Gjest litt for mye å tenke på for tiden Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Etter å ha begynt som vikar i en av nabokommunene her, klarte jeg å glemme av å levere skattekort og attester som viser ansienniteten min. Er midt oppi et samlivsbrudd og flytting. Jeg skjønte jo at jeg ville bli trukket 50% i skatt ja, men det jeg ikke visste var at jeg ikke vil få etterbetalt det jeg egentlig skulle hatt i lønn. Jeg fikk bare timelønn som en som er 18 og nyansatt. Kan det virkelig stemme at de er i sin rett å beholde "mine" penger på den måten? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Snakk med de på lønningskontoret og lever skattekortet og bevis for ansienniteten din, så får du sikkert etterbetalt, det du har fått utbetalt for lite. Påtegningen fra forrige arbeidsgiver viser at du ikke har brukt fradragene på skattekortet på en annen arbeidsplass. 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Snakk med de på lønningskontoret og lever skattekortet og bevis for ansienniteten din, så får du sikkert etterbetalt, det du har fått utbetalt for lite. Påtegningen fra forrige arbeidsgiver viser at du ikke har brukt fradragene på skattekortet på en annen arbeidsplass. Det var de på lønnskontoret som sa det var slik. Men jeg synes hun var meget vag... "Vi bruker aldri å etterbetale nei".... Jeg leverte skattekort og alle papir i dag. (som viser at jeg har full ansiennitet) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det der tviler jeg sterkt på om du får gjennom... Ingenting er veldig enkelt med skatteetaten, og er lønn og skatt innrapportert fra bedriften tror jeg du må belage deg på å vente til neste år. 0 Siter
Atene Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det er bare å gå på sidene til Skatteetaten og be om nytt skattekort. Oppgi det du har tjent til nå, og det du er blitt trukket i skatt. Så blir trekket resten av året tilsvarende lavere. 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden. Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det der tviler jeg sterkt på om du får gjennom... Ingenting er veldig enkelt med skatteetaten, og er lønn og skatt innrapportert fra bedriften tror jeg du må belage deg på å vente til neste år. Det er ikke skatten jeg lurer på (jeg har frikort og vil få det tilbake betalt) Det er timelønnen jeg setter spm. tegn ved. Jeg fikk bare litt over hundre kroner timen pluss litt tillegg for kveld. Mens jeg EGENTLIG skulle hatt rundt 160 kroner i timen, pluss MYE tillegg. Det er disse pengene jeg lurer på om jeg ikke har rett på. Jeg antar at om de kom i skade for å betale meg for MYE pr time, så hadde jeg måttet tilbakebetale dem, eller? 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden. Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det er bare å gå på sidene til Skatteetaten og be om nytt skattekort. Oppgi det du har tjent til nå, og det du er blitt trukket i skatt. Så blir trekket resten av året tilsvarende lavere. Skattetrekket er greit nok, det er lønna jeg lurer på 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det er ikke skatten jeg lurer på (jeg har frikort og vil få det tilbake betalt) Det er timelønnen jeg setter spm. tegn ved. Jeg fikk bare litt over hundre kroner timen pluss litt tillegg for kveld. Mens jeg EGENTLIG skulle hatt rundt 160 kroner i timen, pluss MYE tillegg. Det er disse pengene jeg lurer på om jeg ikke har rett på. Jeg antar at om de kom i skade for å betale meg for MYE pr time, så hadde jeg måttet tilbakebetale dem, eller? Jeg ville _ikke_ godtatt dette ihvertfall. Hva står det i kontrakten din? Hva sier de når du snakker med dem? Det må da gå an å rydde opp i sånt - om ikke annet så får de da gi deg en engangutbetaling på det beløpet du mangler. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det er ikke skatten jeg lurer på (jeg har frikort og vil få det tilbake betalt) Det er timelønnen jeg setter spm. tegn ved. Jeg fikk bare litt over hundre kroner timen pluss litt tillegg for kveld. Mens jeg EGENTLIG skulle hatt rundt 160 kroner i timen, pluss MYE tillegg. Det er disse pengene jeg lurer på om jeg ikke har rett på. Jeg antar at om de kom i skade for å betale meg for MYE pr time, så hadde jeg måttet tilbakebetale dem, eller? Ah, jeg leste ikke godt nok - beklager! DET skal du selvfølgelig ha betalt, ja, skulle bare mangle! De fleste arbeidsgivere betaler ut slike feil umiddelbart, noen få er rigide og ber deg vente til neste lønning. Tror egentlig ikke at de kan gjøre akkurat det siste, men det er jo lite å få gjort med, da. Hadde dama tenkt at du skulle gi pengene til bedriften som en førjulsgave, eller? Merkelig kjerring. 0 Siter
Gjest Klaudia Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Nei, hu dama på lønnskontoret tar feil. Du har rett på riktig lønn og skal få dette etterbetalt. Ikke gi deg. Kommunen er kjent for å gjøre mye feil, men også kjent for å være flinke å gjøre opp for seg når feilene blir avslørt. 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Nei, hu dama på lønnskontoret tar feil. Du har rett på riktig lønn og skal få dette etterbetalt. Ikke gi deg. Kommunen er kjent for å gjøre mye feil, men også kjent for å være flinke å gjøre opp for seg når feilene blir avslørt. Takk for støtten. Skal ta en tlf i morgen og etterlyse hvilken hjemmel de bruker. 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Ah, jeg leste ikke godt nok - beklager! DET skal du selvfølgelig ha betalt, ja, skulle bare mangle! De fleste arbeidsgivere betaler ut slike feil umiddelbart, noen få er rigide og ber deg vente til neste lønning. Tror egentlig ikke at de kan gjøre akkurat det siste, men det er jo lite å få gjort med, da. Hadde dama tenkt at du skulle gi pengene til bedriften som en førjulsgave, eller? Merkelig kjerring. Hun var hyggelig nok hu "kjerringa", men jeg tolket det slik at siden det var jeg som ikke hadde levert papirene mine i tide, så var det ikke mye de kunne gjøre med det. Men det føles bare såå urettferdig. Skal se om de ikke er til å rokke i morgen. Takk for støtten. 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg ville _ikke_ godtatt dette ihvertfall. Hva står det i kontrakten din? Hva sier de når du snakker med dem? Det må da gå an å rydde opp i sånt - om ikke annet så får de da gi deg en engangutbetaling på det beløpet du mangler. I kontrakten står det at man blir lønnet etter ansiennitet Men hun damen i dag var (u)klar i sin tale om at det var min egen feil, og at det derfor ikke var noe å gjøre med lønnen fra forrige måned. Det er ikke snakk om MANGE timer, men det føles litt surt å ikke få den lønne jeg vitterlig er berettiget til. Takk for innspill 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 I kontrakten står det at man blir lønnet etter ansiennitet Men hun damen i dag var (u)klar i sin tale om at det var min egen feil, og at det derfor ikke var noe å gjøre med lønnen fra forrige måned. Det er ikke snakk om MANGE timer, men det føles litt surt å ikke få den lønne jeg vitterlig er berettiget til. Takk for innspill Du har ansienniteten om hun har sett papirene i tide eller ikke. Altså bryter de kontrakten hvis du ikke får riktig lønn. En arbeidsgiver som ikke hadde vært villig til å rette opp i dette jeg faktisk ikke vært spesielt interessert i å jobbe for. 0 Siter
Gjest litt for mye å tenke på for tiden Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Fikk ikke snakket med rette vedkommende i dag. Men etter å ha søkt litt på nettet og funnet følgende artikkel, så daler optimismen min om å få etterbetalt noe som helst. :/ *snufs* http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3769498.ece?service=print 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.