Lillemus Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tar ikke vekk grøten, men kanskje yoghurten er unødvendig... Før jeg begynte å gi henne grøt, syntes hun nemlig alt mulig var godt å smake på. Men nå vil hun ikke ha noe annet enn det som smaker typisk søtt, som grøt og yoghurt. Frukt er vanskelig å få i henne, til og med banan. Men jeg kommer til å fortsette å prøve! 6 mnd-glassene er det ikke klumper i! Det kommer i 8 mnd-glassene. Hun har aldri fått 4 mnd-glass, men det er nok bare andre smaker. Mulig det hadde vært greit å introdusere disse først, men det har altså ingenting med klumper å gjøre. Også har jeg jo egentlig lyst til å kunne gi henne av det vi lager da, istedet for disse glassene. Det smaker jo virkelig ikke godt... Men jeg skal prøve det der med biter. Jeg ga henne en rosin nå etter grøten, bare fordi jeg hadde det lett tilgjengelig. Ville se hvordan hun reagerte. Hun slet litt med å få den inn i munnen, men med litt hjelp, så traff hun mål:-) Hun tygde fornøyd! I 10 min..... Blei aldri ferdig! Den datt ut et par ganger også, men da puttet vi den inn igjen:-) Og hun tygde videre. Et par ganger brakk hun seg, idet hun holdt på å svelge den. Men da jeg ga henne flaska med vann, så tror jeg rosinen forsvant ned med vannet. Så, vellykket forsøk nr 1:-) Blir ikke mett med den farten der, men det kommer vel...! Jeg er absolutt ingen bakteriefreak, så det skal nok gå greit å spise rett fra bordet! Hun åler jo rundt her og smaker på alt. Slikker litt på doen og smatter på pappas svette treningssko;-) Jeg gjør reint, men gidder ikke å gjete henne! Til våren sitter hun og spiser sand i sandkassa likevel... Poenget med de første spisestundene på egenhånd er jo, som du sier, ikke at hun skal bli mett, men at hun skal skjønne at dette er spiselig. ) Høres ut som dere koser dere skikkelig! Det er så koselig å lese om. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Kanskje du kan prøve med BARE most potet først? Og så tilsette bittelitt av div. andre ting etter hvert? Pass på å mose det skikkelig. Om det ikke går så hadde jeg ventet en uke eller to før jeg prøvde igjen. Etter forslag fra mange her kommer jeg til å prøve med brødbiter i dag. Har ikke stor tro på at hun svelger det uten problemer, men jeg skal gjøre et forsøk. Så får hun sitte med oss ved middagsbordet etterpå og få smake litt av fingeren min, også legger vi noen små biter foran henne som hun kan tygge litt på. Funker det ikke med biter, tror jeg vi skal prøve det du sier! Evt most potet med litt smør/olje i. Det smaker jo faktisk godt, og så kan hun gradvis venne seg til flere smaker. Jeg er selv slik at jeg spiser først gulrøttene, så potetene, så kjøttet osv fra middagstallerkenen, så jeg forstår godt at det er pyton å få alt most sammen:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Poenget med de første spisestundene på egenhånd er jo, som du sier, ikke at hun skal bli mett, men at hun skal skjønne at dette er spiselig. ) Høres ut som dere koser dere skikkelig! Det er så koselig å lese om. ) He he, også jeg som trodde jeg var skikkelig dillete førstegangsmamma! Det er kanskje nettopp det jeg er, og at det er derfor vi koser oss så mye:-) Men tålmodigheten min fikk kjørt seg da jeg slet med disse middagsglassene ja, ikke mye hygge i det:-/ Huff, håper tålmodighet er noe man kan lære...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Poenget med de første spisestundene på egenhånd er jo, som du sier, ikke at hun skal bli mett, men at hun skal skjønne at dette er spiselig. ) Høres ut som dere koser dere skikkelig! Det er så koselig å lese om. ) Enig :-) Innleggene til Anonym82 er blant mine absolutte favoritter - alltid koselige og man får en påminnelse tilbake til babytiden og hvor forelsket man var og fortsatt er i dette lille livet som plutselig har tatt over tilværelsen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 He he, også jeg som trodde jeg var skikkelig dillete førstegangsmamma! Det er kanskje nettopp det jeg er, og at det er derfor vi koser oss så mye:-) Men tålmodigheten min fikk kjørt seg da jeg slet med disse middagsglassene ja, ikke mye hygge i det:-/ Huff, håper tålmodighet er noe man kan lære...! ''Huff, håper tålmodighet er noe man kan lære...!'' Jeg har aldri hatt en engels tålmodighet med mine, men jeg kjefter og smeller ikke i hytt og pine heller altså. ) Ungene er trygge og glade og flotte de så noe må jeg nå har gjort rett. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Min har aldri likt middagsglassene. Da han var større fikk han ned de med pasta og kjøttsaus, og det var det eneste. Ellers hjemmelaget mat. Ikke stress du. Gi litt av alt og prøv nye smaker hele tiden. Går så bra så. Husker det sto i en brosjyre fra helsestasjonen at man ikke skal introdusere nye ting når de er veldig sultne, kanskje det er et bra tips? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 ''Huff, håper tålmodighet er noe man kan lære...!'' Jeg har aldri hatt en engels tålmodighet med mine, men jeg kjefter og smeller ikke i hytt og pine heller altså. ) Ungene er trygge og glade og flotte de så noe må jeg nå har gjort rett. ) :-) Ja, de lærer oss jo å kjenne, og veit hva som trigger oss og hvor de kan tøye strikken litt... Dessuten lærer de å se forskjell på utålmodighet og virkelig sinne! Men det er altså ingen tvil om at jeg trenger å lære meg en "pusteteknikk"! Får jobbe litt med saken før hun blir eldre og utspekulert;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 :-) Ja, de lærer oss jo å kjenne, og veit hva som trigger oss og hvor de kan tøye strikken litt... Dessuten lærer de å se forskjell på utålmodighet og virkelig sinne! Men det er altså ingen tvil om at jeg trenger å lære meg en "pusteteknikk"! Får jobbe litt med saken før hun blir eldre og utspekulert;-) La meg si det sånn - jeg har en følelse av at du har mange, mange ganger mer tålmodighet med din enn jeg har hatt med mine... | ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tar ikke vekk grøten, men kanskje yoghurten er unødvendig... Før jeg begynte å gi henne grøt, syntes hun nemlig alt mulig var godt å smake på. Men nå vil hun ikke ha noe annet enn det som smaker typisk søtt, som grøt og yoghurt. Frukt er vanskelig å få i henne, til og med banan. Men jeg kommer til å fortsette å prøve! 6 mnd-glassene er det ikke klumper i! Det kommer i 8 mnd-glassene. Hun har aldri fått 4 mnd-glass, men det er nok bare andre smaker. Mulig det hadde vært greit å introdusere disse først, men det har altså ingenting med klumper å gjøre. Også har jeg jo egentlig lyst til å kunne gi henne av det vi lager da, istedet for disse glassene. Det smaker jo virkelig ikke godt... Men jeg skal prøve det der med biter. Jeg ga henne en rosin nå etter grøten, bare fordi jeg hadde det lett tilgjengelig. Ville se hvordan hun reagerte. Hun slet litt med å få den inn i munnen, men med litt hjelp, så traff hun mål:-) Hun tygde fornøyd! I 10 min..... Blei aldri ferdig! Den datt ut et par ganger også, men da puttet vi den inn igjen:-) Og hun tygde videre. Et par ganger brakk hun seg, idet hun holdt på å svelge den. Men da jeg ga henne flaska med vann, så tror jeg rosinen forsvant ned med vannet. Så, vellykket forsøk nr 1:-) Blir ikke mett med den farten der, men det kommer vel...! Jeg er absolutt ingen bakteriefreak, så det skal nok gå greit å spise rett fra bordet! Hun åler jo rundt her og smaker på alt. Slikker litt på doen og smatter på pappas svette treningssko;-) Jeg gjør reint, men gidder ikke å gjete henne! Til våren sitter hun og spiser sand i sandkassa likevel... Det er etter hva jeg husker litt forskjell i konsistensen på 4- og -6-mndrs.glass. Men det er vel ikke konsitensen som er problemet her. En av mine taklet kun 4-mndrs.i en alder av 8 mndr. En annen kunne svelge det utroligste, dvs alt h*n kom over på gulvet, ved 6 mndr. Det samme barnet var meget raskt selvhjulpen ved matbordet. ;-) Lykke til med serveringen! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Min har aldri likt middagsglassene. Da han var større fikk han ned de med pasta og kjøttsaus, og det var det eneste. Ellers hjemmelaget mat. Ikke stress du. Gi litt av alt og prøv nye smaker hele tiden. Går så bra så. Husker det sto i en brosjyre fra helsestasjonen at man ikke skal introdusere nye ting når de er veldig sultne, kanskje det er et bra tips? :-) Jeg tror hun sjelden er veldig sulten. Jeg ammer mye enda, og hun får gjerne en skvett her og en skvett der gjennom dagen, i tillegg til noen skikkelige måltider når hun skal sove/har våknet. Så hun er i grunnen aldri veldig sulten hun, bortsett fra om morgenen... Vi er mye hjemme, så det har bare blitt sånn, og det trives vi igrunnen med:-) Jeg kommer til å prøve å gi henne litt brød i dag, og så får hun sitte sammen med oss ved middagsbordet og småsmake litt på det vi spiser i tillegg. Kanskje det kan trigge smaksløkene litt:-) Jeg kommer i hvert fall ikke til å presse i henne noe mer av de middagsglassene! Prøver sikkert igjen om en stund, for de er praktiske når man er noe sted. Men det får bli når hun har vennet seg til andre smaker igjen, og kanskje har begynt å spise litt brød og middagsbiter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 La meg si det sånn - jeg har en følelse av at du har mange, mange ganger mer tålmodighet med din enn jeg har hatt med mine... | ;o) Njæææ, jeg har mine triggerpunkter ser du! :-/ Men det er jo godt å høre at de kan vokse opp som tilfredse og glade barn likevel:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tror hun sjelden er veldig sulten. Jeg ammer mye enda, og hun får gjerne en skvett her og en skvett der gjennom dagen, i tillegg til noen skikkelige måltider når hun skal sove/har våknet. Så hun er i grunnen aldri veldig sulten hun, bortsett fra om morgenen... Vi er mye hjemme, så det har bare blitt sånn, og det trives vi igrunnen med:-) Jeg kommer til å prøve å gi henne litt brød i dag, og så får hun sitte sammen med oss ved middagsbordet og småsmake litt på det vi spiser i tillegg. Kanskje det kan trigge smaksløkene litt:-) Jeg kommer i hvert fall ikke til å presse i henne noe mer av de middagsglassene! Prøver sikkert igjen om en stund, for de er praktiske når man er noe sted. Men det får bli når hun har vennet seg til andre smaker igjen, og kanskje har begynt å spise litt brød og middagsbiter. Så da er grøt og pupp hovedmåltidet, alt annet er utforskning, godteri og moro, enn så lenge. Kos dere :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Det er etter hva jeg husker litt forskjell i konsistensen på 4- og -6-mndrs.glass. Men det er vel ikke konsitensen som er problemet her. En av mine taklet kun 4-mndrs.i en alder av 8 mndr. En annen kunne svelge det utroligste, dvs alt h*n kom over på gulvet, ved 6 mndr. Det samme barnet var meget raskt selvhjulpen ved matbordet. ;-) Lykke til med serveringen! mvh Takk takk:-) Jeg har i hvert fall fått mange forslag til gode løsninger her nå, så får vi bare prøve oss frem og se hva som fungerer for jenta mi! Men jeg skal huske på det du sier ang. 4 mndglassene, det kan være verdt et forsøk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Så da er grøt og pupp hovedmåltidet, alt annet er utforskning, godteri og moro, enn så lenge. Kos dere :-) Det skal vi:-) Har kost oss med en hel rosin i dag også vi! I 15 min til sammen tror jeg...! Skal bli morsomt å følge denne delen av utviklingen også, som alt annet:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tror hun sjelden er veldig sulten. Jeg ammer mye enda, og hun får gjerne en skvett her og en skvett der gjennom dagen, i tillegg til noen skikkelige måltider når hun skal sove/har våknet. Så hun er i grunnen aldri veldig sulten hun, bortsett fra om morgenen... Vi er mye hjemme, så det har bare blitt sånn, og det trives vi igrunnen med:-) Jeg kommer til å prøve å gi henne litt brød i dag, og så får hun sitte sammen med oss ved middagsbordet og småsmake litt på det vi spiser i tillegg. Kanskje det kan trigge smaksløkene litt:-) Jeg kommer i hvert fall ikke til å presse i henne noe mer av de middagsglassene! Prøver sikkert igjen om en stund, for de er praktiske når man er noe sted. Men det får bli når hun har vennet seg til andre smaker igjen, og kanskje har begynt å spise litt brød og middagsbiter. Gi henne bare bittelitt av gangen - mange unger stapper inn i munnen, men glemmer å svelge! Så pass på at hun svelger unna og ikke bare stapper innpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Gi henne bare bittelitt av gangen - mange unger stapper inn i munnen, men glemmer å svelge! Så pass på at hun svelger unna og ikke bare stapper innpå. Notert:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg tar ikke vekk grøten, men kanskje yoghurten er unødvendig... Før jeg begynte å gi henne grøt, syntes hun nemlig alt mulig var godt å smake på. Men nå vil hun ikke ha noe annet enn det som smaker typisk søtt, som grøt og yoghurt. Frukt er vanskelig å få i henne, til og med banan. Men jeg kommer til å fortsette å prøve! 6 mnd-glassene er det ikke klumper i! Det kommer i 8 mnd-glassene. Hun har aldri fått 4 mnd-glass, men det er nok bare andre smaker. Mulig det hadde vært greit å introdusere disse først, men det har altså ingenting med klumper å gjøre. Også har jeg jo egentlig lyst til å kunne gi henne av det vi lager da, istedet for disse glassene. Det smaker jo virkelig ikke godt... Men jeg skal prøve det der med biter. Jeg ga henne en rosin nå etter grøten, bare fordi jeg hadde det lett tilgjengelig. Ville se hvordan hun reagerte. Hun slet litt med å få den inn i munnen, men med litt hjelp, så traff hun mål:-) Hun tygde fornøyd! I 10 min..... Blei aldri ferdig! Den datt ut et par ganger også, men da puttet vi den inn igjen:-) Og hun tygde videre. Et par ganger brakk hun seg, idet hun holdt på å svelge den. Men da jeg ga henne flaska med vann, så tror jeg rosinen forsvant ned med vannet. Så, vellykket forsøk nr 1:-) Blir ikke mett med den farten der, men det kommer vel...! Jeg er absolutt ingen bakteriefreak, så det skal nok gå greit å spise rett fra bordet! Hun åler jo rundt her og smaker på alt. Slikker litt på doen og smatter på pappas svette treningssko;-) Jeg gjør reint, men gidder ikke å gjete henne! Til våren sitter hun og spiser sand i sandkassa likevel... Da kan du prøve å gi henne kokt ris på matbrettet som hun selv kan sitte og plukke opp. Kokt ris er ikke så store biter å svelge, kanskje hun sliter med å svelge noe som ikke er helt flytende, da er kokt ris godt å øve seg på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Da kan du prøve å gi henne kokt ris på matbrettet som hun selv kan sitte og plukke opp. Kokt ris er ikke så store biter å svelge, kanskje hun sliter med å svelge noe som ikke er helt flytende, da er kokt ris godt å øve seg på. Vi skal ha ris til middag i dag! Da skal hun få smake:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Ja jeg har vel forandret litt mening etter å ha lest alle svarene her... Jeg har aldri prøvd å gi henne brød, men kommer til å prøve fra i morgen av. Det gikk plutselig opp for meg at det er den søte maten (grøt og yoghurt) som antagelig har gjort at hun har mistet interressen for annen mat, så nei - et grøtmåltid til er ikke aktuellt. Jeg ønsker å amme så mye som mulig egentlig jeg, så lenge det er nok for henne. Dessuten synes jeg det er praktisk... Brystmelk er jo utrolig lettvint og praktisk - for ikke å snakke om sunt og koselig Så det er bare positivt å fortsette med det Det er absolutt ikke utenkelig at den søte maten gjør at hun ikke får så lyst på maten som er mindre søt. Uff, det er mange utfordringer man må ta stilling til når man har fått barn. Godt å ha DOL synes jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Brystmelk er jo utrolig lettvint og praktisk - for ikke å snakke om sunt og koselig Så det er bare positivt å fortsette med det Det er absolutt ikke utenkelig at den søte maten gjør at hun ikke får så lyst på maten som er mindre søt. Uff, det er mange utfordringer man må ta stilling til når man har fått barn. Godt å ha DOL synes jeg He he, for andre høres det helt sikkert komisk ut at dette skal karakteriseres som en utfordring:-) Men det er jo det på sett og vis... I dag har hun sittet med oss og spist brødbiter med leverpostei, og fått smake ris og kylling av oss! Riskornene var litt vanskelige å holde styr på inne i munnen, men alt var visst godt:-) Brødbitene var litt vanskelige å svelge også, men hun spiste minst 6 biter! Syntes visst det var morsomt selv også, hun har ikke landet helt enda...! Forresten: Hvordan går det med studiene? Venter på at du skal være jordmor hvert øyeblikk jeg se;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.