Gjest labolina Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Vi vurderer å ta over slektsgården, og ting kommer til å skje relativt raskt pga helsen til mine foreldre. Vi har ennå ikke sagt noe til ungene (jente, 9 år og gutt, 6 år) og er uenige om hvordan vi skal angripe dette. Mannen min vil vente til alt er avgjort, mens jeg mener at de bør være med på store deler av prosessen (det er ikke avgjort ennå). Samtidig er jeg jo usikker på hvor stor medbestemmelsesrett de skal ha.... For selv om jeg mener at de vil få det bra på den nye skolen er det jo ikke sikkert de vil føle det slik, siden de må flytte fra vennene sine her. Jeg mener vel egentlig at det er vi foreldrene som må ta slike avgjørelser, ikke barna. Eldstejenta kjenner flere av jentene hun evt. skal gå sammen med på den nye skolen, men gutten kjenner ingen på sitt trinn. Minstemann strevde litt de første månedene da han byttet barnehage året før skolestart, men skolestart har gått strålende (men da kjente han jo de han startet på skolen sammen med nettopp fordi vi byttet barnehage året før). Er jo litt redd for at han skal streve med en ny overgang også. Er det best å flyttet til neste høst (skolestart) eller i løpet av skoleåret, f.eks etter jul eller påske? Vi er avhengige av å pusse opp huset litt, men kan jo også bo litt "midlertidig" i dagens hus. Ungene vil dersom vi flytter i løpet av skoleåret komme i samme gruppe på skolen, men dersom vi venter til neste høst kommer de på to ulike grupper. Jeg har fødselspermisjon i år (fram til neste høst) og tror vel egentlig at det kan være lurt å gjøre det i løpet av skoleåret fordi har jeg bedre tid til oppfølging, mens til neste høst må jeg i tillegg pendle til jobben. Alle gode tips mht flytting tas imot med takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vil veldig gjerne svare deg litt grundig, men har ikke tid nå. Vi skal også overta slektsgården en gang, men er veldig usikker på når. For oss innebærer det flytting 45 mil, og ungene kjenner ikke noen barn der. Våre barn er 4, 7 og 9 år - og vi vurderer om vi skal gjøre det nå, mens de går på barneskolen, om vi venter til tenårene, eller rett og slett til 1, 2 eller alle 3 flytter ut... Situasjonen nå er at to gamle slektninger bor der, jorda fopaktes bort. Vi er på besøk der 4-6 ganger i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg bare synser, jeg har liten erfaring med dette, bortsett fra at jeg selv flyttet når jeg var ti år gammel. Fra den ene enden av landet til den andre. Jeg ble spurt om hva jeg ville og jeg var svært positiv til flytting. Det hørtes spennende ut, syntes jeg. Det gjorde i grunnen ikke overgangen noe lettere. Jeg savnet vennene mine akkurat like mye og det tok meg lang tid å tilpasse meg det nye livet. Barn kan i grunnen spørres og snakkes med om slike ting som dette, men still deg selv tre spørsmål. 1) Har barna faktisk medbestemmelsesrett i dette spørsmålet? 2) Hvis ikke, hvorfor skal de være med i avgjørelsesprosessen? 3) Vil det skape usikkerhet om dere diskuterer muligheter og ikke definitive avgjørelser med barna? Angående flytting midt i skoleåret eller til neste sommer kan jeg ikke uttale meg om hva som passer best for dere som familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg tror jeg må si meg enig med din mann. Vent med å si noe til alt er avgjort. Dette er ikke en ting som barn skal være med på å "bestemme". Dette er faktisk en ganske stor avgjørelse som de ikke har helt innsikt og forståelse til å avgjøre ennå. Og tenk om begge sier nei, og dere flytter likevel? Hva da? Da har de jo ikke vært med på å bestemme likevel? La de heller være med på å bestemme andre ting, som fargen på rommene sine, hvor ting skal stå og slike litt mer personlige ting. Angående flytting til ny skole syns jeg det er best å begynne på høsten. Dette er fordi at hvis elevene begynner midt i et skoleår kan det fort vise seg at det er blitt ett hull i kunnskapen ett eller annet sted slik at de kan komme til å slite litt rent læringsmessig. Det kan være lurt å ta med ungene på klassebesøk til den nye klassen på våren, slik at de kjenner noen av elevene litt når de begynner på høsten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg antar at det ikke er sånn at om 6-åringen si er nei så flytter dere ikke alikevel? Ergo er jeg enig med mannen din - vent til det er avklart og presenter det som det er - nemlig at dere skal flytte. Dersom de får vite at dere kanskje skal flytte, men ikke sikkert så vil jeg tro det bare vil medføre mer usikkerthet enn trygghet. Som de andre også sier så la ungene være med å bestemme hvordan rommene deres skal være og slike ting, ting som de virkelig har medbestemmelsesrett over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pjusken Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hei, Som flere har svart her ville jeg også ha ventet til det var avgjort. Ihvertfall så lenge de ikke har reell medbestemmelsesrett. Å "lure" de til å tro at de kan bestemme, men de kan ikke likevel er ikke lurt tror jeg.... Vi flyttet for 2 år siden når poden gikk i 3 klasse. Vi fortalte han det etter at huset var kjøpt og det var 3 måneder til flytting. Det gikk kjempefint! Vi flyttet midt i skoleåret, altså han sluttet på den gamle skolen en fredag og var på ny skole mandag... Jeg ringte skolen og vi fikk lov å komme på besøk ett par dager før vi flyttet slik at han skulle få lov å hilse på og se hvordan det var. Vi snakket også mye om dette før vi flyttet, slik at han skulle være trygg på at alt gikk bra. Alt gikk kjempefint! Tror dette går bra. Jeg tror (kun basert på egen erfaring ) at du heller bør flytte midt i skoleåret når du har tid til å følge opp, enn å vente til høst når du har dårligere tid.... Lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Våre barn (5, 7, 9) var med på visning på huset, og det var kjempekjedelig for dem. Men de visste at vi hadde sett på hus, og de oppfattet nok at vi snakket endel om det, selv om vi ikke snakket direkte med dem om det. Da vi hadde kjøpt huset fortalte vi at vi skulle flytte dit. Ungene syntes det var spennende, men det ble veldig nedtur for dem å fortelle det til vennene. Deres kommentar var: Åh, da får vi aldri se dere mer. Vi kunne heldigvis trøste med at de skulle få ha innflyttingsfest med alle vennene sine. Vi flyttet ikke så langt. Vi flyttet ungene etter høstferien, og det gikk kjempebra. De ble godt mottatt i klassen og fikk raskt nye venner. Storebror som ikke hadde så mange nære venner har aldri vært i så mange bursdager før, som denne senhøsten. Lærerne må jo uansett ta hensyn til hvor langt den enkelte er kommet i læringen, så dette er ikke noe problem. Jeg ville flyttet så raskt som mulig. Om du har permisjon og bedre tid til å følge opp er dette supert for dere alle. Det er nok å ta tak i når man flytter. Om dere ikke flytter helt avsides, kan dere sørge for å invitere ungenes venner på besøk. Kanskje kjører de forbi når de skal på ferie. Send ihvertfall brev til gamleklassen med bilder og tekst. Det er hyggelig for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg antar at det ikke er sånn at om 6-åringen si er nei så flytter dere ikke alikevel? Ergo er jeg enig med mannen din - vent til det er avklart og presenter det som det er - nemlig at dere skal flytte. Dersom de får vite at dere kanskje skal flytte, men ikke sikkert så vil jeg tro det bare vil medføre mer usikkerthet enn trygghet. Som de andre også sier så la ungene være med å bestemme hvordan rommene deres skal være og slike ting, ting som de virkelig har medbestemmelsesrett over. *signerer* Jeg ville ventet til det var sikkert. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg syens dere skal vente med å fortelle det til det er 100% sikkert. Da slipper de å tenke på det dersom det ikke blir noe av. Når dere flytter tror jeg ikke spiller noe stor rolle. Jeg flyttet selv i høstferien i 4. klasse. Det gikk helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hei, Som flere har svart her ville jeg også ha ventet til det var avgjort. Ihvertfall så lenge de ikke har reell medbestemmelsesrett. Å "lure" de til å tro at de kan bestemme, men de kan ikke likevel er ikke lurt tror jeg.... Vi flyttet for 2 år siden når poden gikk i 3 klasse. Vi fortalte han det etter at huset var kjøpt og det var 3 måneder til flytting. Det gikk kjempefint! Vi flyttet midt i skoleåret, altså han sluttet på den gamle skolen en fredag og var på ny skole mandag... Jeg ringte skolen og vi fikk lov å komme på besøk ett par dager før vi flyttet slik at han skulle få lov å hilse på og se hvordan det var. Vi snakket også mye om dette før vi flyttet, slik at han skulle være trygg på at alt gikk bra. Alt gikk kjempefint! Tror dette går bra. Jeg tror (kun basert på egen erfaring ) at du heller bør flytte midt i skoleåret når du har tid til å følge opp, enn å vente til høst når du har dårligere tid.... Lykke til! :-) Næmenn! Så koselig å se deg igjen da! )))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hvis vi hadde vært i samme situasjon, ville vi gjort det slik (men jeg sier ikke at det er fasiten): - Ventet med å fortelle noe til det var sikkert, men fortalt det så snart det var avgjort. Men hvis ungene forstår at det "er noe" før prosessen er helt avsluttet, hadde jeg likevel fortalt litt om saken, for å unngå at de tror det er noe verre. - Besøkt den nye skolen så tidlig som mulig, på et tidspunkt som passer for den gruppa de skal inn i. - Flyttet ved skoleslutt i juni og brukt sommeren til å bli kjent med så mange kommende skolekamerater som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.