Gjest juks og fanteri? Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg opplevde noe merkelig i går. Jeg satt på en kafé på Oslo S og ventet på noen, da en dame kom bort til meg med en lapp og en nøkkelring. På lappen sto det noe om "gi en gave til de døve" eller noe i den dur. Men dette er bare tigging, eller? 0 Siter
Gjest Palene Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Selvfølgelig er dette tigging, tviler på at oppegående døve driver med sånt. Hvis du vil støtte døve kan du heller gjøre det her: http://www.deafnet.no/nor/forsiden/venstremeny/stoett_og_verv 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Det er bare tull!! Jeg er selv døv og vet at man ikke driver innsamling til døve på denne måten. Tragisk at noen utnytter det :-( 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Det er bare tull!! Jeg er selv døv og vet at man ikke driver innsamling til døve på denne måten. Tragisk at noen utnytter det :-( Kanskje mennesket var fra utlandet, og derfor var hun "norskdøv". Funksjonshemmedes organisasjoner samler ikke inn penger på slike måter. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Kanskje mennesket var fra utlandet, og derfor var hun "norskdøv". Funksjonshemmedes organisasjoner samler ikke inn penger på slike måter. Det finnes utlendinger som utgir seg for å være døve og tigger her i Norge. Jeg har selv møtt på en slik. Han kom med en lapp der det stod noe om at han var døv og at han aldri hadde hørt musikk og stakkars meg osv. En som aldri har hørt musikk, savner det heller ikke, så jeg skjønte kjapt at dette var tull. Jeg begynte å prate til ham på et internasjonalt tegnspråk (alle døve skjønner det) og han ble knallrød i toppen før han løp derifra. Skjønte visst at han hadde blitt avslørt ;-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Det finnes utlendinger som utgir seg for å være døve og tigger her i Norge. Jeg har selv møtt på en slik. Han kom med en lapp der det stod noe om at han var døv og at han aldri hadde hørt musikk og stakkars meg osv. En som aldri har hørt musikk, savner det heller ikke, så jeg skjønte kjapt at dette var tull. Jeg begynte å prate til ham på et internasjonalt tegnspråk (alle døve skjønner det) og han ble knallrød i toppen før han løp derifra. Skjønte visst at han hadde blitt avslørt ;-) Jeg så engang en reportasje fra Danmark, det var om en døv jente, hun hadde stor glede av å ligge oppe på pianoet med øret ned til lokket, for hun kunne kjenne de forskjellige vibrasjoner, som musikken laget. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Sånn var det når vi var i Hellas i sommer. Da vi satt på en restaurant, kom det ei jente bort, la i fra seg en lapp om at hun var døvstum og trengte penger til studier. Hun la ut en nøkkelring, kulepenn, lekegreier som blinka osv på alle bordene, og gikk deretter til det første bordet igjen og pakket sammen. Ingen kjøpte jo noe som helst. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg så engang en reportasje fra Danmark, det var om en døv jente, hun hadde stor glede av å ligge oppe på pianoet med øret ned til lokket, for hun kunne kjenne de forskjellige vibrasjoner, som musikken laget. Ja, vi døve er gode på å kjenne vibrasjoner Jeg likte godt å danse på rytmegulv som liten. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Sånn var det når vi var i Hellas i sommer. Da vi satt på en restaurant, kom det ei jente bort, la i fra seg en lapp om at hun var døvstum og trengte penger til studier. Hun la ut en nøkkelring, kulepenn, lekegreier som blinka osv på alle bordene, og gikk deretter til det første bordet igjen og pakket sammen. Ingen kjøpte jo noe som helst. Jeg opplevde det samme i Spania og han somkom bort til bordet vårt var virkelig døv Han solgte små ting, som glassdelfiner etc. Vi prata lenge med ham og han fortalte at mange døve jobbet med dette for å klare seg selv. Det var nemlig vanskelig å få jobb andre steder. 0 Siter
nick Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Ja, vi døve er gode på å kjenne vibrasjoner Jeg likte godt å danse på rytmegulv som liten. Men nå har du avansert til helt andre vibrasjoner? Hvordan går det med kokliaen? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg opplevde det samme i Spania og han somkom bort til bordet vårt var virkelig døv Han solgte små ting, som glassdelfiner etc. Vi prata lenge med ham og han fortalte at mange døve jobbet med dette for å klare seg selv. Det var nemlig vanskelig å få jobb andre steder. I Spania er det mange funksjonshemmede som selger lodd, for å få noe inntekt, for jeg tror ikke at de får noe særlig pensjon, selv om de ikke er i stand til å ha vanlig jobb. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg opplevde det samme i Spania og han somkom bort til bordet vårt var virkelig døv Han solgte små ting, som glassdelfiner etc. Vi prata lenge med ham og han fortalte at mange døve jobbet med dette for å klare seg selv. Det var nemlig vanskelig å få jobb andre steder. Vi "prata" ikke med henne vi da, litt vanskelig. Hehe. Men jeg skjønner ikke at restauranteierne tillater det? Samme som en afrikaner som gikk rundt på restaurantene for å selge cder osv. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Men nå har du avansert til helt andre vibrasjoner? Hvordan går det med kokliaen? Hehe, jeg er iallefall ikke like følsom for vibrasjoner når jeg har på CI'en. Må ta den av for å kjenne etter om noe lager lyd ;-) Det går veldig bra og jeg har slutta å gå til lydtrening fordi man ikke regner med jeg kan oppfatte bedre enn jeg gjør nå. På slutten var det bare "Dagens næringsliv" som kunne være litt komplisert å lytte til (logopeden leste setninger og jeg lukte øynene, lyttet og gjentok setningene han leste) ;-) Jeg synes fortsatt det er litt travelt med alle lydene som er rundt meg, men så er jeg jo i den heldige situasjonen at jeg bare kan "slå av" lydene når det blir for mye 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Vi "prata" ikke med henne vi da, litt vanskelig. Hehe. Men jeg skjønner ikke at restauranteierne tillater det? Samme som en afrikaner som gikk rundt på restaurantene for å selge cder osv. Jeg mistenker at resturanteierne kan få problemer med "bakmenn" dersom de ikke aksepterer salget? Nei, aner ikke, men har noen ganger lurt på dette når vi har sett hvordan de driver på i Spania.... 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Det finnes utlendinger som utgir seg for å være døve og tigger her i Norge. Jeg har selv møtt på en slik. Han kom med en lapp der det stod noe om at han var døv og at han aldri hadde hørt musikk og stakkars meg osv. En som aldri har hørt musikk, savner det heller ikke, så jeg skjønte kjapt at dette var tull. Jeg begynte å prate til ham på et internasjonalt tegnspråk (alle døve skjønner det) og han ble knallrød i toppen før han løp derifra. Skjønte visst at han hadde blitt avslørt ;-) Hehe, uflaks for ham. ) 0 Siter
ekte nick Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Hehe, jeg er iallefall ikke like følsom for vibrasjoner når jeg har på CI'en. Må ta den av for å kjenne etter om noe lager lyd ;-) Det går veldig bra og jeg har slutta å gå til lydtrening fordi man ikke regner med jeg kan oppfatte bedre enn jeg gjør nå. På slutten var det bare "Dagens næringsliv" som kunne være litt komplisert å lytte til (logopeden leste setninger og jeg lukte øynene, lyttet og gjentok setningene han leste) ;-) Jeg synes fortsatt det er litt travelt med alle lydene som er rundt meg, men så er jeg jo i den heldige situasjonen at jeg bare kan "slå av" lydene når det blir for mye Hei Togli, dette hadde jeg ikke fått med meg. Hva er det du har fått deg? Implantat? Det er kanskje en stund siden. Nå ble jeg nysgjerrig: hvordan virker de egentlig? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Hei Togli, dette hadde jeg ikke fått med meg. Hva er det du har fått deg? Implantat? Det er kanskje en stund siden. Nå ble jeg nysgjerrig: hvordan virker de egentlig? Hei:) Etter mange års tenketid og egentlig veldig stor usikkerhet omkring om jeg skulle våge det, så bestemte jeg meg for å takke ja til cochlea implantat-operasjon for et år siden (ble operert 4.oktober ifjor og fikk på lyd 12.november). Jeg ble operert på høyre side, siden det fysisk sett ikke var noen forskjell på det indre øret på de to sidene (språksenteret ligger i høyre hjernehalvdel). Selve operasjonen foregår slik at man åpner opp bak øret og legger inn et implantat (ca 2X2 cm stort og noen få mm tykt). Implantatet ligger rett under huden bak øret og fra implantatet går den en tynn ledning med elektroder som så blir ført så langt inn i sneglehuset som mulig. Elektrodene skal ligge og "tappe" på hørselsnerven slik at man får en opplevelse av lyd. Jeg ble desverre fryktelig syk etter operasjonen. Ikke slik at jeg spydde etc., men det skjedde en skade på balanseorganen (ligger tett ved hørenerven) som gjorde at jeg "satt i en karusell døgnet rundt" :-((( bare jeg leet en mm på hodet, så gikk det rundt og rundt. det var så ille at jeg hadde mest lyst til å stryke med :-( Normalt sett reiser man selv hjem med fly dagen etter operasjonen, men jeg kom meg ikke ut av senga i det hele tatt. Tre dager etter operasjonen henta mannen min meg med bil (Trondheim- Ålesund) og jeg kom meg hjem. Første uka etterpå var jeg helt hjelpe løs, men det kom seg stadig. Fortsatt kan jeg kjenne at jeg plages med en merkelig følelse i hodet i blant, men det skjer heldigvis sjeldnere og sjeldnere nå! Fem uker etter operasjonen dro jeg tilbake til sykehuset for å få på det utvendige apparatet. det ser ut som en ørehenger med en kort ledning. På slutten av ledningen sitter en "coil" (flat, rund sak) som bare settes på huden over der implantatet ligger (magnet). Lyden justeres vhj.a. datamaskin og jeg fikk på høyere og høyere lyd de fire dagene jeg var på sykehuset. Den lyden som var grusomt høy første dag, var altfor lav siste dag osv. Hjernen måtte tilpasse seg lydene. I starten hørtes alle lyder iut som blokkfløytelyd (og, ja, jeg vet hvordan blokkfløyte høres ut pga at jeg jo har brukt høreapparater før ;-)). Det var fryktelig slitsomt!!! Jeg måtte prøve meg på kjøpesentra, ute i trafikken etc... Den andre dagen oppfatta jeg plutselig at stemmen til min yngste datter var litt lysere og skarpere enn stemmene til mine to eldste barn (mannen min hørtes forresten ut som ei dame når han prata ;-)). Jeg begynte plutselig å høre forskjell på bil og lastebil. Blinklyset på bilen satte meg helt ut første gangen. _For_ en gruelig og irriterende lyd (og hvorfor i huleste lager blinklys lyd!! osv..). En av ungene prompa kraftig i baksetet og jeg dukka nesten. Trodde vi ble pepra av maskingeværkuler ;-)) Vel, det ble masse nye lyder og masse grubling og tenking på hvorfor ingen hadde fortalt meg at det og det laga lyd (tissing på off.toaletter f.eks.!) Nå hører jeg nok lyder omtrent like høyt som dere, men skiller dem ikke like bra siden dette er en kunstig hørsel. Det er svært store forskjeller på hvor godt utbytte man har va CI og jeg har nok et svært godt utbytte med tanke på at jeg er døvfødt. Må løpe til frokosten her... så du får bare spørre om du lurer mer... men kanskje på meldinger (huff, ødelegger nesten tråden her ;-)) 0 Siter
ekte nick Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Hei:) Etter mange års tenketid og egentlig veldig stor usikkerhet omkring om jeg skulle våge det, så bestemte jeg meg for å takke ja til cochlea implantat-operasjon for et år siden (ble operert 4.oktober ifjor og fikk på lyd 12.november). Jeg ble operert på høyre side, siden det fysisk sett ikke var noen forskjell på det indre øret på de to sidene (språksenteret ligger i høyre hjernehalvdel). Selve operasjonen foregår slik at man åpner opp bak øret og legger inn et implantat (ca 2X2 cm stort og noen få mm tykt). Implantatet ligger rett under huden bak øret og fra implantatet går den en tynn ledning med elektroder som så blir ført så langt inn i sneglehuset som mulig. Elektrodene skal ligge og "tappe" på hørselsnerven slik at man får en opplevelse av lyd. Jeg ble desverre fryktelig syk etter operasjonen. Ikke slik at jeg spydde etc., men det skjedde en skade på balanseorganen (ligger tett ved hørenerven) som gjorde at jeg "satt i en karusell døgnet rundt" :-((( bare jeg leet en mm på hodet, så gikk det rundt og rundt. det var så ille at jeg hadde mest lyst til å stryke med :-( Normalt sett reiser man selv hjem med fly dagen etter operasjonen, men jeg kom meg ikke ut av senga i det hele tatt. Tre dager etter operasjonen henta mannen min meg med bil (Trondheim- Ålesund) og jeg kom meg hjem. Første uka etterpå var jeg helt hjelpe løs, men det kom seg stadig. Fortsatt kan jeg kjenne at jeg plages med en merkelig følelse i hodet i blant, men det skjer heldigvis sjeldnere og sjeldnere nå! Fem uker etter operasjonen dro jeg tilbake til sykehuset for å få på det utvendige apparatet. det ser ut som en ørehenger med en kort ledning. På slutten av ledningen sitter en "coil" (flat, rund sak) som bare settes på huden over der implantatet ligger (magnet). Lyden justeres vhj.a. datamaskin og jeg fikk på høyere og høyere lyd de fire dagene jeg var på sykehuset. Den lyden som var grusomt høy første dag, var altfor lav siste dag osv. Hjernen måtte tilpasse seg lydene. I starten hørtes alle lyder iut som blokkfløytelyd (og, ja, jeg vet hvordan blokkfløyte høres ut pga at jeg jo har brukt høreapparater før ;-)). Det var fryktelig slitsomt!!! Jeg måtte prøve meg på kjøpesentra, ute i trafikken etc... Den andre dagen oppfatta jeg plutselig at stemmen til min yngste datter var litt lysere og skarpere enn stemmene til mine to eldste barn (mannen min hørtes forresten ut som ei dame når han prata ;-)). Jeg begynte plutselig å høre forskjell på bil og lastebil. Blinklyset på bilen satte meg helt ut første gangen. _For_ en gruelig og irriterende lyd (og hvorfor i huleste lager blinklys lyd!! osv..). En av ungene prompa kraftig i baksetet og jeg dukka nesten. Trodde vi ble pepra av maskingeværkuler ;-)) Vel, det ble masse nye lyder og masse grubling og tenking på hvorfor ingen hadde fortalt meg at det og det laga lyd (tissing på off.toaletter f.eks.!) Nå hører jeg nok lyder omtrent like høyt som dere, men skiller dem ikke like bra siden dette er en kunstig hørsel. Det er svært store forskjeller på hvor godt utbytte man har va CI og jeg har nok et svært godt utbytte med tanke på at jeg er døvfødt. Må løpe til frokosten her... så du får bare spørre om du lurer mer... men kanskje på meldinger (huff, ødelegger nesten tråden her ;-)) Tusen takk for at du svarte så grundig, Togli! Nå lærte jeg masse nytt! Uff stakkars deg som ble så dårlig den første tiden etter operasjonen. Måtte gapskratte da du fortalte om din reaksjon på den prompelyden! Så fint å høre at du i dag kan skjelne lyder så fint! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Tusen takk for at du svarte så grundig, Togli! Nå lærte jeg masse nytt! Uff stakkars deg som ble så dårlig den første tiden etter operasjonen. Måtte gapskratte da du fortalte om din reaksjon på den prompelyden! Så fint å høre at du i dag kan skjelne lyder så fint! Bare kjekt at folk spør 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.