Gå til innhold

Hva synes du om offentlige skattelister?

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jeg vet da det. Men jeg skjønner ikke at folk fortsatt har gjeld på boligene sine, når de har levd og tjent penger i en årrekke.

Ligningsverdiene på boligene er høyere enn det de betalte for husene da de kjøpte dem.

Jeg kjøpte huset mitt for tre år siden, enda jeg har jobbet og tjent penger i mange år. Det er nok sånn for de fleste at de skifter seg litt oppover i boligstandard og dermed har gjeld ganske lenge - ihvertfall her hvor jeg bor hvor prisene er ganske høye.

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

30

• Atene

10

• AneM1365380603

7

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Det mener jeg ja - det har du faktisk helt rett i :-)

Det hender jeg spiser kjøttdeig også, men når jeg kjøper selv så blir det karbonadedeig.

Opplysningene om melbillene kommer fra en bonde jeg kjenner - stemmer det ikke?

Har hatt sånne i skapet en gang selv - måtte kaste _alt_ og skrubbet ned _alt_ etterpå. Helt panisk....

Etter det står alt hos meg i tette bokser og i skapet ryddes det en gang iblant. Og vaskes.

''Det mener jeg ja - det har du faktisk helt rett i :-) Det hender jeg spiser kjøttdeig også, men når jeg kjøper selv så blir det karbonadedeig.''

Naturlig nok. :-)

''Opplysningene om melbillene kommer fra en bonde jeg kjenner - stemmer det ikke?''

Niks. Ondskapsfull bonde, kjenner du.

''Har hatt sånne i skapet en gang selv - måtte kaste _alt_ og skrubbet ned _alt_ etterpå. Helt panisk....

Etter det står alt hos meg i tette bokser og i skapet ryddes det en gang iblant. Og vaskes.''

Og da ser du ingen melbiller, gjør du vel? Det er nok et bevis på at billene kommer utenfra, og ikke fra melet. Flink jente! :-)

Gjest høstløv
Skrevet

>Blir det ikke rått nedi på grunn av kondens da?

Nei, noen av vennene våre fikk biller på kjøkkenet og måtte gasse hele huset, etter den tid, legger hun konsekvent alle tørrvarer i fryseren før hun setter de i kjøkkenskapene.

Gjest Melbilla
Skrevet

Sist jeg brukte kruskakli var på Kringsjå studentby.

Jeg skulle bake brød - hadde handlet inn store mengder med mel - tok fram en stor bakebolle og helte oppi. Så skulle jeg ha oppi kruskakli fra den åpne boksen i skapet. Jeg helte over melhaugen i bakebollen og fikk nesten sjokk!!!

Det krydde og kravlet med sorte, ekle melbiller!! Hele melblandingen måtte selvsagt kastes - likeså alt annet av melvarer i mitt og alle medbeboeres matskap, og så kom samskipnaden og gasset kjøkkenet! :-(

Siden da har jeg ikke kjøpt kruskakli, gitt, men jeg er glad dol har fått meg til å tenke på en doler framfor melbiller når jeg ser det i butikken;-)

Jøss, sier du det? Takk for tips:-)

Skrevet

Det mener jeg ja - det har du faktisk helt rett i :-)

Det hender jeg spiser kjøttdeig også, men når jeg kjøper selv så blir det karbonadedeig.

Opplysningene om melbillene kommer fra en bonde jeg kjenner - stemmer det ikke?

Har hatt sånne i skapet en gang selv - måtte kaste _alt_ og skrubbet ned _alt_ etterpå. Helt panisk....

Etter det står alt hos meg i tette bokser og i skapet ryddes det en gang iblant. Og vaskes.

Men biller = dyr = proteiner, eller tar jeg helt feil?

Burde ikke du nettopp være kjempeglad for slik "mat"?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg kjøpte huset mitt for tre år siden, enda jeg har jobbet og tjent penger i mange år. Det er nok sånn for de fleste at de skifter seg litt oppover i boligstandard og dermed har gjeld ganske lenge - ihvertfall her hvor jeg bor hvor prisene er ganske høye.

Jeg snakker om folk og naboer, som jeg kjenner og har kjent i mange år, Jeg vet har bodd i de samme husene i en årrekke og jeg vet hvor mye de betalte for husene sine da de kjøpte dem.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Men biller = dyr = proteiner, eller tar jeg helt feil?

Burde ikke du nettopp være kjempeglad for slik "mat"?

Grøss..... I teorien..... I praksis.... nope..

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jeg snakker om folk og naboer, som jeg kjenner og har kjent i mange år, Jeg vet har bodd i de samme husene i en årrekke og jeg vet hvor mye de betalte for husene sine da de kjøpte dem.

Aha - sånn å forstå :-)

Er mange som har lånt seg opp gjennom årene ja. Ny bil - svosj inn i huslånet - pusse opp - vips inn i lånet med det også osv, og da tar det lang tid å bli kvitt gjelden.

Skrevet

Jeg vet da det. Men jeg skjønner ikke at folk fortsatt har gjeld på boligene sine, når de har levd og tjent penger i en årrekke.

Ligningsverdiene på boligene er høyere enn det de betalte for husene da de kjøpte dem.

Slik som boligprisutviklingen har vært til nå, har det vært utrolig lønnsomt å låne over pipehatten for å kjøpe seg bolig og så refinansiere og helst også kjøpe ny bolig innimellom for å realisere gevinsten.

Den enkleste måten å bli rik på de siste ca 15 årene har jo vært å øke boligformuen, mens den som har satset på minst mulig lån og nedbetale alt før man eventuelt kjøper nytt osv har ikke økt formuen sin i like stor grad.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Slik som boligprisutviklingen har vært til nå, har det vært utrolig lønnsomt å låne over pipehatten for å kjøpe seg bolig og så refinansiere og helst også kjøpe ny bolig innimellom for å realisere gevinsten.

Den enkleste måten å bli rik på de siste ca 15 årene har jo vært å øke boligformuen, mens den som har satset på minst mulig lån og nedbetale alt før man eventuelt kjøper nytt osv har ikke økt formuen sin i like stor grad.

Stemmer det - er på den måten jeg har endt med en grei egenkaptial siden jeg kom inn da markedet var på all time low omtrent og har klatret standarder siden da.

Gjest høstløv
Skrevet

''Det mener jeg ja - det har du faktisk helt rett i :-) Det hender jeg spiser kjøttdeig også, men når jeg kjøper selv så blir det karbonadedeig.''

Naturlig nok. :-)

''Opplysningene om melbillene kommer fra en bonde jeg kjenner - stemmer det ikke?''

Niks. Ondskapsfull bonde, kjenner du.

''Har hatt sånne i skapet en gang selv - måtte kaste _alt_ og skrubbet ned _alt_ etterpå. Helt panisk....

Etter det står alt hos meg i tette bokser og i skapet ryddes det en gang iblant. Og vaskes.''

Og da ser du ingen melbiller, gjør du vel? Det er nok et bevis på at billene kommer utenfra, og ikke fra melet. Flink jente! :-)

I gamle dager, for omtrent 25 år siden, kunne du få melbiller med på kjøpet fra butikken. Var hyllene ikke blitt vasket på aldri så lenge, kunne du se at melbillene koset seg på hyllene, hvor melet sto.

Jeg kjenner selgere, som dengang hadde sitt daglig virke som salgsagenter til slike kjøpmenn, og de kan fortelle om hvordan det krydde av biller bortover i butikkene.

Problemet med melbiller i butikkene er blitt bedre etter at de er gått over til å bruke trådhyller i stedet for trehyller, for på trådhyllene får de ikke plass til å ligge og godgjøre seg.

Gjest ViViola
Skrevet

I gamle dager, for omtrent 25 år siden, kunne du få melbiller med på kjøpet fra butikken. Var hyllene ikke blitt vasket på aldri så lenge, kunne du se at melbillene koset seg på hyllene, hvor melet sto.

Jeg kjenner selgere, som dengang hadde sitt daglig virke som salgsagenter til slike kjøpmenn, og de kan fortelle om hvordan det krydde av biller bortover i butikkene.

Problemet med melbiller i butikkene er blitt bedre etter at de er gått over til å bruke trådhyller i stedet for trehyller, for på trådhyllene får de ikke plass til å ligge og godgjøre seg.

Det der har du nok helt rett i, ja.

Grøss.

candyqueen_83
Skrevet

Du kan legge melet i fryseren, før du setter det i skapet, fryseren tar knekken på eventuelle egg.

Men man VET likevel at dem har vært der.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jepp......

Holder meg til høne-egg jeg....

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, huf.

Du kan jo sikte melet for å sikte egga fra. ;-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Ja, huf.

Du kan jo sikte melet for å sikte egga fra. ;-)

Verre med å få siktet kruskakliet - det er det eneste melet jeg bruker..... *titter skeptisk mot skapet nå*

Gjest høstløv
Skrevet

Verre med å få siktet kruskakliet - det er det eneste melet jeg bruker..... *titter skeptisk mot skapet nå*

Bruk en sådan sil du siler spagetti i.

AneM1365380603
Skrevet

Ei jeg kjenner spiste kornblandingen sin. Mens hun spiste kjente hun noe som dinglet ut av munnen. Det kjentes ut som et hårstrå med noe hengende fast. Da hun dro det ut av munnen var det et nett med larver i :-O

Gjest høstløv
Skrevet

Ei jeg kjenner spiste kornblandingen sin. Mens hun spiste kjente hun noe som dinglet ut av munnen. Det kjentes ut som et hårstrå med noe hengende fast. Da hun dro det ut av munnen var det et nett med larver i :-O

Blærk!

Godt jeg er ferdig med middan. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...