkortes utbetalingen av sykepengene/rehabiliteringspengene. Rehabiliteringspenger gis for en periode opp inntil ett år, men den perioden kan utvides. Ja, da må ho vel uansett vente til disse to årene er omme for å se hva som skjer videre. Takk for svar. 0 Siter
Gjest hos oss har vi det slik Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 På vår jobb ( renhold ) har vi en slik ordning at vi er faste vikarer, dvs at vi møter opp på kontoret og går å jobber der det trengs.. Da kan vi si hvilke dager i uken vi kommer og hvor mange timer vi vil jobbe, e jo mulig det er noen renholdsbyrå rundt dere som har en slik ordning som kan være aktuell? Kommer jo litt an på hvordan denne skaden hennes er da!? 0 Siter
Speak Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Skrevet 15. oktober 2008 På vår jobb ( renhold ) har vi en slik ordning at vi er faste vikarer, dvs at vi møter opp på kontoret og går å jobber der det trengs.. Da kan vi si hvilke dager i uken vi kommer og hvor mange timer vi vil jobbe, e jo mulig det er noen renholdsbyrå rundt dere som har en slik ordning som kan være aktuell? Kommer jo litt an på hvordan denne skaden hennes er da!? Skal lufte ideen. Ho har en skade i nakken etter en påkjørsel bakfra. Vaskejobb er jo en tung jobb, så det kan vel hende det er litt vanskelig. Og ho vet ikke fra en dag til en annen visstnok.... Leit for henne synes jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.