Gjest anettemamman Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Gutten min, født mars -06, har hatt gjentatte forstoppelser siden januar i år. Problemet kom umiddelbart etter at vi oppdaget en spolorm. Han ble behandlet for dette i to runder. Han går daglig på laktulose og har hatt 2 runder med tømming( parafin og movicol) Avføringen er en mellomting mellom tørr, hard og bløt, ofte i samme avføring. Han har nylig fått undersøkt endetarmsåpningen som forøvrig virket fin. Jeg har inntrykk av at dette er mer psykisk enn fysisk.Han har stort sett dårlig matlyst, og vi får i han lite med væske. Han gråter, tripper rastløst rundt og plages daglig av dette. Når han kjenner at han skal bæsje (han bruker bleie enda) henger han på meg eller mannen min som en klegg mens han veksler på å være veldig rastløs og "hysterisk". Dagene hans preges av dette. Han biter seg selv, og leker lite når han plages. (ofte over flere timer før avføringen kommer. De verste dagene får han ikke ut det han skal før langt ut på neste dag) Har fått poliklinisktime på sykehuset 17. november pga. problemet. For oss er det lenge å vente. Vi har fått råd ang. kosthold og dovaner tidligere som vi gjøre vårt beste i forhold til. I tillegg prøver vi å fjerne fokus fra bæsjeproblemet... Kan spolormen (januar) ha laget fysisk skade? Kan han ha utviklet en fobi i forhold til å bæsje? Hva kan vi gjøre for at han skal få "gode" opplevelser i forhold til avføring? Kan vi gi noe annet enn parafin for at avføringen blir tvunget ut? Gir laktulose mye magesmerter i seg selv? Fins det et forum for samme problematikk? Rett og slett: Hva kan vi gjøre for at gutten vår skal få det bedre? Håper på et svar som kan hjelpe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Når du forteller at avføringen er en mellomting mellom tørr, hard og bløt i samme uttømming, vurderer jeg det slik at gutten din fortsatt er obstipert. Avføringen får denne konsistensen når den blir liggende i rectum en tid, og da er det ubehagelig å presse den ut. Det er min erfaring at man ikke får løst problemet uten å tømme rectum med klyster, en eller flere ganger. Det er ikke alltid man får tømt rectum ved å bruke avføringsmiddel, slik at det blir liggende igjen en fast klump, som er kjernen i problemet videre. På apoteket kan man kjøpe oljeklyster: en dose på 30 ml kan være passende hos barn i 2 års alder. Fortsett med parafin og laktulose. Hvilke doser du skal gi varierer med alderen og barnet. Prøv deg frem, slik at avføringen blir grøtaktig, blir det diare er dosen for høy. Det er meget mulig du må tømme ham med klyster flere ganger: vanligvis anbefaler jeg 2 ganger som et minimum. Spoleorm skader ikke tarmen på noen måte. Jeg tror ikke han har fått en fobi, og tror at han reagerer fordi det er ubehagelig. Denne type reaksjon har jeg sett mange, mange ganger, og alltid har det dreid seg om reell obstipasjon. Gode opplevelser får han etterhvert som han opplever at det ikke gjør vondt når avføringen kommer. Laktulose i store doser kan gi magesmerter, men da kommer ikke smertene i tilknytning til bæsjing, men heller i timene etter inntak. Dersom dosen laktulose er stor, lønner det seg å dele dosen i 2, en morgen og en kveld. Mye trøst og forståelse for at han har det ugreit er naturligvis også av betydning for resultatet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er et ganske vanlig problem du beskriver, men like plagsomt for det. Barnet ditt er opstipert, men jeg tror ikke spolormen er årsaken.Jeg skjønner du bruker lactulose. Movicol er ikke vanlig brukt hos så små barn. Hoved middel vil være lactulose, og du må øke dose opp til du ser effekt, to doser daglig. Reduser melkeinntaket til 0.5 l , som erstatning for vanlig melk kan du gi Biola, virker gunstig på tarmfunksjonen.l. Øk vanninntaket/ drikke rikelig er viktig. Når du får effekt med lactulose fortsetter du med noe lavere dose, det kan være nødvendig med langvarig behandling, uker. Renset parafin brukes, en dose daglig om morgen i tillegg til laculose, dersom du ikke får god effekt av lakutlose alene i tilstrekkelig dose. ( gis ikke om kvelden) Dersom endetarm og tykktarm er fylt med avf. kan det i starten være aktuelt med klyster som tømmer tarmen ordentlig. Tømming av andetarm kan gjøres med oljeglycerol rektalvæske, hos barnet ditt ca. 40-50 ml i endetarmen. Dersom tarmen er svært fylt kan det være aktuelt med større klyster, må vurderes av lege. Smerter ved avf. er ganske vanlig og skyldes rifter i tarmslimhinne i endetarm. Du kan bruke en cortison salve som du fører inne med en Q- tips 2-3 dager .Av og til kan det være aktuelt med cortison salve (styrke 2-3) og en med bedøvende middel for å fjerne smertene som gjør at barne blir redd for å bæsje og holder seg. Du må gjøre kosten fiberrik, mye frukt og grønnssaker, svisker er et gammelt godt middel. Du trenger veiledning for justering av tiltak mot obstipasjonen som av og til kan være langvarig og plasom for foreldre og barn. Ved store vansker kan det være aktuelt med spes. undersøkelser( rtg og trykkmåling) av tykktarm for å sikre at det ikke anatomiske feil som er årsaken, du har fått time på sykehuset og der kan du diskutere med legen. Be om å få skriftelig veiledning, ofte kan opstipasjon hos barn gå over lang tid og være plagsomt. edøvende middel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.