Gå til innhold

Hva synes du om offentlige skattelister?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Trenger du en repetisjon av mitt lynkurs i "hvordan finne ut hva noen egentlig tjener ut fra tallene i skattelistene"?

Det vet du ikke, for du kjenner ikke til hvilke fradrag de har på skatten.

Eksempelvis en med næringsinntekt, 30.000 i foreldrefradrag, kr 120.000 i rentefradrag og kr 12.000 i andre fradrag.

Og hvem det er det vet ingen andre enn de selv, regnskapsføreren og ligningskontoret.

Derfor kan en ikke beregne den virkelige inntekten til personer ut i fra skattelistene.

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Atene

10

• AneM1365380603

7

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det vet du ikke, for du kjenner ikke til hvilke fradrag de har på skatten.

Eksempelvis en med næringsinntekt, 30.000 i foreldrefradrag, kr 120.000 i rentefradrag og kr 12.000 i andre fradrag.

Og hvem det er det vet ingen andre enn de selv, regnskapsføreren og ligningskontoret.

Derfor kan en ikke beregne den virkelige inntekten til personer ut i fra skattelistene.

Joda, det kan jeg, hvis et par forutsetninger er oppfylt.

Personen må ha lønnsinntekt, og jeg må kjenne skatteklassen. Muligens kan det gjøres for næringsinntekt også, men det har jeg ikke satt meg inn i enda. Det er også mulig for pensjonsinntekt, man må bare vite at det faktisk er det det er.

Fradrag og renteinntekter trenger man ikke å kjenne.

Gjest høstløv
Skrevet

Joda, det kan jeg, hvis et par forutsetninger er oppfylt.

Personen må ha lønnsinntekt, og jeg må kjenne skatteklassen. Muligens kan det gjøres for næringsinntekt også, men det har jeg ikke satt meg inn i enda. Det er også mulig for pensjonsinntekt, man må bare vite at det faktisk er det det er.

Fradrag og renteinntekter trenger man ikke å kjenne.

Da kunne jeg tenke meg den formelen, bare for å se om det stemmer.

Skrevet

Da kunne jeg tenke meg den formelen, bare for å se om det stemmer.

(Oppgitt nettoinntekt minus klassefradrag) * 28% = Nettoskatt

Oppgitt total skatt minus nettoskatt = Bruttoskatt

Bruttoskatten er også:

(Inntekt - 400000) * 9% + Inntekt * 7,8%. (Hvis første ledd blir negativt, sett lik 0). Og siden tallet for bruttoskatt altså er kjent, er dette en ligning med én ukjent, greit løsbar.

Forutsatt som sagt at man kjenner skatteklassen, og man vet hva slags inntekt det er, slik at man kjenner trygdeavgiftssatsen.

Gjest høstløv
Skrevet

Bruttoskatten er også:

(Inntekt - 400000) * 9% + Inntekt * 7,8%. (Hvis første ledd blir negativt, sett lik 0). Og siden tallet for bruttoskatt altså er kjent, er dette en ligning med én ukjent, greit løsbar.

Forutsatt som sagt at man kjenner skatteklassen, og man vet hva slags inntekt det er, slik at man kjenner trygdeavgiftssatsen.

Her er det ikke tatt hensyn til alle de forskjellige fradragene. Det mangler foreldrefradrag, rentefradrag, fradrag for gaver til frivillige organisasjoner og for særfradrag for store sykdomsutgifter.

Renteinntekter og formueskatt har også har innvirkning på nettoskatten.

Men jeg skal innrømme at utregningen gir et bedre bilde av den reelle lønnsinntekt enn skattelistene alene.

Skrevet

Her er det ikke tatt hensyn til alle de forskjellige fradragene. Det mangler foreldrefradrag, rentefradrag, fradrag for gaver til frivillige organisasjoner og for særfradrag for store sykdomsutgifter.

Renteinntekter og formueskatt har også har innvirkning på nettoskatten.

Men jeg skal innrømme at utregningen gir et bedre bilde av den reelle lønnsinntekt enn skattelistene alene.

Formuesskatten ja. Den glemte jeg. Men det er jo enkelt, for formuen er oppgitt, og skattesatsen er kjent, så det er bare å trekke fra den først.

Fradragene er som sagt uvesentlige. Så lenge man kjenner nettoinntekten kjenner man nettoskatten, da er resten bruttoskatt, og den påvirkes ikke av fradrag.

Gjest høstløv
Skrevet

Formuesskatten ja. Den glemte jeg. Men det er jo enkelt, for formuen er oppgitt, og skattesatsen er kjent, så det er bare å trekke fra den først.

Fradragene er som sagt uvesentlige. Så lenge man kjenner nettoinntekten kjenner man nettoskatten, da er resten bruttoskatt, og den påvirkes ikke av fradrag.

Men mange betaler ikke bruttoskatt.

Skrevet

Men mange betaler ikke bruttoskatt.

Det gjør de aller fleste, jo.

Unntaket er hvis man kommer inn under reglene for skattebegrensning pga lav skatteevne.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Bruttoskatten er også:

Da skal mi testa her:

''

Bruttoskatten er også:

''

Det vil da si at inntekten er det samme som dette:

(Bruttoskatt - 40 000)/0,168

Hm... Det blir 10k i bom for meg. Er det 30 000 i skatteklasse 2?

Skrevet

Da skal mi testa her:

''

Bruttoskatten er også:

''

Klassefradraget (personfradrag heter det vel nå) var på ca. 37000 i 2007. Ganges med 2 for klasse 2.

Skrevet

Lønn burde vært privat. Liten vits å søke opp naboen, tallene som oppgis er jo ikke de relle summene uansett. Jeg står f.eks oppført med over 300tusen i formue.. men jeg eier ikke flisa i veggen. Eller var det nåla.

Mens lønnen min er halvert. Har jo endel lån da, så det er vel derfor.

Skrevet

Trenger du en repetisjon av mitt lynkurs i "hvordan finne ut hva noen egentlig tjener ut fra tallene i skattelistene"?

Ja, takk!

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Klassefradraget (personfradrag heter det vel nå) var på ca. 37000 i 2007. Ganges med 2 for klasse 2.

Aha! Jeg regne en gang til...

Neeei - da kommer jeg frem til den inntekten som er oppgitt på meg - ikke bruttoen?

Skrevet

Bruttoskatten er også:

*Hyyyl* For mye tall for meg! :(

Skrevet

Jeg søker ikke på noen.

Bortsett fra det er jeg vel egentlig enig i prinsippet. Men jeg husker da jeg var barn og var på besøk hos en av naboene. "La oss slå opp mammaen og pappaen din i skattelistene, så kan vi se hvor mye penger dere har" sa damen. Jeg syntes det var veldig ubehagelig.

Husker vi fikk tilsendt ligningstallene i posten(?), så ut som en telefonkatalog. Det var bare å bla opp.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Aha! Jeg regne en gang til...

Neeei - da kommer jeg frem til den inntekten som er oppgitt på meg - ikke bruttoen?

Men hvis jeg trekker fra 37000 en gang bare så blir det riktig. *nikker*

Da ble det (innbetalt skatt - 37000) / 0,168 = bruttolønn

Stemmer det?

Gjest høstløv
Skrevet

Da skal mi testa her:

''

Bruttoskatten er også:

''

Du glemmer å ta i betraktning fribeløpet på toppskatten.

Ligningen kan kun brukes, hvis du betaler toppskatt.

Skrevet

Bruttoskatten er også:

Jepp - den formelen funket:-) Avviket i forhold til egentlig lønn var på bare 8 kroner...;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Husker vi fikk tilsendt ligningstallene i posten(?), så ut som en telefonkatalog. Det var bare å bla opp.

Hvor fikk du de tilsendt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...