Gå til innhold

Si at dette er normalt....

Gjest Sprø unge!

Anbefalte innlegg

Gjest Sprø unge!

Har en 4-åring som er veldig opptatt av bæsj og tiss.Dette vet jeg er normalt i hans alder.De kan ikke få snakket nok om temaet;-)

Men han er ganske livlig rent fysisk også kan man si.

Han har tørket rompen sin på søsterens bukse som lå tilgjengelig på badet(han får ikke lov å tørke seg selv enda).Han tar fingeren sin i rompen og skal ta på skiven til søsteren. Og det siste påfunnet var i går,da hadde han tisset i cheroxen hennes som hun måtte gå med hele dagen.Hun klagde over at hun var våt på sokken og at det luktet så fælt....stakkars unge!!

4-åringen har fått barne-Tv nekt i dag... Men hva skal man gjøre

med en slik unge?

Jeg kan gjerne humre og le litt av den siste situasjonen,selv om den egentlig ikke er så mye å le av.Men det er bare det at jeg ser han for meg....Da jeg spurte han hvordan han kunne finne på noe så tussete,svarte han at han måtte tisse. Til opplysning er gangen og toalettet rett ved siden av hverandre!

Råd mottas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Sånt snakk elsker de små, men jeg synes nå dette er over grensene. I allefall burde han vite at det er galt å tisse i søsters støvler.

Jeg synes passe konsekvens er å gjøre rent etter seg. Å gi straff som kommer flere timer senere pleier ikke å virke så godt. Da er jo situasjonen over for lenge siden. Spesielt når en er 4 år :)

Han er like kreativ som min sønn var på den alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unormalt er det nok ikke, men han er kanskje i overkant kreativ i forhold saken? Han er såpass stor at han utmerket godt vet at man ikke har bæsj på brødskiva eller bruker andre ting enn dopapir til å tørke seg med! For ikke å snakke om å tisse i sko...

Jeg ville tatt en skikkelig prat med ham og forklart at neste gang han gjør noe annet med bæsjen og tisset enn å gjøre det på do og tørke seg med dopapir så får han ikke se barne-tv / film / får ikke lørdagsgodt - ett eller annet konkret.

Med stor sannsynlighet kommer han til å sjekke ut om du virkelig mener det og da gjelder det å holde seg hard selv om han kommer med lovnader om at han aaaaldri skal gjøre det mer og gjerne vil se barne-tv i dag alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprø unge!

Unormalt er det nok ikke, men han er kanskje i overkant kreativ i forhold saken? Han er såpass stor at han utmerket godt vet at man ikke har bæsj på brødskiva eller bruker andre ting enn dopapir til å tørke seg med! For ikke å snakke om å tisse i sko...

Jeg ville tatt en skikkelig prat med ham og forklart at neste gang han gjør noe annet med bæsjen og tisset enn å gjøre det på do og tørke seg med dopapir så får han ikke se barne-tv / film / får ikke lørdagsgodt - ett eller annet konkret.

Med stor sannsynlighet kommer han til å sjekke ut om du virkelig mener det og da gjelder det å holde seg hard selv om han kommer med lovnader om at han aaaaldri skal gjøre det mer og gjerne vil se barne-tv i dag alikevel...

Han vet at jeg er en konsekvent mor.Så han bøyde nakken i morges da jeg sa at det IKKE ble barne TV på ham i kveld.Vi snakker alltid om det han har gjort/påfunnene,og han får alltid forklare seg.Men jeg mener når man er 4 år så skal man vite bedre.

Håper det går over snart...Men jeg og faren må nok luske etter ham en periode nå for å se om han treffer doskålen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte han å se barne-tv er forsåvidt greit, men det er litt lenge etter at noe har skjedd dersom han f.eks.tissa i søster sin støvel først på dagen. Hvis dette skjedde i dag/i går ville jeg ikke nektet han godteri på lørdag det er for lenge til! Straff skal (etter reglene) komme ganske umiddelbart etter at noe har skjedd. Men jeg vet at det ikke alltid er enkelt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Han har iallfall funnet en måte han får oppmerksomhet på... Og noen bryr seg jo ikke om om oppmerksomheten er positiv eller negativ..Jeg vil råde dere til å passe på å gi mye positiv oppmerksomhet når han ikke finner på slike sprø ting, så kanskje behovet for å skaffe seg oppmerksomhet på denne negative måten blir mindre? Det er iallfall verdt å forsøke. Noen unger higer etter mye oppmerksomhet selv om de kanskje får mye fra før, så det jeg skriver er ikke ment som kritikk til dere. Jeg aner jo ingenting om hvor mye oppmerksomhet han får fra før. Men jeg tolker iallfall atferden som at det er et det han er ute etter. Og da kan det være lurt å gi det i andre settinger...Men man må jo nesten reagere på den type atferd også.... Derfor tror jeg det er enda viktigere å gi mye positivt utenom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprø unge!

Å nekte han å se barne-tv er forsåvidt greit, men det er litt lenge etter at noe har skjedd dersom han f.eks.tissa i søster sin støvel først på dagen. Hvis dette skjedde i dag/i går ville jeg ikke nektet han godteri på lørdag det er for lenge til! Straff skal (etter reglene) komme ganske umiddelbart etter at noe har skjedd. Men jeg vet at det ikke alltid er enkelt da.

Enig i at straff ikke skal komme lenge etterpå.Men i dette tilfelle oppdaget jeg det ikke før han hadde lagt seg.Derfor måtte jeg ta det opp med ham i morges.Han la alle kortene på bordet med en gang(han pleier å vri seg unna sannheten)Så det var tydelig at han visste at dette var ikke det lureste han hadde gjort,og regnet nok med at ugjerningen ville bli oppdaget.

Han protesterte ikke på straffen sin heller,som ble gjennomført.....

Så nå er det bare å vente på neste spillopper fra den kanten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at straff ikke skal komme lenge etterpå.Men i dette tilfelle oppdaget jeg det ikke før han hadde lagt seg.Derfor måtte jeg ta det opp med ham i morges.Han la alle kortene på bordet med en gang(han pleier å vri seg unna sannheten)Så det var tydelig at han visste at dette var ikke det lureste han hadde gjort,og regnet nok med at ugjerningen ville bli oppdaget.

Han protesterte ikke på straffen sin heller,som ble gjennomført.....

Så nå er det bare å vente på neste spillopper fra den kanten....

At disse barna finner på diverse spillopper er iallfall heldigvis normalt :-) Håper han din ikke finner på noe så drastisk igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vær litt opps på dette

Oppførselen KAN være innenfor normalen, men er likevel såpass spesiell, at dersom han går i barnehage eller passes av andre, ville jeg hatt en antenne ute med henblikk på om han opplevd noen form for tukling av noen. Ikke for å skremme deg altså, men sånt kan faktisk skje. Å putte fingeren inn i rompa er en type atferd som barn som har vært utsatt for seksuelle overskridelser kan vise (uten at det behøver være det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprø unge!

Oppførselen KAN være innenfor normalen, men er likevel såpass spesiell, at dersom han går i barnehage eller passes av andre, ville jeg hatt en antenne ute med henblikk på om han opplevd noen form for tukling av noen. Ikke for å skremme deg altså, men sånt kan faktisk skje. Å putte fingeren inn i rompa er en type atferd som barn som har vært utsatt for seksuelle overskridelser kan vise (uten at det behøver være det).

Herregud.Hoppet litt i stolen her. Har ikke vært i mine tanker en gang!! Jeg tolker det som en litt overivrig pjokk med sansen for å erte søsteren...Ikke for å virke naiv,men,det er ingen andre tegn på at noe galt skal ha skjedd.Tenker nok at barnehagen hadde gitt meg tilbakemeldinger om de hadde mistenkt noe galt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...