Gå til innhold

Brekker seg av middag - bare utsette det?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg fullammet til jenta mi var 6 mnd, da innførte vi to grøtmåltider daglig i løpet av en uke. Hun elsker grøten sin!

Nå (7,5 mnd) har hun plutselig begynt å våkne midt på natten for mat igjen, så jeg tenkte at det kanskje er på tide å innføre middag. Jeg har holdt på hele uka, men det er jaggu ikke lett! Jeg har prøvd glassene det står "mild smak" på, og i dag moste jeg selv (poteter, gulrøtter og brokkoli). Likevel er det bare grimaser og brekninger...

I dag hadde hun tydeligvis bestemt seg for ikke å finne seg i noe mer tull, og snurpet munnen med en gang hun fikk se innholdet i bollen. Jeg fikk likevel stappet inn en halv teskje i et ubevoktet øyeblikk, og hun brakk seg sikkert 20 ganger bare av den halve skjeen! Jeg prøvde et par ganger til, med samme resultat. Da ga jeg opp - synes ikke noe om å presse skjeen inn mellom snurpede lepper!

Istedet ga jeg henne noen skjeer av et glass med "pære og banan med yoghurt". Dette er hun også veldig glad i, og gapte høyt. Hva skal egentlig yoghurten brukes som? Mellommåltid? Lunsj?

Men... Middagen er jo spørsmålet her...! Hva gjør jeg? Er hun rett og slett ikke klar? Eller skal jeg fortsette å sette henne ved bordet og presse i henne en teskje eller to, og la henne brekke seg? Synes absolutt ikke noe om det!

Samboeren min jobber lenge, så vi spiser middag ganske seint (17.30 - 18.00). Det blir for tett opptil kveldsgrøten for hennes del, ellers hadde jeg prøvd å satt henne sammen med oss og se om det ga litt mer spiselyst.

Hun har alltid vært glad i å smake, og likt nesten alt, helt til hun fikk grøt - da var det bom stopp! Til og med most banan brekker hun seg av nå.

Jeg skal ikke ut i jobb på en stund enda, så det er ingen direkte hast. Dersom dere tror det beste er å utsette hele middagen en mnd eller to, så gjør jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

32

• Lillemus

7

• jubalong70

7

• annegunn

3

Hvis hun brekker seg, ville jeg absolutt ha ventet.

Min datter hadde stor brekningsrefleks på brødskiver, ble for tørt eller klumpete, tror jeg - og hun spiser ikke brød den dag i dag, 10 år etterpå... Har brent seg fast i hukommelsen hennes, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun brekker seg, ville jeg absolutt ha ventet.

Min datter hadde stor brekningsrefleks på brødskiver, ble for tørt eller klumpete, tror jeg - og hun spiser ikke brød den dag i dag, 10 år etterpå... Har brent seg fast i hukommelsen hennes, tror jeg...

Ikke si sånn da! Skal ungen gå uten middag i 10 år?! Vel, datteren din er kanskje ekstrem... Men jeg skal bare vente altså? Ikke gi noe annet i steden? Bare amme, og ha de to grøtmåltidene? Det er ikke lurt å gi et grøtmåltid til - istedet for middag? Hun blir garantert ikke lei...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si sånn da! Skal ungen gå uten middag i 10 år?! Vel, datteren din er kanskje ekstrem... Men jeg skal bare vente altså? Ikke gi noe annet i steden? Bare amme, og ha de to grøtmåltidene? Det er ikke lurt å gi et grøtmåltid til - istedet for middag? Hun blir garantert ikke lei...!

Prøv med brød? Små brødbiter med prim eller leverpostei f.eks. Noen bløter dem i morsmelk eller erstatning først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg hadde bare ventet litt jeg. Det gjør ingenting om hun ikke spiser middag så lenge hun spiser :)

Men skal jeg da fortsette å amme, gi henne yoghurt og annet dill som hun liker, eller kan jeg gi henne grøt til middagstid også? Det blir tre grøtmåltider om dagen, men hun er jo så glad i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da vel ikke sagt at hun skal gå uten middag i 10 år!! Hvordan i all verden klarer du å lese det?? Jeg sier at hvis hun brekker seg nå, så er det sannsynligvis _litt_ for tidlig for henne, og derfor anbefaler jeg deg å vente et par måneder, kanskje... også prøve igjen. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det med brødskivene (det var liksom ikke bare ved ett måltid hun brøt seg, så har hun ikke spist siden....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med brød? Små brødbiter med prim eller leverpostei f.eks. Noen bløter dem i morsmelk eller erstatning først.

Ja, det kan jeg jo! Tviler på at hun synes noe om klumper enda, men det går jo ann å prøve. Helsesøster var så klar på at det var ingen vits i å begynne med brød før 8 mnd i hvert fall, og uansett ikke før middagen var på plass! Men så var det det med disse helsesøstrene igjen da... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg jo! Tviler på at hun synes noe om klumper enda, men det går jo ann å prøve. Helsesøster var så klar på at det var ingen vits i å begynne med brød før 8 mnd i hvert fall, og uansett ikke før middagen var på plass! Men så var det det med disse helsesøstrene igjen da... ;-)

Blås helsesøster en lang marsj. :o)

Sett ungen i høystolen og legg noen små brødbiter foran henne og la henne pusle selv. :o) Hun bør ikke vært kjempesulten de første gangene, først må hun finne ut at disse små dingsene faktisk skal spises. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da vel ikke sagt at hun skal gå uten middag i 10 år!! Hvordan i all verden klarer du å lese det?? Jeg sier at hvis hun brekker seg nå, så er det sannsynligvis _litt_ for tidlig for henne, og derfor anbefaler jeg deg å vente et par måneder, kanskje... også prøve igjen. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det med brødskivene (det var liksom ikke bare ved ett måltid hun brøt seg, så har hun ikke spist siden....)

Neida, det var bare en spøk, utfra at du sa at din datter hadde fått helt aversjon! Så for meg at jeg har traumatisert hennes forhold til middag;-) Men det kommer seg helt sikkert utover vinteren...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Smak på de glassene.... urk... Det er ikke godt.

Hvis du er avhengig av å gi henne middag utenom deres middag så ha litt rester fra dagen før som du moser til henne. Kanskje hun liker det bedre.

Eller så kan du se om hun kanskje liker brødskive bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Men skal jeg da fortsette å amme, gi henne yoghurt og annet dill som hun liker, eller kan jeg gi henne grøt til middagstid også? Det blir tre grøtmåltider om dagen, men hun er jo så glad i det...

Grøt og yoghurt mange ganger om dagen blir veldig mye sukker. Ihvertfall hvis du gir henne vanlig barnegrøt?

Jeg ville nok vurdert litt brødskive isteden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås helsesøster en lang marsj. :o)

Sett ungen i høystolen og legg noen små brødbiter foran henne og la henne pusle selv. :o) Hun bør ikke vært kjempesulten de første gangene, først må hun finne ut at disse små dingsene faktisk skal spises. :o)

He he, det blir nok stas tenker jeg! Små brødbiter med prim oppover vegger og vinduer:-)

Men jeg skal prøve! Må jo se om jeg kan få i henne noe etterhvert...

Forresten: Hva gjør jeg egentlig hvis hun setter noe av dette i halsen? Kan jeg holde henne opp ned slik man gjør med større barn? Du er visst orakelet mitt for tiden du;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grøt og yoghurt mange ganger om dagen blir veldig mye sukker. Ihvertfall hvis du gir henne vanlig barnegrøt?

Jeg ville nok vurdert litt brødskive isteden da.

Det er ikke sukker i noe av det, men det er jo søtt likevel... Skal prøve brødskiver jeg, men er absolutt ikke sikker på at det funker! Men på den annen side - det kan ikke gå så mye værre enn med middagen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De glassene smaker jo grønnjævlig, det er ikke rart hun ikke vil ha dem! ;)

Jeg ville fortsatt å gi grøt når hun spiser det. I tillegg kan du gi litt banan, avocado og moden pære som du skraper med skje og gir.

Jeg ville styrt unna yoghurt av to grunner: Det inneholder mye sukker og kumelk kan man vente med til de er runda året. (Det siste valgte jeg å gjøre fordi vi har mye allergier i familien).

Prøv heller med litt brødskiver med leverpostei. Bare dumt å tvinge i ungen mat hun ikke liker og lage istand fullstendig avesjon mot alt som serveres med skje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak på de glassene.... urk... Det er ikke godt.

Hvis du er avhengig av å gi henne middag utenom deres middag så ha litt rester fra dagen før som du moser til henne. Kanskje hun liker det bedre.

Eller så kan du se om hun kanskje liker brødskive bedre.

Smaker på alt jeg gir henne jeg, og jeg er helt enig! Det er jammen ikke mye godt! Det meste smaker utvannet gulrot...

Men det jeg moste til henne i dag - poteter, gulrøtter og brokkoli, det er jo det vi spiser til middag flere dager i uken! Nå bruker vi jo kjøtt til også da selvfølgelig, og jeg tenkte på å mose litt kylling eller slikt, men er ikke sikker på at det hadde gjort store ting for smaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det blir nok stas tenker jeg! Små brødbiter med prim oppover vegger og vinduer:-)

Men jeg skal prøve! Må jo se om jeg kan få i henne noe etterhvert...

Forresten: Hva gjør jeg egentlig hvis hun setter noe av dette i halsen? Kan jeg holde henne opp ned slik man gjør med større barn? Du er visst orakelet mitt for tiden du;-)

Heng henne over den ene armen din og dunk henne i ryggen med den andre hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De glassene smaker jo grønnjævlig, det er ikke rart hun ikke vil ha dem! ;)

Jeg ville fortsatt å gi grøt når hun spiser det. I tillegg kan du gi litt banan, avocado og moden pære som du skraper med skje og gir.

Jeg ville styrt unna yoghurt av to grunner: Det inneholder mye sukker og kumelk kan man vente med til de er runda året. (Det siste valgte jeg å gjøre fordi vi har mye allergier i familien).

Prøv heller med litt brødskiver med leverpostei. Bare dumt å tvinge i ungen mat hun ikke liker og lage istand fullstendig avesjon mot alt som serveres med skje. :)

Banan kommer gjerne tredobbelt opp igjen, og det samme gjør middag jeg har most selv! Glassene smaker jaggu ikke godt - det skal jeg innrømme, men hva når hun ikke vil ha annet heller?

Det står 6 mnd på yoghurten, så da regnet jeg med at det var ok å gi den jeg... Men det er kanskje det samme i den som i annen yoghurt? I så fall er det jo bare å kutte den ut!

Flere andre her har anbefalt meg å prøve brødbiter også, med leverpostei, prim eller brystmelk, så da får vi gjøre et forsøk i morgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Smaker på alt jeg gir henne jeg, og jeg er helt enig! Det er jammen ikke mye godt! Det meste smaker utvannet gulrot...

Men det jeg moste til henne i dag - poteter, gulrøtter og brokkoli, det er jo det vi spiser til middag flere dager i uken! Nå bruker vi jo kjøtt til også da selvfølgelig, og jeg tenkte på å mose litt kylling eller slikt, men er ikke sikker på at det hadde gjort store ting for smaken...

Litt most grønnsaker med litt smør oppi kan kanskje hjelpe litt på smaken? Eller ihvertfall litt kraft fra kjøttet dere spiser? Jeg ser ihvertfall for meg at jeg selv vil like det bedre da :-)

Det jeg mente med mye sukker var at det blir mye søtmat og lite andre smaker for henne. Jeg formulerte det klønete - sorry :-). I de fleste yoghurter er det en del sukker også. Men uansett er det fint om hun etterhvert lærer å like andre smaker enn søtt. Men det er jo ikke den store bråhasten da - hun er jo bare en baby enda :-)

Og de lever jo opp de ungene som fores med tåteflaske med saft også, så det er mulig jeg er litt i overkant.

Ellers er det mange små som liker å gnage litt på feks knekkebrød etterhvert som det klør i tennene forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...