Gjest min erfaring Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 I dag kan vi lese på NRK tekstv at en av ti elever mobbes av læreren. Det virker som politikere og andre helst vil lokke øynene for dette. Det skremmer meg Jeg hadde selv en lærer som ikke var god. Jeg slet en del med skolearbeidet. Det med skriving var ekstra vanskelig for meg. Jeg har fortrengt det meste men har blitt fortalt i voksen alder hvordan læreren var mot meg. Jeg gråt ofte før jeg gikk på skolen. Jeg var livredd for at jeg ikke hadde gjort leksene bra nok. Visste jeg fikk kjeft om det ikke var bra. Hun kjeftet mye, brukte en gang fysisk vold mot meg, og viste skriveboka fremfor hele klassen hvor stygt jeg skrev. De problemene jeg fikk som følge av denne læreren sliter meg den dag i dag. Jeg må si jeg blir skikkelig sint når jeg hører at lærere bare fritt får holde på å mobbe elevene uten at politikerne griper inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilyi Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Kan jeg aldri tenke meg... 10 prosent??? At noen fortsatt gidder bli lærere i Norge forundrer meg. Makan til utakknemlig yrke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er helt forferdelig at slike ting skjer!! Det er helt klart på sin plass med mye mer skolering av lærere mht f.eks. psykologiske aspekter ved læreryrket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg forsvarer overhodet ikke lærere som mobber, men det er en vanskelig balansegang på hvem man skal tro enkelte ganger. Underviser selv på videregående på en linje hvor det går en del elever med "mye" ballast fra tidlig barnsben av (om jeg kan si det sånn). Det skal lite til før det er læreren som er den store stygge ulven. Har noen saker gående nå hvor lærerne på ungdomsskolen visstnok mobbet og var ute etter eleven, lærerne i 1.klasse var ute etter eleven og nå er det jeg som er ute etter eleven. Jeg gir karakterer etter trynetillegg, jeg liker ikke eleven får jeg høre og i tillegg så er de andre i klassen ute etter denne eleven. Eleven har overhodet ikke selvinnsikt og det er aldri noe galt med henne. Jeg har en del slike historier hvor ting gjentar seg og gjentar seg...vi prøver så godt vi kan å lære elevene gode strategier, men da er vi altså ute etter dem og vi mener at det er elevens skyld. Noe det dessverre enkelte ganger kanskje er! Noen elever er litt sosialt uintelligente. Men, mobber elever gjør jeg altså ikke, men jeg ønsker fokus på det faglige også og når eleven mener at jeg er ute etter dem når jeg prøver å veilede dem så er det neimen ikke lett. Vi har ikke hatt denne elevundersøkelsen enda i år, men håper at det ikke blir krysset av på at lærer mobber, men det skulle ikke forundre meg. Ungdom i den alderen kan være verdens skjønneste det ene øyeblikket og gå i svart i det neste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg forsvarer overhodet ikke lærere som mobber, men det er en vanskelig balansegang på hvem man skal tro enkelte ganger. Underviser selv på videregående på en linje hvor det går en del elever med "mye" ballast fra tidlig barnsben av (om jeg kan si det sånn). Det skal lite til før det er læreren som er den store stygge ulven. Har noen saker gående nå hvor lærerne på ungdomsskolen visstnok mobbet og var ute etter eleven, lærerne i 1.klasse var ute etter eleven og nå er det jeg som er ute etter eleven. Jeg gir karakterer etter trynetillegg, jeg liker ikke eleven får jeg høre og i tillegg så er de andre i klassen ute etter denne eleven. Eleven har overhodet ikke selvinnsikt og det er aldri noe galt med henne. Jeg har en del slike historier hvor ting gjentar seg og gjentar seg...vi prøver så godt vi kan å lære elevene gode strategier, men da er vi altså ute etter dem og vi mener at det er elevens skyld. Noe det dessverre enkelte ganger kanskje er! Noen elever er litt sosialt uintelligente. Men, mobber elever gjør jeg altså ikke, men jeg ønsker fokus på det faglige også og når eleven mener at jeg er ute etter dem når jeg prøver å veilede dem så er det neimen ikke lett. Vi har ikke hatt denne elevundersøkelsen enda i år, men håper at det ikke blir krysset av på at lærer mobber, men det skulle ikke forundre meg. Ungdom i den alderen kan være verdens skjønneste det ene øyeblikket og gå i svart i det neste. Det kan hende at slikt stemmer noen ganger men det er viktig at slikt ikke blir en sovepute for polikerne i å lage til et skoletilsyn. Det trengs virkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bertas Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Kan jeg aldri tenke meg... 10 prosent??? At noen fortsatt gidder bli lærere i Norge forundrer meg. Makan til utakknemlig yrke. Mener du man skal være takknemlig til de lærerne som mobber? Det finnes mange flinke lærere for all del men de som plager barna slik bør taes. Får man fjernet den type lærere så vil også læreryrket få bedre status. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Skremmende og stygge tall! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Personlig tviler jeg at på at så mange som 10% mobbes av lærerne sine. Men det skal uansett ikke skje. Men når du sier "Jeg må si jeg blir skikkelig sint når jeg hører at lærere bare fritt får holde på å mobbe elevene uten at politikerne griper inn." Hva mener du egentlig politikerne skal gjøre? Helt konkret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg forsvarer overhodet ikke lærere som mobber, men det er en vanskelig balansegang på hvem man skal tro enkelte ganger. Underviser selv på videregående på en linje hvor det går en del elever med "mye" ballast fra tidlig barnsben av (om jeg kan si det sånn). Det skal lite til før det er læreren som er den store stygge ulven. Har noen saker gående nå hvor lærerne på ungdomsskolen visstnok mobbet og var ute etter eleven, lærerne i 1.klasse var ute etter eleven og nå er det jeg som er ute etter eleven. Jeg gir karakterer etter trynetillegg, jeg liker ikke eleven får jeg høre og i tillegg så er de andre i klassen ute etter denne eleven. Eleven har overhodet ikke selvinnsikt og det er aldri noe galt med henne. Jeg har en del slike historier hvor ting gjentar seg og gjentar seg...vi prøver så godt vi kan å lære elevene gode strategier, men da er vi altså ute etter dem og vi mener at det er elevens skyld. Noe det dessverre enkelte ganger kanskje er! Noen elever er litt sosialt uintelligente. Men, mobber elever gjør jeg altså ikke, men jeg ønsker fokus på det faglige også og når eleven mener at jeg er ute etter dem når jeg prøver å veilede dem så er det neimen ikke lett. Vi har ikke hatt denne elevundersøkelsen enda i år, men håper at det ikke blir krysset av på at lærer mobber, men det skulle ikke forundre meg. Ungdom i den alderen kan være verdens skjønneste det ene øyeblikket og gå i svart i det neste. Jeg er også lærer og kan skrive under på denne:-) vi opplever ikke så mye slikt i barneskolen kanskje, men spes på ungdomsskolen kan det være ille. Survete fjortiser tar ikke fem flate øre for slenge ut påstander om mobbing om de har opplevd å bli irettesatt av en lærer. Og noen foreldre liker heller ikke at barna blir irettesatt og fyrer oppunder slik at små filleting kan utvikle seg. Dette husker jeg veldig godt fra min egen tid på ungdomsskolen og videregående og jeg vet at det slett ikke er noe bedre i dag. Har andre lærere i familien som har fått følt dette problemet på kroppen. Så jeg velger også å tro at 10 prosent er et for høyt tall i denne sammenhengen. Når det er sagt så er det selvsagt helt utilgivelig i de tilfellene det faktisk skjer:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg forsvarer overhodet ikke lærere som mobber, men det er en vanskelig balansegang på hvem man skal tro enkelte ganger. Underviser selv på videregående på en linje hvor det går en del elever med "mye" ballast fra tidlig barnsben av (om jeg kan si det sånn). Det skal lite til før det er læreren som er den store stygge ulven. Har noen saker gående nå hvor lærerne på ungdomsskolen visstnok mobbet og var ute etter eleven, lærerne i 1.klasse var ute etter eleven og nå er det jeg som er ute etter eleven. Jeg gir karakterer etter trynetillegg, jeg liker ikke eleven får jeg høre og i tillegg så er de andre i klassen ute etter denne eleven. Eleven har overhodet ikke selvinnsikt og det er aldri noe galt med henne. Jeg har en del slike historier hvor ting gjentar seg og gjentar seg...vi prøver så godt vi kan å lære elevene gode strategier, men da er vi altså ute etter dem og vi mener at det er elevens skyld. Noe det dessverre enkelte ganger kanskje er! Noen elever er litt sosialt uintelligente. Men, mobber elever gjør jeg altså ikke, men jeg ønsker fokus på det faglige også og når eleven mener at jeg er ute etter dem når jeg prøver å veilede dem så er det neimen ikke lett. Vi har ikke hatt denne elevundersøkelsen enda i år, men håper at det ikke blir krysset av på at lærer mobber, men det skulle ikke forundre meg. Ungdom i den alderen kan være verdens skjønneste det ene øyeblikket og gå i svart i det neste. Jeg underviser også, og gjør meg de samme tankene som deg når jeg ser slike tall. Selvsagt finnes det lærere som aldri burde satt sine bein i et klasserom, og langt mindre vært i nærheten av elever. Og det skal man ta på alvor og prøve å gjøre noe med. Men sannelig er det mye syting om mobbing og forskjellsbehandling uten rot i annet enn at eleven har gjort en elendig innsats og får karakterer deretter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er helt forferdelig når en lærer mobber en elev. Men når de sier 10% av elevene blir mobbet av en lærer må de legge en veldig vid definisjon av "mobbing" til grunn. Vet du hvordan de er kommet frem til 10%? Og hvilken definisjon som er brukt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er helt forferdelig når en lærer mobber en elev. Men når de sier 10% av elevene blir mobbet av en lærer må de legge en veldig vid definisjon av "mobbing" til grunn. Vet du hvordan de er kommet frem til 10%? Og hvilken definisjon som er brukt? Nei men det var jo en professor i pedagogikk som hevdet dette så jeg tror det stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Nei men det var jo en professor i pedagogikk som hevdet dette så jeg tror det stemmer. Jeg antydet ikke at det ikke stemmer. Jeg bare lurte på hvordan de er kommet frem til det tallet, og hvilken definisjon av mobbing de har lagt til grunn. Blir definisjonen vid nok kan du få nesten alle til å si at de er mobbet av læreren, blir den snever nok er det plutselig ingen som er blitt utsatt for mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg antydet ikke at det ikke stemmer. Jeg bare lurte på hvordan de er kommet frem til det tallet, og hvilken definisjon av mobbing de har lagt til grunn. Blir definisjonen vid nok kan du få nesten alle til å si at de er mobbet av læreren, blir den snever nok er det plutselig ingen som er blitt utsatt for mobbing. Jeg vet ikke hvordan de har funnet dette ut men jeg velger å tro at det skulle være serisøt nok til at det stemmer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er mange barn som blir mobbet av lærerene. Det er ikke mange dagene siden min datter ble gjort narr av foran hele klassen, av læreren. Det er en form for mobbing mener jeg, hele klassen lo, og min datter gråt. Jeg har ikke gjort noe med denne episoden utover praten med dattera mi, men har lovet henne at jeg skal snakke med skolen om det skjer igjen. Jeg har dessverre hørt om at lærere ikke behandler foreldre som klager/sier ifra noe bra i etterkant. MEN det går stort sett fint. Jeg setter også utrolig pris på lærerene som stiller opp og hjelper barna med lærdom. Og heldigvis så er mobbelærere i fåtall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er mange svakheter ved undersøkelsen, og jeg tviler på om det reelle tallet er så høyt som 10%. Men 1% ville vært for mange det også. Det er alt for vanskelig å kvitte seg meg udugelige lærere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg antydet ikke at det ikke stemmer. Jeg bare lurte på hvordan de er kommet frem til det tallet, og hvilken definisjon av mobbing de har lagt til grunn. Blir definisjonen vid nok kan du få nesten alle til å si at de er mobbet av læreren, blir den snever nok er det plutselig ingen som er blitt utsatt for mobbing. Her kan du lese mere om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er mange svakheter ved undersøkelsen, og jeg tviler på om det reelle tallet er så høyt som 10%. Men 1% ville vært for mange det også. Det er alt for vanskelig å kvitte seg meg udugelige lærere. mvh I verste fall kan tallet være enda høyere. Jeg synes det er viktig å få dette på dagsorden. Det virker som at en del lærere velger seg ut en syndebukk i klassen og det verste er at de får de andre ungene i klassen også til å være stygge med den ungen. Jeg synes dette er svært alvorlig. Mener ikke at du bagatelliserer det men de som gjør det kjemper ikke for de barna som lider p.g.a læreren. Det er på høy tid at tabuen om dette blir borte.http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1429671 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Her kan du lese mere om det. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1429671 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 I verste fall kan tallet være enda høyere. Jeg synes det er viktig å få dette på dagsorden. Det virker som at en del lærere velger seg ut en syndebukk i klassen og det verste er at de får de andre ungene i klassen også til å være stygge med den ungen. Jeg synes dette er svært alvorlig. Mener ikke at du bagatelliserer det men de som gjør det kjemper ikke for de barna som lider p.g.a læreren. Det er på høy tid at tabuen om dette blir borte.http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1429671 Jeg håper inderlig at tallet er lavere. 10% blir 1-3 elever i hver klasse. Det høres usannsynlig ut. Det er en del svakheter ved hvordan undersøkelsen er utført. Både i forhold til hvordan begrepet 'mobbing' (ikke) blir definert og i forhold til utvelgelsen av de som skal svare. For de barna det gjelder, er det like forferdelig uansett. Og det bør tas solide grep for å få slutt på dette. Et av tiltakene bør være å gjøre det mulig å sparke lærere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.