Gå til innhold

Allergisk reaksjon/barn-farlig?

Anbefalte innlegg

Sønnen min på elve fikk i kveld en allergisk reaksjon.

Jeg kunne se at han raskt hovnet opp fra en knappstørrelse til at hele armen var helt dekket i løpet av kort tid.

Dro nedpå legevakta for å få det sjekket, og det viste seg det var en allergisk reaksjon. Vet ikke hvorfor.

Han fikk først et hurtigvirkende kortison som han drakk i tillegg til en allergitablett. Men det funket ikke.

Etter 30-40 min fikk han en sprøyte i overarmen. Det funket ganske raskt. Og i løpet av en times tid så var han helt fin igjen.

Det var et ganske skremmende syn å se hvordan gutten hovnet så fort opp. Han var også sliten, holdt på å sovne i fanget mitt.

Kan dette ha vært farlig, dersom vi ikke hadde reist ned på legevakta? Jeg glemte helt å spørre..

Noen med peiling/erfaring her? I såfall ville jeg blitt veldig glad for svar :-)

*Bekymret nå*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316558-allergisk-reaksjonbarn-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest plingpling

Ja, elveblest kan utvikle seg til å bli livstruende. Vil helst ikke skremme deg, men du spørr jo. Følg med på han gjennom natten. Da det kan roe seg etter behandling, men dukke opp igjen etter en stund. Det kommer helt an på hva han har reagert på.

I og med at han hadde en så kraftig reaksjon ville jeg også fått han utredet for ulike allergier.

Gjest høstløv

Ja, allergisk reaksjon kan være farlig, jeg kjenner en som hovner opp i halsen, bare han lukter på peanøtter. Han må til lege med en gang, for ellers kan halsen snøre seg helt sammen og han blir kvalt.

Broren hans havnet på sykehus i Thailand for det samme problemet, men da vet jeg ikke hva som han reagerte på. Han var på ferie der sammen med en av sønnene mine, og tilstanden hans var vist dramatisk en stund.

Annonse

Ja, allergisk reaksjon kan være farlig, jeg kjenner en som hovner opp i halsen, bare han lukter på peanøtter. Han må til lege med en gang, for ellers kan halsen snøre seg helt sammen og han blir kvalt.

Broren hans havnet på sykehus i Thailand for det samme problemet, men da vet jeg ikke hva som han reagerte på. Han var på ferie der sammen med en av sønnene mine, og tilstanden hans var vist dramatisk en stund.

Oii... Skummelt da! Ja, da må en passe godt på..

Tusen takk for at du svarte ;)

Var det bare armen som ble rammet? Ingen hevelser andre steder? Pustevansker? Jeg har en alvorlig allergi og har fått anafylaktisk sjokk noen ganger pga det. Det er svært alvorlig, det stod om minutter alle gangene. Jeg synes dette høres skummelt ut. Jeg ville gjort hva jeg kunne for å få det utredet så fort som mulig uansett.

AneM1365380603

Ja, det kan være livstruende. Allergisjokk kan gi blodtrykksfall, og en kan besvime. Det er farlig for voksne også.

Det er viktig å finne ut hva som kan ha gitt denne kraftige reaksjonen. Så bør dere ha litt krisemedisin liggende.

Sønnen min opplevde dette av en liten bit paranøtt, og jeg har alltid Polaromin i veska, også en medisin jeg ikke husker navnet på. Polarominen følger også han når han er på reise, og den er i medisinskapet hjemme. Til å begynne med ble det sendt til bhg og skole også, men nå er jeg trygg på at han ikke reagerer på andre ting.

Ja, det kan være livstruende. Allergisjokk kan gi blodtrykksfall, og en kan besvime. Det er farlig for voksne også.

Det er viktig å finne ut hva som kan ha gitt denne kraftige reaksjonen. Så bør dere ha litt krisemedisin liggende.

Sønnen min opplevde dette av en liten bit paranøtt, og jeg har alltid Polaromin i veska, også en medisin jeg ikke husker navnet på. Polarominen følger også han når han er på reise, og den er i medisinskapet hjemme. Til å begynne med ble det sendt til bhg og skole også, men nå er jeg trygg på at han ikke reagerer på andre ting.

Ikke adrenalinsprøyter? Selve paranøtten er ganske lett å unngå bortsett fra i jula, men det kan finnes spor av dem i vanlige matvarer.

AneM1365380603

Ikke adrenalinsprøyter? Selve paranøtten er ganske lett å unngå bortsett fra i jula, men det kan finnes spor av dem i vanlige matvarer.

Vi har ikke hatt sprøyter til han. Han fikk en sprøyte i baken og en i armen, i tillegg til tabletter da han fikk allergisjokk. Han er også testet. Det ser ikke ut til at han vil få en slik kraftig reaksjon på annet enn paranøtt.

Merkelig nok viste testen at han kun er lettere allergisk mot paranøtt. Han hadde pustebesvær, brekninger, intens kløe overalt, og fra halsen og opp var han opphovnet.

Etter det har vi aldri hatt noen slag nøtter i jula. Jeg vant to proviantkasser med bl annet en haug nøtter. Jeg ga alt bort. Jeg vil ikke ha sånt i hus. Det er 6 år siden, men opplevelsen var så forferdelig at jeg aldri glemmer det.

Han hadde spist "nyhøstede" gulrøtter.. Det er det eneste "nye" han hadde spist i går og idag..

Mange reagerer på gulrøtter, så det er sikkert det han har reagert på. Ingen av søstrene mine kan spise gulrøtter. Da klør de som besatt i munnen og den ene av dem får dessuten også utslett. Min ene søster har hatt det slik hele livet, mens min andre søster fikk det først nå i sommer. Hun oppdaga det etter at hun spiste av en ferdigsalat i butikken. Den hadde tynne strimler av gulrøtter og det var nok til at hun fikk en allergisk reaksjon.

Gjest imzedimze

Det som er farlig er hvis man hovner opp i "halsen" liksom, at man ikke får puste. Vet ikke hva som er risikoen for at det kan skje om det har skjedd i armen...

jeg har selv opplevd det i ansiktet, men var ufarlig for meg siden det ikke var halsen...bare huden i ansiktet...men så helt grusomt ut...

Annonse

Vi har ikke hatt sprøyter til han. Han fikk en sprøyte i baken og en i armen, i tillegg til tabletter da han fikk allergisjokk. Han er også testet. Det ser ikke ut til at han vil få en slik kraftig reaksjon på annet enn paranøtt.

Merkelig nok viste testen at han kun er lettere allergisk mot paranøtt. Han hadde pustebesvær, brekninger, intens kløe overalt, og fra halsen og opp var han opphovnet.

Etter det har vi aldri hatt noen slag nøtter i jula. Jeg vant to proviantkasser med bl annet en haug nøtter. Jeg ga alt bort. Jeg vil ikke ha sånt i hus. Det er 6 år siden, men opplevelsen var så forferdelig at jeg aldri glemmer det.

Det skjønner jeg godt, og jeg hadde gjort det samme. Jeg har den samme allergien som sønnen din, og jeg har nesten dødd av den. Det er så lite som skal til at du aner det ikke. Jeg har spist ting som har ligget i samme skål som det lå paranøtter i tidligere, og halsen har hovnet igjen. Jeg mener ikke å skremme vettet av deg, men jeg advarer alle som har hatt alvorlige allergireaksjoner. Skaff adrenalinsprøyter og ha dem liggende i tilfelle krise. Det har reddet meg et par ganger.

Han hadde spist "nyhøstede" gulrøtter.. Det er det eneste "nye" han hadde spist i går og idag..

Trenger ikke være gulerøttene han reagerte på, men også former for sprøytemidler o.l. (dersom ikke dette var "hjemmedyrket" uten noe spesielle midler involvert da).

AneM1365380603

Det skjønner jeg godt, og jeg hadde gjort det samme. Jeg har den samme allergien som sønnen din, og jeg har nesten dødd av den. Det er så lite som skal til at du aner det ikke. Jeg har spist ting som har ligget i samme skål som det lå paranøtter i tidligere, og halsen har hovnet igjen. Jeg mener ikke å skremme vettet av deg, men jeg advarer alle som har hatt alvorlige allergireaksjoner. Skaff adrenalinsprøyter og ha dem liggende i tilfelle krise. Det har reddet meg et par ganger.

Paranøtt er visst ganske skummel. Jeg har lest om flere som har hatt kraftige reaksjoner på den. For meg er ikke den nøtten spiselig lenger.

Jeg unngår også frokostblandinger som ser mistenkelig ut. Jeg ser ikke nødvendigheten av å ha sånt i hus. Til å begynne med hadde jeg problemer med peanøtter også, men nå går det greit.

Hvordan er det å sette en slik sprøyte? Har du fått opplæring? Jeg skal lufte det for legen vår. Testen som ble tatt av sønnen viser at han reagerer svakt på kjæledyr, husstøvmidd og blåmuggsopp også, men det legger vi ikke merke til. Etter vi reiv ned det gamle badet har han sluttet å hoste om natta. Han fikk også reaksjon etter å ha hoppet i høy i et fjøs, og en gang da han hoppet på en gammel madrass. Det er mange år siden.

Etter opplevelser som du og min sønn har opplevd får en litt mer respekt for allergier.

Paranøtt er visst ganske skummel. Jeg har lest om flere som har hatt kraftige reaksjoner på den. For meg er ikke den nøtten spiselig lenger.

Jeg unngår også frokostblandinger som ser mistenkelig ut. Jeg ser ikke nødvendigheten av å ha sånt i hus. Til å begynne med hadde jeg problemer med peanøtter også, men nå går det greit.

Hvordan er det å sette en slik sprøyte? Har du fått opplæring? Jeg skal lufte det for legen vår. Testen som ble tatt av sønnen viser at han reagerer svakt på kjæledyr, husstøvmidd og blåmuggsopp også, men det legger vi ikke merke til. Etter vi reiv ned det gamle badet har han sluttet å hoste om natta. Han fikk også reaksjon etter å ha hoppet i høy i et fjøs, og en gang da han hoppet på en gammel madrass. Det er mange år siden.

Etter opplevelser som du og min sønn har opplevd får en litt mer respekt for allergier.

Det er veldig enkelt å sette en adrenalinsprøyte. Det er ikke som i Pulp Fiction, og det går rykter om at en sprøyte midt i hjertet skal gi en overjordisk orgasme. Det er mulig, men det vet jeg i grunnen lite om, for når jeg holder på å kveles er jeg i grunnen lite opptatt av annet enn å overleve. Men seriøst, hvis sønnen min hadde vist minste antydning til å ha arvet allergien min ville jeg sørget for å ha en sprøyte liggende i barnehagen og andre steder han er ofte.

AneM1365380603

Det er veldig enkelt å sette en adrenalinsprøyte. Det er ikke som i Pulp Fiction, og det går rykter om at en sprøyte midt i hjertet skal gi en overjordisk orgasme. Det er mulig, men det vet jeg i grunnen lite om, for når jeg holder på å kveles er jeg i grunnen lite opptatt av annet enn å overleve. Men seriøst, hvis sønnen min hadde vist minste antydning til å ha arvet allergien min ville jeg sørget for å ha en sprøyte liggende i barnehagen og andre steder han er ofte.

Må bare spørre: Har du turt å gi sønnen din nøtter? Har du sagt noe til han om at han ikke skal spise hva som helst hos andre?

Min sønn fikk i kveld beskjed om å aldri spise nøtter hos andre hvis han ikke vet at skåla var nyvaska. Jeg vet at ene bestemora kjøper paranøtt til tross for hans allergi.

Hvor setter du sprøyta?

Huff da.... Hva hadde han spist i forkant av reaksjonen? Det må jo nesten være noe "nytt" han har spist?

Godt å høre at det gikk bra :)

Det trenger _ikke_ å være noen "ny" ting man har hatt i seg, som gjør at en allergisk reaksjon inntreffer. Min mann fikk en kraftig allergisk reaksjon i jula, av hasselnøtter. Hasselnøtter har han spist i 30 år forut for dette.

Det var kjempeskremmende, han begynte å klø, ble rød på øynene og hovnet opp i tunge og svelg. På våren i år reagerte han kraftig på bjørk, og han har aldri i sitt liv vært allergisk på blomstring før.

Jeg kjenner flere som er allergiske mot gulerøtter, men jeg har aldri hørt om denne reaksjonen som J31 beskriver.

Jeg skulle gjerne hatt en Epipenn i huset, ICE. *lettere hysterisk*

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224321026' post='3988818]

Det trenger _ikke_ å være noen "ny" ting man har hatt i seg, som gjør at en allergisk reaksjon inntreffer. Min mann fikk en kraftig allergisk reaksjon i jula, av hasselnøtter. Hasselnøtter har han spist i 30 år forut for dette.

Det var kjempeskremmende, han begynte å klø, ble rød på øynene og hovnet opp i tunge og svelg. På våren i år reagerte han kraftig på bjørk, og han har aldri i sitt liv vært allergisk på blomstring før.

Jeg kjenner flere som er allergiske mot gulerøtter, men jeg har aldri hørt om denne reaksjonen som J31 beskriver.

Jeg skulle gjerne hatt en Epipenn i huset, ICE. *lettere hysterisk*

Det er sant. Den ene søsteren min kan ikke spise frukt i det hele tatt. Har det tatt lang tid siden sist hun smakte en bestemt frukt, kan hun smake _litt_ på den en gang eller to, så er allergien i full blomst igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...