Gå til innhold

Hva synes du om offentlige skattelister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres rart ut om de kom i posten, det må jo ha vært innmari svære!? Evt. bare for hvert enkelt fylke.

Har spurt min mor nå, og den måtte visst kjøpes. Likevel hadde vi den hvert år.. Men så er jeg fra bondelandet da, der folk er nysgjerrige ;-)

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Atene

10

• AneM1365380603

7

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mener du at kataloger med tall fra skatteligningen kom i posten, som en telefonkatalog?

Hvilket årstall var dette ca.?

Jeg husker at vi kunne dra til Ligningskontoret, for der var listene lagt ut til gjennomsyn.

Den kom ikke i posten, måtte kjøpes ifølge min mor. Men vet ikke hvor hun kjøpte den.

fei1365380229
Skrevet

ligningen var ikke feil, men tallene på nettet er det. Samboer er økonom, han skjønner heller ikke hvordan dette kan henge sammen.

Ja, men da ville jeg kanskje tatt en telefon og spurt om hvorfor det er feil i de offentlige listene.

Skrevet

Du glemmer at toppskatten på personinntekt er delt i tre satser.

kr 0 - 400.000 = 0%

kr 400.001 - 650.000 = 9%

kr 650.001 - ? = 12%

Jeg forenklet litt. Det endrer ikke på prinsippet, og det er fortsatt mulig å regne ut skatten.

Jeg har denne runden hver høst, det er blitt en kjepphest etter hvert. Utrolig hvor mange som ikke forstår at dette er mulig. Inkludert han jeg var på intervju hos for jobb i fjor høst. Men han lot seg overbevise da, og jeg har en mistanke om at det var noe av grunnen til at jeg fikk jobben.

I år er det faktisk et nettsted som har skjønt det, og laget kalkulator for det. Se her:

http://publish.hm.kunder.linpro.no/taarnet.no/bolig/article346451.ece

Gjest høstløv
Skrevet

Det var bare for fylket ja. Eller kanskje kommunen? Den var ikke så tjukk.

Det skjedde ikke her i kommunen, for i begynnelsen av 80 årene, dro jeg til Ligningskontoret for å se i skattelistene, de ble lagt ut opptil 14 dager før vi fikk brev i posten, (og så skulle jeg snoke litt).

Listene var jo noen tykke, svære greier og delt i to. A'la telefonkatalogen ganger med 4 for hver del.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg forenklet litt. Det endrer ikke på prinsippet, og det er fortsatt mulig å regne ut skatten.

Jeg har denne runden hver høst, det er blitt en kjepphest etter hvert. Utrolig hvor mange som ikke forstår at dette er mulig. Inkludert han jeg var på intervju hos for jobb i fjor høst. Men han lot seg overbevise da, og jeg har en mistanke om at det var noe av grunnen til at jeg fikk jobben.

I år er det faktisk et nettsted som har skjønt det, og laget kalkulator for det. Se her:

Jeg har sett sådanne før, men min inntekt er altfor innfløkt til å passe i sådanne sjablon oppsetninger.

Og når jeg ser i skattelistene, så foretar jeg et lite overslag i hodet og legger til minstefradrag, og evt renter, foreldrefradrag samt rentefradrag, dermed kommer jeg frem til omtrentlig lønnsinntekt.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Liker det ikke.

Og nei- jeg søker ikke på naboen eller kollegaen etc.

Skrevet

Jeg har sett sådanne før, men min inntekt er altfor innfløkt til å passe i sådanne sjablon oppsetninger.

Og når jeg ser i skattelistene, så foretar jeg et lite overslag i hodet og legger til minstefradrag, og evt renter, foreldrefradrag samt rentefradrag, dermed kommer jeg frem til omtrentlig lønnsinntekt.

Ja, jeg sa jo at man må vite at det gjelder lønnsinntekt.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, mange merkelige mennesker.

Der jeg vokste opp slo nok alle opp alle, i hvert fall de som kunne. Hva man ikke visste om naboene sine var ikke verdt å vite ;)

Her jeg bor, vet jeg ingenting om naboene. For i det hele tatt å vite hva naboen min heter, må jeg slå opp i telefonkatalogen og søke på adressen.

Derfor er det litt morsomt å vite hva de skatter av ved skatteligningen, (så vet jeg da noe).

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Nå har jeg søkt og søkt etter noe å sladre om - men ingen treff på hverken Lillemus eller mrxx eller wita eller noen som helst fra dol. Eneste det var treff på var Jølsen og Geir, men de virker ikke helt trygge - de er så splitta i personligheten sin at de hadde mange inntekter de!

Skulle nesten tro dere ikke fantes :-( Eller så har dere hemmelig lønn.... *s*

Kanskje den jevne doler jobber for CIA? Er det derfor dere ikke ligger i skattelistene? *ser meg rundt skulderen med engstelig blikk*

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, jeg sa jo at man må vite at det gjelder lønnsinntekt.

Jeg har norsk pensjon, dansk pensjon, lønnsinntekt og næringsinntekt. Samt særfradrag for uførhet og for store sykdomskostnader.

Jeg passer ikke inn i sjablonene.

Skrevet

Jeg mener å ha sett også i tidligere år at noen har lagt inn en knapp man kan trykke på som viser bruttoinntekten - forutsatt at det er klasse 1 og lønnsinntekt.

Skrevet

Nå har jeg søkt og søkt etter noe å sladre om - men ingen treff på hverken Lillemus eller mrxx eller wita eller noen som helst fra dol. Eneste det var treff på var Jølsen og Geir, men de virker ikke helt trygge - de er så splitta i personligheten sin at de hadde mange inntekter de!

Skulle nesten tro dere ikke fantes :-( Eller så har dere hemmelig lønn.... *s*

Kanskje den jevne doler jobber for CIA? Er det derfor dere ikke ligger i skattelistene? *ser meg rundt skulderen med engstelig blikk*

Før i tiden traff man helst på dol'erne på butikken - det var Asterix poteter, Kruskakli og persille, og sikkert mere til.

Skrevet

Gøy å prøve seg, men vanskelig å få rett.

Politikerne lager nye skattelover og regler hvert år.

Formelen var jo korrekt for dem som er mellom toppskattenivå 1 og 2;-)

Og mer kompliserte formler kan selvsagt lages.

Men blir det inntekter med ulik trygdesats f eks, så blir det trøbbel.

AneM1365380603
Skrevet

Før i tiden traff man helst på dol'erne på butikken - det var Asterix poteter, Kruskakli og persille, og sikkert mere til.

Hver eneste gang jeg bruker kruskakli og persille tenker jeg på disse to ;) Jeg har også en boks valnøtt stående i skapet. I kveld henta jeg boksen med tanke på å knaske det i meg, men så kom jeg på at valnøtt er mye på forum for vektmestring. Boksen står uåpnet i skapet.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Og ICA snudd rundt på blir jo CIA. Dermed vet vi det - dolerne er stort sett hemmelige agenter - nå har de gått i dekning.... *noia nå...*

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Hver eneste gang jeg bruker kruskakli og persille tenker jeg på disse to ;) Jeg har også en boks valnøtt stående i skapet. I kveld henta jeg boksen med tanke på å knaske det i meg, men så kom jeg på at valnøtt er mye på forum for vektmestring. Boksen står uåpnet i skapet.

Psst - ikke mye karbo i valnøtter ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Psst - ikke mye karbo i valnøtter ;-)

Men du vet at det er jo skrevet på forumet der at en skal nøye seg med en neve, og ikke hele boksen ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Og ICA snudd rundt på blir jo CIA. Dermed vet vi det - dolerne er stort sett hemmelige agenter - nå har de gått i dekning.... *noia nå...*

Jeg søkte på signaturen din og fikk følgende svar:

Søket ditt ga ingen treff. Vennligst forsøk igjen med andre søkeord.

Dermed føyer du deg inn i listen over dolere som ikke er med i listene.

Skrevet

''Hver eneste gang jeg bruker kruskakli og persille tenker jeg på disse to''

Kjenner igjen det, ja, dvs ikke ved bruk (for bruker ikke), men når jeg ser det i butikken. Særlig kruskakli, da;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...