Gjest noen flere med sånne barn? Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hva er det med denne 11-åringen min som er så skeptisk til alt nytt+ Han vil nesten ikke skifte klær, og hvis han skifter er det til noe som ligner. Utroolig kresen på f.eks. bukser, det skal være lomme sånn-og sånn osv. Lue - den gamle fra i fjor er sliten, han hadde trengt en ny. Men det er jo kommet nye modeller, og fjorårets modell er ikke å få tak i. Sukk. Longs - han vokste ifra longs med fot - og det var en lang prosess å få han til å akseptere stillongs. Behøver jeg å nevne at boxershorts forkastes, her gjelder kun vanlige truser? Og de må ikke være for tynne i stoffet! Sokker - kun de blå fra Cubus godtas, Selv midt på sommeren vil han bruke de tykke sokkene, tynnere blir liggende i skapet. T-skjortene har han vokst fra, og de som passer ligger ubrukt. Ikke for det at det gjør noe, for han tar ALDRI av seg collegejakka, der er glidelåsen alltid dratt opp til haka! Blir han varm og noen velmenende sjeler foreslår at han kan ta av seg jakka ser han bare olmt på dem. Jeg lurer på hvordan han blir som voksen? Han skal vel bruke de samme klærne til de faller fra hverandre, for da har han sluttet å vokse fra de! Søsken vil gjerne prøve nye modeller og farger - og mor også, så hvor dette kommer fra aner jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ikke jeg heller, men syttenåringen min er likedan og har vært det i årevis, hvis vi kjøper klær til ham utan at han vet om det, vil han ikke gå med de, ikke vil han med til butikken for å kjøpe klær heller, han har en genser som er noenlunde og to-tre par olabukser, samt t-skjorter, og det mener han er nok klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Litt autisme preg synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen flere med sånne barn Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ikke jeg heller, men syttenåringen min er likedan og har vært det i årevis, hvis vi kjøper klær til ham utan at han vet om det, vil han ikke gå med de, ikke vil han med til butikken for å kjøpe klær heller, han har en genser som er noenlunde og to-tre par olabukser, samt t-skjorter, og det mener han er nok klær. Tja, mulig det. Han har adhd og da han var yngre mistenkte jeg asberger..... men han fungerer nærmest normalt ellers, litt sosiale vansker som jeg tillegger adhd-en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke-gi-opp Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Tja, mulig det. Han har adhd og da han var yngre mistenkte jeg asberger..... men han fungerer nærmest normalt ellers, litt sosiale vansker som jeg tillegger adhd-en. hva med å gå sammen om å fjerne ting fra klesskapet? Si at i dag skal vi rydde og la han være med på prosessen med å velge. En venninne av meg hadde også en MEGET sta og egen adhd-er som heller ikke ville ha nye klær. Hun gjorde til slutt kort prosess, og hev alt det gamle og utslitte. Gutten fikk jo selvfølgelig "anfall" da han kom hjem, men det gikk over. Og neste dag måtte han jo ta på seg de nye klærne, for han kunne jo ikke gå naken på skolen. Og han var skikkelig førnøyd da han kom hjem og hadde fått kompliment fra den peneste jenta i klassen ang sine nye klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Tja, mulig det. Han har adhd og da han var yngre mistenkte jeg asberger..... men han fungerer nærmest normalt ellers, litt sosiale vansker som jeg tillegger adhd-en. Min syttenåring har er ikke noe bokstavbarn, han er vanlig intelligent og skoleflink, men klær bryr han seg fint lite om.. og skoene han har er helt utslitte, men han vil ikke med oss i butikken for å kjøpe nye, jeg har sagt at han kan få penger og gå selv, hvis han synes at det er flaut å ha med foreldrene, men det vil han heller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Dette kjenner jeg igjen fra flere av de velfungerende apserger-guttene jeg har jobbet med i videregående skole. Interessant at du nevner at han har vært utredet for asperger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 hva med å gå sammen om å fjerne ting fra klesskapet? Si at i dag skal vi rydde og la han være med på prosessen med å velge. En venninne av meg hadde også en MEGET sta og egen adhd-er som heller ikke ville ha nye klær. Hun gjorde til slutt kort prosess, og hev alt det gamle og utslitte. Gutten fikk jo selvfølgelig "anfall" da han kom hjem, men det gikk over. Og neste dag måtte han jo ta på seg de nye klærne, for han kunne jo ikke gå naken på skolen. Og han var skikkelig førnøyd da han kom hjem og hadde fått kompliment fra den peneste jenta i klassen ang sine nye klær. Fint at det gikk godt, da, men det virker vel drastisk, synes jeg, og kunne vel like gjerne slått den andre veien. Og overfor et menneske med Asperger er det iallefall ikke særlig snilt gjort eller noe å anbefale... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 hva med å gå sammen om å fjerne ting fra klesskapet? Si at i dag skal vi rydde og la han være med på prosessen med å velge. En venninne av meg hadde også en MEGET sta og egen adhd-er som heller ikke ville ha nye klær. Hun gjorde til slutt kort prosess, og hev alt det gamle og utslitte. Gutten fikk jo selvfølgelig "anfall" da han kom hjem, men det gikk over. Og neste dag måtte han jo ta på seg de nye klærne, for han kunne jo ikke gå naken på skolen. Og han var skikkelig førnøyd da han kom hjem og hadde fått kompliment fra den peneste jenta i klassen ang sine nye klær. Det finnes ingenting i klesskapet å rydde, klær som er for små er enten kastet eller gitt bort. Klesskapet er gapende tomt. Han bruker bare de samme klærne hele tiden, de blir vasket nesten hver dag og morgenen etter tar han de på igjen. Siste uken var han med storesøster på 25 på handletur, de kom hjem med ti par sokker, to par bokser, og en hettegenser med glidelås, han kjøpte seg også tre ensfargede T-skjorter. Jeg må legge til at den andre hettegenseren han bruker har hun kjøpt til ham i London. Men ingen nye sko og heller ingen høstjakke. Han kjøpte seg også tre ensfargede T-skjorter. Han trenger ikke klær iflg. ham selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maffig Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Som flere andre sier her, så minner det om en autismespektrumsforstyrrelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ikke jeg heller, men syttenåringen min er likedan og har vært det i årevis, hvis vi kjøper klær til ham utan at han vet om det, vil han ikke gå med de, ikke vil han med til butikken for å kjøpe klær heller, han har en genser som er noenlunde og to-tre par olabukser, samt t-skjorter, og det mener han er nok klær. Mye samme mengde som meg det hvis man plusser på et par treningsdresser :-) Men her om dagen gitt to olabukser i søpla pga hull i ratata og da har jeg bare en igjen...... Har 2 eller 3 gensre da :-) Trenger ikke mer enn det jeg, har mine favoritter. Største favoritten er klubbdressen fra hundeklubben. En skikkelig god treningsdress. Jeg vasker den og den tørker over natten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Mye samme mengde som meg det hvis man plusser på et par treningsdresser :-) Men her om dagen gitt to olabukser i søpla pga hull i ratata og da har jeg bare en igjen...... Har 2 eller 3 gensre da :-) Trenger ikke mer enn det jeg, har mine favoritter. Største favoritten er klubbdressen fra hundeklubben. En skikkelig god treningsdress. Jeg vasker den og den tørker over natten. Det blir bare så vanskelig med så lite klær, når guttungen skal på ferie. Da har han jo ingenting å ta på seg etter to dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det blir bare så vanskelig med så lite klær, når guttungen skal på ferie. Da har han jo ingenting å ta på seg etter to dager. Sant nok:-) Sliter med det selv.... Men jeg er sånn at jeg ikke orker gå i butikker som regel og da blir det sånn. Tror jeg sliter med butikkangst jeg:-) Er i matbutikken med handleliste hender det jeg bare må gå ut midt i handlinga. Begynner å kaldsvette og skjelve. Men kan ikke velge, man må ha mat. Klesbutikker kan jeg unngå så da gjør jeg det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Sant nok:-) Sliter med det selv.... Men jeg er sånn at jeg ikke orker gå i butikker som regel og da blir det sånn. Tror jeg sliter med butikkangst jeg:-) Er i matbutikken med handleliste hender det jeg bare må gå ut midt i handlinga. Begynner å kaldsvette og skjelve. Men kan ikke velge, man må ha mat. Klesbutikker kan jeg unngå så da gjør jeg det! Han har ikke angst for butikker. Faren til en kameraten av ham har en far, som driver butikk, og der er han da både titt og ofte, men det er altså ingen klesbutikk. Han kan også bli med oss i matbutikken, og reise til Sverige og handle sammen med en kompis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Sant nok:-) Sliter med det selv.... Men jeg er sånn at jeg ikke orker gå i butikker som regel og da blir det sånn. Tror jeg sliter med butikkangst jeg:-) Er i matbutikken med handleliste hender det jeg bare må gå ut midt i handlinga. Begynner å kaldsvette og skjelve. Men kan ikke velge, man må ha mat. Klesbutikker kan jeg unngå så da gjør jeg det! Kjøp deg klær via internett - så slipper du problemet. (Eller ta tak i problematikken rundt butikkangst.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kjøp deg klær via internett - så slipper du problemet. (Eller ta tak i problematikken rundt butikkangst.) Jeg har prøvd via internett og det funker til en viss grad på gensere, men på bukser er jeg så kresen at det er en gru :-) Jeg tvinger meg inn i butikker når jeg må og det er jo noen ganger da jeg stort sett er alene med våre 3 barn, men det virker ikke til å hjelpe veldig. Er ikke bare butikker det gjelder heller, stort sett alle steder jeg føler meg tvunget til å være. Som å sitte på i bil, eller fly og båt ennå værre. Funker stort sett ganske bra å handle hvis jeg ikke har med unga, for da vet jeg at jeg kan gå ut hvis jeg må, føler at jeg har en retrettmulighet da som jeg ikke har når unga er med meg. Kan jo stort sett ikke bare gå i fra de midt i butikken :-) Men stort sett plager det meg ikke, synes det er så kjedelig å handle uansett så jeg kan godt la det være også jeg :-) Man ser meg ikke ofte på kjøpesentre akkurat :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Han har ikke angst for butikker. Faren til en kameraten av ham har en far, som driver butikk, og der er han da både titt og ofte, men det er altså ingen klesbutikk. Han kan også bli med oss i matbutikken, og reise til Sverige og handle sammen med en kompis. Kanskje han rett og slett synes det er skikkelig kjedelig med klær :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Kanskje han rett og slett synes det er skikkelig kjedelig med klær :-) Ja, kanskje det. Han kan godt bli med på Senteret, hvis jeg lover at vi ikke skal kjøpt klær eller sko til ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg har prøvd via internett og det funker til en viss grad på gensere, men på bukser er jeg så kresen at det er en gru :-) Jeg tvinger meg inn i butikker når jeg må og det er jo noen ganger da jeg stort sett er alene med våre 3 barn, men det virker ikke til å hjelpe veldig. Er ikke bare butikker det gjelder heller, stort sett alle steder jeg føler meg tvunget til å være. Som å sitte på i bil, eller fly og båt ennå værre. Funker stort sett ganske bra å handle hvis jeg ikke har med unga, for da vet jeg at jeg kan gå ut hvis jeg må, føler at jeg har en retrettmulighet da som jeg ikke har når unga er med meg. Kan jo stort sett ikke bare gå i fra de midt i butikken :-) Men stort sett plager det meg ikke, synes det er så kjedelig å handle uansett så jeg kan godt la det være også jeg :-) Man ser meg ikke ofte på kjøpesentre akkurat :-) OK. Hørtes bare litt - eh - slitsomt ut å ha såvidt lite klær. Ikke at jeg er så mye bedre forspent, altså, jeg er heller ingen shoppingmaster. Men jeg har da klær så jeg ikke trenger å vaske hver dag. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ja, kanskje det. Han kan godt bli med på Senteret, hvis jeg lover at vi ikke skal kjøpt klær eller sko til ham. He he, høres ut som min datter. Bare ho hører ordet shopping får ho brekninger og spasmer :-) Men ho tar villig imot klæt og er fornøyd med alt ho får, bare ho slipper å finne de selv i butikken :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.