Gå til innhold

Jeg skal få katt i helgen,hva skal jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Gjest snart katt i hus
Skrevet

Jeg skal få en katt i helgen. Den er 18 uker gammel.Hva må jeg ha i hus og gode tips sånn i starten med den. Vi bor i hus med en liten hage. Den kommer fra en gård.

Skal den ha vaksiner eller kanskje behandles mot lus etc. Til nå har det jo vært en utekatt.

Tror ikke den er stueren ennå, noen gode tips der også.

Er det noen med litt erfaring der ute med noen gode tips så er jeg glad for det.

Gjest ViViola
Skrevet

Vi fikk vår katt da den var 12 uker.

De første dagene var den kun på ett rom i huset, og der hadde den tørrfor (likt det den var vant til), vannskål, kurv med mykt teppe og kattedo. Vi var på besøk en og en de to første døgna, bare satt på gulvet til å begynne med, og etter hvert lagde vi leker som vi lekte med.

Etter ei ukes tid, tenker jeg, så fikk den tilgang på ett rom til, så ett rom til osv. til hele huset var "erobret". Den var på rommet "sitt" om natta, da, der kattedoen var.

Etter ca 3 uker som innekatt, fikk den begynne å gå ut. Vi har også hage, men siden vi bor inntil en stoooor skog ville vi ikke slippe den helt løs tvert. Derfor var vi med den ut, og hadde hyppige innlokkinger med godbit. Skinke eller fisk eller noe. Både fordi den skulle forstå lokkingen, men også fordi det skulle være stas å komme inn igjen. Det var jo sykt morsomt å gå ut!

Når den fikk begynne å være ute, så tok vi den med til dyrlegen og fikk satt vaksine og chip. Det anbefales veldig sterkt, kjedelig om katten blir syk.

I matveien har vår pus avansert voldsomt, nå er det brødskiver med makrell i tomat eller leverpostei som helst spises til frokost (nå er den ute hele natta, da), og har vi fisk til middag må pus være ute mens vi spiser. Da bare gnåler den hele tida, for FISK kan ingenting slå! :-) Tørrfor er mer sånn "i nøden spiser fanden også fluer"-mat.

Lykke til med pusen!

Gjest Tatjana
Skrevet

Vår pus var vel 12 uker da vi fikk den. Den var vant til å gå på kattedo fra før, så vi satte opp en på badet. De første ukene var den stengt inne på badet om nettene.

Vi fikk pusen på våren, så den fikk gå ut fra dag 1. Vi var hjemme da, og lot døra stå oppe så den kunne gå ut hvis den hadde lyst. Den hadde aldri væørt ute før, så den erobret hagen i utrolig langsomt tempo. Tok vel ca 1 uke før den våget seg mer enn 1 m fra trappa.

Vi spurte de vi fikk den av hva den hadde fått å spise, og så kjøpte vi samme slags mat. og så hadde vi kjøpt inn seng og klorebrett på forhånd. Matskåler er jo også kjekt å ha, og en lite børste.

Når pusen vår kloret rundt på møbler og vegger sa vi "Nei" og løftet den bort til klorebrettet. Det drev vi med lenge. Nå har vi gitt opp. ;-)

Pusen vår var engstelig en liten stund, men det gikk fort over. Den var ikke store katten før den eide hele huset og familien med. Nå har den rang langt over bikkja, som veier ca 15 ganger mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...