Gå til innhold

Hvor ofte bytte ammeinnlegg?

Gjest Ammedama

Anbefalte innlegg

Gjest Ammedama

Bruker ammeinnlegg i ull. Hvor ofte bør jeg egentlig bytte de? Hver dag? Når de blir gjennomvåte? Eller når de begynner å stinke råtten melk? (hehe sistnevnt så bør man jo skifte hehe)

Men bare lurer jeg, om man bruker ammeinnlegg i ull - er det vanlig å bytte hver dag da, eller hvor ofte?

Har hørt at man bør bytte amminnlegg ofte for å forebygge sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

Hvis du bruker bare ullinnlegg så kan det jo lett lekke, og når ullen er våt bør den nok skiftes, for det blir fort bakterier av melk. Jeg bruker ullinnleggene utenpå engangsinnleggene da trenger du ikke vaske dem hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Aimabel, så brukte jeg ullinnleggene innerst mot brystet. Dette fordi engangsinnleggene lett satte seg fast i brystvorta og forårsaket sår på allerede såre vorter...

Jeg lakk ganske mye den første tiden, og da byttet jeg gjerne innlegg både 3 og 4 ganger om dagen - ullinnlegg altså. Engangsinnleggene ble nok byttet ved hver amming.

Etterhvert lakk jeg ikke så mye lenger, og kunne bruke ullinnleggene hele dagen. Byttet nok så og si hver dag så lenge jeg brukte dem.

Skyllet dem i vann og hang dem til tørk på badet over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre par som jeg byttet på, så jeg la de til tørk når jeg følte for det (og byttet uansett både morgen og kveld selv om de ikke var våte). Vasket de svært svært sjelden, så godt som aldri. Men ulla trenger å hvile litt og ikke være i bruk hele tida, har jeg hørt.

Jeg brukte aldri engangsinnlegg, hverken utenpå eller innenfor ullinnlegga.

Det med sopp ville jeg tatt hvis du først får problemet. Da må alle ullinnleggene kokes (fremgangsmåte står i bruksanvisningen til Lana-innleggene iallfall) og jeg ville nok kanskje brukt engangs innerst mot kroppen til jeg var kvitt soppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ullamihardbestmmilo

Jeg hadde tre par som jeg byttet på, så jeg la de til tørk når jeg følte for det (og byttet uansett både morgen og kveld selv om de ikke var våte). Vasket de svært svært sjelden, så godt som aldri. Men ulla trenger å hvile litt og ikke være i bruk hele tida, har jeg hørt.

Jeg brukte aldri engangsinnlegg, hverken utenpå eller innenfor ullinnlegga.

Det med sopp ville jeg tatt hvis du først får problemet. Da må alle ullinnleggene kokes (fremgangsmåte står i bruksanvisningen til Lana-innleggene iallfall) og jeg ville nok kanskje brukt engangs innerst mot kroppen til jeg var kvitt soppen.

Åh jeg koker innlegga jeg... uansett.

Jeg bruker dem noen dager eller til de evnt. blir gjennomvåte/lukter,

så vasker jeg dem i Milo ullvask, skyller i kaldt vann, koker dem i 5 min, og ruller dem så inn i et håndkle for å presse ut vannet, for så å henge til tørk.

Jeg har 3-4 par jeg bytter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

I motsetning til Aimabel, så brukte jeg ullinnleggene innerst mot brystet. Dette fordi engangsinnleggene lett satte seg fast i brystvorta og forårsaket sår på allerede såre vorter...

Jeg lakk ganske mye den første tiden, og da byttet jeg gjerne innlegg både 3 og 4 ganger om dagen - ullinnlegg altså. Engangsinnleggene ble nok byttet ved hver amming.

Etterhvert lakk jeg ikke så mye lenger, og kunne bruke ullinnleggene hele dagen. Byttet nok så og si hver dag så lenge jeg brukte dem.

Skyllet dem i vann og hang dem til tørk på badet over natta.

Jeg gjorde også det helt på begynnelsen for å ikke bli sår. Men nå lurer jeg på om de har blitt litt ødelagt/tovet i vask for de trekker ikke til seg melk. dermed renner melken ut under ammeinnlegget, derfor ble jeg nødt til å bruke engangs inni. Men man må vel vaske de ofte, ellers blir de helt stive av melken. og så lukter det surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde også det helt på begynnelsen for å ikke bli sår. Men nå lurer jeg på om de har blitt litt ødelagt/tovet i vask for de trekker ikke til seg melk. dermed renner melken ut under ammeinnlegget, derfor ble jeg nødt til å bruke engangs inni. Men man må vel vaske de ofte, ellers blir de helt stive av melken. og så lukter det surt.

Bare å bøye og kna litt på de så er de ikke stive av melken lenger. Og ulla renser seg selv, så det lukter ikke surt så lenge. Ville eventuelt bare skylt de i kaldt vann. Det at melka renner fort gjennom nå tipper jeg kommer av at de er for mye vasket (eller vasket med for mye vaskemiddel). Og hvis du mot all formodning i tillegg har brukt tøymykner så skal det en god del til for å få de til å bli "gode" igjen, da tror jeg du må ha lanolin-kur på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Bare å bøye og kna litt på de så er de ikke stive av melken lenger. Og ulla renser seg selv, så det lukter ikke surt så lenge. Ville eventuelt bare skylt de i kaldt vann. Det at melka renner fort gjennom nå tipper jeg kommer av at de er for mye vasket (eller vasket med for mye vaskemiddel). Og hvis du mot all formodning i tillegg har brukt tøymykner så skal det en god del til for å få de til å bli "gode" igjen, da tror jeg du må ha lanolin-kur på de.

Jeg har pleid å vaske dem for hånd med litt milo. Ved et uhell kom jeg til å få med en i kokvasken, den ble ganske liten og hard :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket dem i grunnen ikke så veldig ofte, men skyllet dem som sagt godt hver gang jeg skiftet.

Tror jeg bare vasket dem 1-2 ganger i løpet av hele ammeperioden (8-10 mnd) og så når jeg var ferdig.

Mine ullinnlegg holdt ikke særlig godt på lekket melk, så derfor brukte jeg engangs utenpå for å unngå for mye søl på klærne ;)

Innleggene var derimot gode og varme og isolerte godt, selv om jeg ble våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å vaske dem for hånd med litt milo. Ved et uhell kom jeg til å få med en i kokvasken, den ble ganske liten og hard :-)

Men ang. kokvask

jeg leste i babyboken ang. vasking av ammeinnlegg

man skulle vaske dem i lunkent vann med ullvaskemiddel,

skylle dem med kaldt vann, ha dem i kokende vann i 5 min, og presse ut vannet av dem i et håndkle, og så henge til tørk.

Dette har jeg gjort og ullinnleggene har holdt seg fine.

Jeg bruker innleggene i flere dager, de lukter ikke,

det gjør derimot bhn om det en sjelden gang skulle lekke så mye at det går gjennom.

Ulla er nok selvrensende, men når de begynner å bli stive av tørket melk, da er det på tide å vaske de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...