Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Litt most grønnsaker med litt smør oppi kan kanskje hjelpe litt på smaken? Eller ihvertfall litt kraft fra kjøttet dere spiser? Jeg ser ihvertfall for meg at jeg selv vil like det bedre da :-) Det jeg mente med mye sukker var at det blir mye søtmat og lite andre smaker for henne. Jeg formulerte det klønete - sorry :-). I de fleste yoghurter er det en del sukker også. Men uansett er det fint om hun etterhvert lærer å like andre smaker enn søtt. Men det er jo ikke den store bråhasten da - hun er jo bare en baby enda :-) Og de lever jo opp de ungene som fores med tåteflaske med saft også, så det er mulig jeg er litt i overkant. Ellers er det mange små som liker å gnage litt på feks knekkebrød etterhvert som det klør i tennene forresten. Hmm, kanskje det er det som er saken, at hun har fått smaken på søtt, og da vil hun ikke ha noe annet... Før likte hun som sagt alt mulig! Hun fikk gjerne smake litt fra fingeren min når vi spiste, og hun var helt i hundre! Til og med chicken curry saus... Men etter at hun begynte å spise grøt, så er ikke annet så interressant lenger. Det er nok noe i det der ja... Kutter ut yoghurten jeg, men grøten får hun beholde. Jeg har absolutt ingen intensjoner om å la ungen min vokse opp på sukker! Har bestemt meg for å la være å introdusere is og godteri og slikt også, så lenge det går. Og flaska inneholder VANN ja...! Her er det forresten ingen tenner i sikte! Er det arvelig, kommer det heller ingen på en god stund;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvis det er sånn nestle-glass-yoghurt du mener, så kan du helt sikkert gi den fra den alderen det står på glasset. Det er ikke så mye yoghurt i de glassene uansett... Jeg ville gitt sånn som dessert, samme med fruktpureene. Jeg ville tatt en (lang) pause fra middagsglass hvis hun så tydelig synes det er pyton. Brød i små biter, eller annen mat som kan egne seg i små biter - kylligfilet, mais, små ostebiter, pasta, erter... Begge mine har vært treige med annen mat enn pupp, men å sitte selv å pelle i seg maten har vært det som har fungert best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvis det er sånn nestle-glass-yoghurt du mener, så kan du helt sikkert gi den fra den alderen det står på glasset. Det er ikke så mye yoghurt i de glassene uansett... Jeg ville gitt sånn som dessert, samme med fruktpureene. Jeg ville tatt en (lang) pause fra middagsglass hvis hun så tydelig synes det er pyton. Brød i små biter, eller annen mat som kan egne seg i små biter - kylligfilet, mais, små ostebiter, pasta, erter... Begge mine har vært treige med annen mat enn pupp, men å sitte selv å pelle i seg maten har vært det som har fungert best. Det er mye lettere for småtassene å ha kontroll på bitene når de selv får putte noe i munnen, enn om de plutselig får småbiter i moset mat på en skje... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvis det er sånn nestle-glass-yoghurt du mener, så kan du helt sikkert gi den fra den alderen det står på glasset. Det er ikke så mye yoghurt i de glassene uansett... Jeg ville gitt sånn som dessert, samme med fruktpureene. Jeg ville tatt en (lang) pause fra middagsglass hvis hun så tydelig synes det er pyton. Brød i små biter, eller annen mat som kan egne seg i små biter - kylligfilet, mais, små ostebiter, pasta, erter... Begge mine har vært treige med annen mat enn pupp, men å sitte selv å pelle i seg maten har vært det som har fungert best. De fruktpureene er heller ikke det helt store. Den med blåbær synes selv jeg at det er en rar ettersmak på, og den andre er så sur at hun vrir seg av den! Yoghurten er fra Nestlè ja, men det kan faktisk være noe i det Gulla skriver, at hun får for mye søt mat, og da vil hun ikke ha annet. Lurer på om jeg skal prøve å kutte den ut. Har brukt den som dessert så langt, men tenkte den kunne være for mektig som det... Veit ikke helt hva jeg skal gi henne som dessert jeg da, men jeg får prøve mer most frukt etterhvert. Spiste dine barn biter så tidlig altså? Jeg synes det virker tidlig jeg se... Hadde de tenner? Bruker vel ikke dem enda uansett... Men jeg må jo prøve. Begynner med brødbiter som jeg dypper i morsmelk tenker jeg, og går det greit, så kan jeg jo gi henne middag i bittesmå biter! Det er jo ikke så rart det er mer spennende. For det første får de ordne selv - for det andre ser og smaker det jo bedre enn en gulgrønn mos! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hva med å la være å blande sortene mat, men la henne få en liten smaksprøve av det dere spiser innimellom... feks kun litt most gulrot... eller en liten smak av most kjøttkake... eller potet... ikke alt på en gang.. og bare bittelitt om gangen, sånn at ho knapt får noe i minnen... men får anledning til å bearbeide maten og bli vant med smak og konsistens før ho får munnen full.. kan jo muligens være lettere å finne ut om det er noe ho liker bedre enn det andre også om man ikke blander sammen... Var bare en tanke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er mye lettere for småtassene å ha kontroll på bitene når de selv får putte noe i munnen, enn om de plutselig får småbiter i moset mat på en skje... Det er nok sant! Blir moro å prøve dette i morgen...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Hva med å la være å blande sortene mat, men la henne få en liten smaksprøve av det dere spiser innimellom... feks kun litt most gulrot... eller en liten smak av most kjøttkake... eller potet... ikke alt på en gang.. og bare bittelitt om gangen, sånn at ho knapt får noe i minnen... men får anledning til å bearbeide maten og bli vant med smak og konsistens før ho får munnen full.. kan jo muligens være lettere å finne ut om det er noe ho liker bedre enn det andre også om man ikke blander sammen... Var bare en tanke... Ja jeg er nok enig. Jeg tror vi går for brødbiter fremover, men det er jo ikke noe i veien for at hun kan få sitte sammen med oss ved middagsbordet etterpå, også kan hun få smake litt av fingeren min slik hun fikk før. Det er tydeligvis mye mer spennende! Så kan vi snike det inn den veien... Hvis jeg tenker etter hva jeg selv ville likt, så er det mye mer sansynlig at jeg ville synes det var spennende, enn de glassene med gulrotskvip eller blandingsmos av grønnsaker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 De fruktpureene er heller ikke det helt store. Den med blåbær synes selv jeg at det er en rar ettersmak på, og den andre er så sur at hun vrir seg av den! Yoghurten er fra Nestlè ja, men det kan faktisk være noe i det Gulla skriver, at hun får for mye søt mat, og da vil hun ikke ha annet. Lurer på om jeg skal prøve å kutte den ut. Har brukt den som dessert så langt, men tenkte den kunne være for mektig som det... Veit ikke helt hva jeg skal gi henne som dessert jeg da, men jeg får prøve mer most frukt etterhvert. Spiste dine barn biter så tidlig altså? Jeg synes det virker tidlig jeg se... Hadde de tenner? Bruker vel ikke dem enda uansett... Men jeg må jo prøve. Begynner med brødbiter som jeg dypper i morsmelk tenker jeg, og går det greit, så kan jeg jo gi henne middag i bittesmå biter! Det er jo ikke så rart det er mer spennende. For det første får de ordne selv - for det andre ser og smaker det jo bedre enn en gulgrønn mos! Datra mi var fryktelig treig med å få tenner, og den første jula hennes var hun tre uker fra ett år. Da satt hun og lempa innpå med ribbe og potet som hun "tygget" og syntes var kjempegodt. Tror ikke det med tenner har så mye å si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Datra mi var fryktelig treig med å få tenner, og den første jula hennes var hun tre uker fra ett år. Da satt hun og lempa innpå med ribbe og potet som hun "tygget" og syntes var kjempegodt. Tror ikke det med tenner har så mye å si. Nei det kan det jo egentlig ikke. De tygger jo ikke med fortennene uansett, og jekslene kommer jo ikke før mye seinere. Så de tygger nok med gommene rett og slett... Og da er det jo ikke noe i veien for at hun skal klare det allerede nå egentlig. Men ribbe før hun er 1 år, det var en liten matglad en vil jeg si;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Men skal jeg da fortsette å amme, gi henne yoghurt og annet dill som hun liker, eller kan jeg gi henne grøt til middagstid også? Det blir tre grøtmåltider om dagen, men hun er jo så glad i det... Har hun prøvd brødskiver? Eller som du nevnte, å få smake på deres mat? Ellers er jo jeg veldig fan av amming da Så jeg ville nok heller økt litt på det fremfor grøten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hun kan være allergisk. Begynn med firemndr.sglass. Tilsett gjerne ekstra melk. Mos potet, gulrot etc. Skrap banan, eple og annen frukt. La henne få spise sammen med dere og gi henne av maten dere spiser. Er det noe hun ikke vil ha, så ikke lag stor krig om det. Da bare lærer hun å krige, ikke å like. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Har hun prøvd brødskiver? Eller som du nevnte, å få smake på deres mat? Ellers er jo jeg veldig fan av amming da Så jeg ville nok heller økt litt på det fremfor grøten. Ja jeg har vel forandret litt mening etter å ha lest alle svarene her... Jeg har aldri prøvd å gi henne brød, men kommer til å prøve fra i morgen av. Det gikk plutselig opp for meg at det er den søte maten (grøt og yoghurt) som antagelig har gjort at hun har mistet interressen for annen mat, så nei - et grøtmåltid til er ikke aktuellt. Jeg ønsker å amme så mye som mulig egentlig jeg, så lenge det er nok for henne. Dessuten synes jeg det er praktisk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corazon Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Min jente hadde lett for å brekke seg når hun begynte med fast føde (viste seg å være store mandler, men det er en annen sak). Måtte lirke og lure litt for å få henne til å spise, hun ville helst bare ha melk. Jeg ga bare bittelitt på skjea om gangen, og da brakk hun seg som regel ikke, men gape ville hun ikke. Hun var og er veldig glad i vann, så vi holdt frem koppen med vann, hun gapte etter den og vi skyndte oss å hive innpå en skje før hun fikk vannet. Da rakk hun egentlig ikke å begynne å brekke seg. Tok det gradvis over flere uker, og så ordnet det seg etter hvert og hun sluttet å brekke seg. Nå er hun 16 mnd og spiser det meste. Hun fikk middagsglass hver dag frem til hun var 1 år, av samme grunn som hos dere, det ble litt lenge for henne å vente til resten av familien skulle spise middag. Mange her sier at det ikke smaker godt med slike middagsglass, er til dels enig med det. Men jeg syns det var forskjell på disse glassene også, fra rett til rett. Generelt syntes jeg at Småfolk sine glass smakte mer og bedre. Selv om småttinger også skal få god mat så innbiller jeg meg at maten smaker annerledes for de, smaksløkene deres har ikke opplevd så mye ennå... Ellers er det jo en mulighet å lage barnematen selv, hadde store planer om det selv, men når det kom til stykket så ble det aldri noe av det. Uansett, lykke til. Det går nok bra uansett hva du velger å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Yoghurt anbefales ikke til barn under 10 måneder. Angående middag: Ikke press noe i henne, men prøve, prøve og prøve igjen og igjen. Prøv noen dager med samme smak. Det tar tid å venne seg til nytt. Nå har hun sikkert trodd at all fast føde smaker som grøt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Yoghurt anbefales ikke til barn under 10 måneder. Angående middag: Ikke press noe i henne, men prøve, prøve og prøve igjen og igjen. Prøv noen dager med samme smak. Det tar tid å venne seg til nytt. Nå har hun sikkert trodd at all fast føde smaker som grøt. Det er babyyoghurt på glass fra Nestlè da, som det står fra 6 mnd på. Ikke vanlig barneyoghurt. Ja jeg tror hun har fått for seg at alt skal smake søtt ja, så det gjelder nok å kutte ut alt annet som smaker søtt enn akkurat grøten... Jeg har ikke lyst til å presse i henne noe som hun brekker seg av, og tror etter mange råd her, at jeg prøver å gi henne brød fra og med i morgen. Og så får hun sitte med oss når vi spiser, og smake litt på fingeren min av det vi spiser. Så får hun kanskje tilbake interressen for forskjellige smaker:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 De fruktpureene er heller ikke det helt store. Den med blåbær synes selv jeg at det er en rar ettersmak på, og den andre er så sur at hun vrir seg av den! Yoghurten er fra Nestlè ja, men det kan faktisk være noe i det Gulla skriver, at hun får for mye søt mat, og da vil hun ikke ha annet. Lurer på om jeg skal prøve å kutte den ut. Har brukt den som dessert så langt, men tenkte den kunne være for mektig som det... Veit ikke helt hva jeg skal gi henne som dessert jeg da, men jeg får prøve mer most frukt etterhvert. Spiste dine barn biter så tidlig altså? Jeg synes det virker tidlig jeg se... Hadde de tenner? Bruker vel ikke dem enda uansett... Men jeg må jo prøve. Begynner med brødbiter som jeg dypper i morsmelk tenker jeg, og går det greit, så kan jeg jo gi henne middag i bittesmå biter! Det er jo ikke så rart det er mer spennende. For det første får de ordne selv - for det andre ser og smaker det jo bedre enn en gulgrønn mos! Størstemann fikk brødbiter fra sju mnd omtrent. Tok litt tid før det ble noe særlig fart på det, men stor stas. Minsten ble (ufrivillig) fullammet i 10.5 mnd, da gikk hun rett på biter, ja. Hun hatet alt som lignet på babymat... De tygger med gommene. Og når det gjelder det med søt mat: Morsmelk er også søt - så det er det de er vant til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Størstemann fikk brødbiter fra sju mnd omtrent. Tok litt tid før det ble noe særlig fart på det, men stor stas. Minsten ble (ufrivillig) fullammet i 10.5 mnd, da gikk hun rett på biter, ja. Hun hatet alt som lignet på babymat... De tygger med gommene. Og når det gjelder det med søt mat: Morsmelk er også søt - så det er det de er vant til. Morsmelk er ikke søt på samme måten. Den varierer i smak utfra hva mor har spist, og den en uansett mer bitter på smak. Men den har jo mer den typen smak ja, enn gulrotskvip. Gleder meg til å se reaksjonen hennes på å få sitte og pille med noen brødbiter i morgen jeg:-) Det tror jeg blir stas! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Det er babyyoghurt på glass fra Nestlè da, som det står fra 6 mnd på. Ikke vanlig barneyoghurt. Ja jeg tror hun har fått for seg at alt skal smake søtt ja, så det gjelder nok å kutte ut alt annet som smaker søtt enn akkurat grøten... Jeg har ikke lyst til å presse i henne noe som hun brekker seg av, og tror etter mange råd her, at jeg prøver å gi henne brød fra og med i morgen. Og så får hun sitte med oss når vi spiser, og smake litt på fingeren min av det vi spiser. Så får hun kanskje tilbake interressen for forskjellige smaker:-) Søtt er den første smaken barn liker. Det er slik det _skal_ være. Morsmelken er jo søt. Søttrangen er en av grunnene til at man får i de noe som helst. Jeg ville ikke kuttet alt som var søtt nå med en gang. Det kan skape masse motvilje. Det er _alt_ alt_ for tidlig å starte antisukkerkampanjer i 6mndr.alderen. (Men det er selvsagt tull å stappe i ungen saft, juice og sjokolade.) De er langt mer motivert for andre smaker ved 1-årsalderen. Ta heller utgangspunkt i det som naturlig har en søtsmak. Frukt er søtt. Kokt most gulrot er søt. Most potet med litt morsmelk eller NAN er søtt. Glassmat med fruktpuré er søtt. Om det ikke er 4-mndr.glass du har prøvd, kan det hende det også er bitene hun reagerer på. Da er det ikke så mye hjelp i brød. En annen mulighet ved middagsbordet er å legge foran henne små biter av kokt gulrot, potet, erter, mais, paprika, brød, makaroni osv. Så kan hun putte i munnen selv. Spennende farger og herlig å kunne velge og ha kontroll selv. Dessuten super trening av pinsettgrepet. Legg litt og litt, flere sorter samtidig, på bordet foran henne. Blås i talerkenen. Den kommer hun bare til å slenge i gulvet. Et rent bord er rent nok. Småtasser beveger seg jo rundt på gulvet og får i seg det utroligste... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kanskje du kan prøve med BARE most potet først? Og så tilsette bittelitt av div. andre ting etter hvert? Pass på å mose det skikkelig. Om det ikke går så hadde jeg ventet en uke eller to før jeg prøvde igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Søtt er den første smaken barn liker. Det er slik det _skal_ være. Morsmelken er jo søt. Søttrangen er en av grunnene til at man får i de noe som helst. Jeg ville ikke kuttet alt som var søtt nå med en gang. Det kan skape masse motvilje. Det er _alt_ alt_ for tidlig å starte antisukkerkampanjer i 6mndr.alderen. (Men det er selvsagt tull å stappe i ungen saft, juice og sjokolade.) De er langt mer motivert for andre smaker ved 1-årsalderen. Ta heller utgangspunkt i det som naturlig har en søtsmak. Frukt er søtt. Kokt most gulrot er søt. Most potet med litt morsmelk eller NAN er søtt. Glassmat med fruktpuré er søtt. Om det ikke er 4-mndr.glass du har prøvd, kan det hende det også er bitene hun reagerer på. Da er det ikke så mye hjelp i brød. En annen mulighet ved middagsbordet er å legge foran henne små biter av kokt gulrot, potet, erter, mais, paprika, brød, makaroni osv. Så kan hun putte i munnen selv. Spennende farger og herlig å kunne velge og ha kontroll selv. Dessuten super trening av pinsettgrepet. Legg litt og litt, flere sorter samtidig, på bordet foran henne. Blås i talerkenen. Den kommer hun bare til å slenge i gulvet. Et rent bord er rent nok. Småtasser beveger seg jo rundt på gulvet og får i seg det utroligste... mvh Jeg tar ikke vekk grøten, men kanskje yoghurten er unødvendig... Før jeg begynte å gi henne grøt, syntes hun nemlig alt mulig var godt å smake på. Men nå vil hun ikke ha noe annet enn det som smaker typisk søtt, som grøt og yoghurt. Frukt er vanskelig å få i henne, til og med banan. Men jeg kommer til å fortsette å prøve! 6 mnd-glassene er det ikke klumper i! Det kommer i 8 mnd-glassene. Hun har aldri fått 4 mnd-glass, men det er nok bare andre smaker. Mulig det hadde vært greit å introdusere disse først, men det har altså ingenting med klumper å gjøre. Også har jeg jo egentlig lyst til å kunne gi henne av det vi lager da, istedet for disse glassene. Det smaker jo virkelig ikke godt... Men jeg skal prøve det der med biter. Jeg ga henne en rosin nå etter grøten, bare fordi jeg hadde det lett tilgjengelig. Ville se hvordan hun reagerte. Hun slet litt med å få den inn i munnen, men med litt hjelp, så traff hun mål:-) Hun tygde fornøyd! I 10 min..... Blei aldri ferdig! Den datt ut et par ganger også, men da puttet vi den inn igjen:-) Og hun tygde videre. Et par ganger brakk hun seg, idet hun holdt på å svelge den. Men da jeg ga henne flaska med vann, så tror jeg rosinen forsvant ned med vannet. Så, vellykket forsøk nr 1:-) Blir ikke mett med den farten der, men det kommer vel...! Jeg er absolutt ingen bakteriefreak, så det skal nok gå greit å spise rett fra bordet! Hun åler jo rundt her og smaker på alt. Slikker litt på doen og smatter på pappas svette treningssko;-) Jeg gjør reint, men gidder ikke å gjete henne! Til våren sitter hun og spiser sand i sandkassa likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.