Gå til innhold

De / dere som stammer ->

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best, når en som stammer prøver å få til et ord / en setning, men sliter fælt. Se på ham/henne, og vente rolig? Eller se litt bort innimellom?

Jeg prøver å ikke se bort, men heller ikke bli stressa på deres vegne. Hva tror DU?

AneM1365380603
Skrevet

En voksen som stammer vil ofte føle det veldig vondt at han ikke mestrer å snakke, og det kan føles nedverdigende å få "hjelp".

Et barn synes også det er vondt, men i enkelte tilfeller kan det være en lettelse å få hjelp.

La stammeren få snakke ferdig, men står han helt fast er det naturlig å hjelpe.

Skrevet

En voksen som stammer vil ofte føle det veldig vondt at han ikke mestrer å snakke, og det kan føles nedverdigende å få "hjelp".

Et barn synes også det er vondt, men i enkelte tilfeller kan det være en lettelse å få hjelp.

La stammeren få snakke ferdig, men står han helt fast er det naturlig å hjelpe.

Takk for svar. Men det jeg lurte på, var egentlig om jeg skal se på ham, eller se litt bort også. Han bruker jo veldig lang tid på å få ut noen ord eller setninger, så det blir jo lenge å se på ham hele tiden da. Selv om det er naturlig å følge med hele tiden, for selve budskapet er jo ikke så langt. Det bare tar lang tid.

Jeg føler at hvis jeg ser bort, kan jeg virke som jeg ikke tåler stammingen, blir utålmodig, synes den er pinlig el.l.

Hvis jeg ser på ham, så føler jeg at det blir så lenge at jeg nesten stirrer. Hva føles mest komfortabelt for den som stammer.? Det er det jeg lurer på, for da blir jeg tryggere på situasjonen. Og da blir jeg en bedre lytter.

Skrevet

Tror det er lurt å oppføre seg mest mulig normalt, altså prøve å overse stammingen...

Hvordan overser man den? - se min kommentar til AneM

Skrevet

I sånne situasjoner pleier jeg å gå for det som føles naturlig. For meg vil det nok være å se bort når jeg føler at vi er ved et punkt der den jeg snakker meg begynner å føle seg forlegen. Kanskje det løsner litt hvis jeg ikke sitter der og glor?

Gjest høstløv
Skrevet

Takk for svar. Men det jeg lurte på, var egentlig om jeg skal se på ham, eller se litt bort også. Han bruker jo veldig lang tid på å få ut noen ord eller setninger, så det blir jo lenge å se på ham hele tiden da. Selv om det er naturlig å følge med hele tiden, for selve budskapet er jo ikke så langt. Det bare tar lang tid.

Jeg føler at hvis jeg ser bort, kan jeg virke som jeg ikke tåler stammingen, blir utålmodig, synes den er pinlig el.l.

Hvis jeg ser på ham, så føler jeg at det blir så lenge at jeg nesten stirrer. Hva føles mest komfortabelt for den som stammer.? Det er det jeg lurer på, for da blir jeg tryggere på situasjonen. Og da blir jeg en bedre lytter.

Tenk på hva det er naturlig i en samtale med en som ikke stammer, du stirrer jo ikke på vedkommende hele tiden, selv om samtalen går sin gang.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det som føles mest naturlig for deg. Dette går jo på usikkerhet hos deg også :)

I og med at du vet at du havner i den situasjonen igjen kan du jo titte litt andre steder når vedkommende ikke stammer også.

Uansett er det stammeren som har det verst. Jeg tror ikke han vil like at du stirrer, men husk at han veldig ofte snakker med personer som blir usikre. Han ser din usikkerhet, så prøv uansett å se vennlig ut :o)

Gjest .......hsi
Skrevet

se ut som du har god tid, smil og vent på svar, ikke se utålmodig ut og ikke prøv å fullføre setningen.

Skrevet

se ut som du har god tid, smil og vent på svar, ikke se utålmodig ut og ikke prøv å fullføre setningen.

Enig med du. Bortsett fra det med å smile, eller se så vennlig ut. Kan ikke det virke litt nedlatende /"sette meg litt over ham". Medfølelse ... det blir jo gærent?

Gjest totempælen
Skrevet

Enig med du. Bortsett fra det med å smile, eller se så vennlig ut. Kan ikke det virke litt nedlatende /"sette meg litt over ham". Medfølelse ... det blir jo gærent?

Nei, det er da ingenting galt med å smile så lenge det er naturlig at du ville smilt til en som ikke stammet. Det å stamme er ikke unormalt, men helt normalt. Det hender av og til at jeg stammer når jeg blir for ivrig... men jeg hadde en venninne som stammet skikkelig, det var en tålmodighetsprøve å snakke med henne, men jeg lot henne snakke ferdig :) Smile når det er naturlig altså. Du kan jo ikke smile om hun snakker om noe alvorlig.

Skrevet

Nei, det er da ingenting galt med å smile så lenge det er naturlig at du ville smilt til en som ikke stammet. Det å stamme er ikke unormalt, men helt normalt. Det hender av og til at jeg stammer når jeg blir for ivrig... men jeg hadde en venninne som stammet skikkelig, det var en tålmodighetsprøve å snakke med henne, men jeg lot henne snakke ferdig :) Smile når det er naturlig altså. Du kan jo ikke smile om hun snakker om noe alvorlig.

Men tror du han blir mest brydd om jeg

1 - lar blikket rolig hvile på ham mens jeg venter til han blir ferdig

eller

2 - ser litt rundt i rommet innimellom. (Da tenker jeg at han tror jeg synes han er håpløs / ikke gidder å være tålmodig.) (Mens hvis jeg ser på ham hele tiden, er jeg redd han blir flau fordi jeg liksom SER hvordan han sliter med ordene)

Gjest Narnia77
Skrevet

Men tror du han blir mest brydd om jeg

1 - lar blikket rolig hvile på ham mens jeg venter til han blir ferdig

eller

2 - ser litt rundt i rommet innimellom. (Da tenker jeg at han tror jeg synes han er håpløs / ikke gidder å være tålmodig.) (Mens hvis jeg ser på ham hele tiden, er jeg redd han blir flau fordi jeg liksom SER hvordan han sliter med ordene)

Kanskje best å se på han, kikke litt bort, se på han, litt frem og tilbake. Men for guds skyld - ikke se på klokka :D

Skrevet

Kanskje best å se på han, kikke litt bort, se på han, litt frem og tilbake. Men for guds skyld - ikke se på klokka :D

Takk! Og ikke gjespe heller! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...