AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har valgt fliser som ikke har helt rette kanter så jeg antar ujevnhetene ikke vi synes så godt når jeg får på fugemassen over helga. ) Og om de som en gang i tiden kjøper leiligheten etter meg vil slå ned flisene så versågod. ) Mannen min begynner alltid å flise fra rad nr to nedenfra og opp. Da blir det beint sier han. Hvilke fliser valgte du? 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Eksen ringte nettopp, han og ungene var innom hos meg en tur (jeg er på jobb) og han sa det så fint ut. ) Så da regner jeg det som godkjent for han er skikkelig handyman. Alle flisene hang på veggen i alle fall.... *Hehe* Tenk deg godt om før du velger fugemasse i allefall. Se for deg hvordan det ser ut nå som det er mørkt i fugene. Velger du lyse fuger blir inntrykket av flisene helt annerledes. Vi angret en stund på den lyse fugemassen, men nå er det greit nok. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 Mannen min begynner alltid å flise fra rad nr to nedenfra og opp. Da blir det beint sier han. Hvilke fliser valgte du? Jeg begynte nederst ettersom benken er i vater. Jeg valgte noen som er hvite med struktur i og med litt ujevne kanter, skal ha lys grå fuger. Tror det blir bra! ) Fabrikken heter El Barco og flisa heter Beni blanco mate (blanco betyr vel hvit og mate matt antar jeg). 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg begynte nederst ettersom benken er i vater. Jeg valgte noen som er hvite med struktur i og med litt ujevne kanter, skal ha lys grå fuger. Tror det blir bra! ) Fabrikken heter El Barco og flisa heter Beni blanco mate (blanco betyr vel hvit og mate matt antar jeg). De flisene høres veldig fine ut. Våre er også litt ujevne i kantene, men det er bare sjarmerende. Jeg synes du er tøff som hopper i slikt ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 Tenk deg godt om før du velger fugemasse i allefall. Se for deg hvordan det ser ut nå som det er mørkt i fugene. Velger du lyse fuger blir inntrykket av flisene helt annerledes. Vi angret en stund på den lyse fugemassen, men nå er det greit nok. Skal ha lys grå fugemasse, vil ikke ha mørke fuger. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 De flisene høres veldig fine ut. Våre er også litt ujevne i kantene, men det er bare sjarmerende. Jeg synes du er tøff som hopper i slikt ) Jeg begynner nesten å lure på om jeg har gjort noe vanvittig da alle spør:"Skal du legge flisene _selv_???" og så ser helt himmelfalne ut når jeg sier ja.... Men nå er nå flisene på veggen og de sitter på plass også. ) Er det så himla uvanlig at et kvinnfolk gjør sånt da!? 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Skal ha lys grå fugemasse, vil ikke ha mørke fuger. Lys grå høres fint ut. Våre er nesten som pudder. Det ville vært penere med lys grå. Jeg tenkte først de var så lyse fordi at de må vaskes ørtogførti ganger etter fuging, men det er det ikke. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg begynner nesten å lure på om jeg har gjort noe vanvittig da alle spør:"Skal du legge flisene _selv_???" og så ser helt himmelfalne ut når jeg sier ja.... Men nå er nå flisene på veggen og de sitter på plass også. ) Er det så himla uvanlig at et kvinnfolk gjør sånt da!? I min familie og omgangskrets er det ikke vanlig, men mannen min har to søstre som er utrolig flinke til slikt. De fliser, maler, legger gulv, tapetserer, syr og strikker. Jeg blir så imponert! Jeg lærte aldri hverken det ene eller andre da jeg vokste opp, men er heldig som har en mann som lar meg slippe til. Jeg ville ikke våget å begynne på flising uten at jeg hadde han tilgjengelig. Det kreves jo både forberedelser og utstyr. F eks er det jo ikke alle som har en fliskutter i hus. Skal du smøre noe mellom benkeplate og nederste flisrad? Det er noe jeg aldri ville tenkt på, men nå vet jeg at noe skal smøres der. Husker ikke hva det heter. Noe silikon. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg begynner nesten å lure på om jeg har gjort noe vanvittig da alle spør:"Skal du legge flisene _selv_???" og så ser helt himmelfalne ut når jeg sier ja.... Men nå er nå flisene på veggen og de sitter på plass også. ) Er det så himla uvanlig at et kvinnfolk gjør sånt da!? Glem det med silikonen!!! Det har vi kun der benkeplata avsluttes inntil kjøkkeninnredningen. (Integrert kjølehjørne) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 I min familie og omgangskrets er det ikke vanlig, men mannen min har to søstre som er utrolig flinke til slikt. De fliser, maler, legger gulv, tapetserer, syr og strikker. Jeg blir så imponert! Jeg lærte aldri hverken det ene eller andre da jeg vokste opp, men er heldig som har en mann som lar meg slippe til. Jeg ville ikke våget å begynne på flising uten at jeg hadde han tilgjengelig. Det kreves jo både forberedelser og utstyr. F eks er det jo ikke alle som har en fliskutter i hus. Skal du smøre noe mellom benkeplate og nederste flisrad? Det er noe jeg aldri ville tenkt på, men nå vet jeg at noe skal smøres der. Husker ikke hva det heter. Noe silikon. Fliskutter får man lånt gratis der man kjøper flis. ) Ja, jeg skal legge en silikonfuge under nederste flisrad + i overkant og på sidene. Det må være mykt og føyelig mellom fliser og benk, spesielt siden jeg har benkeplate i heltres om kan endre seg litt med temperaturen og fuktigheten og om jeg da kliner flisa helt nedpå kan den faktisk falle av. Har lært litt av hvert de siste dagene! ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 Glem det med silikonen!!! Det har vi kun der benkeplata avsluttes inntil kjøkkeninnredningen. (Integrert kjølehjørne) Neida, det skal være silikon under nederste flisrad mot benk. ) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Neida, det skal være silikon under nederste flisrad mot benk. ) ''Neida, det skal være silikon under nederste flisrad mot benk. )'' Må spørre min kjære om han har glemt noe ;o( He he. Han er ute og skrur. Jeg synes andres oppussing er omtrent like interessant som min egen ) Bare så synd jeg ikke får se før/etter-bilder. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Skrevet 16. oktober 2008 ''Neida, det skal være silikon under nederste flisrad mot benk. )'' Må spørre min kjære om han har glemt noe ;o( He he. Han er ute og skrur. Jeg synes andres oppussing er omtrent like interessant som min egen ) Bare så synd jeg ikke får se før/etter-bilder. Har fått dette grundig forklart av handyman-eksen min, dessuten har jeg lest det i et par bøker også. Flisene skal ikke stå rett på benken dersom den er i et "levende" materiale, er den i stein er det nok ikke noe problem. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Har fått dette grundig forklart av handyman-eksen min, dessuten har jeg lest det i et par bøker også. Flisene skal ikke stå rett på benken dersom den er i et "levende" materiale, er den i stein er det nok ikke noe problem. Da er saken oppklart ;o) Han la silikon etter flising, og da han fuget la det seg over silikonen. Det blir en helhet i det da. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 16. oktober 2008 Skrevet 16. oktober 2008 Har fått dette grundig forklart av handyman-eksen min, dessuten har jeg lest det i et par bøker også. Flisene skal ikke stå rett på benken dersom den er i et "levende" materiale, er den i stein er det nok ikke noe problem. Er du sikker på at du har smurt på primer? Mannen min og jeg ble sittende her og diskutere, he he. Vi er nå enige om at primer er en blank greie du smører på sponplater eller støyp, mens membran er den blå greia. Vi har begge deler under våre fliser på kjøkken og bad. Primer først. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Skrevet 17. oktober 2008 Er du sikker på at du har smurt på primer? Mannen min og jeg ble sittende her og diskutere, he he. Vi er nå enige om at primer er en blank greie du smører på sponplater eller støyp, mens membran er den blå greia. Vi har begge deler under våre fliser på kjøkken og bad. Primer først. Den blå guffa brukes både som membran og primer - står til og med på flaska. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.