Gå til innhold

Lek: hvor gamle er de når de "slutter"?

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Hei!

Angående lek igjen!

Jeg har ei jente på 9,5 år og en gutt på 7. 7 åringen leker som bare det. Jenta på 9,5 vil gjerne leke, men finner ikke så mange å leke med, for de har slutta....hun har begynt å være litt flau over at hun har så mange leker på rommet sitt. Hennes beste lekekamerat har begynt å gi lekene sine bort til lillesøsteren. Datteren min synes nok dette er litt trist. Hun ønsker seg fortsatt polly pocket, ponyer etc i lekebutikken. Jeg synes det er fint at hun vil leke, og at hun er liten så lenge det går....

Er det ikke litt tidlig å slutte å leke før de er 10 år...?

Jeg tenker da på vanlig lek på barnerommet, med diverse leker som barbie, bratz, polly pocket, rollespill, bygge lego, kle seg ut etc. Ikke gjemsel, har'n og sånt som de driver med ute, det regner jeg med at de gjør en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litt lei spillepraten

Jeg synes også det er tidlig.

Men det er nok slik for noen.

Selv så har ikke min snart 12 åring lekt med lego ol på i alleflall et par år.

De vi helst spille spill på data og tv, og når de ikke får det så er det trampoline som gjelder. Kanskje spiller de litt kort el. På vinteren kan de ofte gå ut og kaste snøball, bygge snøborg/snømann, ake, stå på snowboard etc. men det igjen er jo kun de sjeldne gangene vi har snø.

De har lett for å kjede seg når de ikke får spille denne guttegjengen her i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pussa opp rommet til snuppa da ho var 9. Da tok ho vekk ca. 2/3 del av lekene sine. Det er faktisk ikke så ofte jeg ser at ho leker med de ho har igjen heller. Men noen ganger kommer de fram. Jeg ser vel mest at de har rollespill-lek hjemme hos oss. Og så bruker de en del tid sammen for å gjøre lekser, tegne o.l.

Ho er også veldig opptatt av å fikse til "tilstelninger". Så ho pynter noen ganger bordet når vi skal ha gjester. I går skrev ho "bestillingsliste" som skal brukes på filmkvelden ho skal ha på fredag. Dvs. en liste over hvilke ingredienser de kan velge på pizzan. Ho har også lagd tankekart over hva ho må fikse før den tid. Så det måtte jeg gå gjennom og godkjenne/ikke godkjenne innholdet her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Den eldste sluttet med Bratz da hun var ca 10 år. Jeg tror ikke de leker så mye etter den alderen, men hun tar seg av og til skikkelig ut med småsøsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen som blir 12 nå straks leker ikke lenger - annet enn med lego eller lillesøsteren. Her tok det temmelig brått slutt i fjor sommer/høst.

Og hun var nok sein med å gi seg, hun har flere ganger klagd over at jentene i klassen bare bryr seg om sminke og musikk og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedatteren min på 11,5 vil også gjerne leke. Hun fikk en bamse i sommer, og den flyr hun fortsatt med under armen. Men hun finner ikke mange som vil leke med henne nei... De fleste på den alderen har gitt seg med det.

Hun leker ikke med leker ellers, men gjerne denne bamsen da. Og ofte blir det til at hun leker med jenter som er mye yngre enn seg, bare for å få leke. Jeg tror hun synes det er befriende:-) Men så er hun en type som ikke ønsker å bli eldre også da. Hun vil nok gjerne være 5 år for alltid - ikke noe ansvar og ingen forventniger til henne. Mulig det er derfor hun holder på leken også, for å drømme seg litt bort fra hverdagen som 11-åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun som snart er 12 år her i huset, leker fremdeles. Det gjør de fleste av venninnene også.

Hun tviholder fremdeles på Bratz og div anet, mens Lego leker de på lilleøsterens rom.

Og takk og lov sier eg og håper det ikke blir slutt riktig enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...