Gå til innhold

Gode vafler? Oppskrift ønskes! :)

Spirello

Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg lager forferdelig vafler, hehe.. Så jeg trenger en god oppskrift, for kjøpte nytt vaffeljern i går som jeg skal teste i helga. :) Men mine sendeplater duger ikke..

Oppskrift mottas med stor takknemdlighet! ;o) På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

7

• Spirello

3

• Lillemus

2

• Mirabell

1

Mest aktive i denne tråden

Dette er ikke en Fedon-oppskrift, altså.... Men jeg var håpløs på vaffelfronten helt til jeg fikk denne oppskrifta på et museum jeg besøkte:

4 egg

1,5 kopp sukker

1/2 l kulturmelk

150g margarin

4 kopper mel

1 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Visp egg og sukker, tilsett smelta margarin. Ha melk og mel/bakepulver/vaniljesukker i vekselvis. Røren blir ganske tyktflytende.

Jeg har blitt yndlingstante pga den oppskrifta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en Fedon-oppskrift, altså.... Men jeg var håpløs på vaffelfronten helt til jeg fikk denne oppskrifta på et museum jeg besøkte:

4 egg

1,5 kopp sukker

1/2 l kulturmelk

150g margarin

4 kopper mel

1 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Visp egg og sukker, tilsett smelta margarin. Ha melk og mel/bakepulver/vaniljesukker i vekselvis. Røren blir ganske tyktflytende.

*Skriver ut* Så kjempegod ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 egg

1,5 kopp sukker

1/2 l kulturmelk

150g margarin

4 kopper mel

1 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Takk :) Høres gode ut! *løper og kjøper* :) Hvor mange plater får du av denne røra da? Min kjære spiser 8 aleine.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min "egendefinerte" oppskrift, og til ca en liter melk er:

* Mange! egg (kansje 6-7), vispes lett sammen

* Ca 1 liter lettmelk

* Mel til passe tykkelse på røren du ønsker (bruker kansje 3 dl)

* Ca 1 1/2 t-skje bakepulver

* Sukker til passe smak du ønsker (bruker ca 1 dl)

* Flytende melange i ønsket mål (bruker ca 1 dl)

Ps. Har fått mye skryt for disse vaflene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Egg, sukker som piskes sammen først, melk til fargen er passe, mel til røra er passe tykk. Litt bakepulver.

Så kan du ha i smeltet smør, rømme i ganske store doser, kardemomme eller vaniljesukker å variere med etter hva du har i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Høres gode ut! *løper og kjøper* :) Hvor mange plater får du av denne røra da? Min kjære spiser 8 aleine.. hehe..

Jeg steiker som regel fortløpende, og har egentlig aldri talt hvor mange det blir. De forsvinner før du fortere enn jeg kan telle...

Kan tenke meg at det blir i hvert fall 10-12 jern av den. Du får telle og la meg få vite.

En annen fin ting med oppskrifta er at den er så enkel at unger også kan lage den på egenhånd. Guttungen som går i andreklasse skulle forsøke seg, men jeg måtte veilede han litt når han ville ta husets største krus som koppemål. Han ville ha mest mulig vafler for jobben, må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Egg, sukker som piskes sammen først, melk til fargen er passe, mel til røra er passe tykk. Litt bakepulver.

Så kan du ha i smeltet smør, rømme i ganske store doser, kardemomme eller vaniljesukker å variere med etter hva du har i skapet.

Kjøkkennoviser er jo veldig begeistret for angivelser som "passe farge", "passe tykk", etc. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkennoviser er jo veldig begeistret for angivelser som "passe farge", "passe tykk", etc. ;)

Det går bra :) Ser når røra er passe tykk, hehe.. det andre smaker jeg bare til. er mange år siden ejg lagde vafler sist, siden jeg ikke synes de ble gode.. Så prøver igjen. :) Men LITT kjøkkenantenne har jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zybella77

3 egg

3 ss sukker

1/2 ts vaniljesukker

1/2 ts kardemomme

4 dl hvetemel

1/2 ts salt

6 dl melk

50 g smeltet smør

1/2 ts bakepulver

Pisk egg og sukker godt sammen. Hell så over melken og rør sammen. Bland alt det tørre og ha i litt og litt i røren etterhvert som du rører. Røren skal være som en tykk glatt saus. La røren svelle i ca. en halvtime. Smelt margarin og rør forsiktig inn i røren. Sett på vaffeljernet så det får varme seg. Smør oppe og nede med litt margarin. Vaflene stekes i ca. 2 min. (det varierer litt fra vaffeljern til vaffeljern, men de skal være pent lysebrune).

Serveres lunkne med smør og jordbærsylte, kanskje en liten rømmeklatt... eller etter smak ;-) Bare fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det går bra :) Ser når røra er passe tykk, hehe.. det andre smaker jeg bare til. er mange år siden ejg lagde vafler sist, siden jeg ikke synes de ble gode.. Så prøver igjen. :) Men LITT kjøkkenantenne har jeg..

Kanskje det bare er meg, men jeg synes stort sett bestandig nystekte vafler er godt, jeg, selv om det selvsagt er gradforskjeller.

Minner meg forøvrig om noen amerikanere jeg traff nylig, som hadde vært en gang i Norge - de lurte på hvorfor man bare fikk servet disse vaflene over alt! De hadde tydeligvis fått det hvert sted de var på besøk... *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Kanskje det bare er meg, men jeg synes stort sett bestandig nystekte vafler er godt, jeg, selv om det selvsagt er gradforskjeller.

Minner meg forøvrig om noen amerikanere jeg traff nylig, som hadde vært en gang i Norge - de lurte på hvorfor man bare fikk servet disse vaflene over alt! De hadde tydeligvis fått det hvert sted de var på besøk... *S*

Ja, vafler er et særnorsk fenomen.

En dame, jeg kjenner spiser vafler til kaffen etter middagen, hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg fra Boston omtaler Norge konsekvent som "The Waffle Country".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En venn av meg fra Boston omtaler Norge konsekvent som "The Waffle Country".

Vafler er jo godt, men jeg har aldri helt skjønt at vi er så stolt av dem at vi må servere dem til alle utlendinger på besøk *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vafler er jo godt, men jeg har aldri helt skjønt at vi er så stolt av dem at vi må servere dem til alle utlendinger på besøk *S*

Fordi det er lettvint og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...