Gå til innhold

Tilrettelegging for å unngå sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min jobb er vi 3 sekretærer. I prinsippet skal vår arbeidsdag deles 50-50 mellom fysisk/manuelt ryddearbeid og databehandling. Jeg har vært (dum)snill og tatt en større andel av ryddearbeidet og latt de to andre få mer PC-tid. PC-arbeidet er mer "prestisjefylt" og dermed mer ettertraktet.

Nå har jeg fått en (kortvarig) skade i foten. Det betyr at jeg ikke kan utføre rydding, som innebærer mye gåing, klatring i gardintrapp, løfting og bæring. Men - jeg er ikke syk, har ikke spesielt store smerter og kan fint utføre den andre delen av jobben. Så når legen spurte om jeg trengte sykemelding, sa jeg nei.

Men det er altså så vanskelig å tilrettelegge det her! Det er snakk om noen få uker der de to andre må ta en større andel av det "kjedelige" arbeidet. Ledelsen er også direkte skuffet og overrasket over at jeg ikke ble sykemeldt... (Jobben har tilgang på gode vikarer).

Plikter ikke arbeidsgiver å legge til rette slik at sykemelding om mulig kan unngås? Jeg er absolutt tilhenger av sykemelding når jeg er syk - men det er jeg jo ikke nå! Skal jeg bare gå mot min egen overbevisning og be om sykemelding bare for å være snill mot arbeidsgiver?

Skrevet

Veldig merkelig arbeidsgiver synes jeg. Nå har det jo også blitt slik at legen kan skrive ut en "ventede sykmelding" dersom han mener at du er i stand til å gjøre noe på jobben. Da skal arbeidsgiver gå inn å finne HVA du kan gjøre. (Deler av din gamle jobb, noe annet eller kanskje redusert tid) Dette gjelder bare de første 16 dagene av sykmeldingen.

Så om du får en slik sykmelding så har i hvertfall arbeidsiver plikter å føle opp dette.

Men jeg må virkelig innrømme at jeg rister stort på hodet når jeg hører slike historier. Jeg er vant til å ta i et tak uansett hva det gjelder, og uansett hva min jobb egentlig er.

Skrevet

Det er en fin innstilling du har, og jeg ville nok tenkt det samme som deg. Stå på ditt, og bli på jobb! :) Jeg er ingen racer i arbeidsrett, men ta en titt på arbeidsmiljøloven (www.lovdata.no) § 4-6. Arbeidstaker skal så langt det er mulig "iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid" ved redusert arbeidsevne ved ulykke, sykdom og så videre,

Jeg regner med denne paragrafen også gjelder når det bare er snakk om kortvarig tilrettelegging? Spesielt når det bare blir snakk om å omrokkere litt på arbeidsoppgavene.

Fortell oss hvordan det går da! :)

Persille1365381127
Skrevet

De plikter å tilrettelegge så langt det er mulig, og det er det jo i ditt tilfelle :)

Skrevet

Man skulle virkelig tro at arbeidsgiver kunne komme deg litt i møte her, jeg menter at arbeidsgiver også har et ansvar for å unngå sykmeldinger så langt som mulig, og det ser det ut til at er mulig her...

Nå har det vel også kommet nye sykmeldingsregler, hvor det blir stilt nettopp krav til arbeidsgiver...

Gjest sykemelding
Skrevet

'' Plikter ikke arbeidsgiver å legge til rette slik at sykemelding om mulig kan unngås? Jeg er absolutt tilhenger av sykemelding når jeg er syk - men det er jeg jo ikke nå! Skal jeg bare gå mot min egen overbevisning og be om sykemelding bare for å være snill mot arbeidsgiver? ''

Jo, arbeidsgiver plikter det.

Det du "burde" ha gjort var å ikke si nei til sykemelding. Legen din måtte så ha skrevet en sånn ny sykemelding som jeg ikke husker hva heter i farten (du finner det nok på nav.no) hvor han forteller hva du kan gjøre og ikke kan gjøre, og ber arbeidsgiver tilrettelegge slik at du slipper sykemlding om mulig. Arbeidsgiver må så svare på denne hvor han forteller hvorvidt det er mulig å tilrettelegge eller ikke.

Du kan jo ta det med legen din igjen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...