Gå til innhold

Oppskrift på lasagne

Anbefalte innlegg

Gjest Sitrina
Skrevet

Kjøp eskene på supern og følg oppskriften bak. Tilsett ting og tang ved siden av som du synes om.

Den lasagnen der får jeg mye skryt av, den blir veldig god.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg fikk en utrolig god oppskrift her inne en gang (av Blikkboks, tror jeg det var), men den er litt mer avansert enn som så. Legger den gjerne ut, men ikke hvis det er hurtigvarianten du er ute etter.

:-)

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg fikk en utrolig god oppskrift her inne en gang (av Blikkboks, tror jeg det var), men den er litt mer avansert enn som så. Legger den gjerne ut, men ikke hvis det er hurtigvarianten du er ute etter.

:-)

Vil gjerne ha oppskrift på litt mer avanserte lasagner og :)

Skrevet

Min er veldig god, men jeg har ingen eksakte mål. Du får se om du får til noe ut av dette :)

Beregnet til ca 4 personer:

Kjøttsaus:

500 g karbonadedeig.

2 løk.

1 boks hermetiske tomater (gjerne med hvitløk eller basilikum.)

1 boks tomatpurè

1 gulrot

1 paprika (valgfri farge)

1 lite ts sambal oelek

1-3 fedd hvitløk.

Salt, pepper, paprikapulver, oregano, basilikum.

Brun og smuldre kjøttdeigen. Kutt opp løk og paprika i småbiter. Raspe gulrota på største riveside. Kutt hvitløken i bittesmå biter. Ha alt i sammen med kjøttdeigen. Spe gjerne med litt matfløte. La småputre.

Bechamèlsaus (hvit saus):

Ca 50-100 g smør (meierismør)

Passe mengde hvetemel...

Passe mengde melk.

Salt, hvit pepper og muskatnøtt.

Smelt smøret. Rør inn hvetemel til det blir som en deig. Spe gradvis med melk til passende saus. Krydre.

Riv ca 2-300 gram ost. Ha halvparten i den hvite sausen. Hold sausen varm.

Smør et ildfast fat.

Ha i kjøttsaus, bechamèlsaus, lasagneplater lagvis. Avslutt med bechamèlsaus og ha på et godt lag med ost og oregano på toppen.

Stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 200 grader.

Serveres med en god grønn salat og godt brød.

Gjest ViViola
Skrevet

Vil gjerne ha oppskrift på litt mer avanserte lasagner og :)

OK. Følg med:

9 lasagneplater,

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

4 nellikspikere/hel nellik, 1 Løk, delt i to, 6 dl skummetmelk,

25gr. smør, 250 gr. raspet Cheddarost

Ostesaus - fremgangsmåte:

Stikk nellikene inn i den delte løken, og ha dem i en gryte. Ha i melken og varm opp til den nesten koker. Ta den av platen og sett den tilside i ca. 15 minutter, og etter det tar du ut løken med nellikspikerne.

Smelt smøret i en kjele, ta i mel og la den surre i ca. 1minutt, tilsett gradvis den varme "kryddermelken", mens du visper hele tiden, tilslutt tilsetter du cheddarosten, og rører til den er helt innsmeltet i sausen.

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje, 2 finhakkede løk, 3 presset hvitløksfedd, 1 ts tørket oregano, 1 ts tørket basilikum, 3 ss. tomatpure, 500gr. karbonadedeig og en boks tomater (kjøp noen skikkelig gode!).

Kjøttsaus - framgangsmåte:

Varm opp oljen i en kjele, stek løk i 3-5 minutter, til løken er mør. Tilsett hvitløk og stek 1 minutt til. Rør inn urter, tomatpure og karbonadedeigen (som du har stekt, selvsagt) Kok under stadig omrøring i ca 5 minutter. Tilsett boksen med tomater, og smak til med salt og pepper. La sausen småkoke i ca. 45min. Rør om av og til.

Etter å ha laget kjøttsausen og ostesausen, begynner du:

Smør formen du skal bruke, så begynner du med kjøttblandingen, så ostesaus, så lasagneplater, dette gjør du flere ganger oppover. Når du har lagt det siste laget med lasagneplater, tar du resten av ostesausen på toppen, også strør du over parmesanen over igjen.

Stekes i en time i forvarmet ovn på 190 grader. Jeg legger over aleminiumsfolie på slutten, når jeg har fått den fargen jeg syns er mest appetittelig på en lasagne.

Denne kan trygt lages i digre porsjoner og fryses ned. Helt supergod, altså! (Vær raus med osten på toppen om du er glad i parmesan.)

Gjest Trådstarter
Skrevet

OK. Følg med:

9 lasagneplater,

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

4 nellikspikere/hel nellik, 1 Løk, delt i to, 6 dl skummetmelk,

25gr. smør, 250 gr. raspet Cheddarost

Ostesaus - fremgangsmåte:

Stikk nellikene inn i den delte løken, og ha dem i en gryte. Ha i melken og varm opp til den nesten koker. Ta den av platen og sett den tilside i ca. 15 minutter, og etter det tar du ut løken med nellikspikerne.

Smelt smøret i en kjele, ta i mel og la den surre i ca. 1minutt, tilsett gradvis den varme "kryddermelken", mens du visper hele tiden, tilslutt tilsetter du cheddarosten, og rører til den er helt innsmeltet i sausen.

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje, 2 finhakkede løk, 3 presset hvitløksfedd, 1 ts tørket oregano, 1 ts tørket basilikum, 3 ss. tomatpure, 500gr. karbonadedeig og en boks tomater (kjøp noen skikkelig gode!).

Kjøttsaus - framgangsmåte:

Varm opp oljen i en kjele, stek løk i 3-5 minutter, til løken er mør. Tilsett hvitløk og stek 1 minutt til. Rør inn urter, tomatpure og karbonadedeigen (som du har stekt, selvsagt) Kok under stadig omrøring i ca 5 minutter. Tilsett boksen med tomater, og smak til med salt og pepper. La sausen småkoke i ca. 45min. Rør om av og til.

Etter å ha laget kjøttsausen og ostesausen, begynner du:

Smør formen du skal bruke, så begynner du med kjøttblandingen, så ostesaus, så lasagneplater, dette gjør du flere ganger oppover. Når du har lagt det siste laget med lasagneplater, tar du resten av ostesausen på toppen, også strør du over parmesanen over igjen.

Stekes i en time i forvarmet ovn på 190 grader. Jeg legger over aleminiumsfolie på slutten, når jeg har fått den fargen jeg syns er mest appetittelig på en lasagne.

Denne kan trygt lages i digre porsjoner og fryses ned. Helt supergod, altså! (Vær raus med osten på toppen om du er glad i parmesan.)

Hørtes godt ut, men ble litt skeptisk ang. nelliken - passer det i lasagne? Men sikkert godt da... bare litt annerledes.

Skrevet

Stekt kjøttdeig (3-500 g), 2 bokser knust hermetisk tomat, krydder (gastromat, salt, bittelitt basilikum, oregano, hvitløk, pepper), pastaplater (helst ferske), tykk hvit saus med muskat, salt og pepper og deretter ost på toppen.

Less is more.

Gjest ViViola
Skrevet

Hørtes godt ut, men ble litt skeptisk ang. nelliken - passer det i lasagne? Men sikkert godt da... bare litt annerledes.

Du, det er helt aldeles nydelig! Gubben åt så jeg trodde han skulle sprekke, rett og slett, han var helt i lykkerus. :-) Og han "kan sin lasagne", altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...