Spirello Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hei! Jeg lager forferdelig vafler, hehe.. Så jeg trenger en god oppskrift, for kjøpte nytt vaffeljern i går som jeg skal teste i helga. Men mine sendeplater duger ikke.. Oppskrift mottas med stor takknemdlighet! ;o) På forhånd takk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Toro har god vaffelmix 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Dette er ikke en Fedon-oppskrift, altså.... Men jeg var håpløs på vaffelfronten helt til jeg fikk denne oppskrifta på et museum jeg besøkte: 4 egg 1,5 kopp sukker 1/2 l kulturmelk 150g margarin 4 kopper mel 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker Visp egg og sukker, tilsett smelta margarin. Ha melk og mel/bakepulver/vaniljesukker i vekselvis. Røren blir ganske tyktflytende. Jeg har blitt yndlingstante pga den oppskrifta 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Dette er ikke en Fedon-oppskrift, altså.... Men jeg var håpløs på vaffelfronten helt til jeg fikk denne oppskrifta på et museum jeg besøkte: 4 egg 1,5 kopp sukker 1/2 l kulturmelk 150g margarin 4 kopper mel 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker Visp egg og sukker, tilsett smelta margarin. Ha melk og mel/bakepulver/vaniljesukker i vekselvis. Røren blir ganske tyktflytende. Jeg har blitt yndlingstante pga den oppskrifta *Skriver ut* Så kjempegod ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Verdens beste vafler? http://www.dagbladet.no/dinside/2008/07/01/539668.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Dette er ikke en Fedon-oppskrift, altså.... Men jeg var håpløs på vaffelfronten helt til jeg fikk denne oppskrifta på et museum jeg besøkte: 4 egg 1,5 kopp sukker 1/2 l kulturmelk 150g margarin 4 kopper mel 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker Visp egg og sukker, tilsett smelta margarin. Ha melk og mel/bakepulver/vaniljesukker i vekselvis. Røren blir ganske tyktflytende. Jeg har blitt yndlingstante pga den oppskrifta Takk Høres gode ut! *løper og kjøper* Hvor mange plater får du av denne røra da? Min kjære spiser 8 aleine.. hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Min "egendefinerte" oppskrift, og til ca en liter melk er: * Mange! egg (kansje 6-7), vispes lett sammen * Ca 1 liter lettmelk * Mel til passe tykkelse på røren du ønsker (bruker kansje 3 dl) * Ca 1 1/2 t-skje bakepulver * Sukker til passe smak du ønsker (bruker ca 1 dl) * Flytende melange i ønsket mål (bruker ca 1 dl) Ps. Har fått mye skryt for disse vaflene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Toro har god vaffelmix Ja, den er også kjempegod (hvis en bruker mer melk enn vann i røra). :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Egg, sukker som piskes sammen først, melk til fargen er passe, mel til røra er passe tykk. Litt bakepulver. Så kan du ha i smeltet smør, rømme i ganske store doser, kardemomme eller vaniljesukker å variere med etter hva du har i skapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Takk Høres gode ut! *løper og kjøper* Hvor mange plater får du av denne røra da? Min kjære spiser 8 aleine.. hehe.. Jeg steiker som regel fortløpende, og har egentlig aldri talt hvor mange det blir. De forsvinner før du fortere enn jeg kan telle... Kan tenke meg at det blir i hvert fall 10-12 jern av den. Du får telle og la meg få vite. En annen fin ting med oppskrifta er at den er så enkel at unger også kan lage den på egenhånd. Guttungen som går i andreklasse skulle forsøke seg, men jeg måtte veilede han litt når han ville ta husets største krus som koppemål. Han ville ha mest mulig vafler for jobben, må vite! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Egg, sukker som piskes sammen først, melk til fargen er passe, mel til røra er passe tykk. Litt bakepulver. Så kan du ha i smeltet smør, rømme i ganske store doser, kardemomme eller vaniljesukker å variere med etter hva du har i skapet. Kjøkkennoviser er jo veldig begeistret for angivelser som "passe farge", "passe tykk", etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Kjøkkennoviser er jo veldig begeistret for angivelser som "passe farge", "passe tykk", etc. Det går bra Ser når røra er passe tykk, hehe.. det andre smaker jeg bare til. er mange år siden ejg lagde vafler sist, siden jeg ikke synes de ble gode.. Så prøver igjen. Men LITT kjøkkenantenne har jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zybella77 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 3 egg 3 ss sukker 1/2 ts vaniljesukker 1/2 ts kardemomme 4 dl hvetemel 1/2 ts salt 6 dl melk 50 g smeltet smør 1/2 ts bakepulver Pisk egg og sukker godt sammen. Hell så over melken og rør sammen. Bland alt det tørre og ha i litt og litt i røren etterhvert som du rører. Røren skal være som en tykk glatt saus. La røren svelle i ca. en halvtime. Smelt margarin og rør forsiktig inn i røren. Sett på vaffeljernet så det får varme seg. Smør oppe og nede med litt margarin. Vaflene stekes i ca. 2 min. (det varierer litt fra vaffeljern til vaffeljern, men de skal være pent lysebrune). Serveres lunkne med smør og jordbærsylte, kanskje en liten rømmeklatt... eller etter smak ;-) Bare fantasien setter grenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Det går bra Ser når røra er passe tykk, hehe.. det andre smaker jeg bare til. er mange år siden ejg lagde vafler sist, siden jeg ikke synes de ble gode.. Så prøver igjen. Men LITT kjøkkenantenne har jeg.. Kanskje det bare er meg, men jeg synes stort sett bestandig nystekte vafler er godt, jeg, selv om det selvsagt er gradforskjeller. Minner meg forøvrig om noen amerikanere jeg traff nylig, som hadde vært en gang i Norge - de lurte på hvorfor man bare fikk servet disse vaflene over alt! De hadde tydeligvis fått det hvert sted de var på besøk... *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kanskje det bare er meg, men jeg synes stort sett bestandig nystekte vafler er godt, jeg, selv om det selvsagt er gradforskjeller. Minner meg forøvrig om noen amerikanere jeg traff nylig, som hadde vært en gang i Norge - de lurte på hvorfor man bare fikk servet disse vaflene over alt! De hadde tydeligvis fått det hvert sted de var på besøk... *S* Ja, vafler er et særnorsk fenomen. En dame, jeg kjenner spiser vafler til kaffen etter middagen, hver eneste dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Vi bruker pose med vaffelmiks og tilsetter godt smør, alle skryter av de gode vaflene. Det er smøret som gjør susen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kanskje det bare er meg, men jeg synes stort sett bestandig nystekte vafler er godt, jeg, selv om det selvsagt er gradforskjeller. Minner meg forøvrig om noen amerikanere jeg traff nylig, som hadde vært en gang i Norge - de lurte på hvorfor man bare fikk servet disse vaflene over alt! De hadde tydeligvis fått det hvert sted de var på besøk... *S* En venn av meg fra Boston omtaler Norge konsekvent som "The Waffle Country". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Toro har god vaffelmix Bruk godt smør, og vaflene blir kjempegode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 En venn av meg fra Boston omtaler Norge konsekvent som "The Waffle Country". Vafler er jo godt, men jeg har aldri helt skjønt at vi er så stolt av dem at vi må servere dem til alle utlendinger på besøk *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Vafler er jo godt, men jeg har aldri helt skjønt at vi er så stolt av dem at vi må servere dem til alle utlendinger på besøk *S* Fordi det er lettvint og godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.