Gå til innhold

Forhandle om lønnen som vikar?

Anbefalte innlegg

Gjest vikar hos Manpower
Skrevet

Hei dere som leser dette :)

Jeg har jobbet gjennom manpower i snart et år. Jeg har ikke fått noe høyere timelønn i løpet av denne tiden. Det står ikke noe i kontrakten min om avtalt lønnsøkning etter "så og så" lang tid.

Etter et halvt år ringte jeg til saksbehandleren min. Han er dessverre en fjott og ganske vanskelig å prate med. Mitt spørsmål ang. lønn ble møtt med hånlatter. Og selv om jeg vet dette var en hersketeknikk for å få meg til å ikke spør mer om dette, så var det altså effektivt. Føler jeg har lite å slå i bordet med ved en slik forhandling siden jeg har for lite erfaring/utdanning til å søke direkte på jobber likelydende den jeg jobber i nå.

Har du noen erfaringer å dele? Jeg irriterer meg over denne saksbehandleren. Hadde slutta så fort som råd om jeg kunne fått en fast jobb som jeg faktisk ville ha.

Jeg vil ha mer lønn! Tjener bare 140 kr timen, og det er langt under flere andre jeg vet jobber gjennom Manpower i lignende jobber som meg.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg jobbet i Manpower for en mannsalder siden (bare sommerjobber), og vet ikke i hvilken grad jeg kan uttale meg om hvordan det er nå.

Men da hadde det veldig mye å si hvilken konsulent du havnet hos. Jeg var veldig heldig, og kom til en flink konsulent som også var begeistret for meg. Jeg fikk ganske høy startlønn, og økte også en del ganske fort. Fikk etterhvert en god del mer enn bekjente med (antatt) samme kompetanse som havnet hos andre konsulenter. Tror det var ganske tilfeldig.

Så kanskje du bør søke deg over til en annen konsulent?

Persille1365381127
Skrevet

Konsulenten lønnes etter all sansynlighet på marginen han har på deg.

Om du får hundre kroner, og selskapet du jobber for betaler 200 - så tjener Manpower 100. Om man trekker fra sosiale avgifter, så sitter de igjen med et dekningsbidrag på ca 60 kroner.

Av det får konsulenten noen prosent i lønn.

De kan antagelig ikke skru opp til kunden, mao vil hans og Manpowers fortjeneste gå ned om de setter deg opp i lønn - derfor motviljen.

Men; som Elextra sa - det avhenger av konsulenten du får, noen vil jo pushe pris mot kunde også fordi de ser verdien av det.

Men du har samme rettigheter der som fastansatt, det er bare å ta diskusjonen - men det hjelper å ha noe i bakhånd. Du kan ikke si "jeg vil ha mer i lønn, ellers så..." og så ikke ha noe mer å si. Eller at du vil ha mer uten noen grunn, da må du vise til en eller annen form for prestasjon, ikke bare "alle andre får"...

Skrevet

Jeg jobbet i Manpower for en mannsalder siden (bare sommerjobber), og vet ikke i hvilken grad jeg kan uttale meg om hvordan det er nå.

Men da hadde det veldig mye å si hvilken konsulent du havnet hos. Jeg var veldig heldig, og kom til en flink konsulent som også var begeistret for meg. Jeg fikk ganske høy startlønn, og økte også en del ganske fort. Fikk etterhvert en god del mer enn bekjente med (antatt) samme kompetanse som havnet hos andre konsulenter. Tror det var ganske tilfeldig.

Så kanskje du bør søke deg over til en annen konsulent?

Det samme opplevde jeg da jeg (for leenge siden) jobbet i Manpower. Jeg var også heldig og kom til en saksbehandler som likte meg godt og gjerne ville pushe meg frem, både oppdrags- og lønnsmessig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...