Gå til innhold

Kan jeg bruke eggene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest høstløv
Skrevet

Det er bare å prøve å knekke de, lukter de råtne egg, så er de råtne, og du kan ikke bruke de, men lukter de frisk, er det bare å bruke ivei.

Skrevet

En uke er ingenting når det kommer til egg. Bruk dem, de er nok finfine.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg ville ikke nølt med en uke over tiden. Eggene er sikkert helt fine. Det er ikke mange år siden eggene fikk kortere holdbarhet, men kvaliteten er den samme. Det var noe EU-direktiv.

Skrevet

Det er enkelt å sjekke om egg er brukbare. Slipp egget i et stort glass (eller lignede) fylt med vann. Legger det seg på bunnene er det i orden, flyter det opp er det bare å hive i søpla.

Gjest hos oss
Skrevet

Ta det med en klype salt

Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget – formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig.

I Norge har vi verken salmonella i eggene eller problemer med kjøling av eggene. Likevel må vi følge bestemmelsene i EØS; selv om de altså er helt håpløse for oss. Vi får ta stemplingsdatoen på egg ”med en klype salt”!

hentet fra: www.egg.no

Annonse

Skrevet

Jeg ser aldri på holdbarhetsdatoen til egg, men på andre matprodukter er jeg skikkelig pyse. Holdbarhetsdatoen som står på egg i dag, har ingenting med holdbarheten på norske egg å gjøre.

Skrevet

Før sto det faktisk på eggekartongene at eggene holdt seg minst en mnd etter påstemplet dato dersom de ble oppbevart kjølig.

Gjest mamsemor
Skrevet

Jøss ja, her har vi brukte mye gamlere egg :) MEN om du skal bake med dem .... ja da kan det hende du ikke blir så fornøyd med resultatet.

Skrevet

Jøss ja, her har vi brukte mye gamlere egg :) MEN om du skal bake med dem .... ja da kan det hende du ikke blir så fornøyd med resultatet.

Gamlere egg?? Hihi, eldre mener du vel?

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Vi spiste eggene hardkokt til frokost i dag. Jeg testet dem først ut ved å legge dem i vann som foreslått, og de sank til bunns som de skulle. De smakte også helt normalt.

Vi er fortsatt i live! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...